pony van 4?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Een pony van 4, of een oudere (10/14 jr) pony

Pony van 4
3 (2%)
Oudere pony
84 (82%)
Maakt echt niet uit
15 (14%)
Geen ervaring
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 102


JustMeI2

Berichten: 144
Geregistreerd: 01-05-18
Woonplaats: Friesland

pony van 4?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 16:25

Hoi!
Nieuwe vraag ;)
Ik ben 13 jaar oud, en krijg binnenkort een eigen pony.
(ik heb 2,5 jaar rijervaring en krijg goede begeleiding ;) )
Ik heb nu een hele leuke fjord gezien, niet te groot natuurlijk, van 1,40.
Maar hij is nog maar 4 jaar oud. wel is hij ongeveer 1,5 jaar onder zadel.
ik ben zelf bang dat hij zijn 'wilde haren' nog niet kwijt is, en ik heb niet de ervaring om een jonge pony helemaal op te leiden. Heeft iemand hier ervaring mee? En kan ik gaan kijken of kan ik beter verder zoeken voor een iets oudere pony?

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: pony van 4?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 16:29

Dat is heel erg afhankelijk van de pony en de begeleiding die je krijgt. Sommige pony's van 4 zijn superbraaf, sommige van 14 van zijn draken. Ik ken de pony niet, dus kan daar ook niet over oordelen.
Voor veel mensen staat een hogere leeftijd gelijk aan een braver paard, maar dat gaat absoluut niet altijd op.
Je kunt natuurlijk niet in de paar keer dat je gaat kijken er achter komen wat voor vlees je precies in de kuip hebt, maar je kunt wel een idee krijgen.
Neem je instructie bijvoorbeeld mee en vraag of wat die er van denkt.
Als de pony toch moeilijker blijkt te zijn dat je had verwacht, kun je dat wellicht ook oplossen door nog intensiever begeleid te worden, maar dat geldt net zo goed voor een oudere pony als een jonge.

Mandy73_unes

Berichten: 300
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 16:29

Ik zou voor een oudere pony gaan die al wat meer ervaring heeft. Een fjord kan erge streken hebben en is vaak zeer sterk. En 1,5 jaar onder het zadel voor een paard van 4 lijkt mij niet kunnen...echt ingereden zal hij dus niet zijn. is hij wel heel vroeg beleerd...en streken gaat hij zeker nog krijgen, dan moet je wel sterk in je schoenen staan. Een meer ervaren oudere pony heb je meer aan, deze kan jou dan een hoop leren en samen iets moois ervan maken. Succes met je zoektocht!

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 16:31

Allereerst mijn vraagtekens over een pony van 4 1.5 jaar onder zadel is.

Afijn.. ik denk dat je gewoon eens moet gaan kijken en rijden. De ene 4jarige is de andere niet.
Het is namelijk niet alleen de leeftijd maar ook het karakter wat meespeelt.
Je zegt dat je goede begeleiding krijgt, misschien dat je iemand mee kunt nemen tijdens bezichtiging?
Edit..
Wat bowo zegt :')

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 16:34

Ik kan het niet adviseren, het verschilt per paard maar een Fjord is erg eigenwijs en een oudere pony heeft er gewoon wat meer kilometers opzitten. Mijn eerste pony was 13 en daar heb ik nu - 13 jaar later - nog plezier van. Heel erg veel van geleerd en nu vond ik het tijd om een jong paard te kopen. Op jouw leeftijd heb je waarschijnlijk de kennis en kunde nog niet, mocht je voor problemen komen te staan. Dus die kun je beter vermijden :) Het is leuker om te leren van een pony, in plaats van alles nog te moeten leren als je niet ervaren bent.

En als het echt zo is dat de pony al op 2,5-jarige leeftijd is ingereden dan zou ik hem sowieso laten staan. God weet wat voor ellende je daar op latere leeftijd van krijgt.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 16:36

De ene Fjord is de andere niet, maar heel vaak zijn het behoorlijk eigenwijze (en sterke) pony's die bij het bij wijze van spreken kunnen ruiken als een ruiter niet al te sterk genoeg in zijn/haar schoenen staat. In de OP schemert jouw twijfel door en dat is eigenlijk al een teken dat de kans groter is dat een Fjord voor jou misschien niet de juiste keuze op dit moment is. Maar het kan ook totaal anders uitpakken. Zou je deze pony misschien een maandje op proef mogen? Je weet in dat geval snel genoeg of de klik wederzijds is en of jullie een goede combi zijn. Het zou zomaar eens verrassend uit kunnen pakken! ;)

MarjanB

Berichten: 16446
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: pony van 4?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 16:47

De ene vierjarige is braver dan de andere en kan ook best braver zijn dan de gemiddelde 14 jarige. Je hebt gewoon soms enorme goedzakken er tussen zitten. Maar als jij al twijfels hebt zou ik gewoon verder kijken :) je komt vanzelf iets tegen wat voor 100% past. Laat je daarbij niet leiden door uiterlijk want soms heb je meer aan een iets minder knappe waar je alles mee kan dan een hele mooie waar je elke keer naast ligt.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Re: pony van 4?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 17:40

meestal is een oudere ervaren pony beter als eerste pony,maar op deze regel kunnen best uitzonderingen zijn.Wat je nooit moet doen is je door een verkoper laten ompraten.die wil natuurlijk zijn jonge pony verkopen!als je hem een tijdje op proef zou mogen zou dat ideaal zijn.Als er dan een klik is dan komt het verder wel goed. en als er geen klik is ,dat hij dan terugmag!

Jetskie15
Berichten: 59
Geregistreerd: 01-05-17

Re: pony van 4?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 17:42

Kijken kan altijd ;)

Nynkefleur

Berichten: 388
Geregistreerd: 17-12-16
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: pony van 4?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 23:09

Leuk dat je voor een paardje gaat kijken!
Je zegt dat je 2.5 jaar ervaring hebt, is dit op de manege of met bijrijdpaarden?
Ik kan mij goed voorstellen dat je een jong paardje wilt. Ga wel altijd meerdere keren kijken en neem je instructrice mee.
Zoals eerder gezegd, laat je niet ompraten. Ik ken die trucjes bij jonge paarden. Had bijna mn heup gekneusd toen ik voor de 2e x kwam kijken. Maar toch nog proberen aan te smeren.
Persoonlijk zou ik voor een iets ouder dier gaan.

Maar als de fjord op 4 jarige leeftijd al 1.5 jaar onder het zadel is zou ik hem laten staan.
Daarnaast twijfel je zelf al.

Heel veel succes!

JustMeI2

Berichten: 144
Geregistreerd: 01-05-18
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-18 00:46

Nynkefleur schreef:
Leuk dat je voor een paardje gaat kijken!
Je zegt dat je 2.5 jaar ervaring hebt, is dit op de manege of met bijrijdpaarden?
Ik kan mij goed voorstellen dat je een jong paardje wilt. Ga wel altijd meerdere keren kijken en neem je instructrice mee.
Zoals eerder gezegd, laat je niet ompraten. Ik ken die trucjes bij jonge paarden. Had bijna mn heup gekneusd toen ik voor de 2e x kwam kijken. Maar toch nog proberen aan te smeren.
Persoonlijk zou ik voor een iets ouder dier gaan.

Maar als de fjord op 4 jarige leeftijd al 1.5 jaar onder het zadel is zou ik hem laten staan.
Daarnaast twijfel je zelf al.

Heel veel succes!


Dankje!
Ik rijd al 2,5 jaar op een manege en heb 2 verzorgpaarden gehad, waarvan 1 die ik ook bijgereden heb. (andere was shetje).
Ik twijfelde idd zelf al, en uit de reacties kan ik ook opmaken dat het idd handiger is om een ietsjes ouder dier te kopen

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Re: pony van 4?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 17:37

Vanwege de leeftijd van de TS verplaats ik dit topic naar YRT. :)

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 18:16

De ene 4 jaar is de andere niet. Mijn ondertussen 5 jarige paard zat ik op nog voor ze zadelmak was( wel met proffesioneel toezicht uiteraard) en stapte ik zo op weg. Ik ken iemand die met het inrijden van een vierjaar in coma is beland. (Alles gelukkig weer goed mee).hangt dus echt van paard tot paard af. Laat als je voor de vierjaar gaat hem zéker even voorrijden. Dan kun je het al eens zien, zonder dat je zelf bij wijze van je leven riskeert.

Overigens, een vierjaar die al 1,5 jaar zadelmak is, betekend dat hij op 2,5jarige leeftijd is ingereden, wat veel te jong is.dit kan rugletsels veroorzaken, dus ikzelf zou hem laten staan.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Re: pony van 4?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 18:38

Ik kreeg mijn eerste pony toen zij 8 was, fijne leeftijd als eerste pony :) met 4 zijn ze toch echt doorgaans nog een stuk groener/minder ervaren.

JustMeI2

Berichten: 144
Geregistreerd: 01-05-18
Woonplaats: Friesland

Re: pony van 4?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-18 21:29

Hoi! thnx voor jullie reacties. Heb er 1 bezichtiging op zitten, maar viel tegen. ze was niet heel braaf en superschrikkerig, en dat wil ik als 13 jarige niet hebben ;)
Zag nog een paardje op internet, klonk heel leuk, maar ras is een tinker. ik vindt tinkers hele leuke paarden en ben ook op zoek naar een recreatief hobbeldier (hihi), maar zijn tinkers wel geschikt voor kinderen?

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 22:25

Ja hoor

Sharonaa_

Berichten: 2686
Geregistreerd: 25-08-05

Re: pony van 4?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 22:30

Ga gewoon met begeleiding naar verschillende dieren kijken. Vanaf het internet is het niet te beoordelen.
Mijn huidige 4 jarige is braver dan dat mijn 18 jarige destijds ooit is geweest dus leeftijd zegt niet altijd wat.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: pony van 4?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 23:54

Moeilijk, wij hebben ook een jong dier gekocht voor een niet al te ervaren ruiter, iig geen ervaring met zadelmak maken en zelfs dat moest nog gebeuren. Toch is het perfect gegaan, maar wel omdat wij er zelf altijd! Bij waren om te begeleiden.

Alles valt of staat met de begeleiding die je krijgt. En denk daarbij niet alleen aan rijlessen maar ook iemand die erbij is met uit de wei halen en verzorgen, want ook op dat vlak kan een pony je gruwelijk gaan uitproberen.