Een paar weken geleden bestelde ik zoals wel vaker bij Loesdau deze schoen: http://www.loesdau.de/black-forest-Jodh ... purstiefel

Ze waren gloednieuw en nog maar een week in het assortiment.
Wat ik kreeg was echter dit:

Mijn foto is vrij slecht, maar het verschil tussen de kleur van het hout in de hak en de streep was overduidelijk. De streep zou net als de hak dezelfde kleur moeten hebben als de vloer. De verticale streep zou namelijk glanzend metallic oudgoud/bronzen gladleer moeten zijn (ook volgens de klantenservice van Loesdau zelf) en dezelfde kleur zou moeten hebben als het hout in de hak. Bij mijn schoenen was de streep echter een dof grijswit gladleer. Ik stuurde de foto naar Loesdau en mocht hem meteen omruilen voor een nieuw exemplaar.
Ik mocht ze meteen terugsturen en kreeg een ander paar retour. Ik haalde deze uit de doos: weer precies hetzelfde probleem.
Ik mail dus weer terug: Ook bij dit exemplaar klopt de kleur niet en de streep is ook hier weer niet metallic. Ik kreeg weer een mail terug, maar nu met dit antwoord:
L: De foto op onze website komt van de fabrikant, dus dat deze niet klopt is niet ons probleem.
Vanaf dat moment ontstond deze mailwisseling (even vertaald en ingekort) die ik vrij bijzonder vond:
Ik: Jullie gebruiken deze foto echter wel om deze schoen te verkopen, en ik wil graag de schoen van de foto, dus gewoon metallic goudbrons en niet grijswit."
L: De schoen wordt vanzelf goudkleurig als je hem een tijdje draagt (!), dus dat hij nu grijswit is maakt niet uit.
Ik: Hoe lang moet ik deze schoen dan dragen voor hij in goud verandert?
L: Wij hebben dat niet in praktijk getest.
Ik: Maar als jullie garanderen dat hij vanzelf van goud wordt, dan kan ik hem dus ook weer terugsturen, stel dat hij na pak hem beet 3 weken rijden en stalwerk nog steeds niet in goud is veranderd?
L: Gedragen schoenen kunnen niet geretourneerd worden.
Ik: Dus jullie garanderen dat de schoen vanzelf van goud wordt, maar als dat niet gebeurt dan valt mijn schoen alsnog buiten de garantie omdat hij gedragen is?
L: Onze manager zegt dat het leer vanzelf goud wordt, dat is inderdaad geen garantie.
Ik: Volgens mijn schoenmaker wordt leer na gebruik wel donkerder, maar nooit metallic. Volgens hem is gewoon de verkeerde verf gebruikt en is de enige mogelijkheid om ze goudbrons en weer metallic glanzend te krijgen door leerverf te kopen. Dat vind ik nogal wat voor een nieuw paar schoenen. Dus ik moet nu of verven waardoor de garantie komt te vervallen, of ik moet deze schoenen dragen tot een niet nader omschreven moment waarop de schoenen vanzelf in goud veranderen, en als dat niet gebeurt dan is dat pech voor mij want ze kunnen niet geruild worden?
L: Ja.
Conclusie: De streep wordt volgens de manager vanzelf van goud door het dragen van de schoenen, maar dat is geen garantie, maar bij hoge uitzondering mag de schoen teruggestuurd worden als de streep na het dragen nog steeds niet van goud is.
Ik heb maar niet meer gevraagd na hoeveel weken/maanden die kleurverandering dan zou moeten optreden...
Natuurlijk weet ik dat leer een natuurlijk product is en donkerder wordt met gebruik, maar heb nog nooit meegemaakt dat leer na verloop van tijd metallic kleurig wordt. Ik heb het intussen maar opgegeven, heb er geen enkel vertrouwen in dat ik over zes (of acht of honderd) weken mijn gedragen schoenen inlever dat ik daar toch mijn geld voor terugkrijg en koop wel dat potje leerverf en maak de schoenen zoals ze moeten zijn.
Ik ben echter wel heel erg benieuwd naar wat anderen hiervan vinden, zowel de klantenservice als hun verwachtingen van hun leerkleuren. Ik bestel al jaren zonder problemen bij Loesdau, maar dit vind ik toch wel apart.
morgen niet, volgende week niet en volgend jaar ook niet.
, raar verhaal! 
Mijn schoenen zijn nog nooit goud geworden van dragen in ieder geval. Hebben ze deze schoenen nergens anders? Anders had je wellicht daar kunnen kijken of de kleur dan ook zo is?