Tandarts/gebitsverzorger (geen dierenarts) voor paard in Yde

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Tandarts/gebitsverzorger (geen dierenarts) voor paard in Yde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-17 19:42

Gezocht: een goede tandarts voor een paard in Yde. Paard is lastig wegens een slechte ervaring met een tandarts/veearts en sindsdien is het elke keer een gevecht om gevijld te worden. Sedatie is een nogo. Het moet zonder, een praam gebruiken mag wel.
Electrisch vijlen is ook niet de bedoeling. Dus daarom zoek ik geen veearts. Wie weet een goede voor een redelijke prijs (50-60 euro)?
Ted van Houten wordt wel genoemd, iemand ervaringen hier mee? Of zijn er anderen die beter zijn?
Laatst bijgewerkt door C_arola op 30-04-17 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Capslock verwijderd uit de titel dit is niet toegestaan

Roquefort

Re: Tandarts/gebitsverzorger (GEEN dierenarts) voor paard in Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 19:45

Waarom geen sedatie, geen elektrisch vijlen en geen tandarts? Vreemd verhaal.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-17 19:54

Roquefort schreef:
Waarom geen sedatie, geen elektrisch vijlen en geen tandarts? Vreemd verhaal.

Niets vreemd verhaal. De reden is dat ik netjes 10 jaar geleden een dierenarts heb laten komen. Met een speciale opleiding gebitsverzorging. Paard werd gesedeerd en vond het maar niets. Er moest een wolfstandje getrokken worden. Deze brak af en toen was het van oh, de rest groeit er wel uit.
Het jaar erop weer veearts erbij, dezelfde. Paard wilde niet, dus extra gesedeerd. Zakt mijn hoogdrachtige merrie op het beton IN ELKAAR. We hadden zwepen nodig om haar weer op de benen te krijgen. Fijn om je paard op beton te zien liggen. NOT.
Daarna wilde mijn paard gewoon geen appels meer eten en werd hooi slecht gekauwd, het werden mooie proppen. Het heeft 3 weken geduurd voordat mijn paard weer normaal kon eten.
Toen een paar jaar overgeslagen en een tandarts erbij. Niets aan verbeteringen gemerkt. Het jaar erop een ander en die kraakte de voorgang weer af. En zo maar weer eens een veearts, die weggeroepen werd voor een spoedgeval en ineens klaar was terwijl hi jvolgens mij pas halverwege was. Wel een rekening gehad en wederom niets gemerkt dat er iemand bij geweest is.
Dus nu is electrisch vijlen notdone en sedatie ook. Dus ik zoek iemand die het erg rustig doet en geduld heeft voor een hele brave maar met dit mogelijk lastige merrie.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 19:58

Olav Franzel is een tandarts die heel rustig omgaat met paarden.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 20:01

Ik denk dat het niet zo zeer aan de sedatie en elektrisch ligt, maar aan de mensen die je erbij hebt gehad.

Zelf ben ik heel tevreden over françoise rey. Maar dat is een dierenarts, met sedatie en dan ook nog elektrisch, dus dat wil jij niet.
Succes met iemand vinden

Roquefort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 20:04

Vervelend dat je zulke slechte ervaringen hebt maar denk dat dat meer te maken heeft met degene die je erbij hebt gehad dan aan het feit dat er gesedeerd word. Als ik jou was zou ik opzoek gaan naar een goede dierenarts/tandarts, daar heb je m.i het meeste aan! Succes.

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 20:09

Harm van Eert uit Eelde?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 20:10

Wesco schreef:
Olav Franzel is een tandarts die heel rustig omgaat met paarden.

Deze kan ik ook aanbevelen. Als het nodig is om met elektrisch gereedschap te werken kan hij dat ook en neemt hij een vriend mee die dierenarts is.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 20:11

Ik ben altijd super super tevreden geweest over Jan Groeneveld! Die man is zo kundig met paarden, ook moeilijkere paarden. Hij legt je ook alles uit en je mag dan ook altijd zelf voelen. Als je zelf het idee hebt dat er iets nog niet lekker is gaat hij nogmaals met je samen voelen evt. Man met super veel kennis en kunde.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 30-04-17 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Punt uit de naam verwijderd, dit helpt niet bij de zoekfunctie en is niet toegestaan

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-17 20:18

Oh ja, nog een reden waarom ik geen veearts wil is dat er een keer Sedivet gespoten is i.p.v. Domosedan. Ik had aangegeven 's avonds nog te moeten rijden. Domosedan heeft een halfwaardetijd van 30 minuten en Sedivet van 4 uur. Dus dan is Sedivet niet het juiste middel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 21:20

Olav Franzel werkt zonder verdoving. Is fijne man en heel rustig met het paard.

Onali

Re: Tandarts/gebitsverzorger (geen dierenarts) voor paard in Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 21:57

Ik ben geen fan van OF :n
De tandarts die ik daarna had vroeg zich af waar ik voor betaald had want er was niks gedaan. Heb hem toen opgezocht (stalgenoot had hem geregeld) en er waren meerdere topics/ bokkers niet tevreden met hem.

Een tijd na een behandeling moeizaam eten kan heel normaal zijn. Er zijn veranderingen aangebracht aan het gebit en je paard moet daar aanwennen.
Lessen na een behandeling vind ik persoonlijk erg dom. Een tandartsbezoek is niet te vergelijken met onze jaarlijkse controle. Dus je paard een dag vrij geven lijkt me wel zo eerlijk en al helemaal als er inderdaad met een sedatie gewerkt is.

Zoek alsjeblieft een goede tandarts die en elektrisch mag en kan werken en sedaties mag geven.

Ik heb zelf postieve ervaringen met 3 tandartsen maar die zitten niet bij jou in je omgeving.

.... te lang geleden, kan niet meer op jaar naam komen. Werkt in Rotterdam en omstreken.
Dave van den Burg, komt uit Brabant
Mieke Roelse van Hestadent, midden Nederland.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 22:35

Roos stoop, wel da, maar zeer kundig
Paul Versluis', ook zeer kundig, geen da
Uiteraard zou ik in jou geval goed je eerdere (negatieve) ervaringen aangeven, dan kan daar rekening mee gehouden worden.
Wel zou ik open blijven staan voor toch sedatie en elektrisch, het gaat er om dat het goed en kundig gaat gebeuren, in het belang van je paard.
Helaas heb je een aantal vervelende ervaringen gehad, succes met je keuze.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 05:53

Sedatie via tong kan evt. Intraveneus no way. Electrisch no way.
Over dat rijden, daar zat 10 uur tussen. Was aangegeven, ga dan niet toch sedivet spuiten als ik bij een afspraak maken al aangeef dat ik savonds nog wegmoet, wat toen geen probleem was. Die veearts mag zelfs in nood ook niet meer aan mijn paard komen om nog wat andere redenen. Gelukkig isdat ook niet de dichstbijzijnde.

Ikheb nog nooit, maardan ook nooit iets positiefs gemerkt van gebitsbehandelingen. Het is datde bijrijder het graag wil, maar zelf zou ik niemand laten komen. Paard eet goed. En dan is 120 euro voor iets overbodigs veel geld.
Dus na mijn ervaringen weet ik niet wie er moet komen, maar wel wat absoluut niet.

Whoopster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 07:10

Siem Vlaar komt bij ons, rustig en kundig zonder sedatie en vijlt met de hand. Weet alleen niet precies waar hij vandaan komt, wel Noord Nederland iig

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 07:17

germie schreef:
Ikheb nog nooit, maardan ook nooit iets positiefs gemerkt van gebitsbehandelingen. Het is datde bijrijder het graag wil, maar zelf zou ik niemand laten komen. Paard eet goed. En dan is 120 euro voor iets overbodigs veel geld.
Dus na mijn ervaringen weet ik niet wie er moet komen, maar wel wat absoluut niet.

Euh maar waarom doe je het dan? Dat laat je je toch niet vertellen door je bijrijder? Die van mij hebben knappe gebitten en gaan dus nooit. Heel af en toe laat ik met enten voelen door de da maar het is eigenlijk nooit nodig.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 08:31

Polly schreef:
germie schreef:

Euh maar waarom doe je het dan? Dat laat je je toch niet vertellen door je bijrijder? Die van mij hebben knappe gebitten en gaan dus nooit. Heel af en toe laat ik met enten voelen door de da maar het is eigenlijk nooit nodig.

Eigenlijk omdat men vindt dat het elk jaarmoet. Is nu 2 jaargeleden bij mijn paard. Dat heeft een andere bijrijdertoen geregeld, maar ook wederom niets van gemerkt. Paard is niet de makkelijkste in de mond met rijden, maar doet het bij mij wel.
Misschien niemand laten komen is ook nog een optie.
Dat de fysio ook moest komen heb ik afgewezen. Een paard wat vrolijk over stroomdraden van 1.50 springt om op jacht te gaan naar mannelijk schoon zit goed in het vel.
Misschien ben ik te lief.
Ik denk dat een myler bit eerder helpt dan de tandarts als ik eerlijk ben.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 16:47

Afspraak gemaakt met iemand die zonder sedatie werkt. En met de hand vijlt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 18:10

Ik heb voor mijn pony die lastig te verdoven is gewoon domosedan gel..
Hij gaat flink staan steigeren met prikken en dat wil ik niet, straks valt hij of verwond hij de dierenarts.
Nu domo gel en klaar is kees.
Verder is je probleem denk ik niet dat het een dierenarts was, maar dat het een knurft was die niet geluisterd heeft.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 18:43

germie schreef:
Polly schreef:

Eigenlijk omdat men vindt dat het elk jaarmoet. Is nu 2 jaargeleden bij mijn paard. Dat heeft een andere bijrijdertoen geregeld, maar ook wederom niets van gemerkt. Paard is niet de makkelijkste in de mond met rijden, maar doet het bij mij wel.
Misschien niemand laten komen is ook nog een optie.
Dat de fysio ook moest komen heb ik afgewezen. Een paard wat vrolijk over stroomdraden van 1.50 springt om op jacht te gaan naar mannelijk schoon zit goed in het vel.
Misschien ben ik te lief.
Ik denk dat een myler bit eerder helpt dan de tandarts als ik eerlijk ben.

Waarom laat je je dan overhalen?
Hier is de tandarts in 2004 geweest en 2 jaar geleden zijn ze nagekeken omdat er proppen in de waterbak lagen maar die bleken niet van mijn pony''s. Zonder klachten ga ik dat vast niet elk jaar laten doen hoor, die is gek. Tis toch jouw beest!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 19:06

Klopt, is ook mijn beest. Heb nu afspraak gemaakt voor controle. En lukt het niet, dan jammer. En lukt het, dan kan het daarna eerst weer aantal jaar wachten.
De fysio heb ik afgeslagen. Dat is niet nodig ;)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 19:08

germie schreef:

Mag hopen niet Olav Franzel.. bespaar je paard alsjeblieft een hoop pijn en narigheid en blijf ver uit de buurt van die man. Als er iemand ONkundig is dan is hij het wel.
Als je echt het belang van je paard boven alles stelt ga je naar een goede tandarts. Iemand zoals Jan Kroes, die weet tenminste wat hij doet.
Zonder sedatie en met de hand is vragen om problemen hoe mooi en leuk het ook allemaal lijkt ;)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 19:15

xmarliez schreef:
germie schreef:

Mag hopen niet Olav Franzel.. bespaar je paard alsjeblieft een hoop pijn en narigheid en blijf ver uit de buurt van die man. Als er iemand ONkundig is dan is hij het wel.
Als je echt het belang van je paard boven alles stelt ga je naar een goede tandarts. Iemand zoals Jan Kroes, die weet tenminste wat hij doet.
Zonder sedatie en met de hand is vragen om problemen hoe mooi en leuk het ook allemaal lijkt ;)

+:)+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 19:30

germie schreef:

Ben wel benieuwd wie je hebt gekozen? Mag ook via pb als je het liever niet openbaar zet.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 22:06

Siem Vlaar.
Verder had ik Ted van Houten nog op mijn lijstje staan, maar Siem klonk goed aan de telefoon, dus niet verder gebeld.