Ervaringen Stichting Paard in Nood Spanje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manic

Berichten: 6992
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 13:25

Ik vind het voornamelijk gek dat er al meerdere keren is geprobeerd dat “ze de stichting kapot willen maken” omdat er een paar volkomen normale vragen gesteld worden.

Valt wel op dat precies dat zinnetje steeds herhaald wordt.

Verder ben ik het er mee eens dat de paarden er verder gewoon goed bij staan (eerder nog te vet)

Daarbij vind ik dat je als je zelf je paard op 1000+km afstand weg zet als pensioener in een mega groot natuur gebied dat je dan op zich ook niet zo heel verbaasd moet zijn dat er veel issues mbt vliegen / warmte (ontstoken ogen, maden, dikke koker) zijn die misschien niet altijd direct opgemerkt worden. Je bent die controle zelf dan gewoon kwijt, dan moet je het niet uit handen geven en zeker niet zo ver weg zetten. En dat een 25+ jarig paard ineens heel hard achteruit gaat op de benen is op zich ook niet echt heel onnatuurlijk, alhoewel dat natuurlijk wel heel veel zeer doet om je trouwe maatje te verliezen terwijl je zelf in de beleving was dat het eigenlijk nog wel goed ging.

En dat een bepaalde paarden niet in zo een situatie kunnen gedijen is op zich ook niet heel ondenkbaar. Maar buiten die Arabier dat dus duidelijk niet deed en gelukkig door de eigenaar weer opgehaald is, zien de paarden op de fotos er gewoon prima uit.

Daarbij vind ik het bewonderingswaardig hoe half dode dieren toch weer terug gebracht kunnen worden en nog een fijn leven kunnen hebben. Ik ben het ook eens met wat iemand eerder zijn dat in sommige heel schrijnende gevallen het wellicht beter zou zijn er niet meer aan te beginnen.


Neemt niet weg dat ik de geldstromen nog steeds enorm merkwaardig vind, en dat heeft niks met kapot willen maken te maken…. Dat is gewoon een mening.

/Ik/ ben van mening dat het discutabel is dat 90% van het eigen vermogen onttrokken wordt aan de stichting al dan in loon of donaties naar derden. Ik geef mijn geld liever een stichting die zorgvuldiger met haar donaties om gaat, maar dat neemt niet weg dat andere mensen daar anders mogen zitten. Dat mag iedereen lekker zelf weten.

(Lijkt mij aardig in het midden, toch)

fransje23

Berichten: 15422
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 13:31

manic schreef:
Ik vind het voornamelijk gek dat er al meerdere keren is geprobeerd dat “ze de stichting kapot willen maken” omdat er een paar volkomen normale vragen gesteld worden.

Valt wel op dat precies dat zinnetje steeds herhaald wordt.


Dat is niet gek dat is namelijk letterlijk overgenomen van de Facebookpagina van de stichting.

"Soms zijn er mensen die iets moois kapot willen maken".
Doelbewust zou er iets kapot gemaakt worden etc.

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 13:33

Dorien66 schreef:
elmiran schreef:
Over die foto die heb je zelf openbaar gezet.


https://www.auteursrecht.nl/auteursrech ... te-of-blog


Lees het onderstaande stukje. Maar goed omdat hier zo flauw gedaan wordt over een foto waar de paarden er goed bij staan had ik al lang aan een mod gevraagd om de foto te verwijderen.

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 13:43

Amber_anne schreef:
@dreamboy omdat er staat '(is dus een voorbeeld)' maar de volgers van deze stichting springen op elk negatief bericht zonder te lezen. Dat is precies wat er hier wordt verteld door de mensen met negatieve ervaringen. Het heilig geloven in een persoon en geen fout kunnen zien.

Deze volgers zijn zo fanatiek in het verdedigen zonder open te staan voor kommentaar dat ik persoonlijk al nooit betrokken zou willen zijn bij een stichting als dit.


Ik ben geen volger, mijn paard staat daar. Dat vind ik iets anders dan alles alleen vanaf een scherm beoordelen. Wij zijn er geweest, en mijn moeder nog vaker.

MoniqueT

Berichten: 8850
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 13:48

Manic, juist het feit dat kritiek heel slecht geaccepteerd wordt, maakt het lastig een middenweg te zoeken. Ik heb dat in het begin geprobeerd, maar het leek wel of je óf totaal fan moest zijn óf boos werd aangekeken als je niet alles gewéldig vond. Ik praat dan al over een jaar of 8 geleden.

Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om me er verder maar niet meer mee bezig te houden. Ik ben niet zo van het extreme zoete gedoe waarmee donaties worden binnengebracht, maar wie dat wel wil, heeft mijn zegen.

En nee, dan praat ik niet alleen vanachter mijn scherm. De eerste jaren zat de stichting echt heel dichtbij hier.

Ik kan echt niet oordelen over hoe het nu gaat.

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Re: Ervaringen Stichting Paard in Nood Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 14:06

Iemand die een 30 jarig paard, die ligt dood te gaan in een plas, probeert te redden. Is geen dieren waard. Een mens met hart voor dieren, had dit dier laten inslapen. Bij het proces (natuurlijke) dood, gaan alle organen 1 voor 1 uitvallen. Als je vervolgens deze dieren probeert te redden? Is een zeer pijnlijk gebeuren. Hier in Nederland laat met paarden die kreupel gaan (maar verder gezond) inslapen. Maar een bijna dood paard van 30 gaat men een actie voor starten deze te redden? Waar zit dit persoon met haar dierenverstand? En zo heb ik nog wel een stuk of 30 voorbeelden van deze dame. Zowel met pensioen paarden (die door eigenaren in paniek zijn teruggehaald) als wel de " reddingspaarden" Waar sommige spaanse fokkers echt door haar zijn opgelicht, maar ook de mensen die 1 van die paarden gekocht hadden in Belgie en Nederland. Dat iedereen daar geld daar aan wil doneren? Prima, zelf weten. Mijn geld gaat daar niet naartoe!

Ragdollcat
Berichten: 14681
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 14:40

Arabesk schreef:
Eigenlijk is er maar één Stichting met paarden die niet vaag is, dat is de paardenkamp. De rest zijn vooral de prive hobby van bepaalde mensen....

Al zo vaak op bokt zo veel topics over opvang voor zielige paarden die dan niet transparant zijn of gewoon zelfs crimineel of ter meerdere glorie van iemands ego. We kennen het allemaal, er worden zogenaamd dekens gejat bij een in scène gezette inbraak en dan weer een bedel verhaal op Facebook enzovoort.

De paardenkamp bedelt nooit, heeft gewoon een gezellig krantje zo nu en dan voor de donateurs en er wordt nooit ingebroken :+. En geen tranentrekkers op Facebook. Nooit rellen op bokt over de paardenkamp.

Dat zijn de kenmerken van een betrouwbare degelijke stichting. Al het andere is feitelijk geldklopperij door emotionele chantage. Want ja je moet wel een slecht mens zijn om kritiek te hebben op mensen die dieren redden etc.


Precies dat!
Ik trap er dan ook niet in.

Ik had altijd al veel vraagtekens bij deze “stichting” in Spanje. Teveel rare dingen….

Amber_anne

Berichten: 6951
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 14:49

elmiran schreef:
Amber_anne schreef:
@dreamboy omdat er staat '(is dus een voorbeeld)' maar de volgers van deze stichting springen op elk negatief bericht zonder te lezen. Dat is precies wat er hier wordt verteld door de mensen met negatieve ervaringen. Het heilig geloven in een persoon en geen fout kunnen zien.

Deze volgers zijn zo fanatiek in het verdedigen zonder open te staan voor kommentaar dat ik persoonlijk al nooit betrokken zou willen zijn bij een stichting als dit.


Ik ben geen volger, mijn paard staat daar. Dat vind ik iets anders dan alles alleen vanaf een scherm beoordelen. Wij zijn er geweest, en mijn moeder nog vaker.


Ik heb het niet over alleen maar vanaf een scherm beoordelen, het woord volger bestond ook voor social media. Je bent een volger van deze vrouw/stichting. Juist als je paard daar staat

Sammyxo
Berichten: 8
Geregistreerd: 23-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 16:10

Dreamboy schreef:
pieterverh schreef:
Ze heeft wel eigen paarden, pas nog een eigen paard erbij gekocht (wordt niet verteld op Facebook) dochter ook tig eigen paarden. Dat alleen voor de duidelijkheid want van mij mogen ze, echt. Alleen cijfert niemand zich weg en kan er gewoon veel beter voor de paarden en de vrijwilligers gezorgd worden. Steek de handen uit mouwen, vroeg uit bed en gewoon 7 dagen in de week voor de paarden zorgen. Moet iedereen met paarden.


Oke dat wist ik niet. Worden die eigen paarden ook betaald uit geld van de stichting dan?



De paarden die laura heeft.. zijn vanuit Nederland meegekomen, en idd pas heeft ze er 1 gekocht..
Dr dochter heeft verschillende eigen paarden (zijn ook rescues geweest, die NIET meer herplaatsbaar zijn, of te grote traumas) en dr andere paard is ook vanuit NL meegekomen.

Even een ruime toelichting, ben misschien op de pagina soms wat hard uitgevallen en ben het ook niet altijd eens wat er gebeurd is. Maar ik doe het haar echt niet na, ik heb al genoeg zorgen genoeg met 1 paard.. laat staan met +-180

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 18:27

quintusgl schreef:
Als.het over een pakje boter gaat mag iedereen schrijven wat ie wil.
Maar je bent nu gewoon iets aan het afbranden waarvan je niet weet hoe of wat.
Je hoeft me ook zeker geen verantwoording af te leggen maar net als.jij mag ik schrijven wat ik vind. Of ik je nou ken of niet


Precies, je kent me niet en weet niet wat ik wel of niet weet.

Daarbij is mijn reactie maar 1 van de velen hier en die moet je precies eruit pakken?

Ik weet echt genoeg en sinds een paar dagen NOG meer. Helaas..........

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 19:09

superpony je kent mensen die haar kennen dat is nogal vaag.
Ik begrijp heel goed dat daar een reactie op komt aangezien je niks anders doet dan afkraken.


Ik zeg trouwens nergens dat Laura geen fouten maakt. Ieder mens maakt fouten.
Niemand is perfect. Gek genoeg mogen mensen met een negatieve reactie alleen negatief praten, prive berichten plaatsen, en ben ik maar een blinde volger omdat ik hier de positieve kant meld, en niks negatiefs erbij zet. Jammer daar gaat het mis.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 19:27

elmiran schreef:
superpony je kent mensen die haar kennen dat is nogal vaag.
Ik begrijp heel goed dat daar een reactie op komt aangezien je niks anders doet dan afkraken.


Ik zeg trouwens nergens dat Laura geen fouten maakt. Ieder mens maakt fouten.
Niemand is perfect. Gek genoeg mogen mensen met een negatieve reactie alleen negatief praten, prive berichten plaatsen, en ben ik maar een blinde volger omdat ik hier de positieve kant meld, en niks negatiefs erbij zet. Jammer daar gaat het mis.


Tja, dat mag je allemaal vinden.

Ik vind dat mensen die vooral mensen de hemel in prijzen ook niet zo helder van geest zijn als ze niet zien wat er allemaal wel mis gaat.
Of alles hier komen goedpraten. Dan heb ik die mensen niet zo hoog zitten misschien.

Ik plaats verder geen namen en ga niet vertellen wat anderen mij vertellen, omdat ik die mensen niet ga verraden en het dan zo bekend is wie dat zijn.
Maar heb ook zeker een eigen mening over wat ik lees van de stichting. En in Nederland ben ik ook nog vrij om een mening te hebben. Ze plaatsen zelf die zielige verhalen, dus dan krijg je ook reacties. Dat dit alleen positief mag zijn, heb ik geen boodschap aan.
Ze reageren zelf ook snel geirriteerd als mensen kritisch zijn. Niet eens iets slechts schrijven of afkraken, maar gewoon een kritische nood. Ze denken daar alle wijsheid in pacht te hebben hoe je paarden opknapt, maar dat is echt zeker niet zo.
En ze gaan gewoon heel erg vaak veel te ver. Dat vinden ik en velen anderen. Daar zijn wij gelukkig nog steeds vrij in.

Dan kunnen aanhangers hier wel roepen, ga erheen, maar ik heb genoeg beeldmateriaal van mensen die er vaker/langer zijn geweest EN wat zij zelf plaatsen. Dus dat komt van hun zelf.

Mooi, dat veel goed gaat. Dat hoort ook zo, want zo een stichting zijn ze, opvangen en opknappen. Maar wat mis gaat, mag echt over geschreven worden, omdat ook dat paarden zijn met gevoelens, pijn etc. En elk paard dat onnodig lijdt is er eentje teveel.

En je ziet het vaker bij mensen dat ze moeilijk tegen kritiek kunnen, terwijl ze soms beter zich of afzijdig kunnen houden, of iets met die kritiek kunnen doen. Zeker als de kritiek om dezelfde onderwerpen gaat en je doel paarden helpen is.

Maar goed, fijn voor hun dat ze net als PZB ook zoveel brave volgers hebben. Dat geeft hun iig een goed gevoel.

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Re: Ervaringen Stichting Paard in Nood Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 19:31

Lees zelf eens wat je schrijft.. mensen die positief zijn, zijn niet helder van geest?. Hoeveel mensen wil jij nog de grond in blijven boren?. Zonder ze te kennen. Bedankt he.

Spenk
Berichten: 21826
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 19:37

elmiran schreef:
Lees zelf eens wat je schrijft.. mensen die positief zijn, zijn niet helder van geest?. Hoeveel mensen wil jij nog de grond in blijven boren?. Zonder ze te kennen. Bedankt he.

Je zou wellicht je houding iets kunnen aanpassen en accepteren dat er ook negatieve verhalen zijn.

De wereld is breder dan enkel je eigen tunnelvisie. Dat jij een goeie ervaring hebt dikke prima! Maar dit is een ervaringen topic dus de hele tijd proberen om de negatieve verhalen weg te zetten als onzin is helemaal niet nodig.

Bij de negatieve ervaringen lees je juist dat mensen ook aangeven en zijn ook dingen die WEL goed gaan en ook paarden die er WEL goed uitzien.

Agree to disagree lijkt me hier wel op de plek

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 21:52

Iedereen mag zijn eigen mening hebben zonder gelijk voor dom of niet helder van geest uitgemaakt te worden. Ik vind die opmerking wel ver gaan. Zegt wel wat over de persoon.

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 22:15

elmiran schreef:
Iedereen mag zijn eigen mening hebben zonder gelijk voor dom of niet helder van geest uitgemaakt te worden. Ik vind die opmerking wel ver gaan. Zegt wel wat over de persoon.


Ik zou gewoon niet happen, laat maar waaien. Dat vage gedoe leidt ook af van de echte verhalen.

GRIMAJA29
Berichten: 14
Geregistreerd: 21-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 08:05

elmiran schreef:
superpony je kent mensen die haar kennen dat is nogal vaag.
Ik begrijp heel goed dat daar een reactie op komt aangezien je niks anders doet dan afkraken.


Ik zeg trouwens nergens dat Laura geen fouten maakt. Ieder mens maakt fouten.
Niemand is perfect. Gek genoeg mogen mensen met een negatieve reactie alleen negatief praten, prive berichten plaatsen, en ben ik maar een blinde volger omdat ik hier de positieve kant meld, en niks negatiefs erbij zet. Jammer daar gaat het mis.


Ik heb verder niemand beledigt en ben ook niet van plan dat te doen want iedereen heeft zijn eigen waarheid. Ik ben blij voor jou dat je alleen positieve ervaringen heb met Laura.

Voor mij blijft het verhaal wel dat Laura aan alle kanten filmpjes post van paarden die mishandeld en verwaarloost zijn, terwijl mijn paard het in haar 20 jaar bij mij nog nooit zo slecht heeft gehad als bij Laura. En waarom eigenlijk? Ik was er gewoon om alles voor haar te vergoeden. Ik ben daar in 10 maanden tijd 4x geweest dat doe je niet als je het je niet kan veroorloven.

En inplaats van haar hand in haar eigen boezem te steken en oprechte excuses te maken voor het verwaarlozen van mijn paard word ik overal zwart gemaakt en geblokkeerd. En dat is waarom de discussie ontstaat.

Ik denk dat iedereen met negatieve ervaringen zo negatief blijven, omdat ze niet van haar fouten lijkt te leren en het een terugkerend verhaal lijkt te zijn. Ik zit aan de negatieve kant van de stichting en met mij heel veel mensen maar die verhalen zie je niet voorbij komen omdat alles op hun Facebook word geblokkeerd zodra het kritisch word.

Mijn enigste doel is om mensen te behoeden voor mijn verhaal. Als ik mensen kan behoeden voor het daarheen brengen van hun geliefde paard met de misschien uiteindelijke teleurstelling ben ik al blij.

MoniqueT

Berichten: 8850
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Ervaringen Stichting Paard in Nood Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 08:35

Dat bedoel ik dus eigenlijk. Het woord 'volgers' is hier al gevallen, als je niet bij de juichende volgers hoort, als in een sekte, sta je dus meteen aan de andere kant. Heel ver weg.

fransje23

Berichten: 15422
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 08:50

Volgelingen is misschien een betere benaming?

Er wordt ook op gestuurd want zodra er ergens wat negatiefs geplaatst wordt komt er een verhaal dat mensen de stichting kapot proberen te maken.
Dat laatste is volgens mij iets wat helemaal niemand wil.
Het enige wat mensen willen is erkenning en excuses.

Hun eigen socials ziin gecensureerd dus dat is altijd rozengeur en maneschijn.

MoniqueT

Berichten: 8850
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Ervaringen Stichting Paard in Nood Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 09:38

Dat is inderdaad het juiste woord.

EricClaes
Berichten: 26
Geregistreerd: 16-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 10:42

GRIMAJA29 schreef:
elmiran schreef:
superpony je kent mensen die haar kennen dat is nogal vaag.
Ik begrijp heel goed dat daar een reactie op komt aangezien je niks anders doet dan afkraken.


Ik zeg trouwens nergens dat Laura geen fouten maakt. Ieder mens maakt fouten.
Niemand is perfect. Gek genoeg mogen mensen met een negatieve reactie alleen negatief praten, prive berichten plaatsen, en ben ik maar een blinde volger omdat ik hier de positieve kant meld, en niks negatiefs erbij zet. Jammer daar gaat het mis.


Ik heb verder niemand beledigt en ben ook niet van plan dat te doen want iedereen heeft zijn eigen waarheid. Ik ben blij voor jou dat je alleen positieve ervaringen heb met Laura.

Voor mij blijft het verhaal wel dat Laura aan alle kanten filmpjes post van paarden die mishandeld en verwaarloost zijn, terwijl mijn paard het in haar 20 jaar bij mij nog nooit zo slecht heeft gehad als bij Laura. En waarom eigenlijk? Ik was er gewoon om alles voor haar te vergoeden. Ik ben daar in 10 maanden tijd 4x geweest dat doe je niet als je het je niet kan veroorloven.

En inplaats van haar hand in haar eigen boezem te steken en oprechte excuses te maken voor het verwaarlozen van mijn paard word ik overal zwart gemaakt en geblokkeerd. En dat is waarom de discussie ontstaat.

Ik denk dat iedereen met negatieve ervaringen zo negatief blijven, omdat ze niet van haar fouten lijkt te leren en het een terugkerend verhaal lijkt te zijn. Ik zit aan de negatieve kant van de stichting en met mij heel veel mensen maar die verhalen zie je niet voorbij komen omdat alles op hun Facebook word geblokkeerd zodra het kritisch word.

Mijn enigste doel is om mensen te behoeden voor mijn verhaal. Als ik mensen kan behoeden voor het daarheen brengen van hun geliefde paard met de misschien uiteindelijke teleurstelling ben ik al blij.


Helemaal mee akkoord.
Ons verhaal had positief kunnen eindigen met oprechte excuses en een duidelijk aanwijzing dat er lessen geleerd waren.
Maar de reactie die ons het meest bijgebleven is, is dat ze 'blij was dat we weg waren' want 'ze kon toch nooit iets goed doen'. Esther stelde in oktober tijdens 1 van onze gesprekken voor of het allemaal opgelost zou zijn als Laura haar excuses zou aanbieden ... neen, natuurlijk niet, pas na 4 maanden en pas nadat ik met mijn verhaal de eerste keer naar buiten kwam en ze bang waren om er schade van te ondervinden ... dat zijn volgens mij geen oprechte excuses.
Wij gingen elke 3 á 4 maanden naar Almadén en verzorgden (bakje geven, poetsen, wandelen) onze paarden zelf de tijd dat we er waren.
Olana en Micko stonden niet in het natuurpark maar op 100m van de caravan.
Er werd ons door Lau verteld dat ze regelmatig uit het land gehaald werden om een bakje te krijgen. Ze vertelde ons ook dat ze op de dagelijkse controlelijst stonden. Dus waren wij er gerust in.
Hoe het dan mis is kunnen lopen, daar kunnen we nu alleen nog maar naar gissen : onkunde, geen opvolging, geen dagelijkse controle, ...

Anoniem

Re: Ervaringen Stichting Paard in Nood Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 11:26

Of ze nu in een natuurpark lopen of niet: Als je zorgt voor de paarden van een ander en daar een vergoeding voor ontvangt (of dit nu geld is of werkuren, dat maakt geen verschil) dan moet je ook zorgen dat deze dieren regelmatig worden gecontroleerd. Bv die Arabier, dat kan gewoon niet. Zodra je ziet dat het paard het er niet goed doet, dan haal je die er uit en zorg je voor de juiste voeding en dienen de eigenaren verwittigd te worden. Het hoeft niet op het punt te komen van zo extreem mager worden. Dat is niet gebeurt op 2 weekjes tijd.

Is de tijd/middelen niet om regelmatig een check up te doen van alle dieren en direct in te grijpen wanneer nodig, dan bied je geen pension/pensioenplek aan. Zo simpel is het. Blijf er dan met jou handen van af. En dit staat volledig los van de al dan niet goede intenties van iemand. Het is niet omdat iemand het goed bedoeld dat het daarmee ook goed is. Dat lijkt mij hier in wezen de grootste struikelblok.

Eigenaars met paarden die zich prima kunnen redden in het natuurgebied en voldoende voeding bij elkaar krijgen, zullen echt wel gelukkig zijn. Daar ben ik van overtuigd. Maar het gaat duidelijk mis bij de paarden en eigenaren waarvan het dier extra zorg of opvolging nodig heeft. Dan is daar duidelijk niet voldoende ondersteuning voor en te weinig opvolging. En dat is nooit de verantwoordelijkheid van de eigenaar en ja, deze mag daar gerust over klagen. Ook al hebben ze zelf gekozen om die dieren op transport te zetten. Ze geven de zorg en uit handen en die moet gewoon correct verder gezet worden.

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 11:34

Er staat nu een bruine merrie, broodmager. Echter staat er nooit bij hoe oud het dier is? Zo te zien geen jonkie meer. Het zou me niks verbazen als ze al tegen de 30 jaar loopt.
O, en een nieuwe auto is ook altijd maar zo gekocht, altijd dat extra donaties gekregen (zeggen ze) Ik vertrouw echt geen van haar verhalen. Een ieder die dat wel doet? Zelf weten. Hier zou zo een paard van de dierenarts een spuitje krijgen toch? Waarom moet het daar anders?
Waar ik altijd erg boos om wordt, dat ze doet overkomen alsof er in Spanje echt slechte mensen wonen die slecht zijn voor hun dieren. Ik kom regelmatig in Spanje bij fokkers... Fantastisch voor hun dieren. Zien er tip top uit.. En ze hebben er zeker meer verstand van dan deze paardenredster. (anders hadden zijzelf wel paarden in de natuurgebieden gezet ;-) ) maar zij weten als geen ander, dat het risico dat de paarden piro krijgen zeer groot is en er nauwelijks wat groeit. Dus je MOET bijvoeren. Een paard met Piro is veelal niet meer geschikt voor de handel.

Ik ken spanjaarden waar het merendeel van de nederlanders met paarden nog heel veel van kunnen leren. Ze rijden gewoon de hengsten. Doen ze niet moeilijk over. Hier heeft zo een paard meteen een stempel HENGST en dus gevaarlijk. Wij Nederlanders zijn geen paardenvolk. Spanjaarden wel. Vergeet dat niet.

SjonnieZ

Berichten: 2383
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 11:47

nombrado schreef:
Er staat nu een bruine merrie, broodmager. Echter staat er nooit bij hoe oud het dier is? Zo te zien geen jonkie meer. Het zou me niks verbazen als ze al tegen de 30 jaar loopt.
O, en een nieuwe auto is ook altijd maar zo gekocht, altijd dat extra donaties gekregen (zeggen ze) Ik vertrouw echt geen van haar verhalen. Een ieder die dat wel doet? Zelf weten. Hier zou zo een paard van de dierenarts een spuitje krijgen toch? Waarom moet het daar anders?
Waar ik altijd erg boos om wordt, dat ze doet overkomen alsof er in Spanje echt slechte mensen wonen die slecht zijn voor hun dieren. Ik kom regelmatig in Spanje bij fokkers... Fantastisch voor hun dieren. Zien er tip top uit.. En ze hebben er zeker meer verstand van dan deze paardenredster. (anders hadden zijzelf wel paarden in de natuurgebieden gezet ;-) ) maar zij weten als geen ander, dat het risico dat de paarden piro krijgen zeer groot is en er nauwelijks wat groeit. Dus je MOET bijvoeren. Een paard met Piro is veelal niet meer geschikt voor de handel.

Ik ken spanjaarden waar het merendeel van de nederlanders met paarden nog heel veel van kunnen leren. Ze rijden gewoon de hengsten. Doen ze niet moeilijk over. Hier heeft zo een paard meteen een stempel HENGST en dus gevaarlijk. Wij Nederlanders zijn geen paardenvolk. Spanjaarden wel. Vergeet dat niet.


Wat is piro Nombrado?
En wat die bruine merrie betreft.. is dat niet de 30 jarige merrie die ze net “gered” heeft?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110798
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Ervaringen Stichting Paard in Nood Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 11:48

Ik denk piroplasmose?