Zadelmak maken en inrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jintexx

Berichten: 464
Geregistreerd: 14-12-10
Woonplaats: Ledeacker

Zadelmak maken en inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 00:37

Hallo allemaal,

Ik ben nu rustig aan op zoek naar een goede stal om mijn momenteel 2,5 jarige fries (hengst van 11-06-14) in te laten rijden over een paar maanden/half jaar. Ben nu al aan het kijken en bij een aantal stallen geweest.

-Waarom kijk ik nu al?
Ik wil voor ik hem laat inrijden een goede plek vinden waar ik een zeer goed gevoel bij heb om hem voor z'n 6 weken heen te brengen. En nog een paar keer kan gaan kijken of het gevoel nog zo blijft na 3x.

-Wat verwacht ik van het paard wanneer deze is ingereden?
*Een fijn en correct ingereden paard (wilt iedereen).
*Niet bang voor iets op, om, aan of achter hem.
*Ik ben een recreatie ruiter dus hij moet lekker mee naar de bossen en dorpen kunnen voor een heerlijk ritje.
*Ik wil voor hem maar ook voor mij minimaal 1 keer in de twee weken een dressuur les mee gaan pakken.
*Als ik een wedstrijd gerichte ruiter vind die bij ons past hem daarmee op wedstrijd laten gaan.
*Een paard waar ik iedereen op kan zetten, jong, oud, ervaren of onervaren.


Nu zijn er natuurlijk dingen waar ik op moet letten bij het bezoeken van een stal.
Wat ik zelf heel belangrijk vind is de weidegang (hebben zelf 24/7 een inloopstal).
Ruime en lichte stallen.
Hoe de paarden er bij staan in de stal(suffig of lekker alert met de oortjes naar voor)
Correcte manier van werken (maar wat is dit voor een jong en vrij groen dier?? 10 stallen 10 manieren)
De tijd die ze nemen voor het dier.


Nu heb ik er niet zo heel veel kaas van gegeten. En ben dan toch wel blij met Bokt om dit te vragen.
Ik weet dat er veel meningen zijn over leeftijd van inrijden. De een doet het op de 2,5 en de ander op de 4 jaar.

Dus mijn vraag is: Waar moet ik op letten. Wat zijn belangrijke punten om te vragen.

En natuurlijk welke stallen of personen raden jullie aan om is te gaan kijken of contact mee kan opnemen.

Liefst in de omgeving (Woon tussen Nijmegen, Venlo en Uden).

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Zadelmak maken en inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 07:58


Jintexx

Berichten: 464
Geregistreerd: 14-12-10
Woonplaats: Ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 10:49

Sim schreef:
Rob Janssen van de Heumstede in Hernen. http://Www.deheumstede.nl


Dit is een van de stallen die ik inderdaad al bekeken heb.
De heumstede staat op dit moment ook boven aan mijn lijstje.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Zadelmak maken en inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 10:54

Voor mij zou het belangrijk zijn dat ik ieder moment langs zou moeten mogen komen. Dus niet het gevoel krijgen dat ik een afspraak moet maken zodat ze dan pas de box goed opstrooien etc. Natuurlijk is het maken van een afspraak logisch, maar ik wil dat mijn paard iedere dag zo behandeld wordt als dat ik langs zou komen.
Verder zou ik kijken of ze aan het eind van de periode tijd kunnen reserveren om jou en het paard onder hun begeleiding te trainen.

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 10:55

Inrijden van een Fries zou ik pas met 4 jaar doen. Friezen hebben over het algemeen vrij weke ruggen, ga daar met 2,5 opzitten en je krijgt geheid problemen.

En je verwacht in 6 weken toch hopelijk niet je hele wensenlijstje, inclusief bomproof/verkeers- en bosmak van een dan 4-jarige hengst? :+

Iemand die het goed doet in 6 weken, míts het een makkelijk paard is, levert een paard met een rem en een stuur die je in 3 gangen in de bak kunt rondrijden. Meer kan niet in 6 en zelfs niet in 8 weken.

Dus bosmak/verkeersmak, bomproof zal je er zelf op moeten zetten, en wedstrijden rijden kan je na een half jaar op z'n vroegst eens aan gaan denken.

En ik zou zelf bv naar equinologica (voorheen Annemarie vd Toorn) gaan.

Jintexx

Berichten: 464
Geregistreerd: 14-12-10
Woonplaats: Ledeacker

Re: Zadelmak maken en inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 11:22

@RianneH dat is ook iets wat ik wil dat ik langs kan komen wanneer ik zou willen en hij er net zo bij staat als dat ik voor komst een afspraak maak.
Wat ik nu hoor op de stallen die ik heb gezien is dat ze allemaal aan het einde mij een aantal keer laten rijden met mijn paard onder hun begeleiding. Dit wil ik ook zo houden want wil zien hoe hij het daar doet onder mij als dat ik dit thuis moet gaan uitzoeken en hopen dat het goed gaat.

@Ibbel de mening over inrijden en leeftijd zijn heel wisselend. Zo hoor ik op een aantal plaatsen dat ik al bijna laat ben dat ze het liever doen met de 2,5 als met de 3. Daarom ga ik nu al kijken en vraag ik hier ook van wat jullie vinden en waar ik op moet letten.
Ik snap ook dat ik niet na het inrijden een paard heb wat meteen alles kent en kan. Wij zijn nu af en toe bezig met hem om een rondje te gaan lopen langs de weg zodat hij ook wel al verkeer kent.
Wedstrijden is iets waar ik hem niet meteen aan deel wil laten nemen dat komt wel als hij 4, 5, 6 is, net hoe het uit komt.
En de 6 weken is een richting van tijd. Het ligt echt aan het paard en wat deze nodig heeft. Hij is mijn eerste eigen gefokte paarden veulen dus wil het voor hem maar ook voor mijzelf goed hebben en weten dat het goed gaat met hem.

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Zadelmak maken en inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 11:29

Als je een beetje zoekt op bokt, dan weet je dat 2,5 echt véél te vroeg is. Dat het gedaan wordt, is gemakszucht en geen geduld hebben. Vier jaar is voor een Fries een mooie leeftijd, en dan zou ik 'm alsnog de winter van z'n vierde jaar lekker de wei op gooien en in het voorjaar als-ie vijf is echt aan de gang gaan. Inclusief die dressuurlessen die je wilt.

Jintexx

Berichten: 464
Geregistreerd: 14-12-10
Woonplaats: Ledeacker

Re: Zadelmak maken en inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 16:57

Zijn er verder nog tips om op te letten bij stallen waar ik langs ga?

Ik wil hem ook pas echt weg gaan brengen als hij zeker 3 jaar is. Ik snap ook wel dat wanneer hij thuis komt hij niet meteen een les van zeker een uur kan volgen en ben ook niet van plan om het eerste half jaar veel van hem te vragen na het inrijden. Eerder dat ik hem dan 2 keer in de week pak voor een half uur om toch bezig te zijn maar wel op een fijne en rustige manier.

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Zadelmak maken en inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 17:52

Ik zou vooral kijken naar of ze een individuele aanpak hebben. Geen vast 'rooster' van week 1 longeren, week 2 ruiter er op, week 3 los in 3 gangen, maar een aanpak die desnoods 4 weken doet over voor het eerst het zadel er op, als dat nodig is. En iemand die dat dan ook netjes communiceert naar je, en niet pas in week 5 zegt, het gaat 3 maanden duren.
Of je paard buiten komt, of in een binnenstal staat ipv in een buitenbox, vind ik minder belangrijk voor die paar weken. Liever een goede aanpak, dan alle faciliteiten en een verpest paard dat overdonderd is.

paardje1983
Berichten: 1395
Geregistreerd: 04-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 18:50

Ik kan je stal Verhoeven in St Oedenrode aanraden.

Jintexx

Berichten: 464
Geregistreerd: 14-12-10
Woonplaats: Ledeacker

Re: Zadelmak maken en inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 19:54

Dat individuele vind ik een hele goede om op te letten! Ben al bij een stal geweest waar ze hem voor de wagen zetten als hij het bit moet leren. Ik vind dit zelf een beetje apart om dat zo te doen. Wat zeggen jullie daarvan?
En net als het alleen werken of het samen doen dus 1 op de grond en 1 op het paard. Wat is daarin verstandig?
Ook was er een stal die het paard vast zet aan een spant en dan de eerste keer er op gaat. Word dit vaker gedaan of is dit niet echt een "normale" diervriendelijke manier?

Dank je wel paardje1983 ik ga is op de site kijken.

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Zadelmak maken en inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 21:46

Wat denk je zelf van een methode waarbij een paard wordt vastgebonden als er voor het eerst iemand op gaat zitten? Beetje zelf blijven nadenken mag wel hoor ;). Nee natuurlijk is dat geen paardvriendelijke manier. En ja, helaas zijn er idioten die dit doen.

Een goede africhter werkt idd ook nooit alleen.

'Voor de kar zetten om aan het bit te wennen' is hopelijk te kort voor de bocht. Beleren voor de kar duurt net zo lang als beleren onder het zadel. En ja, eerst voor de wagen beleren wordt ook gedaan - als je je paard tenminste ook voor de wagen beleerd wilt hebben. Anders kost het je alleen maar extra. Voordeel is wel dat het daarna vaak sneller gaat om ook het zadel er op te leggen.

Jintexx

Berichten: 464
Geregistreerd: 14-12-10
Woonplaats: Ledeacker

Re: Zadelmak maken en inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 22:09

Ik heb zelf inderdaad ook bij het vast zetten zo iets van uhh zoek maar een ander paard maar niet die van mij.
Het voor de wagen zetten word op die stal ook gedaan ipv het longeren. Dus ja ook als het dier onder het zadel moet komt het een keer of 4 voor de wagen om het "moe en mak" te maken. Dit vind ik persoonlijk niet de manier die ik graag zie maar heb er te weinig Ervaring mee om te zeggen is niet normaal. Daarom kaart ik dit ook aan.
Die stal gaat het dus ook niet worden door de manier van werken.

Weidegang is inderdaad niet het meest belangrijke bij het inrijden maar wil toch wel dat hij minimaal 2 tot 4 uur zijn benen kan strekken in een wei/paddock dit omdat hij thuis 24/7 buiten kan en sinds geboorte 4 uur in totaal in zijn stal heeft gestaan.

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 22:17

paardje1983 schreef:
Ik kan je stal Verhoeven in St Oedenrode aanraden.


Ik ook, hele fijne eerlijke mensen en happy paarden. Echter is een paard in 6 wkn goed zadelmak maken prima mogelijk maar er dan ook nog simpel buiten mee kunnen rijden en iedereen erop moet kunnen...ik vind dat persoonlijk wat veel gevraagd voor zowel paard als africhter. Als het dalijk een hete donder blijkt te zijn en een beginner er niet mee overweg kan (zeg nou eerlijk, op hoeveel net zadelmakke paarden kan vrijwel iedere ruiter wegrijden...), heeft de stal het dan gedaan of? Ik zou iig heel duidelijk zijn in wat je wil en verwacht zodat zij ook de keuze hebben om wel of niet met jou in zee te gaan.

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Zadelmak maken en inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 23:03

Ik zou zeker ook kijken naar de reviews. Zeker ook naar de negatieven. Sommige mensen hebben altijd wat te "zeuren" (haha) maar ben echt gekke dingen tegen gekomen. In de stal opstappen met een praam op, te weinig eten geven of geen water zodat ze tam zijn of inrijden met het zadel dat zij prettig vinden zitten ipv past op je paard :( Zelf rij ik altijd zelf in dus heb gelukkig zelf er volledig zicht op. Als je graag wilt dat je paard maar een week of 6 weg is zou ik voor die tijd alvast beginnen met laten wennen aan het zadel, bit, commando's etc. Zo wordt het paard niet opeens overvallen en moet het allemaal snel snel vanaf niks.

Zorg tevens dat hij ergens komt te staan indien mogelijk met heeeeeel veel buiten. Hij is straks gras gewend en moet dan opeens omschakelen op hooi en dan weer op gras. Niet erg bevorderlijk in zo'n korte tijd. Weet niet of je de mogelijkheid hebt (goede bak, tijd), maar soms is iemand aan huis laten komen veel makkelijker.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Zadelmak maken en inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 23:31

Kies een stal die jou bij het leerproces betrekt, ook na de startperiode. Als je je paard terug krijgt na 6 weken dan begint het vaak pas. Veel ruiters komen daarmee in de problemen. Dus zoek goede begeleiding die jou op wekelijkse basis helpt met het verder trainen van je paard.

Iemand aan huis heeft mijn voorkeur om bovengenoemde redenen. Daarbij blijft het paard ook in zijn eigen omgeving wat natuurlijk veel rustiger/fijner is voor elk dier.

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Zadelmak maken en inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 00:21

Ik zou je iig als tip mee willen geven dat met wie je ook in zee gaat je duidelijk afspreekt wat het beoogde doel is voor de trainer. Mijn verzorgfries kwam 'beleerd' terug, maar er zat amper stuur op en ook de galop was niet bevestigd. Die knopjes hebben we er zelf opgezet, volledig onder begeleiding van een instructrice. Het was echter niet wat de eigenaresse ervan verwacht had, en voor de periode dat hij weggeweest is had ik ook wel iets meer verwacht, het is toch een hoop geld. En het is al gezegd hier, en ik kan het alleen maar beamen: ik zou een jaar wachten. Ik denk dat dat 'gemiste' jaar zich later dubbel en dwars uitbetaald qua levensduur van je paard. Een jaar opvoeden, grondwerk en verder lekker uitzwaren op de wei is imo veel beter....

Jintexx

Berichten: 464
Geregistreerd: 14-12-10
Woonplaats: Ledeacker

Re: Zadelmak maken en inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-17 11:05

Iemand thuis is ook mogelijk alleen hebben wij geen top rijbak en weide om in te kunnen "rijden". Mijn merrie wordt gek als ik met hem ga wandelen of longeren in de wei dus daarom is het misschien goed als hij even wat weken weg is zodat ze minder aan hem gehecht is. Wel zijn er hier in de buurt een aantal stallen waar hij heen kan als pension paard waar wel een goede rijbak is. Misschien is dat iets om ook naar te kijken. Dan is hij nog in eigen hand maar wel op een andere locatie met iemand die aan huis komt.

Caira
Berichten: 26066
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Zadelmak maken en inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 08:33

Alle stallen waar ik je met een gerust hart heen zou sturen nemen geen paarden onder de 3,5 of 4 aan, met een reden.

Oehlala
Berichten: 4306
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Zadelmak maken en inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 08:37

Bij Akasha in gassel. Zijn heel bewust bezig met paarden en rijden. Heb er zelf 2 heen gebracht en ontZettend tevreden over.

Jintexx

Berichten: 464
Geregistreerd: 14-12-10
Woonplaats: Ledeacker

Re: Zadelmak maken en inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-17 12:22

@Caira wil jij mij deze stallen doorsturen via pb en daarbij de reden willen vernoemen ben wel benieuwd!

@NenaC Is dat wat "vroeger" De Gasselse manege was?? Ook fijn om te weten want dat is in de buurt.

Hij word morgen geruind voor hij echt zijn mannelijke hormonen gaat krijgen. Voor mij word het een recreatie paard en dan is hengst zijn niet zo belangrijk in mijn ogen.

Oehlala
Berichten: 4306
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Zadelmak maken en inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 14:55

Kan zijn, ik kom er zelf niet uit de buurt.

Jintexx

Berichten: 464
Geregistreerd: 14-12-10
Woonplaats: Ledeacker

Re: Zadelmak maken en inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-17 14:31

Ahh oke maar dat is wel die stal. Ga er volgende week heen om te kijken en informatie te vragen.

Tjibbe is gister gecastreerd.
Heb aan de dierenarts gevraagd wat hij vond over het inrijden en de leeftijd. Hij heeft naar het paard gekeken en gaf aan dat deze tegen de zomer wel ingereden kan worden.