Gezocht Zadelpasser/ Ervaringen met kunstof zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ittheclown

Gezocht Zadelpasser/ Ervaringen met kunstof zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 17:50

Hoi allemaal ik heb een vraagje ik woon zelf in noord holland en ik vroeg me af of er iemand toevallig een zadelpasser weet die in deze omgeving komt die de onderstaande merken zadels te proberen heeft.

Tekna
Thorowgood

Ik rij op het moment boomloos met mijn paard omdat hij nog in de bespiering etc moet komen, het zit heerlijk etc maar aangezien mijn paard nog in de inrij fase zit en enorm scheef is en omdat boomloos mee beweegt is het haast onmogelijk om zelf goed te gaan zitten om hem te helpen op zijn moeilijke kant. Ik zou dus graag kijken voor een licht kunstof zadeltje maar wil niet zomaar van alles aan gaan schaffen zonder te weten dat het fijn op mijn paard licht. Ik kan alleen door de bomen het bos niet zien en kon zo op google niet echt een zadelpasser vinden die de kunstof zadeltjes heeft met verwisselbaare bomen dus tips zijn welkom ( ik wil dus verwisselbare boom omdat mijn paard hoogst waarschijnlijk nog enorm gaat veranderen)

Dus wie o wie weet toevallig een persoon waar ik terecht zou kunnen.

Ineke2

Re: Gezocht Zadelpasser/ Ervaringen met kunstof zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 18:00

Waarom kunstof? Zit je daar zelf fijn op?
Je hebt ook genoeg leren zadels met verwisselbare kopijzers ( bomen zijn nooit te wisselen, ook niet bij kunstof)

Ga er niet zomaar vanuit dat een zadel met verwisselbaar kopijzer automatisch op je paard past trouwens want dat is helaas niet zo.

Ijslandersport komt vast ook naar noord holland.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 19:18

Ijslandersport heb ik al gehad helaas geen succes voor ons helaas. En kunstof met name vanwege de aanschaf kosten en het lichte gewicht ik wil namelijk uiteindelijk na een jaartje ofzo gewoon wat voor hem op maat laten maken. En je hebt gelijk hahah ik bedoelde inderdaad een verwisselbaar kopijzer hahaha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 19:19

Kunststof is op zich niks mis mee. :)
Wij hebben voor 2 paarden eentje gehad, een Thorowgood en Wintec.
De eerste bleef wel langer mooi.
Zijn fijne zadels voor de prijs.

Kent & Masters is de leren versie van de kunststof Thorowgood.

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 19:28

Ik heb zelf een thorowgood zadel en ben hier erg tevreden over. Het zadel is met wol gevuld en dus volledig aan te passen, niet alleen het kopijzer. Patricia Bliek van Hipica heeft dit zadel bij mijn pony aangemeten. Ze zit in Aalsmeer, maar komt op locatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 19:29

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 20:03

Bedankt allemaal voor de reacties, zadels bah ben er zo klaar mee haha eerste passervice was een flop tweede reageerde niet meer dus laten we hopen dat ik nu uiteindelijk wel iets fjns vinden. Zo jammer want mijn barefoot zit lekker lijkt alleen op het moment in dit stadium van onze training niet ideaal te zijn.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 20:44

Jij hebt een IJslander, toch? Atorka heeft Tekna.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 21:05

dianaw33 schreef:
Jij hebt een IJslander, toch? Atorka heeft Tekna.

Ja klopt, en ja atorka is idd al door meerdere aangeraden ik zal ze ook wel eventjes een mailtje sturen om te vragen of Tekna idd een optie voor ons zou zijn en of ze nog meer opties hebben die mogelijk op mijn redelijk smalle IJslander passen. Alleen jammer dat alle passervicen zo ver weg zijn van de kosten die ik nu al gemaakt heb aan passervice kosten had ik al zowat een zadel kunnen kopen hahah.. nu maar hopen dat drie keer scheepsrecht is.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 21:44

Welke lengte kussens kan je paard kwijt? Ik heb veel wat kunststof is voor ijslanders namelijk al in handen gehad, of zelf liggen. Thorowgood icelandic heb ik zelf liggen, is vrij lang en geschikt voor een rechte rug, ik denk 47/48 cm maar zit echt bagger, geen aanrader, alsof je op een rioolbuis zit ofzo. Thorowgood T4 cob zit beter en is heel kort, ik geloof 44 cm, ook voor een redelijk rechte rug. Tekna icelandic heb ik ook liggen, die is net zo kort, alleen meer voor een verzonken rug, niet voor een rechte rug.
Is Massimo tolt misschien nog een optie? Die boom kun je een paar maten laten verstellen + fijn zittend kort en degelijk zadel. Ik heb er pas eentje hier op bokt voor een paarhonderd euro gekocht voor een paard bij mij op stal, dus als je weet welke maat je nodig hebt kost dat je ook de kop niet.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 22:42

Ik ben zoiezo eerlijk gezecht geen fan van de zadels waar icelandic voorstaat die zijn altijd zo enorm plat en lang idd. Ik had een horka zadel dressuur model 17,5 inch die kon hij net kwijt hij is niet extreem kort maar ook niet extreem lang.

Afbeelding

Ik weet niet of dit een indicatie geeft maar hier heeft hij een barefoot london maat 1 op, het zadeltje wat we nu dus nog gebruiken/hebben. Ik weet niet precies hoeveel draagruimte hij heeft ik dacht rond de 44 a 45 maar weet ik niet zeker meer wel dat zijn boommaat rond de 32 33 zit of zat hij heeft van barefoot een large pommel.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 23:08

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 10:08

De huidige Barefoots ken ik niet, maar ik heb een Tekna icelandic Letek op stal, die is niet plat, past zelfs qua boomvorm op het steigerende crusadootje van mijn ava met schoft, en het is een mooi kort zadel met franse kussens. Kopijzer is verwisselbaar, die zou je dus kunnen proberen. Die massimo tolt is overigens ook niet plat.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 15:30

Inmiddels blijkt idd dat boomloos voor ons op het moment niet het juiste zadel is het licht waarschijnlijk aan mijn zit in combinatie met mijn paard zij balans of eigenlijk gebrek daaraan.
Ik heb nu op een 17 inch thorowgood veezeidigheid gereden en hij liep voor mijn gevoel zo enorm veel rechten en ook zijn stoute momentjes waren er veel minder ! Zelfs met haast lange teugel een stukje gedraafd. Dus helaas denk ik dat in dit moment in onze opleiding onze london hem niet gaat worden, jammer want het is verder een heerlijk zadel. Ik zou enorm graag een zadelpasser vinden die Tekna heeft en dan eventueel ook nog wintec of thorowgood want ik vond die throwogood echt heerlijk licht en zat ook enorm prettig paardje reageerde opeens overal veel beter op dus ik denk dat we met boomloos teveel ruis krijgen omdat ik mischien daarvoor nog niet stabiel genoeg zit.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 20:07

Ik vrees dat die zadepasser niet bestaat. Iedereen heeft zijn eigen merken en die drie die jij wilt lijken elkaar te bijten. Probeer 2e hands, met retour als het niet past afspraak. Dan kun je wat uitproberen zonder veel kosten.

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 17:48

A3 Zadelmaker uit meerkerk heeft tekna en wintec zadels in zijn assortiment, ook de massimo zadels heeft hij. Erg kundige en geduldige man en komt door heel het land voor de passervice.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-16 22:12

Inmiddels heb ik al alle drie de merken geprobeerd , een passervice gevonden met Tekna en Thorowgood en een stal genoot had twee modellen Wintec ( nieuw en ouder model) liggen die we er ook eventjes op gelegd hebben. Zowel de Tekna als de Thorowgood lagen perfect de Wintec duidelijk minder. Paard liep het prettigste op de Tekna dus we zijn er eindelijk uit, nu nog tot dinsdag wachten om te horen wat de levertijd is en hopelijk is dan echt 3 keer scheepsrecht en zijn we voorlopig even uit het hele zadel zoeken gebeuren hahah dit was namelijk al passer nummer 3 technish gezien.