wie /waar omgeving den bosch kan me helpen met lange teugel?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

willempie14

wie /waar omgeving den bosch kan me helpen met lange teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 17:31

Ik heb een probleempje,
Ik heb nu nog voor 1 maand een paard op proef, ze is zoals men zegt m afgericht geweest.

Dit paard had wat problemen vandaar 2 maanden op proef dus.

Ze is met verkeerde match totaal vertrouwen kwijt geraakt vooral in de zijgangen zoals schouderbinnenwaarts, travers enz.

Ik heb ze op proef meegekregen maar vanaf de rug is het bijna niet te doen om daar verbeteringen in te krijgen, let wel ik hoef geen M proef nu te lopen maar wel wat medewerking om iig wat lengtebuiging te krijgen bijv . in stap.

Zodra je schoudervoor vraagt of achterhand wat opzij wilt zetten gaat ze in verzet. Het rare is dat ze echt verder prima lijkt afgericht met een hele fijne aanleuning dus in de mond is ze echt fijn.

Voordat ze kwam is ze totaal gekeurd incl rug en nek foto's, osteo is vorige week geweest en kon geen bijzonderheden vinden, zadel is ook erop aangemeten vorige week.

Ik denk dat ze beter vanaf de grond eerst weer wat vertrouwen op kan bouwen en ik zoek daar zsm wat hulp bij, ik verwacht niet dat het zo ineens beter zal gaan maar nu weet ik niet of het probleem opgelost kan worden door bijv. een heel andere aanpak.

Ik zou graag deze laatste maand toch nog proberen om de vooruitzichten beter te krijgen want ondanks dit probleem is ze verder wel heel leuk.

Wie weet iemand in de buurt van den bosch die eventueel die beheerst en mij een paar dingen kan leren.
Het is dus de bedoeling uit te zoeken of ze vanaf grond wel bereid is die buiging te pakken, ik doe al veel grondwerk met haar en dat gaat erg goed.
gr

Kidde

Re: wie /waar omgeving den bosch kan me helpen met lange teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 17:42

Heb je ook al eens les met haar gehad? Ik zou denk ik eerst dan op zoek gaan naar een rij instructeur. Het lijkt mij niet zo handig om eerst met lange teugel te beginnen. Want heeft ze wel al ervaring met lange teugelen? Als ze hier nog geen ervaring mee heeft denk ik niet dat je het probleem makkelijker gaat oplossen.

Urielle

Re: wie /waar omgeving den bosch kan me helpen met lange teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 19:35

TVG >>> ED

willempie14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 11:16

brechtje122 schreef:
Heb je ook al eens les met haar gehad? Ik zou denk ik eerst dan op zoek gaan naar een rij instructeur. Het lijkt mij niet zo handig om eerst met lange teugel te beginnen. Want heeft ze wel al ervaring met lange teugelen? Als ze hier nog geen ervaring mee heeft denk ik niet dat je het probleem makkelijker gaat oplossen.

We hebben expres geen les nog niet want ikzelf heb meer dan genoeg ervaring ook met moeilijke paarden, ze loopt namelijk verder heel best, alleen begin niet aan een poging om in stap wat buiging te vragen , of in draf om bijv. schoudervoor of in stap wat spelen met de achterhand ( wat naar binnen of eventueel wat naar buiten)
het proberen alleen al geeft haar zoveel stress dat je daar met les ook niet zomaar doorheen komt, eerst moet ze wat meer durven te buigen..

We hebben nu op diverse manieren het geprobeerd, vanuit een langere teugel en lagere instelling, dus heel minimaal contact met de mond, vanuit een wat geslotenere hand dus wat meer teugeldruk, met heel veel belonen en ook een keer heel boos geweest, aan de hand doet ze heel fijn buigen overigens dus zonder iemand erop. Maar als je erop zit en bijv. vanuit hoek wat minimaal vraagt om schoudervoor is het meteen mis, hoofd omhoog, licht stuiteren, stil willen staan, ga je meteen weer rechtuit is het weer super. Je merkt wel dat ze heel veel stress krijgt als je blijft proberen dus ergens is er bij haar een probleem, lichamelijk ? of heeft ze een soort trauma ofzo?
Opvallend is dat ze vaak ook heel hard een paar keer hoest als ze stress krijgt en anders nooit, zit daar misschien nog een connectie in? Ze hoest nooit op stal of begin rijden alleen als het ff niet lekker gaat meestal op het eind, rijden we weer een beetje in haar comfortzone, dan hoest ze niet.

overigens heeft ze geen ervaring met lang teugelen en gisteren wilde ik naast haar lopen en dan wat stelling vragen naar binnen maar oei dat was echt niet te doen, zwaar verzet en niet willen lopen. Maar zet je haar los dan buigt zo beide kanten tot haar lies bijna en ook tussen te voorbenen bijna met neus aan de grond.

Ik ga vanmiddag eens voorzichtig met dubbele longe proberen, dit heb ik met enige regelmaat al eens bij andere paarden gedaan,, kan ik ze waarschijnlijk wel voorwaarts houden ipv dicht bij haar te gaan staan.

De meeste mensen die het probleem niet kennen van haar en die haar zien lopen ( zonder de moeilijkere oefeningen dan) denken dat ze al echt m klaar is , zoals gezegd maakt ze verder wel indruk met haar lopen, dus daarom wil ik zo graag dat dit groot probleem oplosbaar is.