Is hier vraag naar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Is hier vraag naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 12:46

Hoi bokkers,

Ik wil in de toekomst naast m'n werk meer met mijn hobby bezig en hier meer mijn werk van gaan maken.
Droom van mij was altijd om pony's in te rijden/door te rijden.
Ik heb mijn lengte mee (1.60) dus kan ook kleinere pony's rijden.

Vraag is natuurlijk of hier vraag naar is en hoe te beginnen. Welke papieren zijn eventueel belangrijk.
Ik ben net begonnen met wedstrijden rijden maar vanaf welk niveau zou het verstandig zijn dit aan te bieden? Ik snap dat iemand liever een z ruiter op de pony heeft dan iemand die net gestart is in de b.

Heb eventueel zelf een locatie waar ik de pony's kan stallen. Maar zou ook eerst gewoon aan huis kunnen komen.

Wat is handig om me op te gaan richten?

Joltsje

Re: Is hier vraag naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 12:49

Dat je niet zo groot bent is wel een voordeel.

Qua diploma's. Tsja. Vrij weinig. Je moet allereerst lef hebben en daarna een paar keer een pony beleren. Is er een handelsstal in de buurt? Daar zou je kunnen vragen of je mag helpen.

Verder gewoon lekker op je eigen paardje doorrijden.

Wat je ook kan doen, als je de mogelijkheden hebt. Is om een jonge pony tw kopen, tw beleren en weer te verkopen

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 12:49

Het lijkt me handig als je eerst ervaring op gaat bouwen. Misschien is het een optie om voor jezelf een jong paard in te rijden en daar een professional bij te laten helpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 12:52

Beetje weinig info inderdaad hihi.

Ik heb bij een handelsstal gereden en bij een bekende ruiter gewerkt.
Heb nu zelf een 3 jarige die ik opleid.
Inderdaad, zelf kopen en inrijden en verkopen lijkt me ook leuk!

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 12:54

personlijk zou ik iemand zoeken die al veel ervaring heeft met jonge paarden en verschillende paarden en ook zelf wat hoger in de sport rijd/ heeft gereden.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 12:56

Ik denk dat er wel een markt is voor kleine goed beleerde pony's

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 13:01

Klopt. Op de manege liepen we er regelmatig tegenaan. Leuke jonge A/B/C ponts, maar niemand die klein genoeg én handig genoeg was om ze op te leiden...

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 13:08

Daar is zeker vraag naar! Wat vooral belangrijk is is veeeel ervaring met jonge paarden en goed kunnen rijden. Een leuk wedstrijdniveau helpt bij dat tweede al goed bij het binnenhalen van klanten.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 13:10

Ik weet bijna wel zeker dat daar markt voor is. Met 1,60 ga je ook nog is op een klein ponytje passen. Dat is handig.

Ik heb een tijdje voor iemand gereden die dit met D pony's deed, en het was een komen en gaan van paarden. Zij kocht ze zelf, we bekeerden ze, reden ze door en de gingen te koop. Was zeker markt voor.

Papieren ben je er niet voor nodig dacht ik, met een hoopje lef en een goede zit kom je een heel eind. Dan krijg je ook vanzelf mond tot mond reclame :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 14:50

Bedankt allemaal! Wedstrijdniveau lijkt me ook wel belangrijk inderdaad, daar ga ik ook mee aan de slag!

Wat zijn normale vergoedingen om te vragen? Stel ik zet een advertentie op mp, om aan huis te komen om zadelmak te maken en of door te rijden. Wat is dan normaal om te vragen per keer of hoe werkt dat?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 16:07

Het lijkt me wel een gat in de markt als je het goed aanpakt. Wat ik mis, is hoe oud je bent? En je gewicht telt natuurlijk ook mee.

Als je een eigen lokatie hebt en ervaring, zou ik beginnen met wat groene, kleine pony's beleren. Vooral tot brave leerpony's en ook verkeersmak. Wedstrijdpony's zijn een fase verder en die gaan vaak van ruitertje naar ruitertje.
Mijn ervaring is dat mensen juist brave leerpony's zoeken voor niet de hoofdprijs zoals een Z pony. Ook verkeersmak is echt ene pluspunt.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 16:19

Prijs is meestal een probleem.....
Want waar vraag naar is, zijn doorgereden pony's.
Wanneer ze een pony kunnen doorrijden, dan kunnen ze die ook wel zadelmak maken.
En een net ingereden pony is ook moeilijk te verkopen, dus daar is minder vraag naar.

Bij fokkers kun je misschien wel wat bekendheid etc krijgen, maar kost je eerst veel inbreng.
Dus bijv helpen bij verkoop en pony rijden, zodat de (verkoopprijs groene pony naar de eigenaar) meerprijs naar jou gaat terwijl de stallings etc in die tijd nog bij de fokker is.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 16:22

Amy schreef:
Bedankt allemaal! Wedstrijdniveau lijkt me ook wel belangrijk inderdaad, daar ga ik ook mee aan de slag!

Wat zijn normale vergoedingen om te vragen? Stel ik zet een advertentie op mp, om aan huis te komen om zadelmak te maken en of door te rijden. Wat is dan normaal om te vragen per keer of hoe werkt dat?

Op zo'n advertentie zou ik niet reageren.
Wedstrijdervaring doet me ook niks, want inrijden is heel wat anders.
Daarbij moeten kinderpony's vooral braaf zijn.
Ik kies iemand op ervaring van anderen, dus via via.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 16:59

Kleine kundige ruiters... ja ik denk het wel. Maar ga wel met mijn voorganger mee. Wedstrijd niveau zegt niet alles.

Gewoon veel ervaring blijven opdoen in die wereld en proberen her en der bekendheid te scoren zodat mensen je kunnen vinden. Als je echt goed bent... komt het vanzelf op je pad.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 17:27

Wat een leuk idee, volgens mij past dit heel goed bij jou. Kun je er nu al mee beginnen of maak je nog steeds van die bizar lange werkdagen? Ik gun je dat je nu al meer de focus op jezelf legt/hebt gelegd en lekker aan de slag gaat met wat jij leuk vindt en goed voor jou is!

Ik denk dat ik zou beginnen met het uitvoeren hiervan als hobby, dus niet/weinig betaald (en dan bijvoorbeeld enkel een reiskostenvergoeding vraagt). Zo een beetje wat referenties opbouwen zonder dat je heel veel moeite hoeft te doen om gegadigden te vinden (wordt toch lastiger als je nog geen referenties hebt en toch een courante vergoeding vraagt) en van daaruit kun je dus opbouwen. Een beetje zoals een fotograaf een portfolio opbouwt met gratis fotoshoots.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 17:32

Bedankt weer voor alle reacties, interessant alle meningen!

Dankjewel voor je fijne reactie gdg, ik maak niet meer zulke lange dagen. Wil dit inderdaad eerst eens oppakken als hobby, langzaam uitbreiden naar een kleine bijverdienste. Ik wil gewoon heel graag iets lekker voor mezelf doen! :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 01:02

Kijk eerst naar wat groene pony's die niet zo duur zijn. Koop er 1 of 2 en ga met die aan de gang tot ze braaf en makkelijk te rijden zijn. Die verkopen en kijken hoe dat gaat. Verkopen ze snel en goed? Dan ga je weer verder. Luister naar wat mensen dan vragen of waar ze op afknappen of wat juist de pony's gewild maken.
En eerlijk zijn! De pony's verkopen zoals ze zijn. Niet moe longeren voor kijkers komen, niet veranderen van voer of extra opjagen van tevoren etc etc.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 09:08

sneeuwpop schreef:
Amy schreef:

Op zo'n advertentie zou ik niet reageren.
Wedstrijdervaring doet me ook niks, want inrijden is heel wat anders.
Daarbij moeten kinderpony's vooral braaf zijn.
Ik kies iemand op ervaring van anderen, dus via via.

Dit dus. Erg leuk als je een B/L/M proefje kan rijden, maar dat betekent niet dat je een paard kan in/doorrijden. Dat weten andere mensen ook. Dat is een heel ander vakgebied. Het is leuk om er bij te zetten, maar leg de focus er niet op.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 09:13

Amy schreef:
Bedankt weer voor alle reacties, interessant alle meningen!

Dankjewel voor je fijne reactie gdg, ik maak niet meer zulke lange dagen. Wil dit inderdaad eerst eens oppakken als hobby, langzaam uitbreiden naar een kleine bijverdienste. Ik wil gewoon heel graag iets lekker voor mezelf doen! :)

Fijn dat je niet meer van die lange werkdagen/-weken maakt. Ken je al iemand met een paard/pony die hulp zoekt bij het inrijden? Misschien flink in je netwerk verspreiden dat je wil helpen met inrijden tegen reiskostenvergoeding?