opfok

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

connie64

opfok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 10:15

Wij willen,zeer waarschijnlijk,onze 2 jarige nog een jaartje in de opfok zetten.

Wie weet in de buurt van Zeeland,Brabant een fijne plek?

Tevens reacties gevraagd van mensen die hun 2 jarige niet in de opfok hebben staan en wat is hier jouw reden voor?

Fish_n_Chips

Re: opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 10:35

Als ik jou was zou ik je eerste vraag stellen op het [ED]-forum, daar krijg je waarschijnlijk meer reacties.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 10:46

connie64 schreef:
Tevens reacties gevraagd van mensen die hun 2 jarige niet in de opfok hebben staan en wat is hier jouw reden voor?

Ik heb geen enkel paard ooit in de opfok gehad. Maar dat was omdat ik thuis plek genoeg had en een gemengde kudde van verschillende leeftijden. En als er nu een jong paard bij zou komen ging ook die niet. Thuis kan ik er elke dag even mee omtuttelen, dat werkt in de opfok niet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 10:49

rina schreef:
Thuis kan ik er elke dag even mee omtuttelen, dat werkt in de opfok niet.

Maar een goede opfok doet dat voor jou.

Ik heb de mijne met 2,5 jaar opgehaald. maar dat is bij hengsten vrij gebruikelijk.

Mijn merrie heb ik met 2,5 gekocht en die heb ik niet meer in de opfok gezet.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 10:54

Ik ken hier in de omgeving geen enkele opfok die elke dag even het paard in hand heeft. Even voetjes geven borstel erover ed. Daarbij staan ze dan altijd met leeftijdgenoten van hetzelfde geslacht, hier staan ze echt gemengd. De jonge hengsten stonden altijd samen met drachtige merries. Wie denk je dat beter opvoed? ;) Geen haar op mijn hoofd dus die een paard in de opfok zet. Mijn eigen kunnen dat opvoeden een stuk beter.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 10:55

[VSW] - -> [ED]

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 10:55

Ik heb mijn veulen van dit jaar voor het eerst naar de opfok gebracht. Vorige veulens hield ik op een stal bij mij in de buurt. Maar dit bevalt me toch heel goed. De volledige verzorging wordt geregeld, ik word op de hoogte gehouden met foto's en ik kan komen wanneer ik wil.
Mijn veulen staat overigens in Huijbergen vlakbij Roosendaal, dus in de omgeving waar jij zoekt.
Mocht je meer info willen, hoor ik het wel :)

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 10:56

Ik heb mijn 2,5 jarige hengst nog een jaar in de opfok gezet (hij kwam uit andere opfok maar daar gaan ze er bij 2,5 uit). Kwam er (minimaal) 2 x per week en ik heb er echt de makkelijkste hengst in de hand aan. Inmiddels is hij beleerd en dat jaar extra tussen zijn soortgenoten heeft hem zeker goed gedaan :) . Dit was bij Stal van Beijnum in Horssen (Zuid-Gelderland), erg fijne plek :)

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 11:24

zit echt te twijfelen.
situatie nu is 2 jarige merrie (ze is van augustus) staat nu samen met 13 jarige ruin en zeer speelse 5 jarige shet.
ze staan op verhardde paddock,inloopstal en 24/7 buiten.
onbeperkt hooi en uiteraard appeltje,worteltje en ochtend en avond handje muesli.

we komen er 2x per dag voor ongeveer een uur tot 2 uur per keer om te klussen,mest op te ruimen,touwtjes netjes hangen etc etc.

Nu zie ik dat in opfok de paarden dus op stal staan in wintermaanden dus ze heeft t nu beter hier.
Ze wordt nu iedere dag geaaid,contact,voetje geven,geborsteld etc etc.

Zou ze nou beter af zijn in de opfok.

edit,bij droog weer en als de wei t toelaat mag ze lekker spelen,eten en uitrazen op de wei.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 11:28

Als je anderen het opvoeden kunnen (spelen lijkt mij geen probleem met een speelse shet erbij) zou ik dr mooi thuis laten.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 11:38

Ik heb mijn merrie veulen ook thuis gehouden. Ze staat met 2 ruinen en speelt daar goed mee, tegelijk wordt ze ook opgevoed en ik heb haar lekker in de buurt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 11:41

connie64 schreef:
zit echt te twijfelen.
situatie nu is 2 jarige merrie (ze is van augustus) staat nu samen met 13 jarige ruin en zeer speelse 5 jarige shet.
ze staan op verhardde paddock,inloopstal en 24/7 buiten.
onbeperkt hooi en uiteraard appeltje,worteltje en ochtend en avond handje muesli.

we komen er 2x per dag voor ongeveer een uur tot 2 uur per keer om te klussen,mest op te ruimen,touwtjes netjes hangen etc etc.

Nu zie ik dat in opfok de paarden dus op stal staan in wintermaanden dus ze heeft t nu beter hier.
Ze wordt nu iedere dag geaaid,contact,voetje geven,geborsteld etc etc.

Zou ze nou beter af zijn in de opfok.

edit,bij droog weer en als de wei t toelaat mag ze lekker spelen,eten en uitrazen op de wei.

Bij een goed opfok komen ze iedere dag overdag eruit. En ze komen iedere dag in handen. Even controleren op wondjes en andere zaken.
Als het nodig is zetten ze er ook een ouder paard bij voor de opvoeding.

Echter, is het diertje 2 of al 2,5?

In dat laatste geval zou ik ze ook thuis houden. Ze moeten toch in een bestaande groep komen wat toch dan even de plaats vinden is. En in het voorjaar haal je ze al weer op.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 12:02

Nu nog in een opfok zetten zou ik niet doen, je paard komt in een gesettelde groep met alle verwondingen die opgelopen kunnen worden. Zou gewoon een plekje zoeken waar zij veel naar buiten komt en sociaal contact kan hebben in een groep die wisselingen gewent zijn.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 16:35

Merrie's hebben minder behoefte aan spelen en stoeien dan hengstjes, met 2 jaar kun je die prima in een kleine kudde thuis houden. Vroeger, toen we nog hengstenkuddes hadden, bleven de mannen bij elkaar tot het niet meer ging. vaak gingen ze met 4 of 5 jarige leeftijd de deur uit of gingen de ballen eraf. tot die tijd bleven ze bij elkaar, ook als ze dekten. tenzij het niet ging. Ze liepen dan wel naast de dames, op snuffelafstand. dan gaat het eerder mis onderling als ze eenmaal dekken. Soms liepen jonge hengsten gewoon tussen de meisjes tot er 1 wilde gaan dekken, dan ging de hele groep mannen apart. de oudste was dan al gauw 3, de jongste net afgespeend.

In een gesettelde groep gooien gaat prima bij een goede opfok die de tijd neemt om een nieuwe correct te introduceren, maar daar snappen de meesten geen hout van...