quarantaine stalling/weide gezocht in hoeksche waard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paardje47
Berichten: 352
Geregistreerd: 19-05-12

quarantaine stalling/weide gezocht in hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 18:48

Wie o wie kan mij helpen. Ik zit momenteel met het probleem dat ik van mijn stal waar droes is uitgebroken weg moet. Wie weet er een weiland of stal die geschikt is om haar in quarantaine te kunnen zetten (kan afhankelijk van de uitslagen van de testen tot 6 weken duren)?

Even kort het verhaal:
Mijn paard verhuist normaal iedere zomer mee terug naar Nederland (ik studeer namelijk in Belgiƫ). Dus afgesproken met de staleigenaar maanden geleden al dat ze mijn stal voor de zomer mocht verhuren. Maar nu is er in april droes uitgebroken bij ons op stal en zijn we er nog steeds niet vanaf. Maar ondertussen verwacht mijn stal eigenaar dat ik nog wel verhuis voor het einde van juni. Dan is de stal dus nog lang niet 6 weken droes vrij. Maar de stal waar ik heen zou gaan ben ik natuurlijk niet welkom zolang mijn paard mogelijk drager is van droes. Dus de enige oplossing is opzoek gaan naar een plek waar ze in quarantaine kan en we haar kunnen testen of ze nog drager is van de bacterie zonder risico dat er risico is dat ze ondertussen andere paarden besmet.
Uiteraard is over of het vervoeren van het paard toegestaan is al overleg geweest met de dierenarts.
Wie kan mij helpen?

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: quarantaine stalling/weide gezocht in hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 18:52

Maar Stel in het slechte geval,dat je paard drager is,dan kan het zelfs maanden,jaren en soms zelfs levenslang een besmettingsbron vormen voor andere paarden?

Ik zou nu haar bloed testen,als het negatief is,dan in quarantaine.
Bij positieve test heb je een serieuzer probleem dan quarantaineplek zoeken.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: quarantaine stalling/weide gezocht in hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 18:55

Inderdaad gewoon testen in het bloed als dat snel getest kan worden?

paardje47
Berichten: 352
Geregistreerd: 19-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 18:56

tengeltje11 schreef:
Maar Stel in het slechte geval,dat je paard drager is,dan kan het zelfs maanden,jaren en soms zelfs levenslang een besmettingsbron vormen voor andere paarden?

Ik zou nu haar bloed testen,als het negatief is,dan in quarantaine.
Bij positieve test heb je een serieuzer probleem dan quarantaineplek zoeken.


Echter kan het vervolgens zijn dat ze terwijl het bloed getest wordt (duurt een paar dagen) ze als nog opnieuw besmet raakt, daarom was het volgens de dierenarts het beste eerst een plek te vinden en dan te testen.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: quarantaine stalling/weide gezocht in hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 18:58

Ligt het aan mij of ben je de tweede in twee dagen met precies hetzelfde verhaal? Ben jij dan de schaduwaccount van Andante13 of andersom? In ieder geval zou je dan moeten weten dat de vraag dubbel op Bokt staat.

paardje47
Berichten: 352
Geregistreerd: 19-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 19:00

oomens schreef:
Ligt het aan mij of ben je de tweede in twee dagen met precies hetzelfde verhaal? Ben jij dan de schaduwaccount van Andante13 of andersom? In ieder geval zou je dan moeten weten dat de vraag dubbel op Bokt staat.


Ja dat was per ongeluk. Tis behoorlijk lang geleden dat ik bokt voor het laatst gebruikt heb. En was totaal vergeten dat ik al een account had, dus vandaar :oo

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 19:08

paardje47 schreef:
oomens schreef:
Ligt het aan mij of ben je de tweede in twee dagen met precies hetzelfde verhaal? Ben jij dan de schaduwaccount van Andante13 of andersom? In ieder geval zou je dan moeten weten dat de vraag dubbel op Bokt staat.


Ja dat was per ongeluk. Tis behoorlijk lang geleden dat ik bokt voor het laatst gebruikt heb. En was totaal vergeten dat ik al een account had, dus vandaar :oo

Dat je je account vergeten was wil ik nog wel geloven, maar je bent toch niet binnen een dag vergeten dat je al een topic met een bepaalde vraag hebt aangemaakt?

paardje47
Berichten: 352
Geregistreerd: 19-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 19:11

oomens schreef:
Dat je je account vergeten was wil ik nog wel geloven, maar je bent toch niet binnen een dag vergeten dat je al een topic met een bepaalde vraag hebt aangemaakt?


Dat topic is natuurlijk om die reden op slot gezet, dus vandaar dacht ik ik plaats het even opnieuw :)
Foutjes maken we allemaal toch

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 19:16

paardje47 schreef:
Foutjes maken we allemaal toch

Doen we inderdaad allemaal. Zo heb ik met mijn stomme kop helemaal over dat slotje heen gelezen. Excuses.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: quarantaine stalling/weide gezocht in hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 19:26

En je kan niet bloed prikken en ze dan even een paar dagen in een weiland met schuilhok of een apart hokje zetten? Is er echt totaal geen mogelijkheid om ze af te zonderen op de stal waar ze nu staat? Als er droes is moet daar toch ook een afdeling quarantaine en een afdeling niet-besmette paarden zijn?

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: quarantaine stalling/weide gezocht in hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 19:35

Echt een bizarre situatie voor jullie. Ik duim dat iemand een oplossing heeft!

paardje47
Berichten: 352
Geregistreerd: 19-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 19:42

Heleennn schreef:
En je kan niet bloed prikken en ze dan even een paar dagen in een weiland met schuilhok of een apart hokje zetten? Is er echt totaal geen mogelijkheid om ze af te zonderen op de stal waar ze nu staat? Als er droes is moet daar toch ook een afdeling quarantaine en een afdeling niet-besmette paarden zijn?


Nee we zijn een hele kleine stal en goede quarantaine (zeker met het beleid) is het niet mogelijk helaas)

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: quarantaine stalling/weide gezocht in hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 19:47

Om de tafel zitten met huidige stal? Zij kunnen zolang ze besmet zijn, toch geen nieuw paard in de stal zetten. Kan me ook niet voorstellen dat een nieuwe pensiongast er nu geen zou gaan. Kijken of je t kan rekken tot de stal officieel droesveij is, en dan meteen verhuizen?
Jij geen probleem, staleigenaar geen lege stal?

paardje47
Berichten: 352
Geregistreerd: 19-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 19:51

Celiien schreef:
Om de tafel zitten met huidige stal? Zij kunnen zolang ze besmet zijn, toch geen nieuw paard in de stal zetten. Kan me ook niet voorstellen dat een nieuwe pensiongast er nu geen zou gaan. Kijken of je t kan rekken tot de stal officieel droesveij is, en dan meteen verhuizen?
Jij geen probleem, staleigenaar geen lege stal?


Gek genoeg wel. Er zijn al 2 nieuwe paarden gekomen... en die persoon is blijkbaar ook gewoon van plan te komen.

Antwoord daarop was: waar een wil is, is een weg |o

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 20:05

paardje47 schreef:
tengeltje11 schreef:
Maar Stel in het slechte geval,dat je paard drager is,dan kan het zelfs maanden,jaren en soms zelfs levenslang een besmettingsbron vormen voor andere paarden?

Ik zou nu haar bloed testen,als het negatief is,dan in quarantaine.
Bij positieve test heb je een serieuzer probleem dan quarantaineplek zoeken.


Echter kan het vervolgens zijn dat ze terwijl het bloed getest wordt (duurt een paar dagen) ze als nog opnieuw besmet raakt, daarom was het volgens de dierenarts het beste eerst een plek te vinden en dan te testen.


tja,dat is maar hoe je het bekijkt....

een plek vinden zal moeilijk worden,dus ik zou bv nu eerst willen weten of ik die zoektocht moet starten,want indien ze drager is,kan je je zoektocht al staken.

ze staat daar nu al zo lang,als ze nu negatief zou zijn,is de kant behoorlijk klein dat ze in de 2 dagen dat het bloedonderzoek duurt,toch positief wordt,dus dan zou ik wel die zoektocht volop starten.

je kan dan eventueel nog eens bloed testen eens ze er staat,maar zoeken terwijl je niet zeker weet of ze negatief is,is nu niet iets wat ik zou doen.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: quarantaine stalling/weide gezocht in hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 20:06

Het paard van TS is zelf ook ziek geweest, dus dan ligt het wel anders.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 21:09

Oei als je eigen paard ziek geweest is lijkt het me inderdaad heel belangrijk dat je wel gewoon die 6 weken droesvrij op de huidige stal uitzweet voor je met het paard weer naar Nederland gaat. Er is hier in de buurt ook droes op een stal geweest (ik woon in belgiƫ) en ik moet er niet aan denken dat die paarden ergens anders naartoe zouden gaan terwijl ze nog geen 6 weken droesvrij verklaard zijn.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: quarantaine stalling/weide gezocht in hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 21:17

Dragerschap kunnen ze volgens mij niet uit bloed halen. Dacht dat de luchtzakken gespoeld moeten en dat op kweek?

paardje47
Berichten: 352
Geregistreerd: 19-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 21:50

Dat was ook mijn plan maar helaas krijg ik die keus niet van mijn stal eigenaar...
Daarom ben ik ook absoluut niet van plan om geheimzinnig er over te doen. Zou het zelf ook verschrikkelijk vinden als er andere paarden dankzij mij ziek worden.
Het meest ideaal zou een van een landje waar geen paarden in de buurt staan.

Wat ik uit de site van de GD haal is dat het wel kan. Maar ik ga er vanuit dat de dierenarts zal weten welke testen op dat moment verstandig zijn. Van mijn part wordt het allebei gedaan als het meer zekerheid geeft. Het belangrijkste is dat er een juiste conclusie uit de resultaten getrokken kan worden en we weten waar we staan. Ik zal natuurlijk kiezen voor wat de meeste zekerheid geeft.