Gedragstherapeut gezocht. Wie kan je aanraden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Gedragstherapeut gezocht. Wie kan je aanraden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-16 15:30

Even een korte schets van het probleem.

Ik heb een Haflinger ruin van net 7 jaar oud. Ik heb hem zelf gefokt en berijd hem ook zelf. Het punt is echter dat niemand anders op hem kan rijden. Hij is zo ontzettend bang voor vreemde mensen op zijn rug dat hij compleet in paniek raakt en met zijn ogen dicht begint te rennen. Bij mij doet hij dat eigenlijk nooit meer, omdat ik het voor weet te zijn. Echter is een ander persoon op zijn rug zetten werkelijk levens gevaarlijk.

Echter ontstaat het zelfde probleem zodra ik les heb. Soms komt mijn instructrice bij mij staan om wat uit te leggen of te laten zien, waarbij ze het paard wil of moet benaderen en aanraken. Dit is bij tijd en wijlen totaal niet mogelijk omdat het paard zo in de stress schiet dat mijn instructrice op een afstandje blijft, omdat het echt gevaarlijk wordt.

Hij was als veulentje al een bijzonder karakter en hij jad altijd al wel een bijzondere "gebruiksaanwijzing". Gelukkig is dit met de jaren al wel veel beter geworden en heb ik goede hoop dat er een punt gaat komen dat hij niet meer zo in de stress schiet, maar ik weet niet hoe ik dit probleem kan oplossen.

Wat ik al heb geprobeerd om het paard wel door een vreemde te kunnen laten bereiden is hem behandelen alsof er voor het aller eerst een ruiter opstapt. Echt het hele riedeltje van het voor het eerst opstappen, vaak lukt het dan nog wel om op te stappen. Mits ik het paard met zijn neus in de hoek van de bak zet en ik het paard strak in de gaten hou en vast heb aan de longeerlijn. Stappen gaat eigenlijk niet. Het hangt ook van de ruiter af.

Wat ik ook geprobeerd heb is het paard aan de slof te laten rijden zodat het paard niet de kans krijgt om zijn hoofd omhoog te gooien en te gaan rennen. Dat "helpt" wel, maar dat is absoluut niet de manier waarop ik wil dat mijn paard gereden wordt.

Tot nu toe is er maar 1 iemand anders naast mij geweest die mijn paard kon rijden zonder dat het paard gestressed of angstig raakt, maar zelfs bij haar, na vele plezierige ritjes raakte hij op een gegeven moment in blinde paniek en hij heeft het op een rennen gezet waarbij ze enorm hard van hem af gevallen is.

Sinds dien is het paard helemaal niet meer te rijden door "vreemde" (dit kunnen ook mensen zijn die hij met regelmaat ziet) en is het benaderen door mijn instructrice, wanneer ik er op zit, niet te doen.

Graag zou ik willen dat mijn paard in ieder geval normaal te benaderen is door vreemde mensen wanneer ik er op zit en wat ik nog fijner zou vinden is als het paard ook te rijden is door vreemde mensen.

Nu heb ik gegoogled en bennik een Tinley gedragstherapeut tegengekomen. Maar ik heb hier helemaal geen ervaring mee.

Wie kan men aanraden? Het moet in de buurt van Eemnes zijn als dat kan.

Afbeelding
Alvast bedankt!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 15:44

OPG --> ED

Ymor

Re: Gedragstherapeut gezocht. Wie kan je aanraden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 15:50

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 18:08

Idd Arlene :j
Als je bij tinley het contact formulier invult krijg je haar automatisch

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 12:40

Heeft Arlene ook ervaring met zo'n specifiek geval als dat ik heb?

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 12:50

Met dit probleem precies weet ik niet maar ze doet heel uiteenlopende dingen. Ik zou gewoon even contact opnemen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 08:46

John Erb of Monya Spijkhoven kun je ook helpen met dit probleem

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 10:06

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 10:14

Ik kan je ook John Erb van harte aanbevelen. Heel kundig. Heeft mij goed geholpen met mijn zeer ingewikkelde appaloosa. Je mag mij gerust pb sturen als je meer wilt weten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 17:58

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 09:00

Moderatoropmerking:
Een aantal posts heb ik verwijderd dus ook de reacties van TS op die posts. TS vraagt om een gedragstherapeute en niet om advies. Bij dat laatste had ze haar openingspost anders opgesteld en zou dit topic op OPG zijn geopend. Er wordt gezocht naar een gedragstherapeut dus hoort dit topic op ED thuis waardoor posts moeten voldoen aan: [ED] Regels en richtlijnen [ED] Ervaringen en Diensten . Omdat er teveel posts geplaatst zijn en worden met advies wat ze zelf kan doen, heb ik toch besloten om ze allemaal te verwijderen zodat het een sec ED topic wordt en geen discussie topic hoe interessant ook. Het staat TS vrij om naast dit topic ook nog een topic te openen op OPG waar wel inhoudelijk op het probleem ingegaan kan worden en waar wel oplossingen aangedragen kunnen worden voor haar vraag c.q probleem.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 09:14

Ik zou eens contact leggen met Suelza op Bokt.
Je moet iemand hebben die geen box heeft, als in: don't think out of the box, get rid of it.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 16:01

Ik kan je ook wel aanraden om eens contact op te nemen met Monya Spijkhoven en je probleem voor te leggen, ik denk dat zij je ook wel kan helpen.

zsaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 20:40

Arlene Jansen uit eemnes is een goeie!

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 20:02

Ik wil je graag komen helpen. Ik heb ooit eerder zo'n soortgelijk geval meegemaakt toen ik voor een stichting werkte. Bij interesse en of vragenstuur mij een pb of mail: Lissie.vanderkruk@gmail.com (je mag vragen voor referenties)