Scheren begin de zomer en deken omdoen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stoerebanaan

Scheren begin de zomer en deken omdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 10:28

Vroeger stond Diego altijd 24/7 buiten. Nu staat hij snachts binnen samen met zn shettenmaatje. Ik heb hem nog nooit een deken in de winter omgedaan. Nou aan het eind van de winter heeft hij altijd veel moeite met zijn wintervacht verliezen. Hij zweet zo nog een paar maanden door zn dikke vacht en eerder dat hij zn vacht helemaal kwiijt was moest hij weer een nieuwe maken.

Ik vind het ook wel irritant dat hij zon dikke vacht krijgt swinters, de vacht is moeilijk schoon te houden en als we ver gingen rijden zweette hij zich kapot. Is het slim om volgende winter een deken op te doen? Ik dacht namelijk ook altijd, kan ik de natuur iet gewoon beter zijn gang laten gaan?

Nu wil ik hem dus begin van de zomer gaan scheren. Ik heb hem nog nooit geschoren (hij is ook nog nooit geschoren) en heb hier ook geen ervaring mee. Nou bood mijn buurman aan dat hij Diego wel wou scheren (hij scheert zijn koeien dus heeft ervaring) is dat slim om te doen? verschild een koe met een paard tijdens het scheren? Als ik hem wil scheren wil ik wel zeg maar een dekje in zn rug scheren en wat leuke figuurtjes op zn bil. Diego is trouwens wel bomproof! Dus dat hij bang zal zijn voor het geluid van het scheerapparaat ben ik niet zo bang voor.

Maar heeft iemand gewoon tips waar je ook op moet letten bij het scheren enzo en hoe je zon dekje in zn rug zet. Hoe hoofd scheren over de dekens, etc. etc. etc.

alvast bedankt :D!!

LadyMadonna

Re: Scheren begin de zomer en deken omdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 10:30

Waarom zou je de zomervacht eraf scheren? Wat voor paard/pony gaat het over?

Mijn "sport shet" schoor ik altijd eind sept en dan eind dec / begin jan nog een x.
Mijn recreatie haflinger eind oktober

stoerebanaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 10:36

LadyMadonna schreef:

Mijn "sport shet" schoor ik altijd eind sept en dan eind dec / begin jan nog een x.

Niet de zomervacht, de wintervacht

stoerebanaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 10:37

LadyMadonna schreef:

Het is een fjord

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 13:19

Die wintervacht valt er in het voorjaar vanzelf af, tenzij het een ouder paard is of een paard wat mankementen heeft/niet fit is...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 13:23

Ik heb hier mijn "ouwetje" ook wel eens begin van het voorjaar geschoren, die maakte te enthousiast vacht aan en kwam dan in het voorjaar keer op keer in de problemen. (Luis, kale plekken, lastig verharen). Vorig jaar was ik het beu en heb ik eind vd winter geschoren en een deken opgedaan. (Nachten zijn immers nog wel koud.)

Nu eind vd herfst begin vd winter geschoren en deken op.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 13:24

Ik zou ook nu of nog later in het seizoen niet meer scheren. Wel kan je er over na denken het na jaar op tijd te beginnen met een deken om de wintervacht te beperken.
Heeft je buurman ook al wel eens een paard geschoren. Ik vind het namelijk wel een groot verschil. Een koe heeft een hele andere bouw, karakter en vacht.

Hoe oud is je paard? Voeding omgeving en leeftijd spelen allemaal een rol op de vacht en verharing.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 13:29