DNA test paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Xxjonique

DNA test paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-18 13:08

Hallo,

Ik zit al enkele maanden te denken om een DNA test voor mijn merrie met onbekende ouders te laten doen.
Ouders zijn onbekend
Weet alleen van de 2e eigenaar ( daar heb ik contact mee kunnen krijgen ) dat haar moeder een bonte KWPN was & haar vader een niet goedgekeurde Fries.

Meer weet ik er niet over.
Ik zou graag de namen van de ouders van mijn paard willen weten om toch meer over mijn paard te weten te komen, wat er nu daadwerkelijk in zit.

Waar doen jullie meestal een DNA test voor zoiets?
Heeft iemand hier verstand van?
Het is allemaal nieuw voor mij, daarom vraag ik het even via deze weg.

Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 13:22

Dat kan niet. Een DNA-test voor ouderschap kan alleen als je de ouders weet en wilt verifieren of dat wel echt de ouders zijn (en dan meestal of de hengst wel klopt, moeder ken je normaalgesproken altijd natuurlijk). Je kunt daarbij alleen met 100% zekerheid zeggen dat een paard níet de vader of moeder is, niet of hij/zij 100% zeker wél de ouder is.

Er bestaan wel testen om globaal te bepalen welke rassen er in je paard zitten. Maar de echte ouders met naam en toenaam kun je zo niet bepalen.

Evelien4

Re: DNA test paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 13:27

Ik heb het ook overwogen, maar er zit een flink nadeel aan. Je moet 5 hengsten opgeven wie je denkt dat het zou kunnen zijn.. dat vond ik vrij groot risico voor dat geld..

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 10:46

Evelien4 schreef:
Ik heb het ook overwogen, maar er zit een flink nadeel aan. Je moet 5 hengsten opgeven wie je denkt dat het zou kunnen zijn.. dat vond ik vrij groot risico voor dat geld..

En als moeder onbekend is, maar je wel de vermoedelijke vader zou weten? Even nieuwsgierig!

Evelien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 11:07

Als ik de vermoedelijke vader zou weten dan had ik het wellicht wel gedaan. in ieder geval voordat de moeder is overleden. daar was ik wel achter gekomen en heb een kopie van haar afstamming. bij de moeder staat alleen de vader + opa/oma en alleen de naam van de moeder in.

dan had ik ook kunnen kijken of de moeder ook echt de moeder van mijn paard is.

edit; voordat ik uberhaupt de moeder had gevonden had ik de fokker (naam in het paspoort) gezocht, en alle telefoonnrs gebeld met die naam en in die streek. uiteindelijk een ouder stel gevonden, bleken niet de fokkers te zijn. ook nog een half zusje van mijn paard gevonden, daar de vader van zou misschien ook van die van mij kunnen zijn.. helaas dat half zusje niet gevonden behalve op horsetelex..