Ik heb een Haflinger ruin van net 7 jaar oud. Ik heb hem zelf gefokt en berijd hem ook zelf. Het punt is echter dat niemand anders op hem kan rijden. Hij is zo ontzettend bang voor vreemde mensen op zijn rug dat hij compleet in paniek raakt en met zijn ogen dicht begint te rennen. Bij mij doet hij dat eigenlijk nooit meer, omdat ik het voor weet te zijn. Echter is een ander persoon op zijn rug zetten werkelijk levens gevaarlijk.
Echter ontstaat het zelfde probleem zodra ik les heb. Soms komt mijn instructrice bij mij staan om wat uit te leggen of te laten zien, waarbij ze het paard wil of moet benaderen en aanraken. Dit is bij tijd en wijlen totaal niet mogelijk omdat het paard zo in de stress schiet dat mijn instructrice op een afstandje blijft, omdat het echt gevaarlijk wordt.
Hij was als veulentje al een bijzonder karakter en hij jad altijd al wel een bijzondere "gebruiksaanwijzing". Gelukkig is dit met de jaren al wel veel beter geworden en heb ik goede hoop dat er een punt gaat komen dat hij niet meer zo in de stress schiet, maar ik weet niet hoe ik dit probleem kan oplossen.
Wat ik al heb geprobeerd om het paard wel door een vreemde te kunnen laten bereiden is hem behandelen alsof er voor het aller eerst een ruiter opstapt. Echt het hele riedeltje van het voor het eerst opstappen, vaak lukt het dan nog wel om op te stappen. Mits ik het paard met zijn neus in de hoek van de bak zet en ik het paard strak in de gaten hou en vast heb aan de longeerlijn. Stappen gaat eigenlijk niet. Het hangt ook van de ruiter af.
Wat ik ook geprobeerd heb is het paard aan de slof te laten rijden zodat het paard niet de kans krijgt om zijn hoofd omhoog te gooien en te gaan rennen. Dat "helpt" wel, maar dat is absoluut niet de manier waarop ik wil dat mijn paard gereden wordt.
Tot nu toe is er maar 1 iemand anders naast mij geweest die mijn paard kon rijden zonder dat het paard gestressed of angstig raakt, maar zelfs bij haar, na vele plezierige ritjes raakte hij op een gegeven moment in blinde paniek en hij heeft het op een rennen gezet waarbij ze enorm hard van hem af gevallen is.
Sinds dien is het paard helemaal niet meer te rijden door "vreemde" (dit kunnen ook mensen zijn die hij met regelmaat ziet) en is het benaderen door mijn instructrice, wanneer ik er op zit, niet te doen.
Graag zou ik willen dat mijn paard in ieder geval normaal te benaderen is door vreemde mensen wanneer ik er op zit en wat ik nog fijner zou vinden is als het paard ook te rijden is door vreemde mensen.
Nu heb ik gegoogled en bennik een Tinley gedragstherapeut tegengekomen. Maar ik heb hier helemaal geen ervaring mee.
Wie kan men aanraden? Het moet in de buurt van Eemnes zijn als dat kan.

Alvast bedankt!