Ervaringen stalhouderij 't Leersumse veld? Foto's?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xelodi

Ervaringen stalhouderij 't Leersumse veld? Foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-18 17:48

Hoihoi,

In juli ga ik samen met een vriendin een buitenrit maken bij stalhouderij 't Leersumse Veld :j
Omdat ik op de website erg weinig foto's kon vinden en geen ervaringen vroeg ik mij af of er misschien wat bokkers zijn dit met mij willen delen!

Dit is natuurlijk allemaal onderdeel van de voorpret *\o/*

Alvast bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 17:54

Ik heb daar vorige zomer een paard gehuurd voor een buitenrit in mijn eentje en ik schrok van wat ik meemaakte.

Allereerst: ik mocht niet bij het paard in de buurt komen tot ik erop stapte. Even kennis maken zat er niet in. Ook mocht ik hem zo meenemen, geen rondje voorrijden oid. Ik hoefde alleen maar te zeggen dat ik ervaren was en het was al goed. Ik persoonlijk vind dat weinig zorg naar je paarden uitstralen.

Dan het paard zelf. Hij was vreselijk scheef in z'n lichaam (wat helaas ook wel logisch is als hij door zoveel mensen gereden wordt). Stap en draf waren stroef en hakkerig. Pas na een galopje kwam hij een beetje los, maar nooit van harte. Lief paard hoor, deed geen vlieg kwaad, maar een echt robotpaard zonder emoties. Hij was "niet thuis" leek het wel.

Bij terugkomst moest ik hem ook zsm overhandigen en toen ik dat op een rustige manier wilde doen werd de stal hulp ongeduldig. Niet fijn!

Ik snap dat dit een momentopname is en dat er wel honderd variabelen zijn waarop het anders kan lopen. Maar dit was mijn ervaring, en ik vond het drie keer niks. Ik zet geen stap meer op dat terrein!

xelodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-18 18:35

Citaat:
Ik heb daar vorige zomer een paard gehuurd voor een buitenrit in mijn eentje en ik schrok van wat ik meemaakte.

Allereerst: ik mocht niet bij het paard in de buurt komen tot ik erop stapte. Even kennis maken zat er niet in. Ook mocht ik hem zo meenemen, geen rondje voorrijden oid. Ik hoefde alleen maar te zeggen dat ik ervaren was en het was al goed. Ik persoonlijk vind dat weinig zorg naar je paarden uitstralen.

Dan het paard zelf. Hij was vreselijk scheef in z'n lichaam (wat helaas ook wel logisch is als hij door zoveel mensen gereden wordt). Stap en draf waren stroef en hakkerig. Pas na een galopje kwam hij een beetje los, maar nooit van harte. Lief paard hoor, deed geen vlieg kwaad, maar een echt robotpaard zonder emoties. Hij was "niet thuis" leek het wel.

Bij terugkomst moest ik hem ook zsm overhandigen en toen ik dat op een rustige manier wilde doen werd de stal hulp ongeduldig. Niet fijn!

Ik snap dat dit een momentopname is en dat er wel honderd variabelen zijn waarop het anders kan lopen. Maar dit was mijn ervaring, en ik vond het drie keer niks. Ik zet geen stap meer op dat terrein!

Oei, dat is niet helemaal wat ik me erbij voorstelde.
Er zijn ook erg weinig stallen waarbij het mogelijk is om een paard te huren als je graag zonder begeleiding de natuur in wil gaan.
Heb je ergens anders een positievere ervaring opgedaan?

Lous

Re: Ervaringen stalhouderij 't Leersumse veld? Foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 18:49

Hierbij verplaats ik dit topic naar ED, aangezien het daar thuishoort :)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 18:53

Tja ik ken alleen de ervaringen daar met mijn eigen paard en die zijn in de twee keer dat ik daar ben geweest, heel goed..

De laatste keer was ik mijn dekje vergeten en heb ik daar een mogen lenen.. En tijdens de rit werd het warmer dan gedacht, dus we zijn eerder teruggegaan..

Eenmaal terug oo het leerssumse veld wilden wij graag wat drinken en eten, maar k wilde de paarden niet op de hete trailer zetten.. Ik heb kosteloos gebruik mogen maken van 2 schone en koele boxen voor onze paarden..

Dus met eigen paard ben ik er zeer over te spreken.. Ook vind ik hun paarden er heel goed bijstaan.. :j

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 18:56

Inmiddels beheert iemand anders deze accommodatie. Dus misschien valt het mee :-)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 19:04

Mijn ervaring komt van vorige week trouwens.. :)

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 19:14

Mijn ervaring is dat er veel zorg is voor de paarden.. paarden staan de hele dag buiten in de kudde.. paarden zijn idd wel wat op leeftijd, houterig en wat dat betreft noem ik het maar typische manege paarden.. ze zijn erg braaf met rijden..
Ik heb trouwens die ervaring van niet dichtbij mogen komen totaal niet.. nu kwam ik daar wel al langer ook met eigen paarden..

Ik kan het daar zeker aanraden.. altijd goede ervaringen gehad en imo wordt er echt goed voor de paarden gezorgd..

Mijn ervaringen zijn wel van de periode voor deze beheerder..

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 19:19

Mijn ervaring is niet zozeer met de stalhouderij zelf, maar indirect wel: ik rij met mijn paard in hetzelfde gebied en het valt mij op dat de ruiters die de paarden meekrijgen vaak geen ruiteretiquette kennen. Dingen als in stap elkaar kruisen en vragen of je mag inhalen zijn voor mij heel normaal, maar voor die ruiters vaak niet, helaas.
Dus als je gaat rijden: wees aardig voor je mede-bosgebruikers en hou je aan de etiquette.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 19:23

Ik kwam er ook regelmatig met eigen paarden toen ik nog gestald stond in die buurt. Ik kocht altijd gewoon bij hun paarden kijken enzo hoor, dus dat je weggehouden wordt, komt mij niet bekend voor. Ik heb er verder nog nooit een paard gehuurd,dus daar geen ervaring mee. Een vriendin van me huurde daar wel regelmatig paarden en volgens mij vond ze het altijd erg leuk.
Het zijn paarden die door veel gereden worden dus denk idd dat je een beetje als *manege paard * moet zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 20:44

De paarden stonden er bij mijn bezoek zeker ook goed bij. Mooie stallen, veel op het land, prima. Dus daar heb ik niks op aan te merken :). Ik vond het personeel gewoon niet fijn en schrok erg van hoe het paard er (voor mijn gevoel) aan toe was. Nu ben ik zelf ook wel heel erg van gevoelsmatig werken en communiceren met je paard, dus met "traditionele" werkwijzen heb ik überhaupt al minder. Geen oordeel, gewoon een persoonlijke voorkeur. Maar ik lees dat er inmiddels van eigenaar is veranderd dus wellicht is de situatie nu heel anders!

Ik heb nergens anders meer een paard gehuurd dus je vraag of ik elders wel een positieve ervaring heb gehad kan ik niet antwoorden. Alsnog, ondanks mijn eigen ervaring: veel plezier!

xelodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-18 16:40

Ik ben er afgelopen week geweest en na 2 jaar niet meer paardgereden te hebben was dit heerlijk!
De paarden luisterden erg goed naar de hulpen en hadden veel zin om lekker naar buiten te gaan.
Ik vind het altijd erg fijn als het paard enthousiasme toont tijdens het rijden omdat ik dit een indicatie vindt van de omgang ermee door andere ruiters en dat hadden deze paardjes zeker!
(bij menig manegepaard is dat al lang verdwenen dus daar was ik een beetje bang voor :+ )
De paarden stonden al wel klaar maar dat vond ik persoonlijk niet heel erg, als de eigenaar dat prettiger vindt om zelf te doen.
Ik vond het een mooie omgeving en heb genoten samen met Bas /3 en Max /3
Misschien kom ik daar nog wel eens terug :o

JosefienE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 20:29

Ik weet dat dit topic al ouder is, maar nog het recentste wat ik kon vinden :o

Ik wil hier misschien met een vriendin twee paarden huren zonder begeleiding. Maar kan je makkelijk je weg vinden als je niet bekend bent in de omgeving?
Ik ben bang dat we verdwalen, of constant controleren hoe laat het is, om weer optijd terug te rijden.

Zou graag horen hoe anderen hier tegenover staan.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 20:44

Route uitstippelen op ruiterenenmennen.nl
Gpx Read app downloaden op je telefoon en de route in je app zetten :-)

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 21:06

Ik heb goede ervaringen.
Mijn paard heeft er tijdens vakantie een keer 2 weken gestaan en ook nog een keer een weekend. Tijdens de vakantie is er een vriendin zonder paard op bezoek geweest die heeft er toen een gehuurd.
Paarden komen veel buiten en staan er verzorgd bij.
Wel worden er paarden meegegeven aan in mijn ogen te onervaren ruiters zonder begeleiding

xelodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-19 15:38

JosefienE schreef:

Ik wil hier misschien met een vriendin twee paarden huren zonder begeleiding. Maar kan je makkelijk je weg vinden als je niet bekend bent in de omgeving?
Ik ben bang dat we verdwalen, of constant controleren hoe laat het is, om weer optijd terug te rijden.

Je kan bij de stalhouderij een kaart vragen waarop ze de route aangeven, hierbij geven ze ook aan hoe lang die route ongeveer duurt. Vervolgens is het een kwestie van nummertjes op de route volgen! Heel makkelijk.

Mijn ervaring was er erg goed en binnenkort ga ik weer! Je zadelt niet zelf de paarden wat ik wel begrijpelijk vindt ivm een vertrouwde manier etc. De 2u durende route is erg mooi langs een meer en door het bos. De paarden zijn heel betrouwbaar en het zijn zoals eerder genoemd wel een beetje het type manegepaard. Dit vind ik persoonlijk ook wel fijn als ik twee uur op een onbekend paard op een onbekende plek ga doorbrengen.
Ik raad het zeker aan!

JosefienE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 15:44

xelodi schreef:
JosefienE schreef:

Je kan bij de stalhouderij een kaart vragen waarop ze de route aangeven, hierbij geven ze ook aan hoe lang die route ongeveer duurt. Vervolgens is het een kwestie van nummertjes op de route volgen! Heel makkelijk.

Mijn ervaring was er erg goed en binnenkort ga ik weer! Je zadelt niet zelf de paarden wat ik wel begrijpelijk vindt ivm een vertrouwde manier etc. De 2u durende route is erg mooi langs een meer en door het bos. De paarden zijn heel betrouwbaar en het zijn zoals eerder genoemd wel een beetje het type manegepaard. Dit vind ik persoonlijk ook wel fijn als ik twee uur op een onbekend paard op een onbekende plek ga doorbrengen.
Ik raad het zeker aan!

Ik had ze gemailt, maar de eerste keer mag je niet zonder begeleiding en kost een uur gelijk 30 euro. Wij willen 2 uur, dus dit viel erg duur uit.

EJV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 15:46

Hier ook alleen maar goede ervaringen.

Twee maal een paard gehuurd (vriendin reed op het gehuurde paard, ikzelf op mijn eigen paard), en ook een keer een weekend doorgebracht. Paarden zien er netjes uit, zijn heel erg braaf en komen veel buiten. Persoonlijk ben ik erg blij dat er een accommodatie is waar je paarden kunt huren zonder begeleiding. Ik ben erg tevreden over hen en ga geregeld naar hen toe.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 17:58

Super ervaring mee! Ben er vaak geweest en zoals hierboven beschreven mocht ik mijn paard ook na afloop lekker ff in de paddock of stal zetten. Ik vind het juist heel fijn dat je ook paarden kunt huren zonder begeleiding. Zo kan ik met mijn eigen paard en een vriendin zonder eigen paard toch een heerlijke rit samen maken!

Mooie routes ook, vooral richting amerongen is een mooie rit.

Ik vind de paarden er zeker niet slecht bij staan! De meeste manege paarden staan 24/7 in een klein stalletje en hebben nooit vrijheid. Hier staan de paarden lekker altijd buiten!

Ik vraag me wel af hoe het nu is met de nieuwe eigenaar, kun je nog steeds een extra paard van daar huren zonder begeleiding?

JosefienE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 18:00

lissie_zigor schreef:
Super ervaring mee! Ben er vaak geweest en zoals hierboven beschreven mocht ik mijn paard ook na afloop lekker ff in de paddock of stal zetten. Ik vind het juist heel fijn dat je ook paarden kunt huren zonder begeleiding. Zo kan ik met mijn eigen paard en een vriendin zonder eigen paard toch een heerlijke rit samen maken!

Ik vind de paarden er zeker niet slecht bij staan! De meeste manege paarden staan 24/7 in een klein stalletje en hebben nooit vrijheid. Hier staan de paarden lekker altijd buiten!

Ik vraag me wel af hoe het nu is met de nieuwe eigenaar, kun je nog steeds een extra paard van daar huren zonder begeleiding?

Ik kreeg op mijn vraag te horen dat je de eerste keer op de manege met begeleiding op rit moest, en daarna pas zonder. (maar met begeleiding kwamen de kosten op 60 euro voor 2 uur, te duur voor ons).

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 15:34

JosefienE schreef:
lissie_zigor schreef:

Ik kreeg op mijn vraag te horen dat je de eerste keer op de manege met begeleiding op rit moest, en daarna pas zonder. (maar met begeleiding kwamen de kosten op 60 euro voor 2 uur, te duur voor ons).

Aah dat is jammer! Maar op zich snap ik het vanuit hun ook wel..

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 16:07

Ik ben vorig jaar voor het eerst geweest, maar mocht gewoon zonder begeleiding op pad :j

Ik heb overigens ook gewoon geholpen met poetsen en opzadelen, ik vind dat altijd een fijne kennismaking met het paard :j
Hele brave paarden, vriendin van mij had al een aantal jaar niet gereden.

Ze wisten wel zelf de snelste weg naar huis, dus af en toe moest ik nog wel iets mijn best doen om ze de andere kant op te laten gaan :+
Maar een sprintje trekken vonden ze heel leuk!

Ik heb het er nog met de eigenaar over gehad, dat ze zo braaf zijn, en hij gaf aan dat hij dat het allerbelangrijkste vond in zijn paarden.

Ik weet wel dat je als je geen ervaring hebt, je wel met begeleiding moet