Pensioen ver weg, dichterbij halen? 24/7 buiten rusthuis?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Iranda

Pensioen ver weg, dichterbij halen? 24/7 buiten rusthuis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 14:03

Hoi allemaal,

La Roche, het paard van mij en mijn ex (en tegelijk ook vriend) staat sinds haar 20e met pensioen. Niet omdat zij dat nodig had, maar omdat hij de verzorging te zwaar vond (ik kan dat wegens lichamelijke klachten niet helaas) en we vooral een fijne plek zochten na 2x maagproblemen wegens koeienkuil gevoerd op de voormalige stal.
Inmiddels 4,5 jaar verder staat ze daar nog steeds, ik ben 1,5 jaar geleden verhuisd naar 100 km weg, omdat ik niet alles zelf kan en mijn moeder wilde helpen met het huishouden. Ik heb een jaar een paardje geleast (met hulp met opzadelen etc) en rijd nu bij een manege. Of nou ja, het is meer paard-zitten maar toch :) Maar dat blijft gek als je eigenlijk zelf nog een paard hebt.

Als ik toen wist wat ik nu weet, van de scheiding en verhuizing etc, had ik haar niet met pensioen gezet, maar een verzorgster of bijrijder gezocht en dan was ze nu misschien nog wel te rijden geweest. Dat vind ik echt heel jammer.

Het kriebelt regelmatig om haar dichterbij te halen. Alleen staat ze nu heel fijn 24/7 buiten in een kleine groep in een grote weide met altijd beschutting, voordroog en water. De eigenaar van het rusthuis gaat er 2x per dag kijken.
Het gaat goed met haar. Deze stalling is ideaal en (helaas nu ook belangrijk) voor mijn ex betaalbaar - 150 euro per maand. Toch kriebelt het om haar dichterbij te zetten, zodat ik haar vaker kan zien. Het lijkt me niet wenselijk om weer te gaan rijden oid, gezien ze al zo lang stil staat (en ik niet meer kan opzadelen...), maar lekker poetsen of wandelen? En misschien een rondje stappen zonder zadel - als dat te doen is voor haar..?

Weet iemand een betaalbare vergelijkbare pensioen plek omgeving Baarn/Soest/Eemnes/Amersfoort? All-in maar ook altijd buiten?
Ergens vind ik het het eerlijkst naar La Roche toe om haar daar te laten staan. Van een verhuizing zal ze flinke stress krijgen en waar ze nu staat, gaat het goed. Ze is KWPN en 24,5. Maar stel ze wordt 28 ofzo... Dan had ik haar heel graag nog wat vaker willen zien.

Ideeën..?

GDG

Re: Pensioen ver weg, dichterbij halen? 24/7 buiten rusthuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 17:03

Ik zou haar laten staan op de plek waar ze het naar haar zin heeft, het goed doet en goed verzorgd wordt.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 18:22

Ja, het voelt ook een beetje egoïstisch. Zij staat daar prima... Het zou meer voor mij zijn. Ergens anders staat ze vast ook prima, maar dat heeft zij niet nodig natuurlijk. Dat heb ik "nodig". Ze is wel heel bewust verhuisd naar daar, omdat het de beste plek was die we konden vinden.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:27

Iranda schreef:
Ja, het voelt ook een beetje egoïstisch. Zij staat daar prima... Het zou meer voor mij zijn. Ergens anders staat ze vast ook prima, maar dat heeft zij niet nodig natuurlijk. Dat heb ik "nodig". Ze is wel heel bewust verhuisd naar daar, omdat het de beste plek was die we konden vinden.

dan zou ik haar daar ook lekker laten staan!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:29

een verhuis pakken ze vaak wel nog goed op hoor, paarden zijn geen zon tere bloempjes als wij vaak (willen) denken.
Echter zou het voor mij dan wel als voorwaarde hebben dat haar plekje dichterbij even fijn of fijner is dan haar huidige plek. Dus ook 24/7 buiten, goede beschutting, goed voer, goede grond en vriendjes.