Assertiviteitstraining met paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TrIjNiE__

Assertiviteitstraining met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-17 17:25

Ik weet niet of het hier juist staat, maar ik ben op zoek naar ervaringen, dus leek dit hier wel op zijn plek :)

Dag bokkers,

ik heb een hele lieve vriend maar deze jongen heeft 1 groot probleem, namelijk alles wat met zelfvertrouwen, assertiviteit, etc. te maken heeft. Hij kan geen nee zeggen, doet alles wat zijn vader hem vraagt en gaat niet in op commentaar etc. Ze hebben thuis een melkveebedrijf, veel werk dus en hij doet alles wat hem gevraagd wordt, door de simpele reden dat hij er niet tegenin durft te gaan.

Hij heeft ook erg moeite met dingen vertellen, vooral thuis, maar ook op andere plekken. Zijn vader is een prima vent, maar verbaal erg sterk, wat ervoor zorgt dat mijn vriend vaak niks durft te zeggen omdat hij bang is voor de stroom aan vragen van zijn vader. Een voorbeeld. Wij zijn sinds 1,5 week weer een koppel, na een pauze van 3 maanden, en hij heeft het thuis nog steeds niet verteld, omdat hij het niet over zijn lippen krijgt. Hij weet niet hoe en wanneer hij het moet zeggen, wat er voor zorgt dat afspreken momenteel erg moeilijk is aangezien hij niet kan zeggen dat hij samen met mij iets wil gaan doen. En zo zijn er nog honderden andere voorbeelden. Dit belemmert niet alleen onze relatie maar ook op andere gebieden heeft hij hier last van.

Ik begrijp hem, ik ben zelf ook redelijk onzeker en heb ook moeite met dingen vertellen, maar zeker niet zo erg als hem. Ik herken het als hij zegt dat zijn lippen blokkeren als hij iets wil zeggen, terwijl hij het in zijn hoofd 1000x kan zeggen. Sinds ik bij mijn verzorgpaarden kom, nu 5 jaar geleden, is mijn onzekerheid afgenomen en sta ik een stuk zekerder in mijn schoenen. De pony waar ik mee reed is een sterk karaktertje en heeft me enorm veel bijgeleerd. Mijn ouders merken dit ook heel erg en hebben mij zien groeien vanaf het moment dat ik leerde omgaan met de paarden daar. Mijn verzorgpony is helaas op pensioen door een knieblessure en zijn vurige karakter is hierdoor helaas ook een stuk verminderd. Deze pony kan dus niet meer dienen als zijn 'coach'.

Aangezien mijn vriend geen prater is, denk ik dat paardencoaching voor hem zou kunnen werken. Of in ieder geval een stap in de goede richting zou zijn. Ik vind verschillende adressen op internet (ik ben van België, provincie Antwerpen), met verschillende soorten workshops en individuele lessen, de ene een stuk duurder dan de andere. Daarom wou ik jullie om raad vragen. Heeft er iemand al zo'n training gevolgd? En helpt het ook? Alle ervaringen zijn welkom! Adresjes in NL en BE mogen, wij wonen op de grens :)

Alvast bedankt
Groetjes Katrijn

TrIjNiE__

Re: Assertiviteitstraining met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 22:06

Niemand met ervaringen? :)

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 09:22

Ik heb nooit concreet zo'n training gevolgd maar ik sta op een stal waar ze dit doen. En ik heb al jaren les van degene die het geeft. Bij mij zit er min of meer in verweven zeg maar. Mij het het geholpen. Niet dat ik nu ineens onwijs assertief ben maar het is wel verbeterd. Ik ken mezelf beter en weet beter wat ik wil en kan. Waar ik zit is wel wat te ver weg van de grens voor jou denk ik. Want ik vind haar nog wel betaalbaar.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:34

Neem eens contact op met het Centrum voor paardencoaching. Ik ben coach en werk ook veel via hun

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:51

Bij ons op stal doen ze dit soort coaching. Stal is in Westmaas, ik weet niet of dat te ver weg is?
Meer info: http://preview.venucon.nl/?page_id=142 (site is in opbouw).
Aan contactgegevens kan ik je helpen :j

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:54

Hij mag altijd thuis langskomen, zie onderschrift ;)

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 17:52

Bedankt allemaal voor de reacties, ik ga het eens rustig doornemen allemaal. Moesten jullie een idee hebben van de prijzen zou dat fijn zijn :)