paardencrematorium Westerhout - ervaringen gezocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

paardencrematorium Westerhout - ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 08:58

Ik had gehoopt dat ik een topic als deze nog lang niet hoefde te plaatsen, maar helaas kan het leven toch anders lopen dan dat je hoopt.

Mijn lieve merrie Lavita gaat helaas niet goed. Ze is 23 jaar en heeft een pittig leven achter de rug. 10 jaar geleden was ze al afgeschreven, zou niet meer goed komen. Ze heeft iedereen doen verbazen, is samen met mij tot het Z2 gekomen en eigenlijk dankzij onze doorzettingsvermogen al jaren gezond (klinisch niet röntgenologisch). Helaas gaat het al 2 jaar steeds iets slechter, in het begin valt het niet op en lijken het losse incidenten. Nu hebben deze incidenten elkaar opgestapeld en is er geen weg meer terug. ;(

Alles geprobeerd, maar niks mocht baten. Lavita heeft pijn, loopt kreupel en het gaat alleen maar erger worden. Daarom hebben we samen met de dierenarts besloten dat zij deze zomer (met pijnstilling) nog mag genieten van de weideperiode. Eind september gaan we haar inslapen, dit wordt voor ons de allereerste keer en kijk er behoorlijk tegenop.

Al vanaf het moment dat ze afgeschreven is, weet ik dat we haar willen laten cremeren. Maar wat komt daar allemaal bij kijken?
Voordat ik contact op ga nemen met paardencrematorium Westerhout zou ik graag wat ervaringen van andere bokkers willen.

Zelf willen we haar graag thuis in de wei laten inslapen, zodat onze andere merrie ook afscheid kan nemen. Bedoeling is dat dit vooraan in het land gebeurt, bij de ingang, zodat ze via de bestrating erbij kunnen met ophalen. Daarna wordt ze individueel gecremeerd.

Dus ben erg benieuwd naar de ervaringen van anderen en eventueel zaken waar ik nog aan moet denken. Sowieso gaan we nog bellen met het crematorium met al onze vragen.

CloudDancing

Re: paardencrematorium Westerhout - ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 11:00

Een vriendin van mij heeft haar paard ook thuis in de eigen weide in laten slapen. Vriendjes hebben afscheid kunnen nemen. Daarna is het paard met een trailer van Westerhout, speciaal voor overleden paarden, opgehaald. Op Westerhout is hij nog netjes in een mooie box met een dikke laag stro gelegd. Daar heeft ze uitgebreid afscheid kunnen nemen. En daarna is hij gecremeerd en heeft ze zijn as gekregen.
Is allemaal heel fijn en naar wens gegaan.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 11:07

Dankjewel voor je reactie! Waar ik mij denk het meeste druk over maak is, of ze wel makkelijk erbij kunnen met ophalen. Staleigenaar kan haar wel verplaatsen met shovel, maar heb dat liever niet.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 11:13

Ik weet niet of de plaats waar je het wil doen makkelijk begaanbaar is. Als de shovel er kan komen, moet er toch ook een trailer kunnen komen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 11:23

Ik heb nog nooit een paard laten cremeren, maar wel twee keer eentje met een trailer op laten halen. Daarin zit een soort slee en een lier, eentje heeft hij tussen de bomen door gesleept en de ander uit de paddock. Ging helemaal goed en netjes!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 17:52

Ik heb mijn paard laten cremeren in Roermond, zij kwamen met een klein paardenvrachtwagentje. Ik zou op voorhand informeren bij het crematorium, eventueel een foto doorsturen en vragen of het zo mogelijk is. Lijkt me dat ze dat wel kunnen inschatten...
Je paard moeten verplaatsen, ik snap dat je dat liever niet ziet gebeuren.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 17:56

Moeilijk moment, ook al plan je het mooi in. Sterkte.

Nog geen ervaring mee maar toevallig (nouja niet toevallig) zat ik in het weekend ook op hun site te kijken. Volg graag mee voor ervaringen.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 08:08

Ik heb goede ervaring met Westerhout. Zodra ik tijd heb, zal ik mijn ervaring vertellen. :)

banoutje74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 22:07

Westerhout ken ik al wat jaren, eerst van de katten en honden (en al t andere kleine spul)crematies.

De eigenaar kwam de dieren hier heel netjes ophalen, er was goed contact met de eigenaren en de lokatie ziet er super netjes uit. In drukke tijden is er een gestructureerde afhandeling en word elke crematie gewaarmerkt, dus je zult geen ander paard 'in je urn' krijgen.

Over het ophalen van je overleden dier, het hangt er inderdaad vanaf waar jij je paard het laatste rustmoment gunt. Het is inderdaad fijn voor je dier dat hij of zij in een vertrouwde over kan gaan en dat zijn maatjes het een plaatsje mogen geven. Als jij een goede toegangsweg hebt en een vast terrein zullen de chauffeurs zo dichtbij mogelijk komen om het dier zo netjes op de plaat neer te leggen. Maar een overleden paard is lomp en zwaar dus je kan het de mensen niet kwalijk nemen dat ze het dier lieren. (het is in Nederland wettelijk niet toegestaan om zwaarder dan 25 kg te tillen dus laat staan het slepen van een dier).

Als je hier niet tegen kunt ga dan even naar stal en laat deze mensen 'even' hun werk doen en vertrouw erop dat ze dit zeker uit respect zullen doen. De jongens die ik ken zijn allen dierenliefhebbers en vinden het hun taak om respectvol het dier mee te nemen.

Heel veel sterkte met de dag dat je voor je dier kiest, ik heb respect voor je, ik ken genoeg mensen die van alles proberen en inspuiten omdat ze zelf het lef niet hebben om hun dier 'uit het lijden' te verlossen.

knuf mo

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 22:28

Helaas heb ik een vreselijke nare ervaring met dit crematorium. Nooit maar dan ook nooit meer zal ik een paard na overlijden laten cremeren in dit crematorium. De individuele ophaaldienst van de Rendac gaat respectvoller om met dier en eigenaar. Het is inmiddels 7 maanden geleden maar nog steeds schieten de tranen in mijn ogen als ik eraan denk hoe het allemaal is gegaan.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 03-08-16 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zin verwijderd die niet voldoet aan de regels en richtlijnen van ED

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 22:52

Bij Falco werd er een zeil op de grond gelegd aan de kant van zijn hoofd en rug, en hebben we hem met een paar man vastgenomen bij de benen en opgerold op dat zeil. Aan dat zeil zaten dan metalen ringen en door middel van een katrol in het vrachtwagentje werd hij dan op de laadklep getrokken. Maar dus niet aan het paard zelf, maar aan het zeil. De laadklep ging dan omhoog zoals een lift, en dan werd het zeil verder naar binnen getrokken. Dat was voor mij echt super. Maar dus bij een ander crematorium (SHCN, nu weet ik de naam weer).

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 07:57

Ik heb dus echt goede ervaring met Westerhout. Het is inmiddels alweer 5,5 jaar geleden dat ik mijn oude pony'tje heb in laten slapen, maar kan het me nog goed herinneren. Hij was al een weekje aan het kwakkelen, maar het zag er niet naar uit dat hij er niet uit zou komen. Ik had wel al wat rondgekeken naar crematoria, maar niet echt inhoudelijk ofzo. Wel had ik het vermoeden dat ik het graag door Westerhout wilde laten doen, ondanks dat ik helemaal in het zuidwesten woon.
Dat gezegd hebbende, ging het plotseling zo slecht op een avond dat ik heb besloten hem in te laten slapen. Maarja, wat dan? 23.00 uur 's avonds, je overleden pony op het erf. Ik belde met het nummer van Westerhout in de verwachting de voicemail te krijgen, zodat ik wist hoe laat ik de volgende ochtend wel iemand aan de lijn zou krijgen. Maar de eigenaar nam op. Vervolgens emotioneel mijn verhaal gedaan en afspraken gemaakt dat ze hem de volgende ochtend op zouden komen halen. Het was echt een lang, maar fijn gesprek. Hij moest natuurlijk allerlei zaken weten die van belang waren voor de crematie en het papierwerk.
De volgende ochtend zou mijn pony worden opgehaald en zowel van de heenreis als de terugreis ben ik goed op de hoogte gehouden. De mannen die hem kwamen halen waren heel aardig en het inladen ging heel respectvol. Hij werd gekanteld zodat hij goed voor de trailer lag en zo met een lier naar binnen getakeld. Hij ging geheel in stijl met een mooie trailer richting het crematorium.
Vervolgens kreeg ik het belletje dat hij was gearriveerd en dat hij de oven in zou gaan. Ook toen het klaar was, werd ik op de hoogte gehouden en hebben we afgesproken wanneer ik hem op kon halen.

Toen we mijn pony enkele dagen later weer op gingen halen, kregen we eerst een rondleiding door het pand. Erg mooi en netjes allemaal en ook de stallen waarin je je paard op kan baren of in laten slapen zijn erg netjes. Vervolgens kreeg ik mijn pony mee in een curver box voorzien van zijn naam en crematie datum, begeleid met een mooi gedicht en de rekening.

Al met al ondanks de verdrietige gebeurtenis een heel fijn gevoel aan overgehouden. Ik werd heel persoonlijk behandeld en er was ook ruimte voor mijn verdriet. Het is prijzig, maar het is het absoluut waard.

Sterkte.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 09:10

Wauw bedankt allemaal voor de informatie en persoonlijke ervaringen!
Heb gister al even gesproken met de eigenaar en inderdaad wat een fijn gesprek was dat. Normaal ben ik vrij makkelijk qua telefoongesprekken, maar nu voelde ik mij in het begin toch wel wat opgelaten. Eerste paar zinnen kwamen er daardoor beetje moeilijk uit.
Maar ze zijn het daar volgens mij wel gewend, dus uiteindelijk een heel makkelijk en duidelijk gesprek gehad. Heb daarna alvast het formulier ingevuld zodat ze mijn gegevens alvast hebben.

@ banoutje74: Lavita zal in september samen met mijn andere merrie hun laatste maand samen doorbrengen op het land waar ze ingeslapen wordt, Vita kan er wantrouwig zijn dus dan is het iig een vertrouwde plek. Deze is makkelijk te bereiken met ophalen voor ze gelukkig.

Ik weet inderdaad dat er gebruik gemaakt gaat worden van een lier, dat is onontkoombaar en vind ik ook niet erg.

Over je laatste alinea: We hebben de afgelopen 10 jaar haar steeds opgelapt, en echt alles aan gedaan. Afgelopen jaar zelfs ingespoten en meerdere doktersbezoeken gemaakt. Denk dat ik juist wel eentje ben die lang door gaat haha, maar wel altijd in overleg met artsen.

@ Yinnar: wat vervelend! Zou je mij kunnen vertellen wat er is gebeurd?

@ Tieneke: dat klinkt zeker respectvol. Ik ga er vanuit dat als ze geen zeil gebruiken ze de lier vastmaken aan de benen of iets?

@ Stacey: klinkt als een super ervaring en eigenlijk precies zoals ik het in mijn hoofd heb bij mijn merrie. Dankjewel voor het delen!
Kan je uitleggen wat/hoe ze precies je paard kantelen? Moet het paard op een bepaalde manier liggen? En hoe wordt ze naar binnen gedaan?

Even een andere vraag. We willen graag de staart van Lavita hebben. Doe je dit voor het inslapen (omdat ze misschien precies op haar staart gaat liggen) of daarna? En is het verstandig om de staart te vlechten (boven en onder een elastiek), zodat je de hele vlecht in 1x kan afknippen?
Misschien beetje gekke vraag hoor.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 09:20

Hier ook hele fijne ervaringen met westerhout. Het was elke cent waard!
Het ophalen ging hier ontzettend fijn, als ik het me goed herinner zijn het mederwerkers van de dierenambulance die dat doen. Toen in ieder geval. Twee hele lieve oudere heren. Ik heb zelf nog geholpen. Hij was in de wei ingeslapen en het was wat hobbelig, een van de twee ging op de plaat bij zijn hoofd zitten, deed een handdoek eronder en hield het wat vast zodat het allemaal mooi rustig ging. Vond ik een ontzettend lief gebaar!

(Hoe het gebeurt? Ze hebben een grote plaat (zegmaar een soort tweede trailerbodem) met een lier eraan die voorin de trailer zit. De plaat leggen ze naast het paard. (mochten ze hem uit stal moeten halen, dat kan ook namelijk, hebben ze een smalle plaat waarop hij op zijn rug eruit gelierd kan worden) en dan rollen ze heel voorzichtig het paard over de rug de plaat op. Leggen een handdoek op zijn hoofd en maken het netjes. En dan wordt hij met beleid de trailer in gelierd en de trailer gesloten. Je kunt daarna ook nog afscheid nemen bij westerhout zelf maar omdat noord-oost-groningen naar beverwijk best wel een ritje is hebben wij dat niet gedaan. Twee dagen later zijn we heen gegaan om de as op te halen. Mij leek de as niet zo belangrijk maar as we speak staat de curverdoos nog steeds onder mijn bureau <3 Heerlijke strandwandeling gemaakt en daarna Nordwind opgehaald. Een prachtig indrukwekkend gebouw... het eerste wat mijn moeder en ik toen zeiden was "hier willen wij later ook wel heen!" en ik geloof dat dat inmiddels zelfs kan bij overgewichtige mensen. (daar waren ze toen mee bezig dat mogelijk te maken maar dat stond nog in de kinderschoenen). Ik vond de ruimte daar om je paard in te laten slapen etc ook echt heel erg mooi gemaakt.
Verder waren ze ontzettend aardig, het was een prachtige dag en ik denk eigenlijk met veel plezier terug aan de dag van het inslapen en het ophalen van de as. Mijn pony was oud, het was goed en ik was blij dat ik niet te laat was met inslapen. Hier alleen maar mooie herinneringen. Natuurlijk mis ik hem maar het is goed zo en het had niet beter kunnen lopen.

Je hoeft haar niet perse ver vooraan bij de straat in te laten slapen, ze kunnen tot 50 meter lieren. Dus dat scheelt.
De staart kunnen ze bij Westerhout ook afknippen, dus als je niet wil hoef je daar niets mee te doen. Als je het zelf wil doen zou ik hem inderdaad even invlechten en na het inslapen afknippen. Als ze er per ongeluk op gaat liggen is dat geen probleem, dan kun je hem er wel afknippen als ze op de plaat ligt. (mijn pony draaiden ze over de rug de plaat op).

Hopelijk kun je hier iets mee!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 09:59

Ilsemarie ontzettend bedankt voor je verhaal, helpt mij ontzettend om een beeld te kunnen vormen over hoe het ongeveer zal gaan. Het is allemaal al emotioneel genoeg en ben zelf ook nog eens een enorme controlefreak. Aangezien ik het nog niet eerder heb meegemaakt, geeft mij dat toch wel een beetje stress. Jouw bericht (en die van de anderen in dit topic) zorgt ervoor dat ik een stuk geruster ben.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:06

Cardy, ik denk dat je uit het voorgaande verhaal wel op kunt maken hoe het kantelen gaat? Het is eigenlijk simpelweg het paard over zijn rug omdraaien op de plaat.

Ik had eerst gezegd dat ik de staart niet wilde hebben, maar na het inslapen toch spijt gekregen, dus alsnog afgeknipt. Dat ging wel, maar van tevoren invlechten lijkt me makkelijker.

Mijn curverdoos heeft ook al 2 verhuizingen meegemaakt evenals de staart. Ik wil met beide nog graag iets doen, maar ik weet niet wat. Tot die tijd staat het prima bij mij thuis. :) Ohja, verkijk je niet op het gewicht van die box met inhoud. Die weegt volgens mij wel enkele tientallen kilo's. Dus dat is nog best pittig dragen van het gebouw naar je auto.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:10

De assen van een paard wegen volgens mij +-30 kilo, natuurlijk afhankelijk van de grootte van je paard.
Bij Falco was dat trouwens wel therapeutisch, het uitstrooien. Op een gegeven moment hadden we zo ongeveer overal gestrooid en nog over :+ Toen konden we er best wel een beetje mee lachen. Het is gewoon gigantisch veel.
Een deel heb ik in een urne bewaard. Het as zit in een zakje in de urne. Ook heb ik een stukje staart en manen daar in zitten. Wil er misschien ook ooit nog wat mee doen, maar weet niet dadelijk wat.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:23

Ik heb je even een foto van de curverdoos gestuurd cardy, dan heb je een idee.

Deb100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 06:43

Ik weet niet of je inmiddels je paardje hebt moeten laten inslapen maar wij hebben ook hele goede ervaringen met paardencrematorium Westerhout.

Mijn pony is 7 maanden geleden ingeslapen. Wij hebben vrij snel de beslissing moeten maken om hem in te laten slapen (dinsdag besloten en woensdagochtend ingeslapen). Disndagavond om 22.30 nog heel vriendelijk telefonisch te woord gestaan door de eigenaar. Met alle geduld heeft hij mijn vragen beantwoord. Er is alles op alles gezet om mijn pony zo'n anderhalf uur na het inslapen op te halen. Ik wilde namelijk niet dat mijn 3 jarige dochter mijn overleden pony zou zien liggen. Hij is thuis ingeslapen. Op de afgesproken tijd kwamen 2 vriendelijke mannen met een brede 2 paardstrailer mijn pony ophalen. Dit is heel respectvol gegaan. Hij is op een plaat gerold en met een lier de trailer in getakeld. Iets later werd ik gebeld dat mijn pony op het crematorium is aangekomen. Hij werd zelfs bij zijn naam genoemd. De ijzers zijn er inderdaad ook afgehaald en per aangetekende post naar mij toegezonden.

Al met al hele moeilijke dagen maar heb er wel een goed gevoel over hoe het is verlopen.

Ik wil je veel sterkte wensen met het verlies van je paard.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:01

Ik heb ervaring met het paard van mijn nicht met dit crematorium en ook wij hebben het een heel mooie ervaring gevonden. Eigenlijk is het allemaal precies gegaan zoals anderen hier vertellen. Haar paard was alleen ingeslapen op de plaatselijke kliniek, wat ook heel netjes ging en van het crematorium wisten ze dan precies hoe laat ze er zouden moeten zijn qua tijd na de tijd dat we op de kliniek moesten zijn. Prima geregeld, het in de trailer slepen hebben we niet gezien, vanuit de kliniek werd verteld dat dat niet altijd een mooi gezicht was, dus dat wilde ik mijn nicht niet aandoen. Zij heeft een deel van de as in een mooie vaas, die ze zelf heeft dichtgemaakt, in de tuin staan en de rest van de as heeft ze boven op haar slaapkamer gezet. Zo is haar paard altijd dichtbij en het deel dat buiten staat heeft er voor haar voor gezorgd dat haar paard echt vrij was om daar naar toe te gaan waar het wilde zijn. Zo denkt zij erover en dat is prima.
Zij wilde eerst niets van de staart of de manen, maar toen haar paard ingeslapen was, vroegen ze van de kliniek of ze toch echt niet een deel wilde hebben, ze zouden het zo wegknippen dat je er niets van zag. Dat is toen toch gebeurd, overigens ook met veel respect voor eigenaar en paard. Een stuk uit de staart en een stuk uit de manen.
Wij hadden alleen niet begrepen dat de as in een curverbox zou zitten ( of verdrongen, geen idee meer), dus dat keek eerst even vreemd. Haar ijzers hadden ze er netjes bovenop in de as gelegd, dat hadden ze ook nog gevraagd of ze dat wilde en dat leek ons ook wel een goed idee.