Wie is er bekent met inruilgarantie stal doorstap

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 23:02

Waarom vertoonde hij dit gedrag op stal doorstap dan nog niet?
Leg me dat eens uit, want ik snap het niet.

Calanddra

Berichten: 14122
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 23:07

Helaas worden er regelmatig tinkers uit Engeland gehaald door handelaren, zadel erop en poef ze zijn bomproof en bereden. Zo werkt het natuurlijk niet en zorgt 9 vd 10x voor problemen bij nieuwe eigenaren.

In het begin zijn ze altijd braaf, ze hebben n muur opgebouwd. Later beginnen de problemen. Mijn tip, neem grondwerklessen van een goede instructeur. Hiermee kun je wel degelijk dominantieproblemen aanpakken want daar is hier overduidelijk sprake van.

Zelf heb ik ook sinds augustus een importmerrie. Zij was zo'n 2 maanden in NL toen ik haar kocht en voor zover ik weet ook vrij snel al bereden. Ik ben niet meteen daarmeeen begonnen, heb haar eerst de tijd gegeven om te wennen en om elkaar te leren kennen. Na n paar weken toch het rijden opgepakt en dit ging bij mij in t begin zeer goed totdat er dominantieproblemen kwamen. Meteen ingegrepen met grondwerkles en dat heeft meteen geholpen. Niet wachten tot het erger wordt, direct ingrijpen. Sindsdien is het een onwijs lief dier en gaat het super. Rijden bij ons wel stil gelegd ivm dracht vd merrie.

Ik zou hem ook zeker de tijd geven om bij te komen. Laat het rijden voor wat het is en leer elkaar kennen. En neem zeker grondwerkles, dit kan al wonderen doen. Ik herkende mijn merrie na 1 les niet meer terug. Ze hoefde bij mijn instructrice ook niet t kleinste signaal af te geven van dominantie dat werd meteen de kop in gedrukt. Een goede instructie is ook zeer belangrijk. Een paard als dit heeft duidelijkheid nodig.
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 01-02-17 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Speculatie verwijderd

Kinke

Berichten: 20565
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Wie is er bekent met inruilgarantie stal doorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 23:23

Waarom ben je op zoek naar de vorige eigenaar TS? Dat doet er toch helemaal niet toe? Jij hoeft niet te bewijzen dat het niet aan jou ligt.

makkie79
Berichten: 244
Geregistreerd: 12-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 23:23

Ja dat snap ik dus ook niet.
Hij heeft daar maar drie weken gestaan en hun gaan anders om met paarden.
Ik ben hele dagen met hetzelfde paard bezig daar is dat niet.
Pakken poetsen rijden.

Zijn hoeven zagen er niet uit imo
Smid kwam langs in week twee nou die viel hij aan. Ik dacht nog tjonge jonge pff de smid zat iets te hoog in zijn energie wat ook bleek maar toen viel hij al aan.
Hij adviseerde mij om zelf aan de slag te gaan met voetjes geven omdat hij waarschijnlijk zelden of nooit een smid had gezien

Ik ben drie weken bezig geweest eer ik normaal een voetje kreeg
Ik deed elke dag zijn sokken smeren tegen mok/mijt.
Ik dacht nog miss heeft hij is tegen mannen en sloeg er geen acht op.
Toen had hij een stalgenoot vast maar ja daar was ik niet bij dus kon overdreven zijn.
Er kwamen steeds meer incidenten maar ik zelf heb er niet bij stil gestaan omdat het mij niet overkomen was.
Maar ik liep in de wei had zijn deken goed gedaan en ik loop terug hij volgt dus ik stop en stuur hem weg hij loopt idd de andere kant uit maar hij draait ineens om en bijt me in mijn rug.
Dus ik dacht ik blijf staan en vraag of iemand zijn halster Plus touw wil brengen ik doe het halster aan tot nu toe was ik echt nog niet onder de indruk. Ik laat hem lopen links rechts stop enz enz hij draait ineens om komt steigerend met mond op mij af.
Ja ik gaf een brul snok en zwaai met de achter kant van het touw maar hij was niet onder de indruk.
Toch nog van me vandaan gestuurd doorgegaan met trillende benen goed afgesloten en wei verlaten.
Twee dagen later op stal gezet en wil de stal in hij komt weer steigerend op me af tot vijf keer. Vast gezet maar hij bleef bezig. Toch mee naar de bak genomen laten lopen links recht stop achter enz enz.
Maar nu zodra er iemand in stal of wei komt komt hij zo op iedereen af.
Nou zeg jij maar wat ik verkeerd doe.
Ondanks dat hij al van het begin af aan zuur was heeft hij dat niet gedaan van het begin.

Jennyxx

Berichten: 3044
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 23:26

makkie79 schreef:
Maar ik vind dan wel een eerlijke ruil.
IPV gelijk te roepen dat er nog een oude haflinger staat.
Ik heb wel degelijk veel betaald voor het paard.
Ze zei bel maar terug wanneer je iets zie staan.


Maar hier geef je toch antwoord op je eigen vraag? Je mag hem blijkbaar toch omruilen. Liever tegen die oude haflinger en anders mag je bellen als je iets ziet staan.

Calanddra

Berichten: 14122
Geregistreerd: 27-02-03

Re: Wie is er bekent met inruilgarantie stal doorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 23:30

Waarom heb je niet meteen hulp ingeschakeld zodra je de eerste signalen kreeg van dominantie? Jij geeft overduidelijk niet de leiding die hij nodig heeft en hij maakt hier gebruik van. Je hele houding is belangrijk, de kleinste dingen kunnen al verschil maken.

Riel

Berichten: 2143
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 23:37

Als je mag omruilen, denk ik dat het voor je beter is om een ouder paard te nemen dat al heel wat van de wereld heeft gezien. Neem geen groen (of bijna groen) paard meer.

Volgens mij kan jij niet (meer) met een jong paard omgaan. Dat is geen probleem (ik kan het ook niet) maar neem dan gewoon een dier dat al goed bevestigd is en al heel wat jaartjes meeloopt.

Verder heb ik geen ervaringen met deze stal. Maar zoals Jennyxx heeft opgemerkt, blijkbaar wil deze stal de ruilverplichting wel nakomen.

Ik snap het doel van dit topic niet. Jij kent de eigenaar van deze stal als een goede eigenaar dus wat is eigenlijk het probleem?

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Re: Wie is er bekent met inruilgarantie stal doorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 23:49

Sorry ts naar wat ik lees ligt het probleem echt bij jezelf. Paarden die hier dreigen te slaan/bijten of steigeren krijgen een corrigerende tik, weet je hoe paarden onderling met elkaar omgaan? En nee niet alle paarden doen zo maar als je er een keer een hebt moet je gewoon gelijk de kop indrukken anders gaat het van kwaad tot erger. Je paard staat boven je en waarschijnlijk hadden ze op de vorige stal wel overwicht op hem.

makkie79
Berichten: 244
Geregistreerd: 12-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 00:09

Ik vraag me af waarom er een schuld gegeven word.
Hij is eerder verhandeld maar ik weet de rede niet.
Ik weet niet wat ik fout heb gedaan behalve dat hij een ander karakter heeft dan ik verwacht had.
En idd miss heb ik eerdere signalen niet gezien maar ik heb er ook nog nooit mee te doen gehad.
En ja miss is een ouder paardje beter voor me ik geef dat grif toe maar een twintig jarige vind ik echt geen eerlijke ruil.
Ik ben er verder nog niet op ingegaan met de stal maar het enige wat ik vraag is heeft iemand ervaring ermee.
Goed bedoelde adviezen neem ik graag aan een ja ik heb de regels gelezen.
Ik heb verder nog niet gehandeld omdat ik eerst wil kijken of er iets bij staat en niet klakkeloos ga ruilen.
Voordat ik zo meteen weer de fout in ga.
Ondertussen zoek ik zeker hulp ik ben niet bang om fouten toe te geven hoor.
Maar dan van iemand met kennis en die daadwerkelijk ziet wat er fout gaat IPV achter bokt.
Liefst in samenwerking met een gedragstherapeut zodat er objectief naar beide gekeken word

Ik vraag niet om advies alleen om wie er ook een paardje geruild heeft op de stal omdat het niet klikt of niet gaat.
Het paardje is ook nog niet weg en in de tussen tijd zoek ik hulp omdat ik zelf nu ook niet meer durf maar ik vraag niet om advies alleen om ervaring met inruil.

Daarnaast dacht ik te bereiken met dit topic om ervaring te delen

De regels heb ik gelezen dus moet er in mijn ogen eerlijk geruild worden en ik zeg niet dat ik er niets voor over heb.

Weet je luffwinny.

Het is mij overvallen.
Ik loop NL niet standaard met zweep rond.
Wat had ik moeten doen ineens een zweep toveren?
Ik moest handelen met wat ik had zonder aangevallen te worden.
En de keren er na had ik ook geen zweep bij me.. Ik stond in stal en kon er niet uit dus ook niet bij de zweep.
Ja nu voer ik met zweep maar het zit zoals ik al zei niet in me.
Nu dreigt hij ook met zweep maar zo zie ik het plezier van paarden niet meer

Maar ik stop met verdedigen.
In mijn ogen is er meer aan de hand en is niet alles mijn schuld.
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 01-02-17 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 00:22

je spreekt jezelf nogal tegen, je hebt eerder aangegeven dat je geen geld en energie in hem wilt steken, maar zojuist zeg je dat je wel hulp wilt inschakelen (gedragstherapeut die naar beiden kijkt).
Ben je er dan toch nog niet uit of telde dat tweede voor een ander paardje en niet voor de tinker?

Je wilt geen advies, maar ik hoop wel dat je bij een eventuele inruil kiest voor een ouder paard, ik snap je keuze voor een 3 jarige geïmporteerde tinker terwijl je dik zwanger bent sowieso al niet goed...

Volgens mij heeft de stal aangegeven dat je kunt ruilen wanneer er iets voor je bij staat, ik zou dus het aanbod in de gaten houden tot er iets voorbij komt wat je erg aanspreekt. In de tussentijd zou ik dus wel moeite, tijd en energie in deze tinker steken. Mogelijk kun je met een beetje begeleiding al een heel eind met hem komen. Jij bent nu ook niet echt in je gewone doen en hij ook niet, dat is vragen om problemen en daar heb je hulp bij nodig. Mogelijk staat hij nog wel een tijdje bij je op stal en dus zou ik er het beste van maken. daar leer je alleen maar van en opgedane kennis kun je ook weer inzetten bij een eventueel nieuw paardje. Of misschien mag uiteindelijk de tinker wel bij je blijven en blijkt het toch niet zo'n kwaaie te zijn, maar gewoon een paard in de knoop door alles wat hij heeft meegemaakt, een paard wat met de juiste begeleiding zijn plaats en rust kan vinden. Hij is namelijk wel heel erg slachtoffer in dit gebeuren, arm dier.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Wie is er bekent met inruilgarantie stal doorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 00:32

Als je je paard in wil ruilen, neem
ik aan dat je de voorwaarden die daarbij horen hebt ontvangen. Neem gewoon contact op met de verkopende partij.
Wat er mis kan zijn met het dier: Paarden worden verhandeld. Waarom? Omdat er handelaren zijn. Mensen die er geld aan verdienen.
Tip: koop een paard waar je op kan rijden. Een paard van 3,5 is daar niet aan toe. Gedrag wat jij beschrijft in het land is te corrigeren. Typisch gedrag van een paard dat niet weet waar het aan toe is en zelf
de regels gaat bepalen. Als je daar niet om
weet te gaan, neem je een goede trainer die je daarbij kan helpen.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 00:36

Mss eerst eens leren hoe je op een constructieve manier met paarden omgaat en wat zelfkennis kweken... Het paard is hier niet het probleem... En steek je niet weg achter je kinderen of de zwangerschap, dat wist je bij aankoop.

Ga lekker op een manegepaard rondhobbelen en laat de jonge paarden voor wat ze zijn...

makkie79
Berichten: 244
Geregistreerd: 12-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 00:45

Jeetje lezen jullie wel.
Pas toen ik het paardje had en problemen kreeg ben ik verder gaan zoeken.
Daarom zeg ik ook als ik dat vooraf wist had ik het nooit gedaan.
Ik kon het ook niet eerder opzoeken want het paard heeft daar een naamsverandering gehad. Ook daar kwam ik later achter.
Zo kon ik het traceren dat hij van een veiling af kwam.
Dat is mij niet verteld en ik twijfel niet dat ze het op de stal überhaupt wisten daarom zeg ik het is ook niet aan hun te wijten.
Miss had ik het nooit geweten als hij braaf was geweest want dan had ik nooit gaan zoeken
En nee ik wil er geen tijd en energie in steken maar zolang hij hier nog is moet ik hulp hebben. Daar sta ik voor open ik ga er alleen geen jaar tijd insteken want dat gaat in mijn situatie niet.
Waarom een jong paard. Dat was niet de bedoeling maar hij kwam op mijn pad.
Dat ik zwanger ben zag ik als voordeel voor zo een jonkie.
Zal hem niet overvragen of kapot rijden zoals er vaak met jonge paarden gedaan word.
Hij had de kans op lekker 24/7 op te groeien met af en toe een lekker ritje zolang het kan.
Wat is daar mis mee.
Het had net zo goed een ouder paard kunnen zijn maar deze sprak me aan
Nogmaals ik praat niet slecht over de stal hun handelen naar wat ze weten en verteld is.

En nee ik spreek me niet tegen ik antwoord en dat kan warrig zijn

Ik vraag alleen wie er ervaring heeft met inruilen van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 00:46

De TS heeft in de openingspost 1 duidelijke vraag: kan ik mijn toch niet zo goed bevallen paard na 4 weken nog omruilen? En hoe eerlijk is Stal Doorstap hierin?
Een bokker quote het contract van Stal Doorstap waarin staat dat paarden nog een half jaar lang ingeruild mogen worden - en de rest van de bokkers verwijten de TS dat zij het paard zelf vals heeft gemaakt, dat ze te lief/te streng voor hem is geweest, te weinig aan grondwerk heeft gedaan of juist teveel aan grondwerk heeft getut en dat ze het paard gewoon eens flink moet afranselen....
Ontbrak er op dit moment soms een lekker reltopic dus dat is maar van dit topic gemaakt? :o?

@ TS: Ik zou het contract plus de voorwaarden van Stal Doorstap uitprinten en voorleggen aan een advocaat of iemand van de (gratis) wetswinkel en die om advies vragen. Zij kennen de wet van consumentenkoop bij een professionele verkoper het best en kunnen je adviseren in wat je moet doen. Ik weet bijna 99% zeker dat je het paard kunt inruilen en zelfs je geld terug kunt krijgen, en aangezien een paard een duur 'ding' is, zou ik dit meteen via de professionele weg doen. Een tussenpersoon met kennis van de wet zal zich ook niet om laten praten door emotionele chantage, en je weet 100% zeker dat ze dat op jou gaat loslaten, eigenlijk net zoals alle gezellige Bokkers hierboven al hebben gedaan, namelijk dat je hem zelf vals hebt gemaakt, dat je teveel hebt gedaan terwijl hij nog moest wennen, dat je te weinig hebt gedaan terwijl hij nog moest wennen, dat je hem teveel hebt geslagen en te weinig hebt geslagen, enzovoorts. :D
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 01-02-17 13:00, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Opmerking verwijderd

makkie79
Berichten: 244
Geregistreerd: 12-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 00:58

Maximus ben jij altijd zo onaardig?

Waar haal jij uit dat ik me schuil achter zwanger zijn en kinderen?
Dat ik voorzichtig ben lijkt mij niet meer dan normaal.
En ik weet niet hoe jou paarden zijn maar geen van mijn paarden vallen aan als ik de wei in kom.
En zelfkennis heb ik genoeg om te weten dat ik dit niet aan kan heb ik meerdere malen toe gegeven.
Ik heb er ook niet voor gekozen als ik dit allemaal van te voren wist.
En zoals ik al zei het is niet bij mij alleen het is tegen alles en iedereen vooral tegen mannen maar nu ook tegen mij.
Dus zowel mijn smid als stalgenoten moeten op een constructieve manier met paarden omgaan en zelfkennis kweken want ja dat begon het bij!
Het word vervolgt want ik zal te weten komen waar hij vandaan komt tussen de veiling en de handelstal en wat de reden is waarom hij zo doet.
En mocht de gedragstherapeut en degene die me verder gaat helpen het zelfde denken als jij ga ik jou je gelijk geven hoor maar vooralsnog zie ik niet wat er fout gegaan is behalve een eerder trauma wat ik me kan voorstellen

makkie79
Berichten: 244
Geregistreerd: 12-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 01:07

Dank je wel xyzutu2.

Dat was mijn vraag. Aan verwijten heb ik niks omdat ik al 25 jaar paarden heb onderscheid ik me niet als leek.
Daarnaast heb ik jaren op een western stal gewerkt dus kennis heb ik heus wel alleen niet met deze situatie.
En ik hoop dat dit goed afgaat lopen voor het paardje want zo te lezen weet bijna heel bokt hoe het wel moet behalve ik

Merlen

Berichten: 1605
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 01:07

Jeetje.Wat wordt TS hier afgekraakt zeg.
Waarom gaat praktisch iedereen er vanuit dat alle jonge paarden dreigen of steigeren.
Dat is natuurlijk niet zo.Je hebt zo van die karakters.Als TS hier nu niet aan wil beginnen,is dit haar goed recht.
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 01-02-17 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Speculatie verwijderd

Calanddra

Berichten: 14122
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 01:13

makkie79 schreef:
Het word vervolgt want ik zal te weten komen waar hij vandaan komt tussen de veiling en de handelstal en wat de reden is waarom hij zo doet.


Weet je 100% zeker dat zij hem niet gewoon zelf op die veiling heeft gekocht? Wat voor info geeft ze als jij naar de vorige eigenaar vraagt? Als er een tussenpersoon was lijkt het mij gewoon puur ook een handelaar die goedkoop een pony op de kop wilde tikken en hem puur voor het doorverkopen had. Geïmporteerde tinkers gaan heel veel de eerste paar maanden van handelaar naar handelaar.

De reden waarom hij zo doet is eigenlijk al gegeven door dieseltje en Jetta. Beestje heeft zoveel meegemaakt in een zeer korte periode. Weet nu niet waar hij aan toe is aangezien hij geen leiding krijgt van jou en dan dus zelf de regels gaat bepalen.

Dit komt bij zeer veel van de geïmporteerde tinkers voor. Ze worden compleet overdonderd in het begin, sluiten zich af, laten alles over zich heen komen. Daarom zijn ze de eerste paar maanden ook zo braaf. Als ze eenmaal wat beginnen te wennen beginnen de problemen. Naar wat ik lees is hij dus pas bij gaan komen bij jou. Zet daarbij dat het ook nog eens een heel jong dier is, midden in zijn puberteit.

Dan is leiding en duidelijkheid zo ontzettend belangrijk. Mijn merrie is dan wel 8 (wordt dit jaar 9) maar ook haar heb ik als groen paard moeten behandelen. En toen de dominatieproblemen naar voren kwamen was zij ook echt een secreet hoor... proberen aan te vallen, ze heeft me zelfs flink hard gebeten in mijn arm (bovenarm was compleet blauw). Maar...dit is te corrigeren! Bij mij heeft grondwerkles wonderen gedaan, na 1 les was het een compleet ander dier. Ze had duidelijk behoefte aan iemand die haar op (de juiste manier!) haar plek zette en die de leiding nam. Ze kreeg na les 1 al zoveel rust over haar heen.

Je moet het zo zien, deze paarden hebben hun hele leven in een kudde geleefd zonder menselijk contact, mensentaal kennen ze niet. Binnen een paar maanden tijd worden ze uit die kudde gehaald en gaan ze van plaats naar plaats, naar plaats, naar plaats...zit ook nog een overscheping tussen. Dat is allemaal niet niks om te verwerken voor ze. Ondanks het gedrag is het paard het grootste slachtoffer.

Er hoeft dus helemaal niks raars gebeurd te zijn, dit is een veel voorkomend probleem bij geimporteerde tinkers...
Laatst bijgewerkt door Calanddra op 30-01-17 01:21, in het totaal 2 keer bewerkt

makkie79
Berichten: 244
Geregistreerd: 12-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 01:18

Ik wil dit op een nette manier oplossen zonder recht bijstand of wat dan ook daarom was ik op zoek naar ervaring.

Niemand heeft mij horen zeggen wie wat of waar de schuld ligt want die is er niet.
Het feit is dat ik een paardje heb wat ik niet aan kan en ik dit graag op wil lossen. Wat eerlijk is naar mijn idee.
Ik vond het juist een fijn idee dat ik de garantie had.
Bij een particulier kan dit NL ook dat het niet klikt

Callandra
Het paard is in leende gekocht op de veiling en in Culemborg geënt.
Dat is van midden naar noord Nederland en ik heb hem in het zuiden gekocht.
Het kan hoor maar lijkt mij onwaarschijnlijk
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 01-02-17 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Calanddra

Berichten: 14122
Geregistreerd: 27-02-03

Re: Wie is er bekent met inruilgarantie stal doorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 01:29

Dan zal de tussenhandelaar in regio Culemborg hebben gezeten. Maar die zal hem puur hebben gekocht voor doorverkoop. Paarden zijn op de veiling voor een klein prijsje weggegaan waar aardig leuk op te verdienen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 01:32

makkie79 schreef:
Ik wil dit op een nette manier oplossen zonder recht bijstand of wat dan ook daarom was ik op zoek naar ervaring.

Niemand heeft mij horen zeggen wie wat of waar de schuld ligt want die is er niet.


Rechtsbijstand inschakelen om een nette brief te schrijven waarin je aankondigt dat je graag gebruik maakt van hun inruilservice (en plicht) betekent ook niet dat zij ergens schuld aan hebben.
Vaak hebben bedrijven toch net iets meer respect voor je vraag als jouw boodschap een officieel tintje heeft.
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 01-02-17 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Opmerking verwijderd

makkie79
Berichten: 244
Geregistreerd: 12-05-11

Re: Wie is er bekent met inruilgarantie stal doorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 01:41

Sorry xyzutu2 naar jou bedoel ik het niet over rechtsbijstand.
Ik hoop alleen dat het zonder kan.
Jou advies is eerlijk en prima maar eerst wil ik het zo proberen op te lossen uiteraard.

vayake
Berichten: 244
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 01:54

Of de inruil nu kan of niet valt te zien wat de afspraken zijn en deze zijn reeds beschreven hier.
Wat het wettelijke is in NL weet ik niet. In B is het bepaalt dat een paard na aankoop binnen de 6m kan teruggaan naar der verkoper en dat je je geld terugkrijgt. Dit ENKEL bij verborgen gebreken. Dat spreek ik niet over gedrag maar iets wat medisch kan aangetoond worden.

Ik hoop dat je er uit geraakt wat je gaat doen maar of deze nu wel of niet op korte tijd van plaats is verhuist heeft maar deels te maken met het vertoonde gedrag.
Je weet tenslotte dat je een jong groen paard koopt en dit kan alle kanten uit.
Ken meerdere verhalen van brave jonge paarden die dan na korte of lange periode zich ineens heel ander gaan gedragen. Tja elke paard moet zich nu eenmaal ontwikkelen net zoals kinderen dat doen.
Stel je geen duidelijk regels dat zal ook bij kinderen het gewenste gedrag verkregen worden.

Dit paard heeft wsl tot kort voordat hij bij jouw kwam weinig of geen mensen gezien, laat staan dat hij hier iets moest voor doen. (luisteren, gehoorzamen, ... zoals in een kudde)
Nu moet hij ineens op 3.5 jarige leeftijd 'BRAAF' zijn en luisteren...

Hij heeft wsl nooit iets geleerd en zal idd van nature uit een braaf karakter hebben zoals veel (mr niet allemaal) koudbloeden maar hij is jong en test gewoon hoe ver hij kan gaan!

Je ziet dit wel meer bij paarden die weinig contact hebben gehad met mensen in het algemeen.
Dit heeft niet met leeftijd te maken. Wel met het karakter/temperament van het paard.

Ik zou zeggen zoek iemand die ervaring heeft en hem leert respect te hebben voor de mens!
Hij vertoont ongewoon veel dominatie!!!
Hij moet leren RESPECT te hebben en ook weten dat een mens hoger in rang is en jouw en anderen als leider aanzien en dat doet hij nu niet. Hij gaat gewoon verder op zijn instinct dat hij geleerd heeft wsl in kudde zonder een mens te zien.
Ik zou zeggen geef hem nog niet op.
Een paard doet er meer dan 4 weken over om zich aan te passen dit kan zelfs maanden duren!
Uiteraard blijft de beslissing aan jouw en jij moet doen waar je je goed bij voelt.

makkie79
Berichten: 244
Geregistreerd: 12-05-11

Re: Wie is er bekent met inruilgarantie stal doorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 02:50

Callandra je verhaal klinkt zoals ik ook denk dat het is.
Nu hij op zijn plek komt gaat hij uit proberen en daar moet je gelijk kortemetten mee maken.
Alleen zoals ik eerder aangaf ik ben daar het type niet naar.
Ik heb daar ook niet voor gekozen.
Als ik geweten had dat hij via een veiling hier is gekomen had ik er af gebleven maar ik ben daar pas net achter gekomen.
Overigens weet ik zeker dat hij in tussen van iemand is geweest en dat is geen handelaar want ik heb de dierenarts gebeld die heb het geënt.
Hij was van een meisje op een klein stalletje.
Hij kon mij helaas niet de naam of tel geven ivm privacy.
Maar dat weet ik wel zeker dat hij echt via de veiling particulier verkocht is.
Ik heb al een hoop uitgezocht gewoon al puur voor mezelf zodat ik me eigen niets kan verwijten waarom hij dit doe.
Want als hij gewoon bij mensen groot gebracht is een genoeg mee gedaan is gaat niet elke drie jarige uitproberen want de manieren zijn vaak al bij gebracht.
En dan nog uit proberen of aan vallen vind ik ook echt een groot verschil.

Calanddra

Berichten: 14122
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 03:33

Ook particulieren kunnen handelen. Ken er genoeg in deze regio (omgeving Utrecht). Zeker met deze veiling zijn er genoeg die hun kans schoon zagen. Goedkoop inkopen en snel voor meer verkopen... hoef je geen echte handelaar voor te zijn :)

Maar wil Melanie je geen info geven over de vorige eigenaar?

Zelf zou ik ervoor kiezen om eerst hulp in te schakelen om zijn gedrag te corrigeren en hem dan te verkopen en een passend baasje te vinden. Met de juiste info die weet waar hij aan begint.

Met inruilen is de kans groot dat de volgende ook niet goed is (mentaal/lichamelijk, zie 9 vd 10 verhalen over deze stal) en zal Ellis weer verkocht worden onder t mom braaf (zoals al hun paarden) en wordt hij er de dupe van.

Het is nu helaas zo gelopen, maar ik persoonlijk zou het t belangrijkste vinden dat het paard goed terecht zal komen. En dan zelf maar mijn verlies nemen en ervan leren :)