Héééle goede zadelmaker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:17

Nadiine, wat wil je met deze toevoeging eigenlijk zeggen?

Ik ben super tevreden over mijn zadelmaker en over hoe mijn zadels liggen op mijn paarden. Ik heb daar geen hulp bij nodig hoor. TS vroeg om namen en rugnummers en die heb ik (en anderen) gegeven.

Zadelmakers die een zadel kunnen aanmeten zonder voorrijden, hoeven helemaal niet slecht te zijn. En in mijn ervaring deden de zadelmakers die bij mij de beste resultaten boekten, het (toevallig?) zonder voorrijden (Van Triest, Venema, Bruinsma). Ik ga verder geen namen noemen van de mindere goden, maar neem maar van mij aan dat ik na ruim 20 jaar paardenhouden, nagenoeg alle zadelmakers in het Noorden wel een keer voorbij heb zien komen.

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:45

Zo heb ik vooral ellende voorbij zien komen van zadelmakers die niet onder het zadel beoordelen. Vooral bij de paarden die de buikspieren correct aanspannen waardoor ze hun rug meer gaan bollen. Bij de paarden die lekker in de recreatiestand mogen lopen en hun rug dus tijdens het rijden nagenoeg hetzelfde houden lijkt dit probleem minder voor te komen in mijn omgeving. Al kan dat ook zijn omdat dat vaak de ruiters zijn bij wie dit soort dingen minder snel opvalt.

Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Re: Héééle goede zadelmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 14:45

Ik ben t wel met jou eens Dees, maar wij liggen geloof ik op dezelfde lijn met wat we een goede zadelmaker vinden.
Ik had ook ellende met zadelmakers die je willen zien rijden...

En al die toeters en bellen... dikke wrongen, diepe zitten, zacht zitvlak heeft toch niks met het veranderen van de paarden te maken? Meer met hoe 'goed' of juist 'slecht' kan ik op m'n paard zitten en hoe houd het zadel mij op de plaats...

Kingeping

Berichten: 343
Geregistreerd: 24-03-09
Woonplaats: Havelte

Re: Héééle goede zadelmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 15:03

Vroeger altijd van triest gehad bij mijn paarden en hijleverde altijd super werk af.
Nu heb ik voor het eerst in oktober Bruinsma laten komen (oud leerling van van Triest), zadel bleef 3 weken weg.
Toen ik hem weer terug had, alleen maar drama met rijden, bokken, niet voorwaard... enz,,,
Bruinsma weer gebeld met het probleem en is terug gekomen.
Ik zelf dacht dat het zadel gewoon veelste krap lag, maar daar was hij het absoluut niet mee eens.
Boommaat 29 zegt hij.
Hij heeft het zadel weer meegenomen om aan te passen, inmiddels 6 weken geleden!!
Ondertussen heb ik hem 3 keer gebeld en neemt zijn telefoon niet op, heb ik hem een bericht gestuurd en krijg geen antwoord terug..

Nu heb ik van de week Tom van de Brink laten komen en zelf nieuwe zadels geregeld (ook oud leerling van van Triest)
Hij schrok van de bewering boommaat 29, hij heeft mijn paard ook opgemeten en zegt zeker boommaat 31 en zeker niet kleiner!

Nu zien hoe ik mijn andere zadel terug krijg die al 6 weken bij Bruinsma ligt :S
Ik ben nu niet meer te spreken over Bruinsma, ik hoop dan ook zeker dat mijn nieuwe zadel aangepast door Tom van de Brink goed werk gaat leveren...

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Héééle goede zadelmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 11:40

Ach, over iedere zadelmaker is iets te vertellen dat minder makkelijk is. Dat je soms wat langer op je zadel moet wachten bij Bruinsma, is niets nieuws.

Zo vertelde mijn paardenfysio laatst "man, man, ik ben blij dat ik geen zadelmaker ben geworden".
Je hebt het op dag 1 passend en op dag 60 doet het paard gek en ligt het aan de zadelmaker. Het is een ondankbaar beroep.

Moossie90
Berichten: 473
Geregistreerd: 12-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 18:05

Dees schreef:
Ach, over iedere zadelmaker is iets te vertellen dat minder makkelijk is. Dat je soms wat langer op je zadel moet wachten bij Bruinsma, is niets nieuws.

Zo vertelde mijn paardenfysio laatst "man, man, ik ben blij dat ik geen zadelmaker ben geworden".
Je hebt het op dag 1 passend en op dag 60 doet het paard gek en ligt het aan de zadelmaker. Het is een ondankbaar beroep.


Mijn paard was in 1,5 maand 2 cm breder geworden en liep minder fijn. Ik bruinsma gebeld en die meette na en paard bleek snel spieren te hebben gekregen.
Ook gevraagd of hij zijn werk leuk vind, dat wel maar de mensen niet altijd.
Zadelmaker is een heel ondankbaar beroep maar ik ben tevreden over hem, en het paard is overduidelijk tevreden over zijn werk. Ik moet er trouwens wel op, na aanpassingen. En ik denk dat het qua communicatie nog weleens spaak loopt met Bruinsma. Hij heeft ietwat autistische trekken.

idefix4

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 08:44

Ik vind de titel niet correct? Ts zoekt zadelmaker en die moet een zadel keuren op je paard? Ik ben zelf zadelmaker geworden omdat het mijn passie is om te maken. Niet passen. Daar heb je zadelpassers voor in Nederland. Ik ervaar een behoorlijk verschil tussen beide beroepen.

Titel zou moeten zijn? Goede zadelpasser gezocht...

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Héééle goede zadelmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 09:46

Misschien zit hem daar de kneep Idefix.

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:40

Wat heb je aan een zadelmaker die geen zadels kan passen?
Wat heb je aan een zadelpasser die geen zadels kan maken?

Leuk dat je iets kunt maken als je niet kunt zien of het past. Leuk dat je kunt zien of iets past, maar hoe kan je dan helpen als het niet past?

Kortom: als de zadelpasser niet de zadelmaker is, of de zadelmaker is geen zadelpasser... dan heb je er als klant in praktijk helemaal niets aan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Héééle goede zadelmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 12:16

Ik vind het ook nogal makkelijk om een zadelmaker de schuld te geven.
Imo moet je als je met boomzadel rijd gewoon minstens 2 keer per jaar er naar laten kijken, in het voorjaar eten ze gras worden ze iets dikker, in de winter gaat dat er weer af. En als je je paard net aangeschaft hebt, meer of minder gaat rijden, anders gaat trainen, lijkt het me logisch dat hij nog wel vaker komt, bespiering kan rap veranderen.

Kijk, en persoonlijk vind ik dat ook allemaal te duur. Ik rijd boomloos, rug is altijd prima volgens de DA. Maar als je persé met boom wil, ja dan moet je ook die zadelmaker laten komen.

Nielojram

Berichten: 7807
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 20:19

Dees schreef:
Kortom: als de zadelpasser niet de zadelmaker is, of de zadelmaker is geen zadelpasser... dan heb je er als klant in praktijk helemaal niets aan.


:)*
Of je hebt als zadelpasser een hele goede zadelmaker in de arm genomen, waarbij je als zadelpasser aan kan geven wat je aan het zadel verandert wil hebben, en de kennis van de zadelmaker, waar de vulling moet komen, kan dat voor je in orde maken.

Zadelpasser en zadelmaker zijn twee verschillende beroepen, zelden meegemaakt dat die twee in een persoon zitten. Zadelpasser moet communicatief ingesteld zijn, zadelmaker werkt alleen, zonder paarden&klanten.

Zo'n een relatie is heel waardevol, echter, met de huidige stroming van social media, moet je wel veel vertrouwen in elkaar hebben...

Dapnik

Berichten: 3227
Geregistreerd: 02-03-04
Woonplaats: Julianadorp [NH]

Re: Héééle goede zadelmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 21:18

Denk dat hier iets mis gaat met wat men een zadelmaker vind, in Nederland is dat (vaak) iemand die zadels past en repareert/bij vult in Engeland is dat iemand die zelf de zadels maakt.

bijvoorbeeld: Ik ben zadelpasser en wat in Nederland een zadelmaker is, ik kan bijvullen, repareren, hele zadel ontleden en weer in elkaar zitten. Maar ik kan niet een zadel vanuit een kale boom en leer maken(al kom ik aardig ver).

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 13:16

Ik heb nog nooit 2 mensen tegelijk op mijn erf gehad om mijn zadel op mijn paard te controleren. Wat een onzin. Doe mij eens een naam van zo'n duo die samen 100% van de dienstverlening kunnen doen en dus ook SAMEN en TEGELIJKERTIJD langs komen om eventuele problemen op te lossen.
Wat heb je aan een dienstverlening van max 50%? Daar schiet je als klant toch in het geheel helemaal niets mee op? Of krijgen we dan weer het leuke 'kastje-muur'-verhaal?

Ik verwacht van iemand die bij mij op het erf mijn zadel komt controleren, dat hij ook daadwerkelijk bij een minder gunstige pasvorm, iets aan het probleem KAN en GAAT verhelpen. Anders hoeft hij in het geheel niet langs te komen en ben ik ook zeer zeker niet bereid om voor de "dienstverlening" te betalen.

Dinana
Berichten: 108
Geregistreerd: 10-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 17:36

Laat De Zadelmaker Ferdinand maar niet komen. Zeer recent slecht ervaring mee gehad