Ervaringen maneges omg. Renkum

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CurlyCoat

Ervaringen maneges omg. Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-17 01:42

Excuus als dit verkeerd geplaatst is!

Hoi!
Het is alweer zo'n 5 jaar geleden dat ik voor het laatst echt les heb gehad, maar wil dit graag weer oppakken!
Ik ben erg benieuwd hoe ver ik zou kunnen komen, en ben daarom ook wel op zoek naar een manege waar de instructeurs weten waar ze het over hebben en je ook echt verder kunnen helpen, en dus geen manege waar je achter elkaar aan hobbelt..
Ook vindt ik het fijn als je niet met te veel mensen in een groepsles zit en dat er een mogelijkheid is om afentoe een springlesje mee te pikken.
O ja, ik zou graag mee doen in de volwassenen les, dus ben op zoek naar maneges waar je ook als 18+er terecht kan.

Ik ben ook in een andere omgeving gaan wonen dan waar ik eerst woonde, en heb dus totaal geen ervaringen met de maneges hier in de buurt.
Hopelijk kunnen jullie mij wat advies geven, ik kom uit de buurt van Renkum, heb een auto, dus een manege een paar dorpen verderop is ook niet erg.

Na wat onderzoek op internet, leken dit mij wel leuke maneges en ben dus erg benieuwd wat jullie ervaringen hier zijn.
Als je nog een andere leuke manege weet, laat het vooral even weten.

Manege de Foliohoeve Bennekom
Manege de Woelige stal Ede
Manege Quadenoord Renkum
Manege de Fruithof Heteren
Manege Blauwendraad Rhenen

Uiteraard wil ik bij een paar maneges gaan proefrijden, maar zou jullie mening graag willen weten over bij welke ik dat dan het beste kan doen, ik ga namelijk niet elke manege af. :+

Alvast bedankt voor jullie hulp!

'xx Angela

Jester_

Re: Ervaringen maneges omg. Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 01:50

De nieuwe heuvel in lunteren? Mooie manege!

CurlyCoat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-17 13:26

Jester_ schreef:
De nieuwe heuvel in lunteren? Mooie manege!

Wauw, heb even de site bekeken, wat ziet dat er professioneel uit!
Weet je toevallig hoe de lessen daar zijn? En hoe de sfeer daar onder elkaar is?
Mijn ervaring met zulke grote maneges is dat het vaak bekakte mensen zijn die er rond lopen, die nogal verwaand kunnen zijn.
Is natuurlijk niet overal zo, maar dat is mijn ervaring daarom ben ik benieuwd hoe dat daar gaat.

En weet je toevallig ook wat de prijzen daar zijn?
Kan er niet veel over vinden op de site.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 15:21

Nee haha sorry! Ik was er toevallig gister voor het eerst voor een wedstrijd, maar de paarden zagen er top uit en een mooie locatie. Het kak volk dat er liep viel reuze mee!

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 12:22

Ik ben bevoorrecht - De Fruithof is mijn thuisbasis - maar ik kan het je erg aanraden. :D

Heel wat lessen waar jij qua leeftijd goed tussen past en genoeg instructeurs die je de diversiteit kunnen geven en je verder kunnen helpen. Hebben verschillende paarden waar je ook wat mee kunt.
Het verschilt per les hoe vaak je springt, ene les doet het eens per maand, andere willen het niet graag en doen het misschien twee keer in het jaar. Manege zelf organiseert paar keer per jaar aparte springlessen en willen dit jaar misschien "springcursus" aanbieden (8 weken springles). Zelfde geldt voor buitenritten, dat doen we, als het kan, met enige regelmaat.

Wanneer je groepslessen gaat rijden word je lid van de vereniging De Hofruiters (zij verzorgen de lessen) en dan kun je ook meedoen aan FNRS wedstrijden, onze jaarlijkse carrouselwedstrijd en zo hebben we ook "ponykampen" voor 18 en 25+ (nachtje ergens slapen en vaak buitenrit/western etc).

Paarden komen van voor tot najaar (wanneer het qua voer en weer het toelaat) zo veel mogelijk dag en nacht buiten en 's winters in groepjes zo veel mogelijk los in de bak.

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 13:22

Ik ken ze allemaal incl nieuwe heuvel, en die vind ik er samen met quadenoord en fruithof bovenuit steken. Voor renkum is quadenoord het dichtst bij. T is ook maar net wat je wil, DNH is wat sjieker, Q kleinschalig en veel uitrijmogelijkheden en F biedt veel afwisseling en is wat groter en ook veel ponylessen.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 13:49

Als je echt bij wilt leren, is het dan geen optie om een bijrijdpaard te zoeken en daarmee te gaan lessen? In mijn ervaring schiet je daar meer mee op dan met lessen op een manege.

En ik weet nog wel een paard in de buurt :')

CurlyCoat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 20:32

Bedankt voor de reacties.
Ik heb al een bijrijdpaard, maar helaas ben ik daar heel erg aafhankelijk van het weer.
De bak is daar rond deze tijd bijvoorbeeld vaak bevroren, vandaar dat ik gewoon lessen wil gaan nemen. :P

De Nieuwe Heuvel wil ik graag een keer gaan kijken.
Ziet er allemaal erg professioneel uit en lijkt ook alsof ze weten wat ze doen.
Ben erg benieuwd hoe de sfeer daar is, aangezien ik niet zulke goede ervaringen heb met grote stallen.

Fruithof klinkt ook wel erg leuk.

Dat Quadenoord wat kleinschaliger is, vind ik toch ook wel prettig klinken.
Is hierdoor ook de sfeer onder elkaar erg goed?
En hoe is het niveau van lesgeven?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 10:47

Volgens mij is op de Nieuwe Heuvel de sfeer prima hoor. Ik ben er idd ook alleen voor wedstrijden geweest, maar het zijn allemaal hele vriendelijke mensen die er rondlopen. Sowieso valt het hier in de buurt heel erg mee met verwaande/bekakte mensen rond paarden. Je zal ze er best tussen hebben lopen, maar ik ben ze nog niet tegen gekomen. De meeste mensen hier in de omgeving zijn redelijk down to earth en nuchter, weinig poespas.

Ik heb zelf als rijdende klant alleen ervaring met de laatste manege in je rijtje, en dat is alweer ruim 10 jaar geleden. Ik weet dus niet hoe de paarden zijn, en de instructie die er nu is. Maar op basis van mijn ervaringen van 10 jaar terug zou ik de manege zelf niet aanraden, zeker niet als je aangeeft dat je graag verder wilt komen.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 10:57

Ik heb met veel plezier op Quadenoord gereden, vooral het buitenrijden was erg leuk :) Paarden kwamen ook veel buiten, wat ik belangrijk vind. Het is inmiddels al wel een hele poos geleden aangezien ik al tijden eigen paarden heb. Verder heb ik met mijn eigen pony's toen nog in de wedstrijdlessen op de Fruithof gereden, ook prima.

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 18:09

Quadenoord is wat minder volledig dan andere maneges in je rijtje. Hebben ook wat minder luxe (geen volledige dichte binnenbaan, wel overkapt) en het is (voor zover ik weet) bijvoorbeeld geen FNRS manege. Ze rijden daar heel veel buiten.
Ik heb er zo'n 10 jaar geleden voor een korte periode gereden, dus aan m'n ervaring heb je waarschijnlijk niet zo veel.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 18:19

De andere maneges bieden inderdaad meer luxe voor de ruiter. Quadenoord bied wel dagelijks weidegang voor de paarden, daarin in tegenstelling tot wat van de andere maneges, meer luxe voor het paard. Dus voor alles is wat te zeggen :) Mijn ervaringen zijn inmiddels ook al jaren geleden, zou gewoon eens op wat meer maneges gaan kijken wat je aanspreekt!

Anza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 11:52

Als je echt verder wilt komen, is het simpel: dan is Quadenoord niet je manege. Als je gewoon relaxt wat wilt rijden en vaak naar buiten wilt, is het juist precies wel jouw manege.
Er wordt goed voor de pony’s gezorgd. Ze komen heel veel buiten en de weiden zijn goed. Ik vind de hoeven wel eens wat minder verzorgd. Verder veel oude dieren, en over het algemeen gewoon geen verzorgde manege. (Erg) oud tuig, een schimmelige caravan als kantine, een wel erg eenvoudig toilet, kortom, het mocht wel een béétje luxer en beter gemanaged allemaal! Als lid betaal je soms wel de prijs voor slecht management, bij bijvoorbeeld een bevroren bak, of als er veel paarden kreupel zijn, zoals deze zomer. Dan gaan de lessen dus soms niet door. Op een jaar valt er denk ik zeker een les of vijf uit. Lastig allemaal als je bedenkt dat ze ook al niet de goedkoopste zijn in de regio.
Verder is kritiek of gewoon een opmerking een moeilijk punt. Het gaat zoals zij dat willen, ben je het daar een keer niet mee eens, dan gaan ze daar erg onprofessioneel mee om, helaas. De houding bij kritiek is over het algemeen erg onbuigzaam en defensief. Overigens verschilt dit enorm per instructrice.
Maar, als je het overal mee eens bent tenminste, is de sfeer over het algemeen heel ontspannen en zijn eigenlijk alle dieren erg braaf. Mijn dochters rijden er met veel plezier, hoewel ze soms wel de uitdaging missen.