Thatsmyhorse.eu juridisch eigendom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Thatsmyhorse.eu juridisch eigendom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 12:05

Dus stel: ik registreer mijn paard (helemaal met koopcontract enz).
Dan laat ik mijn paard verkopen door mijn vriendin/nichtje op een niet bestaande naam.
Gewoon zonder contract (of mss wel met; maar ja zij is geen eigenaar dus mag hem niet verkopen).

Daarna eis ik via That's My Horse mijn paard terug omdat ik via hun "officieel juridisch bewijs" heb dat hij van mij is....
Dus ik mijn paard terug en de koper moet maar zien of zij het geld terugkrijgen van mijn verdwenen bekende.

Ik weet dat dit niet zo werkt in Nederland; maar zou het bijna willen proberen :+

cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 12:15

Mooie manier van geld verdienen aan gebakken lucht. :+

Gelukkig zijn er genoeg naïeve mensen in de paardenwereld, dus er zal vast nog genoeg geld binnenstromen. :Y)

eenitraM
Berichten: 10948
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 12:15

Ben ik de enige die het idee snapt en het niet verkeerd vind, maar dat het nog een beetje schort aan de uitvoering, de prijs en de juridische zekerheid?

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 12:18

eenitraM schreef:
Ben ik de enige die het idee snapt en het niet verkeerd vind, maar dat het nog een beetje schort aan de uitvoering, de prijs en de juridische zekerheid?

Maar zijn niet juist de uitvoering, de prijs en de juridische zekerheid de enige factoren die zo'n 'service' bestaansrecht geven? Schort het daaraan, dan blijft er enkel lucht over.

cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 12:26

eenitraM schreef:
Ben ik de enige die het idee snapt en het niet verkeerd vind, maar dat het nog een beetje schort aan de uitvoering, de prijs en de juridische zekerheid?

Juist omdat er bij veel mensen vraag is naar een waterdichte registratie maakt dat het goed uitgevoerd moet worden, anders blijft het bij gebakken lucht.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Thatsmyhorse.eu juridisch eigendom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 12:37

Maar wat is nu precies de dienstverlening van thatsmyhorse?

Feitelijk gezien komt er dus iemand langs en die zegt: dat is mijn paard. En dat controleert men. En dan wordt het geregistreerd. En wat is dan de juridische waarde hiervan?

cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 12:38

DiantaM schreef:
Maar wat is nu precies de dienstverlening van thatsmyhorse?

Feitelijk gezien komt er dus iemand langs en die zegt: dat is mijn paard. En dat controleert men. En dan wordt het geregistreerd. En wat is dan de juridische waarde hiervan?

Geen juridische waarde, als er onduidelijkheid over de eigendom mocht optreden kan je dezelfde documentatie aan de rechter voorleggen om zo je gelijk te halen. :')

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 12:43

cobiie schreef:
DiantaM schreef:
Maar wat is nu precies de dienstverlening van thatsmyhorse?

Feitelijk gezien komt er dus iemand langs en die zegt: dat is mijn paard. En dat controleert men. En dan wordt het geregistreerd. En wat is dan de juridische waarde hiervan?

Geen juridische waarde, als er onduidelijkheid over de eigendom mocht optreden kan je dezelfde documentatie aan de rechter voorleggen om zo je gelijk te halen. :')

Dus eigenlijk is het vooral handig in het omgekeerde geval: als je zelfs Thatsmyhorse niet overtuigd krijgt dat een paard jouw eigendom is, dan weet je dat het onverstandig is om het bij een conflict tot voor de rechter te laten komen.
Dat is op zich ook wat waard.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Thatsmyhorse.eu juridisch eigendom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 12:48

@oomens
Je kan je paard al laten registreren door simpel jezelf op te geven als eigenaar (kopie id insturen) en gegevens van je paard in te vullen (+foto's van je paard).
Hierdoor is hij "officieel" geregistreerd als jouw paard.
Je hoeft geen koopcontract oid te overleggen.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 12:48

Dat zou ik niet zo stellen Oomens.. de toets van de rechter is niet overeenkomstig met die van thatsmyhorse als ik de toelichting zo lees.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-18 13:36

Brainless schreef:
eilleen333 schreef:
Ik was het ook niet van plan hoor. Heb kritische vragen gesteld, maar krijg niet echt duidelijke antwoorden, en bovendien waren ze ook behoorlijk onbeleefd.

Waar/hoe heb jij die vragen gesteld en wat voor antwoorden kreeg je dan?

Via hun Facebook bericht.
Echter zijn al mijn reacties daar vrijwel direct verwijderd, omdat mijn vragen te kritisch waren denk ik. Ook bij navraag waarom mijn reacties verwijderd werden, werden ook die reacties verwijderd :+

cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 13:51

oomens schreef:
cobiie schreef:

Geen juridische waarde, als er onduidelijkheid over de eigendom mocht optreden kan je dezelfde documentatie aan de rechter voorleggen om zo je gelijk te halen. :')

Dus eigenlijk is het vooral handig in het omgekeerde geval: als je zelfs Thatsmyhorse niet overtuigd krijgt dat een paard jouw eigendom is, dan weet je dat het onverstandig is om het bij een conflict tot voor de rechter te laten komen.
Dat is op zich ook wat waard.

Als je te kritisch bent als bedrijf krijg je minder geld binnen. O:)

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Thatsmyhorse.eu juridisch eigendom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:06

In Belgie ben je verplicht om je paard te registreren bij horseID, zo kan dierenarts of politie direct zien wie de eigenaar is als jouw paard iets overkomt. Als je paard niet ingeschreven staat riskeer je een boete bij controle.

cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:10

petra8 schreef:
In Belgie ben je verplicht om je paard te registreren bij horseID, zo kan dierenarts of politie direct zien wie de eigenaar is als jouw paard iets overkomt. Als je paard niet ingeschreven staat riskeer je een boete bij controle.

Ik verwacht dat dit in Nederland ook wel gaat komen.

Zou mooi zijn als de Nederlandse stamboeken daar dan een initiatief nemer in gaan worden om een collectieve register te maken, daar vindt de eerste registratie van de veulens al plaats natuurlijk.

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:32

petra8 schreef:
In Belgie ben je verplicht om je paard te registreren bij horseID, zo kan dierenarts of politie direct zien wie de eigenaar is als jouw paard iets overkomt. Als je paard niet ingeschreven staat riskeer je een boete bij controle.


Wel bij vertellen dat dat systeem nog altijd ruk werkt (na aanvraag heeft het bij ons meer dan een jaar geduurd voor we dat paspoort eindelijk hadden en dan mag je nog van geluk spreken als alle informatie erop juist is) en je uiteindelijk voor eender welk paard simpelweg een paspoort kan aanvragen waarbij ook hier het paspoort geen bewijs is dat het dier van jou is. Dat je het kan gebruiken om een eigenaar terug te vinden klopt, maar daar stopt het ook. Net als dat het chipsysteem bij huisdieren nog altijd enkel dient om een mogelijke eigenaar op te sporen als je je beest kwijt bent of als hij ergens aangereden ligt te creperen.

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Thatsmyhorse.eu juridisch eigendom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 15:13

Mijn ervaring met HorseID is nog maar sinds kort. Ik heb 2,5 maand geleden een al geregistreerd paard gekocht wat vrij gemakkelijk en gratis via de site op mijn naam te zetten was na goedkeuring van de vorige eigenaar. De vorige eigenaar had zelfs een overschrijvingspapier bij de verkooppapieren gedaan. En mijn shetlander met nederlandse papieren kon ik via de site ook gemakkelijk registreren. Dat koste rond de 45 euro. Het was allemaal in een paar dagen geregeld.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 15:38

petra8 schreef:
In Belgie ben je verplicht om je paard te registreren bij horseID, zo kan dierenarts of politie direct zien wie de eigenaar is als jouw paard iets overkomt. Als je paard niet ingeschreven staat riskeer je een boete bij controle.

Dit gaat wel niet over eigenaar, maar over de houder. Ze kunnen dan inderdaad zien waar het paard staat en wie het verzorgt, maar dat hoeft niet per se de eigenaar zelf te zijn. Je kan tegelijk eigenaar en houder zijn, maar het mutatiedocument van het bcp is hier géén bewijs van.

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 15:49

Bij mij was het 80 euro maar dit dier was nog nooit geregistreerd geweest dus de inschrijving begint van nul. Ik moet wel zeggen dat die aanvraag een kleine 10 jaar geleden gebeurd is. Toen was het in ieder geval een erg traag systeem waar ook 0,0 controle op is of diegene die de aanvraag doet ook effectief eigenaar van het dier is. Om die aanvraag te doen heb ik gewoon mijn gegevens ingevuld, die van mijn paard, chipnummer erbij gedaan en dat was het dan. Daarom is dit paspoort volgens mij ook in BE geen eigendomsbewijs. Wat blijkbaar wel zou kunnen helpen in een rechtszaak (las ik ooit ergens dus pin me er niet op vast) is het mutatiedocument dat je bij dat paspoort krijgt, maar echt sluitend is dit volgens mij ook niet.
Controle op dit paspoort heb ik in al die jaren trouwens ook nog nooit gehad dus in theorie klinkt dat leuk maar in de praktijk valt dat wel mee. Zeker als je niet regelmatig op wedstrijden of andere evenementen verschijnt.

Dit om maar aan te geven dat er in België ook helemaal geen sluitend systeem bestaat moest een paard gestolen worden of moest er een rechtszaak ontstaan over wie de eigenaar van een bepaald dier is.

Kwanyin: Ze kunnen zien waar je paard staat àls je bij elke verhuis dat papier terug naar die instantie stuurt en weer zin hebt om een jaar te wachten voor je je gewijzigde papieren terugkrijgt. Ik vraag me af hoeveel mensen dat doen...

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 16:01

xHaithi schreef:
Toen was het in ieder geval een erg traag systeem waar ook 0,0 controle op is of diegene die de aanvraag doet ook effectief eigenaar van het dier is.

Als het, zoals hierboven geschreven is, een systeem is voor registratie van houders, dan hoeven ze ook helemaal niet te controleren of de aanvrager wel of geen eigenaar is.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 16:03

Het is wel verbeterd in 10 jaar hoor :D . Tegenwoordig kan je het online doen(vroeger was het inderdaad ruk en zeker toen het pas begon was de wachttijd echt vréselijk).
Maar nu kan je online een aanvraag van mutatie doen, en als de vorige houder niet binnen 30 dagen reageert wordt het automatisch omgezet. Maar klopt het gaat over de houder.

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 16:21

Nu ja, houder of eigenaar, lang verhaal kort, België mag dan verplichte registratie hebben, het systeem kan nog altijd niet dienen om officieel een eigenaar aan te duiden. Daar ging het immers om. Bedrijven als Thatsmyhorse.eu zouden in principe dus ook Belgische klanten kunnen trekken vermits ook hier hetzelfde probleem van bewijzen bestaat.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Re: Thatsmyhorse.eu juridisch eigendom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 17:38

Ja dat klopt, maar zoals ik het ook begrijp is hun papiertje ook niets waard, dan is een encodering in de Belgische databank nog goedkoper :D. Beste blijft nog altijd een verkoopcontract opstellen bij aankoop.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 17:41

Kwanyin schreef:
Ja dat klopt, maar zoals ik het ook begrijp is hun papiertje ook niets waard, dan is een encodering in de Belgische databank nog goedkoper :D. Beste blijft nog altijd een verkoopcontract opstellen bij aankoop.


Het contract is het enige dat er toe doet. Geen idee wat zo'n registratie daar nou aan toe zou kunnen voegen.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Thatsmyhorse.eu juridisch eigendom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 20:39

Moderatoropmerking:
Omdat dit topic bedrijfsgerelateerd is plaats ik dit van TAO naar ED (ervaringen en diensten). Denk bij het reageren wel om de voorwaarden wbt regels van ED.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Thatsmyhorse.eu juridisch eigendom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 20:47

Waarom zou je in godsnaam je documenten doorsturen naar dit duister bedrijfje?
Handel in valse (paarden)papieren brengt veel op en wie weet wat zij met jouw informatie/documenten doen...