Wie moet ik bij mijn paard halen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xEline

Wie moet ik bij mijn paard halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 19:53

Vorig jaar tijdens de winter merkte ik met rijden dat mijn paard niet lekker begon te lopen. Ze ging schudden met haar hoofd als ik aan ging draven en toonde behoorlijk stijf achter. Zodra ik doorging met rijden trok dit eigenlijk wel weg. Ze is 17 jaar en dacht dat ze misschien wat stijf was geworden ook heeft ze rond de 10 veulens gehad dus heel sterk zijn haar heupen ook niet. Ik heb twee keer een chiropractor bij gehad de eerste keer had dit goed geholpen de tweede keer minder. Nadat het af en toe weg was en weer terug ben ik toch naar de uithof geweest. Paard liep rechts voor kreupel, dit zou kunnen komen door recht haar stijlere hoef. Paard is volledig gefotografeerd maar niets gevonden. Ik heb toen besloten om haar lekker een tijd in het land te zetten. Nu 6/7 maanden later ben ik haar weer op gaan pakken, niet in de bak maar lekker naar buiten. Heb haar ook verhuisd zodat we makkelijker naar buiten kunnen gaan. Eigenlijk gaat dit best fijn maar naast een klein drafje vraag ik eigenlijk niets. Nu was ze pas wat aan het hoesten en heb ik er een dierenarts bij gehaald. DA wilde haar graag even aan de longe hebben zodat die wat beter naar de longen kon luisteren bij inspanning. Ik haar historie uitgelegd en hij heeft ook even naar haar lopen gekeken. Hij vond haar niet kreupel maar vond dat ze rechts voor haar pas niet helemaal afmaakte. Ook vond die haar wat strak op de rug. Da gaf aan dat als er niets te vinden is, het het kip of ei verhaal is, ergens zit er wat. Is haar been genezen maar haar rug daarna niet los gemaakt blijft ze compenseren.

Ik vond die niet zo een gek verhaal maar nu.... ik sta op een stal met ook veel andere nieuwe mensen maar zonder referenties. Ik heb gekeken naar osteopathie daar heb je er wel 10 van in de buurt. Ook heb je chiropractie en ook nog craniosacraal. Ik zou echt niet weten wat ik er nu het beste bij zou kunnen halen om te kijken naar haar.

Wie op wie heeft er een idee? Ik sta in de provincie Utrecht.

faytjefay

Re: Wie moet ik bij mijn paard halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 20:18

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 22:36

Ik kan je Linda van Diepen van harte aanbevelen.
Zij is naast regulier dierenarts, osteopaat, chiropracter, accupuncturist, craniosacraal therapeut en sportmasseur. Dan hoef jij niet te kiezen wat voor type therapeut het beste past :)
Ze woont in Vianen dus dat is ook nog eens lekker dichtbij.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 05:32

Ik heb hele goede ervaringen met Steffi van de Laarse!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 05:47

Minneke van Duin!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 06:00

xEline schreef:
DA wilde haar graag even aan de longe hebben zodat die wat beter naar de longen kon luisteren bij inspanning. Ik haar historie uitgelegd en hij heeft ook even naar haar lopen gekeken. Hij vond haar niet kreupel maar vond dat ze rechts voor haar pas niet helemaal afmaakte. Ook vond die haar wat strak op de rug. Da gaf aan dat als er niets te vinden is, het het kip of ei verhaal is, ergens zit er wat. Is haar been genezen maar haar rug daarna niet los gemaakt blijft ze compenseren.

Ik zou toch eerst kiezen voor kreupelheidsonderzoek (buigproeven) bij een paardenarts. Strak in de rug en pas niet helemaal afmaken zijn aanwijzingen voor kreupelheid.
Als je de rug laat losmaken maar er is sprake van kreupelheid is dat ook zinloos. Je DA gaf al de goede volgorde aan: eerst het been genezen, dan rug losmaken. Of beide tegelijk. Maar niet rug losmaken zonder diagnose.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 08:20

Babootje schreef:
xEline schreef:
DA wilde haar graag even aan de longe hebben zodat die wat beter naar de longen kon luisteren bij inspanning. Ik haar historie uitgelegd en hij heeft ook even naar haar lopen gekeken. Hij vond haar niet kreupel maar vond dat ze rechts voor haar pas niet helemaal afmaakte. Ook vond die haar wat strak op de rug. Da gaf aan dat als er niets te vinden is, het het kip of ei verhaal is, ergens zit er wat. Is haar been genezen maar haar rug daarna niet los gemaakt blijft ze compenseren.

Ik zou toch eerst kiezen voor kreupelheidsonderzoek (buigproeven) bij een paardenarts. Strak in de rug en pas niet helemaal afmaken zijn aanwijzingen voor kreupelheid.
Als je de rug laat losmaken maar er is sprake van kreupelheid is dat ook zinloos. Je DA gaf al de goede volgorde aan: eerst het been genezen, dan rug losmaken. Of beide tegelijk. Maar niet rug losmaken zonder diagnose.

Dat stadium hebben we al helemaal gehad, ze is ook uitverdoofd en de hele mik mak.Helaas hebben we nergens iets kunnen vinden.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 08:22

Bedankt voor de tips! Ik ga ze allemaal even bekijken. Linda van diepen klinkt zeker interessant omdat ze van alle markten thuis is :)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 08:23

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 08:32

Amber koppen

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 08:40

xEline schreef:
Bedankt voor de tips! Ik ga ze allemaal even bekijken. Linda van diepen klinkt zeker interessant omdat ze van alle markten thuis is :)

Linda zou ik ook aanraden!
Eerlijke vrouw die mij altijd heel fijn geholpen heeft/helpt met de paarden.

edit : horseinmotion.nl is haar website

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 09:13

xEline schreef:
Dat stadium hebben we al helemaal gehad, ze is ook uitverdoofd en de hele mik mak.Helaas hebben we nergens iets kunnen vinden.

O sorry, dat las ik niet uit je OP. (stond DA heeft even naar haar lopen gekeken)

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 20:21

Babootje schreef:
xEline schreef:

O sorry, dat las ik niet uit je OP. (stond DA heeft even naar haar lopen gekeken)

Maakt niet uit!! Klopt ook wat je zegt van de week is de dierenarts geweest die heeft haar alleen zien lopen. 7/8 maanden terug ben ik bij de uithof geweest en hebben ze haar helemaal uitgedokterd.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 23:49

Is er bloed geprikt ? Mss is er wel een tekort in iets waardoor ze niet lekker lopen of dunne hoefzool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 01:29

Aimée de rooij, komt uit omgeving utrecht en is tevens dierenarts. Ik ken alleen maar goede verhalen over haar. En mijn eigen paarden arts, raadde haar aan voor wat problemen bij mijn paard. Ze is gister geweest, en wat een toppertje :j
Heb al heel wat chiropractoren erbij gehad evenals osteopaten/fysio's maar geen één was er imo zó kundig als zij. :)
Op Google kan je dr gegevens vinden. Succes iig.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 06:32

Linda van Diepen :j

Maar ook ik denk in eerste instantie aan een tekort. Is er gekeken naar magnesium/vitamine E/seleen?

Het zou natuurlijk ook een emotioneel probleem kunnen zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 06:49

Babootje schreef:
xEline schreef:

xEline schreef:
Maakt niet uit!! Klopt ook wat je zegt van de week is de dierenarts geweest die heeft haar alleen zien lopen. 7/8 maanden terug ben ik bij de uithof geweest en hebben ze haar helemaal uitgedokterd.

Ja dat lees ik nu. Toen was ze kreupel RV maar niets op de foto te zien. Daarna rust op t land gehad.
Hebben ze geen echo gemaakt dan? Kan nog zoveel anders zijn.

Ik heb het toevallig net ook iets dergelijks aan de hand. Paard liep niet lekker (strak in de bovenlijn) iets kortere pas, maar niet kreupel kreupel zeg maar. Been nergens dik of warm. Ik was ook in dubio om de osteo erbij te halen, maar ben toch altijd eerst voor een diagnose. Bij kreupelheidsonderzoek was hij kreupel op de buigproef LV. Foto's waren goed. De dag erna gescand en blijkt er toch een (lichte) peesblessure.
Ben dus wel blij dat ik kreupelheidsonderzoek heb laten doen.

7/8 maanden geleden is toch wel een behoorlijke tijd en mogelijk speelt een oude(re) blessure dan op die eerst met rust was genezen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 06:51

Euforie schreef:
Aimée de rooij, komt uit omgeving utrecht en is tevens dierenarts. Ik ken alleen maar goede verhalen over haar. En mijn eigen paarden arts, raadde haar aan voor wat problemen bij mijn paard. Ze is gister geweest, en wat een toppertje :j
Heb al heel wat chiropractoren erbij gehad evenals osteopaten/fysio's maar geen één was er imo zó kundig als zij. :)
Op Google kan je dr gegevens vinden. Succes iig.

Als je toch wil kiezen voor een osteo zou ik er een kiezen die ook dierenarts is. Die kan denk ik beter beoordelen of er sprake is van kreupelheid en daardoor vast in de rug of andersom.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 07:04

Het kan zo lastig zijn. Die van mij had een fiks spierprobleem in zijn rug, rechterachterbeen en schouders toen hij bij mij kwam. Dat is bijna 8 jaar geleden. Van alles al aan gedaan: van veearts en zadelmaker tot Jack Meagher therapeut tot chiropractor tot osteo tot een heel nieuwe manier van rijden voor mij. Ook krijgt hij af en toe een sportmassage. En het helpt allemaal wel maar allemaal maar een beetje. Dit speelt dus al een hele tijd, 't is geen irritatietje aan een pees ergens (heeft hij ook wel eens gehad, toen kwam het er nog bij. Maar het "basis"spierprobleem raakt hij maar niet kwijt).

Ben uiteindelijk uitgekomen bij een tekort (vooral in de winter) icm emotionele hangups. Het rare is namelijk dat zijn huid wel gewoon los is. De spierspanning komt van binnenuit, het lijkt wel alsof zijn emotionele stress via de spieren een uitweg zoekt. Vooral in zijn schouders dan, zijn rug is een gevolg van een ruiter met een scheef bekken waardoor hij is gaan overcompenseren. Achteraf niet heel handig voor een eerste paard, en ook nog enige rijpaard. Inmiddels vind ik rijden niet meer zo leuk (heeft niet met dit paard te maken, het trekt me gewoon niet meer) maar er zijn wel jaren geweest dat ik wel graag wilde rijden en dat ik er van baalde dat ik er dan niet uit kwam met 'm.
Laatst bijgewerkt door Koper op 09-12-16 07:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 07:08

Ook ik denk gelijk aan Linda van Diepen. Top mens!
Heeft mij met verschillende paarden goed geholpen en ook kennissen en klanten goede ervaringen met haar.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 18:53

tylando schreef:
Is er bloed geprikt ? Mss is er wel een tekort in iets waardoor ze niet lekker lopen of dunne hoefzool

Mijn idee! Die van mij had selenium tekort. Paard was niet helemaal rad, liep niet voorwaarts en voelde strak.

Verder komt Minneke van Duin wel eens bij ons op stal, zij is ook dierenarts.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 19:48

Klinkt inderdaad niet heel gek, ik ga eens informeren bij de DA voor bloedprikken. Ik weet dat hij 7 maanden terug voor cushing wilde bloedprikken, alleen heb ik dit afgehouden omdat ze echt geen symptomen daarvan laat zien. Als ze toch gaan prikken kunnen ze meteen naar alles kijken in het bloed.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 23:23

Selenium komt niet naar voren in het standaard bloed onderzoek, maar een goede dierenarts moet je hierin kunnen adviseren. Mijn paard liep altijd op de handrem door verzuring vd spieren veroorzaakt door het tekort.