Wat regelen als je paard naar de slacht gaat

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kodaloverrr

Wat regelen als je paard naar de slacht gaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 12:48

Mijn moeder heeft een pony die naar de slacht moet. Beessie heeft al hele lange tijd peesproblemen en na heel veel rust, revalidatie en behandelen houdt het een keer op.
Inslapen wil ik niet en daar wil ik ook verder geen discussie over.
Ik wil graag dan naar Jan vd Veen in Nijkerk. Maar hoe regel je dit? Moet je nog papierwerk invullen? Kan ze worden opgehaald door het slachthuis (handelaren is een no go!).

Iemand die ervaringen met me kan delen?

Xjosee

Re: Wat regelen als je paard naar de slacht gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 12:52

Ik heb toen gewoon naar hem gebeld. Volgens mij is het enige wat je moet laten weten of je wel/niet voor consumptie wil laten slachten. Bij wel voor consumptie checken of dat ook mag (soms staat er een niet voor consumptie stempel in het paspoort of medicatie gehad waardoor het niet mag). Moest toen op de dag zelf een fotmulier invullen. Hij legt alles duidelijk uit.

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 12:54

Je kan haar niet laten ophalen door het bedrijf zelf?

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 14:01

Kodaloverrr schreef:
Je kan haar niet laten ophalen door het bedrijf zelf?

Bel gewoon even, heb je alle correcte antwoorden binnen vijf minuten en een afspraak mocht je dat willen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 14:01

Ze kan gewoon opgehaald worden, dat gebeurd meestal de dag ervoor door een transporteur waar Jan mee samen werkt.
Erg aardige man (en vrouw), daar geef je ook het paspoort aan mee.
De afspraak regel je dan zelf met van Veen en hij zorgt dat ze er op tijd zijn.
Wordt allemaal goed geregeld

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 14:04

Durfde niet te bellen, maar heb net gebeld. We brengen haar gewoon zelf. Voelt even heel gek..
Had denk ik even een extra duwtje in m'n rug nodig.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 14:06

1 pluspuntje: Jan is een geweldige lieve man met hart voor de paarden !!! Al de manegepaarden bij os gaan naar hem toe, hij komt ze zelfs zelf halen smorgens vroeg of de avond ervoor. Dan staan ze bij hem thuis een nacht en dus niet op het slachthuis. Hij is super aardig en je kunt geen betere treffen !!!
Afscheid nemen is klote maar het is wel een fijn gevoel dat het dier daar in de juiste handen is!!

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 14:08

vind het heel knap van je. Sterkte!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 14:10

Dappere beslissing, ik breng mijn pony"s liever ook naar de slager dan in laten slapen, en dan al dat gezeul met dat dode lichaam, en onder het zeil aan de kant van de weg.
Dus schaam je niet voor je keuze, hij is juist heel dapper, en belangrijkste is dat jullie deze wijze prettig vinden, wat een ander vind moet ie zelf weten.
Jan is een echte paardenman, en zal je indien nodig opvangen.
Voor ons is Nijkerk wat ver, wij gaan naar Hooijmans , ook een paardenman, en je wordt altijd door iemand, zijn zus of vrouw opgevangen met een bakje koffie of thee.
Dat is vooral heel belangrijk, zodat je niet overstuur in de auto stapt.
Of je erbij wil zijn moet je ook goed vooraf bedenken, het gaat heel snel, maar wel met een klap en dat kan akelig zijn om te zien. Ook beweegt het lichaam nog vrij lang en moeten ze meteen steken/ aderlaten , dat is geen prettig beeld voor een leek.

Ik wens je heel veel sterkte , ook voor je moeder vooral.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 14:28

Dappere beslissing! Heb 4 jaar terug ook mijn paard daar gebracht. Fijne man. Mijn paard was destijds als 1e wat ik erg fijn vond. Eenmaal daar wat papieren invullen, paspoort en paard wordt door de dierenarts gecheckt.
Ik ben er toen zelf bij gebleven. Is niet prettig om te zien maar ze doen niet al de halsslagader steken als je er nog bij bent.
Heb gehoord dat het ook mogelijk is na het schieten nog even te kijken/afscheid te nemen als je dat fijn vind en niet bij het schieten zelf wilt zijn.
Veel sterkte ook voor je moeder

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 14:35

Jinte schreef:
Dappere beslissing! Heb 4 jaar terug ook mijn paard daar gebracht. Fijne man. Mijn paard was destijds als 1e wat ik erg fijn vond. Eenmaal daar wat papieren invullen, paspoort en paard wordt door de dierenarts gecheckt.
Ik ben er toen zelf bij gebleven. Is niet prettig om te zien maar ze doen niet al de halsslagader steken als je er nog bij bent.
Heb gehoord dat het ook mogelijk is na het schieten nog even te kijken/afscheid te nemen als je dat fijn vind en niet bij het schieten zelf wilt zijn.
Veel sterkte ook voor je moeder

Klopt allemaal. Ben er vaker geweest met leerlingen richting paardenhouderij. Hij schiet al zijn dieren zelf en schiet nooit mis. Is de meest pijnloze dood die er bestaat voor een paard. En een dood zonder angst. Ze lopen allemaal zo de schietbox in en het is er schoon en fris. Eerlijk, al mijn paarden zou ik naar Jan brengen als het einde daar is. Gelukkig heb ik die keuze nog nooit hoeven maken. Maar bij Jan weet ik dat het goed gebeurd. Heel veel sterkte met het verlies!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 15:33

Mijn paard is ook door Jan geschoten, maar dan niet op de slachterij, maar bij de dierenarts omdat hij niet geschikt was voor consumptie.
Ging allemaal erg snel en vriendelijk.
Als het dan toch moet, dan maar zo.
Inslapen vond ik een lijdensweg (althans voor mijn eerste paard dan, meningen zijn natuurlijk verdeeld)

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 15:34

Ik ga het meemaken. Tis nu mijn moeders pony, maar denk dan wel meteen aan m'n eigen paardje. Die tijd komt er ook een keer aan. Ben wel benieuwd hoe het gaat ook voor de toekomst..

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 15:55

Jan is super. Echt een paardenman.
In 2009 mijn pony laten inslapen, ging ook super, zonder gevecht etc. Het is maar net wat je voorkeur heeft. Bij Jan zit je in ieder geval goed en weet je zeker dat er geen gekke dingen gebeuren.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 16:02

Voor zover het prettig is om een paard weg te moeten brengen gaat Nijkerk heel fijn te werk en kun je geen betere treffen.
Veel sterkte voor jou en je moeder.

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 16:03

Toen die van mij naar de slacht ging moest ik een papier invullen (soort van afstands verklaring of zo) en dat je ermee akkoord ging voor de slacht, en of ze medicijnen heeft gehad enz. Weet niet meer hoe dat formulier heet, is een paar jaar terug en een ander slachthuis.
En verder gewoon paspoort mee geven, ik heb er een briefje opgeplakt, dat ik hem graag terug wilde hebben.

Het slachthuis stuurt de paspoorten weer retour naar de uitgevende instantie, maar ik wilde hem graag terug hebben nadat die ongeldig was verklaard.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 16:04

Het klinkt een beetje vreemd maar ik ben dol op Jan......
Inmiddels weet hij precies hoe ik het ritueel uitgevoerd wil hebben en haalt hij tompoucen voor bij hat kopje koffie afterwards....
Man met begrip voor de situatie en luistert naar je wensen.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 16:12

Pfoeh heftig zeg, sterkte!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 09:43

Ik vind het een moedige beslissing van jullie en ik hoop dat ik, als het zo ver komt, ook die moed heb. :(:)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 09:46

Kriel schreef:
Inmiddels weet hij precies hoe ik het ritueel uitgevoerd wil hebben en haalt hij tompoucen voor bij hat kopje koffie afterwards....

Ik mag toch hopen dat je er niet te vaak komt!!

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 10:16

pol1 schreef:
Kriel schreef:

Ik mag toch hopen dat je er niet te vaak komt!!

mijn gedachte....je bent toch geen kind aan huis bij een paardenslachter....brrrr

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 10:30

Sterkte :(:) .. respect voor de keuze !

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 10:32

Bedankt voor de lieve berichtjes. Volgende week vrijdag is het pas zo ver. Mijn moeder heeft het er heel erg moeilijk mee. Ik gun die pony een snel en waardig einde. Ik hoop heel erg dat dat ook zo gaat zijn.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 10:36

Heeft de pony erge pijn? Krijgt het pijnstilling?
Ik begrijp heel goed dat zo'n afscheid heel zwaar valt, maar volgende week vrijdag...dat is wel nog heel lang als een dier veel pijn heeft, vandaar mijn vraag.

Heel veel sterkte in ieder geval, heel rot dit!

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 10:45

Nee ze heeft niet veel pijn. Het is puur dat ze helemaal niet meer kan worden gebruikt als recreatie paard. Pony verveeld zich enorm en zit niet lekker in der vel. Ze staat nu 24/7 op een prachtig stuk land met bos, vennetje, onbeperkt hooi daar het gras allang op is. Ze staat er met nog een paar andere paarden, maar die pony kon zo genieten van de bosritjes en vol in galop gaan. Dat kan allemaal niet meer. En nu na 1,5 haar nog lekker laten staan op een wei merken we dat het gewoon klaar is. Dus het heeft geen haast maar we stellen het nu al zo lang uit.. en dat is ook niet echt eerlijk voor haar. Beestje is ook oud en krijgt ontsteking na ontsteking. Nu is er niks aan de hand (ja de pees natuurlijk) maar moeten we wachten tot het volgende probleem de kop op steekt? Plus ze heeft veel jeuk en ook dit lijkt nu minder, maar het uitstellen voelt niet goed meer.

We hebben nu de keuze gemaakt dan dus volgende week pas een afspraak in te plannen. Nog een weekje afscheid nemen en pony volstoppen met appels en wortels hahaha.