Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
jensvl schreef:Is het angst of paniek?
Komt het voort uit pijn of uit wantrouwen?
Wat is de leeftijd van het paard.
Is het paard volledig soepel en loopt zij goed op alle ondergronden?
Ik kan je niet helpen met iemand vinden in Friesland, want ik woon daar ver vandaan.
Maar ik kan je eventueel via deze weg al een beetje op weg helpen met het zoeken naar een oorzaak en een daarop aansluitende oplossing in de tussentijd tot je iemand hebt gevonden.
Zet het ook zeker in bokt markt. Misschien is er iemand van bokt in je omgeving met ervaring.
Ik zou gerust willen langs komen, maar voor 1 persoon zou dat veel te hoog in kosten oplopen aan vervoer. Als je echter nog 2 of 3 andere mensen zijn die problemen hebben, kunnen die vervoerskosten gedeeld worden en wordt het misschien wel doenbaar.
Ik hoop dat je spoedig iemand vind en in tussentijd al wat geholpen kunt worden via deze weg.
JudArthos schreef:Jammer dat je erg ver weg zit, maar mijn paard was heeeel defensief met haar achterbenen in het begin, en voor ze van ons was heeft geen enkele hoefsmid het aangedurft bij de achterbenen. Ik heb geoefend met desensibiliseren (voornamelijk de benen dus) met een touw en daarna mijn handen. Vervolgens benen opgetild d.m.v. een touw (zoals je hierboven zegt) en zodra dat goed ging ben ik het been over gaan pakken van het touw. Dit heb ik mede door angst best lang volgehouden tot ik haar been zelf van de grond kon tillen![]()
https://www.youtube.com/watch?v=BMdP8DAjoc8 dit zou misschien ook een goede zijn, maar twijfel of het bij het verkeerde paard niet meer angst dan iets anders brengt.
Dan moet je het 'move its feet' gedeelte wel niet als straf zien, maar zoals hij het uitlegt
JudArthos schreef:Ik deed het eerst in de gang (wij zetten de paarden altijd tussen 2 touwen, dus je zou wel poetsplaats kunnen zeggen) maar uiteindelijk voor de veiligheid en ook de vrijheid voor het paard (voelde zich minder opgesloten en werd dus meer ontspannen) in de bak
moonfish13 schreef:Clickertraining is hier supergeschikt voor.
Recent heb ik bij een 2,5 jarige van 1000 kilo zo een hoefzak om gedaan, dit paard kon slecht voetjes geven.
Hij had een hoefzweer en hij moest om, maar zie het maar voor elkaar te krijgen bij zo'n jong dier en zo groot.
Ik zou kijken of er iemand is die handig is met clickeren om je te helpen met dit issue.
Als je de opdrachten klein houdt lukt dat vast prima.
Belangrijk is wel dat je het goed aanpakt.
Hieronder het stukje in het clickertopic wat ik erover schreef, hou er rekening mee dat het tijd kan kosten. Zorg dat je het comfortabel houdt voor je paard.
Ga dus niet te snel, ik adviseer eigenlijk om iemand te vragen die er handig mee is, goed timen is wel erg belangrijk.
Het stukje:
Vandaag had ik echt een leuk project, en zeer geslaagd!
Het trekpaard van 2,5 jaar van een stalgenoot heeft een hoefzweer en de hoefsmid zei dat hij maar een hoefzak om moest met soda.![]()
Het beest is nu al 1000 kilo, en vind voetjes geven ook nog lastig.
Een gevalletje succes ermee, want 1000 kilo in je nek is het net niet.![]()
Ik heb een clicker en een schep voer gepakt, hoefzak en het sodawater.
De eigenaresse had hem vast en gaf de voertjes, en ik de clicker en hoefzak.
Begonnen met de clicker, dat de click voer betekend, en dat hij het voer braaf aan moet nemen zonder bedelen.
Eerst begonnen met voetjes geven, en stil houden, wat al lastig was voor hem dus kleine stapjes, hij is te groot om mee te knokken en een baby.
Dus eerst voet aanraken, dan 5 cm optillen, en zo verder uitbouwen.
Daarna begonnen met tikken op zijn voet en water spetteren op zijn voeten, toen dat goed ging met de hoefzak begonnen.
Dus met hoefzak zijn been aangeraakt, en toen hij de hoefzak met zijn neus uit zichzelf aanraakte gelijk beloond.
Daarna een puntje om zijn hoef en eraf halen, zo steeds een stukje verder..
En ineens zat de hoefzak op zijn plek!![]()
Gelijk suf beloond, en hij vond gelukkig voer belangrijker als bang zijn.
Toen voorzichtig wat sodawater erin gegoten en beloond toen hij rustig bleef de zak verder gevuld en vastgezet.
Lopen ermee vond hij erg gek, het klotste natuurlijk dus ook de eerste stapjes hebben we met clicker begeleid.
Uiteindelijk zat de hoefzak erom, zonder hernia voor ons en zonder angst bij hem.![]()
Hij was echt dapper, hij vond het spannend maardoor de kleine stapjes heeft het geen enkel probleem opgeleverd en was er geen gevaar voor ons.
We hebben gelijk voor de clicker gekozen, hij snapte uiteraard geen barst van de hoefzak en we wilden deze eerste ervaring met een hoefzak goed laten gaan.
Zonder had het ook echt niet gelukt, hij geeft al amper voetjes.
Je kunt het gewoon vergeten als zoveel kilo paard niet meer mee wil werken of in je nek springt, het blijft een jong paard.
Hij kende de clicker trouwens nog helemaal niet, maar de hoefzak zat echt binnen 10 a 15 minuten.
Het resultaat was een opgeluchte eigenaar en een blij puppypaard.
De dag erna kon de eigenaresse het zelf al doen bij het paard trouwens, ze heeft toen exact hetzelfde gedaan als ik de dag ervoor.
Dat was een groot succes, het paard kon daarna ook in no time braaf alle voetjes geven met dezelfde aanpak.
RianneH schreef:Kon er wel een buigproef uitgevoerd worden tijdens de keuring?
mrie schreef:Paarden moeten leren hun achterhoeven te geven. De achterhoeven zijn extra spannend voor het paard omdat hij dan niet meteen weg kan spurten. En niet kunnen vluchten is voor sommige paarden echt een nono. Oefenen met een touw zodat je zelf heel blijft vind ik zelf een fijne oplossing je kunt er zo lang over doen als je paard nosig heeft. Zorg intussen voor een smid met begrip want er kan zomaar in een moment van ongeduld een heel jaar oefenen terug gedraaid worden.
RianneH schreef:Maar is dat niet erg apart? De buigproef is nog heftiger of lastiger dan gewoon een hoef uitkrabben. Wat was of deed hij toen anders dan nu?