Hulp bij angstige jaarling

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Trotter98

Hulp bij angstige jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-17 12:11

Ik heb sinds kort een jaarling tinker ruin, staat met 2 jarige tinker en oudere shetlander aan huis in een paddock paradise. De jaarling is echter erg angstig naar mensen toe en heeft een sensibel karakter waardoor alles wat eng is of "fout" gaat uitvergroot wordt. Ik kan hem momenteel niet aanraken of pakken, als ik rondloop is hij wel nieuwsgierig, maar blijft altijd net buiten bereik of verschuilt zich achter de andere paarden. Hij is niet gemeen en trapt ook niet uit angst. Hij blijft gewoon (heel slim) op afstand..

Ik ken hem al langer en hij was al zo, maar zijn castratie enkele maanden terug heeft hem nog voorzichtiger gemaakt. Ik heb ervaring met angstige paarden, want ik had er eerder al een, 17 jaar lang. Maar niet een die nog zo jong en is en bij verkeerd handelen volledig verpest kan worden. ;(

Ik zoek iemand die mee wil kijken wat hier aan toen doen is wat ik mogelijk hier zelf (verkeerd) in doe. Ik wil hem graag leren dat mensen vooral leuk zijn en niet de duiveltjes die hij er nu in ziet.

Ik ben geen fanatieke ruiter, wel fanatiek gek op paarden en ben van plan op den duur ook NH, vrijheidsdressuur etc te gaan gebruiken bij hun. Daar ik recentelijk een switch heb gemaakt van pensioenstal naar PP is alles nog vrij nieuw voor me.

Instructie/hulp in de regio Dedemsvaart/Hardenberg/Hoogeveen :)

jensvl

Re: Hulp bij angstige jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 09:29

Je woont voor mij spijtig genoeg veel te ver weg. En ik weet ook niemand in je buurt die kan helpen. Maar ik kan je altijd aanraden mijn blog eens door te lezen die je kan vinden in mijn onderschrift. Ik denk dat je er wel een aantal praktische tips kan vinden die je kunnen helpen.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 18:17

Les clickertraining, hulp bij gedragsproblemen & paard in training
http://www.effectief-trainen.nl

Trotter98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-17 09:14

Thnx :)

@jensvl, je blog heb ik inderdaad al wel gelezen, net als aantal boeken van Mark Rashid, maar zoek vooral iemand die meekijkt. Want onbewust doe je soms toch dingen anders of zend je wat anders uit. Paardje is heel gevoelig en prikt daar zo doorheen.

Janine Nicolai ga ik eens bekijken dan. Dank!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 10:06

Das inderdaad altijd beter iemand die kan mee kijken. Ik hoop dat je iemand vind

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 10:11

Misschien is dit iets voor je? Mijn pony is niet angstig maar ik heb er toch veel aan gehad. :)

edit: dit gaat een nivo dieper dan de angst eruit 'conditioneren' waar niks mis mee is hoor. Maar het ik vind het een interessante benaderingswijze. Als je googled op james en trust technique dan kom je op zijn site. Daar staat oa een filmpje op van een getraumatiseerde merrie waarmee hij 'werkt'. Heel mooi om te zien.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland

quickie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 21:49

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 03:19

Ik wil je wel een keer komen helpen, en wie weet kan je ook eens bij mij komen? Ik heb een merrie van 2 (ook Tinker) die ook zo is/was. Het slimme en zeer gevoelige heeft ze nog, maar sinds ze bij mij is, is er al heel wat uit haar systeem qua angst en is ze een stuk mensgerichter. Haar fokkers konden haar ook lastig, of eigenlijk niet, pakken en hebben iemand erbij gehad die op de cirkel ging loswerken in de roundpen, dat heeft haar veel goed gedaan. In de zin van dat ze haar een halster om hebben kunnen doen en een vangtouwtje eraan, ze bleef ook staan om te kroelen in de periode daarna. Sinds ze bij mij is (feb 2017) heeft ze zich in rap tempo kunnen ontwikkelen, helaas staat ze nu al twee maanden elders (vanwege dekking van mijn andere merrie), maar de keren dat ik daar was gingen best fijn. Morgen komen de dames weer thuis en pakken we de training weer op.

Buiten dit heb ik best wat ervaring met het maken van Tinkers, zowel voor anderen als voor mezelf, zowel op de grond als onder het zadel.

Trotter98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-17 11:25

Caily schreef:
Ik wil je wel een keer komen helpen, en wie weet kan je ook eens bij mij komen? Ik heb een merrie van 2 (ook Tinker) die ook zo is/was. Het slimme en zeer gevoelige heeft ze nog, maar sinds ze bij mij is, is er al heel wat uit haar systeem qua angst en is ze een stuk mensgerichter. Haar fokkers konden haar ook lastig, of eigenlijk niet, pakken en hebben iemand erbij gehad die op de cirkel ging loswerken in de roundpen, dat heeft haar veel goed gedaan. In de zin van dat ze haar een halster om hebben kunnen doen en een vangtouwtje eraan, ze bleef ook staan om te kroelen in de periode daarna. Sinds ze bij mij is (feb 2017) heeft ze zich in rap tempo kunnen ontwikkelen, helaas staat ze nu al twee maanden elders (vanwege dekking van mijn andere merrie), maar de keren dat ik daar was gingen best fijn. Morgen komen de dames weer thuis en pakken we de training weer op.

Buiten dit heb ik best wat ervaring met het maken van Tinkers, zowel voor anderen als voor mezelf, zowel op de grond als onder het zadel.

Waar woon je als ik vragen mag?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie