Wie is er bekent met inruilgarantie stal doorstap

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15170
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 14:49

Ik heb op deze stal nooit wat gekocht. maar het zou wel een optie voor mij zijn juist omdat er terugruilgarantie gegeven wordt. Omdat het belangrijkste voor mij is dat het klikt met een paard,en dat merk je vaak pas nadat je hem een tijdje hebt.En ik ben zelf niet in staat een echt heel lastig paard te corrigeren.Dus deze garantie is juist het voordeel van deze stal,en de vraag was dus hoe ze daar dan in de praktijk mee omgaan.

Babootje

Berichten: 26407
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 14:57

anjali schreef:
Ik heb op deze stal nooit wat gekocht. maar het zou wel een optie voor mij zijn juist omdat er terugruilgarantie gegeven wordt. Omdat het belangrijkste voor mij is dat het klikt met een paard,en dat merk je vaak pas nadat je hem een tijdje hebt.En ik ben zelf niet in staat een echt heel lastig paard te corrigeren.Dus deze garantie is juist het voordeel van deze stal,en de vraag was dus hoe ze daar dan in de praktijk mee omgaan.


Deze garantie geeft iedere - geregistreerde - handelaar, want dat is hij gewoon wettelijk verplicht.
Maar wat je dan wel ziet, is dat inruilen verplicht wordt gesteld en er vaak extra kosten worden berekend, terwijl dat wettelijk gezien niet mag.
De verkoper moet in de gelegenheid gesteld het gebrek te herstellen of om een andere aan te bieden, maar zonder extra kosten en wel vergelijkbaar. Daar gaat het vaak wel mank, want het ene paard is natuurlijk moeilijk te vergelijken met het andere. Het moet in ieder geval bewijsbaar vergelijkbaar zijn in kwaliteit en het is aan de koper om dit te accepteren. Eventuele keuringskosten komen dan eveneens voor rekening van de verkoper (want die heb je namelijk bij het vorige paard al betaald). En daar gaat het vaak verkeerd.
Het is daarom aan te raden - ook al koop je bij een handelaar - altijd!! een koopovereenkomst op te stellen, waarin je dit soort dingen op voorhand al regelt.

Rocamor

Berichten: 10940
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Wie is er bekent met inruilgarantie stal doorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:24

Babootje? In je voorlaatste post stel hij dat het gedrag van de pony als verborgen gebrek dient te worden aangeduid.

Ik meen echter uit 1 van de reacties van FloortjeM te begrijpen dat dat hier vermoedelijk niet zo is, omdat het dier "pas" na ca vier weken brutaler werd. In de tussentijd was er weinig aan de hand. De omgang van Ts of de andere verzorgers kan ook geresulteerd hebben in dit gedrag.

Dus verborgen gebrek is Nog niet zo simpel in dit geval.

Tenminste, zo begreep ik het

Babootje

Berichten: 26407
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 18:30

Rocamor schreef:
Babootje? In je voorlaatste post stel hij dat het gedrag van de pony als verborgen gebrek dient te worden aangeduid.

Ik meen echter uit 1 van de reacties van FloortjeM te begrijpen dat dat hier vermoedelijk niet zo is, omdat het dier "pas" na ca vier weken brutaler werd. In de tussentijd was er weinig aan de hand. De omgang van Ts of de andere verzorgers kan ook geresulteerd hebben in dit gedrag.

Dus verborgen gebrek is Nog niet zo simpel in dit geval.

Tenminste, zo begreep ik het


Ik krijg uit de omschrijving van TS vanaf het begin al niet het idee dat hij in de hand heel braaf was.
Vanaf het begin al bijterig en chagrijnig vertelt ze, gedrag gaat van kwaad naar erger tot het moment na 4 weken hij steigerend en bijtend op je af komt. Dus het begint niet "pas" na 4 weken als ik het zo lees.
Je moet je dan ook afvragen of het gedrag past bij de omschrijving van het paard als doodbraaf.
Onder het zadel was hij braaf en ik lees ook niet dat hij onder het zadel nu niet meer braaf is.
Hoe het ook zij ligt de bewijslast hiervoor bij de verkoper.

Als het probleem niet ligt bij het paard maar bij TS en het paard is gezond, dan moet het toch weer met gemak te verkopen zijn. Het is best een leuk beestje. Doorstap biedt zelf een "niet klik garantie" aan in hun voorwaarden dus inruilen moet dan het probleem niet zijn.

IHN
Berichten: 2334
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Wie is er bekent met inruilgarantie stal doorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:14

en in ander berichtje zegt ze: hij was echt heel lief...melanie heeft niet gelogen.
weet je wat jij moet doen Makkie? Zorgen dat je een goed huis vind voor James en naar de speelgoedwinkel gaan voor een hobbelpaard...je weet het allemaal mooi te brengen met je:mijn paard verkocht, andere teruggekocht dis het was geen inruil...je manipuleert alles in dit topic aan elkaar....nee niet negatief over stal doorstap hoor...maar wel ff vermelden dat je zoveel negatieve reacties hebt gelezen...als het je puur ging om ervaring paard ruilen had je de naam nieterns hoeven noemen.Als dit het tweede paard is waar je niks mee kunt en die echt wel braaf was moet je toch eens bij jezelf te rade gaan denk ik...en nu anderen van rellen beschuldigen? Echt...wat zwak.

MarjanB

Berichten: 16541
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Wie is er bekent met inruilgarantie stal doorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:16

Tja als je puur naar de voorwaarden kijkt heeft ze gewoon recht op een vergelijkbaar dier en anders geld terug. Dus dan kunnen we van alles vinden en beschuldigen maar daar schiet niemand wat mee op.

anjali
Berichten: 15170
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wie is er bekent met inruilgarantie stal doorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:27

@Babootje: jij zegt dat Stal Doorstap een nietklikgarantie in haar voorwaarden heeft.Dan zouden ze het paard van ts moeten terugnemen,want het is duidelijk dat er niets klikt! Volgens wat ik gelezen heb,krijg je echter nooit je geld terug maar moet je een vervangend paard accepteren.Dat is niet ideaal maar als ze voldoende keuze hebben wel acceptabel.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:33

IHN schreef:
en in ander berichtje zegt ze: hij was echt heel lief...melanie heeft niet gelogen.
weet je wat jij moet doen Makkie? Zorgen dat je een goed huis vind voor James en naar de speelgoedwinkel gaan voor een hobbelpaard...je weet het allemaal mooi te brengen met je:mijn paard verkocht, andere teruggekocht dis het was geen inruil...je manipuleert alles in dit topic aan elkaar....nee niet negatief over stal doorstap hoor...maar wel ff vermelden dat je zoveel negatieve reacties hebt gelezen...als het je puur ging om ervaring paard ruilen had je de naam niet eens hoeven noemen.Als dit het tweede paard is waar je niks mee kunt en die echt wel braaf was moet je toch eens bij jezelf te rade gaan denk ik...en nu anderen van rellen beschuldigen? Echt...wat zwak.


Niet zo netjes verwoord maar ben het hier wel mee eens denk ik. Als je niet stevig genoeg in je schoenen staat kan je beter geen paard nemen, die dieren hebben nou eenmaal een leider nodig. Allemaal. Ben jij dat niet, gaat paard die rol op zich nemen.

IHN
Berichten: 2334
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:58

MarjanB schreef:
Tja als je puur naar de voorwaarden kijkt heeft ze gewoon recht op een vergelijkbaar dier en anders geld terug. Dus dan kunnen we van alles vinden en beschuldigen maar daar schiet niemand wat mee op.


tja...daar schiet ik tekort...die heb ik niet allemaal bestudeerd maar meestal is het bij verborgen gebreken...en wat ik eerder las hebben ze zelfs uitgesloten op gedrag.

Riel

Berichten: 2143
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:56

MarjanB schreef:
Tja als je puur naar de voorwaarden kijkt heeft ze gewoon recht op een vergelijkbaar dier en anders geld terug.


Ik denk niet dat TS een vergelijkbaar dier wil :-)

Verder moet ze gewoon zogen dat ze aan een goed doorgereden paard komt + goed les nemen en deze gewoon terug brengen.

MarjanB

Berichten: 16541
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Wie is er bekent met inruilgarantie stal doorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:20

Vergelijkbaar qua waarde..

anjali
Berichten: 15170
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 11:48

MarjanB schreef:
Vergelijkbaar qua waarde..

Maar wat is waarde? Er bestaat ook emotionele waarde. Een oud braaf paard heeft voor mij veel grotere waarde dan een jong dier waar ik een ongeluk mee zou kunnen krijgen.Dat wil ik nog niet hebben al zou ik geld toe krijgen.Het gaat erom dat je een passend paard krijgt.Ts heeft nu recht op een paard waar ze tevreden mee is, uiteraard in dezelfde prijsklasse ongeveer.En dat ze als zwangere vrouw niet gaat voor een agressief groen paard,dat vind ik heel verstandig.

Pabie
Berichten: 772
Geregistreerd: 08-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 14:35

anjali schreef:
MarjanB schreef:
Vergelijkbaar qua waarde..

Maar wat is waarde? Er bestaat ook emotionele waarde. Een oud braaf paard heeft voor mij veel grotere waarde dan een jong dier waar ik een ongeluk mee zou kunnen krijgen.Dat wil ik nog niet hebben al zou ik geld toe krijgen.Het gaat erom dat je een passend paard krijgt.Ts heeft nu recht op een paard waar ze tevreden mee is, uiteraard in dezelfde prijsklasse ongeveer.En dat ze als zwangere vrouw niet gaat voor een agressief groen paard,dat vind ik heel verstandig.


De prijs waarvoor het dier te koop staat

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Wie is er bekent met inruilgarantie stal doorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 14:38

Precies. De waarde die de handelaar eraan vasthangt, en die heeft geen 'last' van emotionele waarde.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Wie is er bekent met inruilgarantie stal doorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 15:25

De waarde lijkt mij, zolang het paard niet geblesseerd is, de prijs die er voor betaald is. Het lijkt mij dat ze voor dat bedrag een ander paard kan kiezen. En natuurlijk is het gedrag ten nadelen verandert. Maar in hun voorwaarden zetten ze dat de koper accepteert dat het paard kan veranderen in gedrag, positief en negatief. Echter geven ze wel aan dat een paard tijd nodig heeft om te wennen (+/-4wk), maar dat je binnen 6 maanden mag ruilen als er geen klik is.
Dit lijkt mij zo'n geval. En dan vind ik het niet fair van de stal dat de waarde nu ineens enorm omlaag gegaan zou zijn vanwege het gedrag. Als zij vinden dat dat iets is dat zomaar kan gebeuren en dat je dat moet accepteren, dan vind ik dat dat langs twee kanten zo zou moeten gelden.

Babootje

Berichten: 26407
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Wie is er bekent met inruilgarantie stal doorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 16:19

Het kan best zijn dat het dier bij iemand die wat steviger in de schoenen staat dan TS zich braaf gedraagt. Maar dat maakt het natuurlijk nog niet een "voor-iedereen-geschikt-braaf-paard".
Het lijkt me ook niet dat een paard in een paar weken zodanig "verpest" is dat dat niet makkelijk weer terug te draaien is als er inderdaad sprake is van een leiderschapsprobleem. Dat maakt het paard niet minder waard.

Rizette
Berichten: 4409
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Wie is er bekent met inruilgarantie stal doorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 19:56

Ik snap dat contract niet. Als TS niks had gezegd over het probleem dat ze heeft met dit paard dan had ze wel haar aankoopbedrag terug gekregen? Want dan was er geen waardevermindering? Het zou alleen de mededeling : Ik heb geen klik met dit paard, kunnen zijn om hem retour te doen toch volgens dit contract. Of als iemand anders in haar kennissenkring wel met het paard overweg kan met dit paard dan is het niet het probleem van het paard maar van TS maar er is nog steeds geen klik maar kan het paard dan wel voor de aankoopprijs retour?

vayake
Berichten: 244
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 23:24

Ik begin me af te vragen of TS wel klaar is en kennis heeft om met een jong paard om te gaan.
Hij moet tenslotte nog 4 jaar worden!
Het is het tweede paard ... weer geen klik? Dan heb je toch niet gezocht naar iets wat bij je past.
Elk jong paard is en blijft een jong paard dat moet leren, enz. Je moet dit dus idd ook kunnen om dit zelf te verwezelijken al is het met lessen en of ondersteuning van mensen die wel verstand hebben van de zaken.

Zoals eerder vermeld is mss de oude haflinger mss toch niet zo een slechts optie.
IK HOOP alvast dat het paard in dit verhaal niet de dupe is zoals er zoveel zijn!

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 23:33

Geef het paard waar het meisje in het filmpje zo dol op is en een klik mee heeft was haar lievelings paardje *\o/*