Welke hond voor bij de paarden?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lougis

Welke hond voor bij de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-17 23:18

He allemaal,

Hebben jullie ook honden en zo ja, welk(e) ras(sen)? Gaat dit goed?

Wij zijn ons aan het inlezen over verschillende hondenrassen en hun karakter. We willen graag een zo goed mogelijk passende hond vinden die bij onze eigen leefwijze past maar ook zeker bij wat de hond nodig heeft. Hopelijk kunnen jullie ons hierbij helpen en ervaringen delen. 

Wij hebben enkele paarden en gaan wekelijks het bos in. (wonen aan de rand van het bos) We zouden graag een hond hebben die mee zou kunnen. We hebben een grote tuin en ook de paardenweide is volledig dogproof om het zo te zeggen. 

We zijn persoonlijk heel erg te vinden voor langharige rassen: keesachtigen, lappenhond, herders (goede combinatie met paard of niet?), cattle dog, collie,....

We hebben altijd kezen gehad thuis en ze zijn makkelijk in de opvoeding, speels, energiek(af en toe nerveus) en toch een beetje eigenwijs. (Kiezen zelf of ze het de moeite vinden om te luisteren of niet :p maar al bij al luisteren ze super!). Heb de grote kees al meermaals meegenomen op een buitenrit en dit gaat ook heel erg goed dus misschien is de keuze snel gemaakt maar zou toch willen weten wat jullie ervaringen zijn?

Groeten, lougis

Xyris

Re: Welke hond voor bij de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 23:41

Het klinkt alsof jullie de nodige ervaring, tijd en bewegingsvrijheid hebben voor honden. Dat lijkt me dan vanzelfsprekend geen punt van discussie (en hoop voor je dat dit ook terzijde blijft). Ik ben van mening dat elke hond in combinatie met een paard gehouden zou moeten kunnen worden. Maar door de activiteiten die je doet vallen automatisch de pugs e.d. natuurlijk af vanwege hun korte pootjes en conditie/ademen etc.

Enige wat ik echt kan toevoegen aan wat je zegt is: Kijk uit met cattledogs zoals de border collie. Soms komt dat instinct toch net iets te veel boven en gaan ze óf achter een paard jagen of zetten het op een lopen en je bent de controle kwijt. Dit geldt natuurlijk ook voor jacht/bloedhonden. M.b.t. herders zoals de duitse herder, die zijn makkelijker onder apel te houden maar de heupen willen niet altijd even goed meekomen.

De keesachtigen en lappenhonden heb ik wat minder ervaring mee maar met wat ik van ze weet kan ik wel zeggen dat je inderdaad goed zit.

Dus eigenlijk: Kijk wat de hond fysiek aankan en kijk wat er bij jou past (lees: hoeveel tijd wil je er in steken om een hond onder controle te kunnen houden zoals bijvoorbeeld bij de collie). Verder zou in theorie elke hond moeten kunnen.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 23:51

Ik heb zelf een Nova Scotia Duck Tolling Retriever (Toller). Hij is erg rustig en doet het zeer goed bij de paarden. Ik heb hem altijd en overal los. Hij is goed met kinderen van alle leeftijden en wordt actief wanneer je zelf dat van hem vraagt. Vraag je het niet dan slaapt/ligt die veel. :)

missymeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 00:53

Ik heb jaren een ruwhaar jack russel teefje gehad en een boxer. Beiede gingen altijd mee naar stal en gingen daar lekker hun eigen gangetje, ook los mee op buitenrit achter paard aan. Helaas zijn ze inmiddels beide overleden(een ziek en een ouderdom) en heb ik nu een hele moeilijke hond die eigenlijk praktisch nergens mee naar toe kan :( ik hou van haar maar echt een gezellig maatje zoals mijn vorige honden is ze helaas niet, dat mis ik echt wel...
Laatst bijgewerkt door missymeisje op 07-10-17 00:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 00:55

Hier een am stafford bij de honden! Niet bang ervoor maar genoeg ontzag, rent met buitenrit altijd voorop mee, niet te stoppen en luistert zeer goed. Ook de mechelse herder vind het leuk!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 01:22

Ik ben wel een beetje bevooroordeeld, maar een Australian shepherd is gefokt om de hele dag door te werken en met de rancher en paard op pad te zijn. Al is het daarnaast ook een fijne huis hond!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 06:05

Een beetje groot maar o zo geschikt: de Duitse Dog!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 07:32

Aangezien hier een centraal topic over loopt [BB] [Centraal]: Welke hond past bij mij? en Ervaringen en diensten alleen voor het zoeken naar paardgerelateerde bedrijven bedoeld is plaats ik hier een slotje.