Verhuur manege Het Fjordenpaard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LotteKlaver

Verhuur manege Het Fjordenpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 13:19

Hoi allemaal,

Een vriendin van mij had me verteld over manege Het Fjordenpaard, waar je buitenritten zonder begeleiding mag maken. Aangezien ik geen eigen paard heb, leek dat me een superleuk idee! Ik had al op Youtube leuke filmpjes erover gezien, maar ik wilde graag wat recensies erover lezen. :)

Er is hier al een keer wat over Het Fjordenpaard geplaatst, maar dat was in 2009. De reacties waren niet al te best, grotendeels was het negatief. Dat kwam vooral omdat het daar erg onverzorgd was (de paarden, het tuig en hoe alles georganiseerd was). Het is nu zeven jaar later, dus ik dacht dat er misschien heel wat veranderd kon zijn.

Heeft iemand recent een buitenrit daar gemaakt en hoe was het daar? :)

Muga

Re: Verhuur manege Het Fjordenpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 13:38

Ik lees even mee! Ben heel benieuwd naar ervaringen, wil graag ook een mooie rit maken!

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 13:39

Er staat volgens mij genoeg recente info over het fjordenpaard op bokt. ;)
Gewoon even de zoekfunctie gebruiken.

ierr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 13:56

Ik ben daar vroeger op ponykamp nog geweest! Dat was altijd wel erg leuk daar.
De paarden waren er een beetje verschillend, zo was er voor iedereen wat. :)

LotteKlaver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 14:00

Jellybeans schreef:
Er staat volgens mij genoeg recente info over het fjordenpaard op bokt. ;)
Gewoon even de zoekfunctie gebruiken.

Oeps, je hebt helemaal gelijk! Dom...

LotteKlaver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 14:01

ierr schreef:

Wat leuk! Welke paarden raad je aan? Of weet je dat niet meer? :P
En raak je daar snel verdwaald, of totaal niet?

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 14:03

Ik ben er vorig jaar op buitenrit geweest. De paarden zagen er prima uit, ja, een lange vacht en wat modderig, maar wat wil je als het februari is en ze gewoon dag en nacht buiten staan. Het tuig was inderdaad erg oud en niet helemaal passend. Verder vond ik de omgeving tegenvallen, het was niet super mooi of zo en de routebeschrijving was wat vaag. Geen vervelende rit gehad, maar zou niet nogmaals gaan.

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 14:09

Ik ben er 1 keer op kamp geweest en 3 keer wezen huren!
Alle keren erg goed bevallen en zou zeker nog een keer gaan!

Ja het tuig is wat verouderd maar verder prima! en wat wil je als je zoveel paarden hebt, wordt een duur grapje als je constant nieuw tuig moet gaan kopen..

gebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 14:15

Ik ben er twee keer op kamp geweest en twee keer gehuurd.
De pony's staan daar altijd buiten dus ze hebben natuurlijk een lange vacht en wat modderig maar dat mag ook wel. Je hebt daar een bos waar je kan rijden en als je de teugels lang laat dan lopen ze zelf naar huis.
De eigenaren zijn erg aardig en ze vinden altijd een pony die bij je past.
Ik vind het echt een aanrader

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 14:19

Ik ben er deze zomer op kamp geweest, maar heb er nog nooit gehuurd. :)
Ik vond het een leuk kamp, maar ik ben niet van plan om er nog een keer naar toe te gaan. Wel wil ik er een keertje gaan huren.
Er zijn heel veel paarden, dus er is voor ieder wat wils. Maar het tuig is idd oud en ziet er niet heel goed meer uit...
De omgeving vond ik leuk, je rijd gewoon in het bos, er zijn goede paden. Voor huren zou ik het wel aanraden. :j

LotteKlaver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 14:20

Okee dankjulliewel!
Ik lees negatieve én positieve reacties, ik weet niet wat ik moet doen haha :).
Áls ik ga, zijn er dan paarden die jullie aanraden (ik had gehoord dat je zelf mocht kiezen)? Of moet ik me laten indelen?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 14:29

Ik ben er één keer geweest en hoef er ook niet meer naar terug. Tuig is vaak niet passend en je rijdt met een bit aan het halster. Ik ga niet rijden als het tuig niet goed passend is, vind ik niet eerlijk tegenover het paard. Mijn pony was wel braaf trouwens maar vond de omgeving niets.

Ik rij liever bij de Mill Ranch..goede paarden met goed western tuig en de prachtige veluwe om te rijden. Er is alleen wel altijd begeleiding en het is prijzig.

ierr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 14:56

LotteKlaver schreef:
ierr schreef:

Wat leuk! Welke paarden raad je aan? Of weet je dat niet meer? :P
En raak je daar snel verdwaald, of totaal niet?

Uhm, ik had er een fjord haha.. ik wilde graag een wat drukker en sneller paardje.. maar was wel een voorwaartse snelle fjord. (voor een fjord dan :P)

Het bos was naar mijn idee wel erg groot, de paden die waren goed. Ik denk dat het zo'n 7 jaar geleden is dat ik daar ben geweest.. Ze hebben der bijna alle soorten staan, en denk dat de meeste wel erg braaf zijn buiten. Als je gewoon duidelijk zegt wat je precies wilt dan komt het wel goed.
Als ik nu daar alleen zou rijden, zou ik wel snel verdwalen denk haha.. maar dat gebeurd soms wel al redelijk snel in het bos.. :') :P

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 15:08

Ik heb er zelf nog niet gehuurd, maar ben wel op kamp geweest, en vond dat heel leuk!
Ik vind het een mooie omgeving (bos) , leuke paarden. :)
Je rijdt inderdaad met een halster met bit en teugels eraan, maar dat werkt gewoon hetzelfde als een normaal hoofdstel. De paarden staan 24/7 buiten dus denk ik dat ze het beter hebben dan op de meeste maneges. O:)

Ik vind het een goede aanrader!

Je mag trouwens niet je paard kiezen, alleen soms als je er al vaak bent geweest. Je kan zeggen wat voor type paard je wil, bijvoorbeeld een fjord of ijsander. Verder of je een moeilijk of braaf paard wilt, een snelle of rustige. De eigenaren delen dan een paard voor je in, zij kennen ze immers goed!

Brechje13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 15:24

Ik ben er vroeger 4 keer op kamp geweest maar nooit gehuurd. Als je een leuke en betaalbare buitenrit wilt maken zou ik het zeker aanraden!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 15:28

Galathil schreef:
Ik heb er zelf nog niet gehuurd, maar ben wel op kamp geweest, en vond dat heel leuk!
Je rijdt inderdaad met een halster met bit en teugels eraan, maar dat werkt gewoon hetzelfde als een normaal hoofdstel. De paarden staan 24/7 buiten dus denk ik dat ze het beter hebben dan op de meeste maneges. O:)

Je mag trouwens niet je paard kiezen, alleen soms als je er al vaak bent geweest. Je kan zeggen wat voor type paard je wil, bijvoorbeeld een fjord of ijsander. Verder of je een moeilijk of braaf paard wilt, een snelle of rustige. De eigenaren delen dan een paard voor je in, zij kennen ze immers goed!

Sterker nog, ik weet wel zeker dat een paard liever een bit aan het halster heeft, dan een dichtgesnoerde mond met kaalgeschuurde neus door zo'n oh zo keurige aansnoerriem...

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 15:32

Zoolgangster schreef:
Galathil schreef:

Sterker nog, ik weet wel zeker dat een paard liever een bit aan het halster heeft, dan een dichtgesnoerde mond met kaalgeschuurde neus door zo'n oh zo keurige aansnoerriem...

Daar ben ik het niet mee eens. Het paard waar ik op reed had een te groot halster, waardoor het bit erg laag in de mond hing. Hier ondervond hij weldegelijk last van. Het bit zat hem in de weg, waardoor hij steeds zijn tong er over gooide en heel onrustig was met zijn mond. Natuurlijk moet je een paardenmond niet dichtsnoeren, maar als je een goed passend hoofdstel hebt, ligt het bit stiller in de mond dan zo met een halster.

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 15:56

LotteKlaver schreef:
Okee dankjulliewel!
Ik lees negatieve én positieve reacties, ik weet niet wat ik moet doen haha :).
Áls ik ga, zijn er dan paarden die jullie aanraden (ik had gehoord dat je zelf mocht kiezen)? Of moet ik me laten indelen?

Je kan altijd een voorkeur aangeven, maar als je nog nooit geweest bent kijken ze gewoon naar wat bij je past (je kan wel aangeven dat je bijv. een vlotte pony wilt of bijv. een IJslander)

LotteKlaver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 18:34

Galathil schreef:

Als je een passend hoofdstel koopt voor je paard, dan heeft hij echt geen last van zo'n aansnoerriem of een sperriem. Dit zorgt er (zoals _Sofie al zegt) zover ik weet alleen voor dat het bit stiller in de mond ligt.
En een kaalgeschuurde neus? Dat heb ik dus nog nooit gezien/gehoord.

Ik denk dat dat systeem van een bit aan een halster echt geen kwaad kan en op zich prima kan werken, maar als _Sofie zegt dat een het halster dan te groot is dan betwijfel ik of je dat wat hierboven staat kan zeggen.

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 18:48

LotteKlaver schreef:
Galathil schreef:

Als je een passend hoofdstel koopt voor je paard, dan heeft hij echt geen last van zo'n aansnoerriem of een sperriem. Dit zorgt er (zoals _Sofie al zegt) zover ik weet alleen voor dat het bit stiller in de mond ligt.

Ik denk dat dat systeem van een bit aan een halster echt geen kwaad kan en op zich prima kan werken, maar als _Sofie zegt dat een het halster dan te groot is dan betwijfel ik of je dat wat hierboven staat kan zeggen.

Dat heb ik niet gezegd, dat was de quote van zoolganster . ;)
Ik doelde meer op dat op de meeste maneges de paarden de hele dag op stal staan, behalve als ze moeten werken. Dat vind ik ook zeker niet diervriendelijk...

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 18:51

Ik verplaats dit topic van BRT naar ED.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:15

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:51

LotteKlaver schreef:

Als het bit te laag zit, ja natuurlijk is dat niet prettig... dat zou ook met een gewoon hoofdstel dan niet prettig zitten.

Verder heb ik inderdaad bij een andere stal nogal wat pony's gezien met een aansnoerriem , met daardoor een geschuurde neus... mijn man, die zelf nooit les heeft gehad, viel het nota bene als eerste op... ik dacht dat het wel mee zou vallen, nam ook een kijkje, maar moest hem gelijk geven.
Vermoedelijk kinderen die te ruig met de teugels waren, pony probeert mond vergeefs te openen vanwege de pijnlijke druk, en als dat maar vaak genoeg gebeurt...

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 22:01

Ik kom er onderhand alweer 6 jaar.
En ik ben.er 4x op volwassene kamp geweest bij el rancho de verano en behoorlijk vaak wezen huren.

Gewoon gaan de een vind het vreselijk omdat ze het niet gewend zijn zoals ze het daar doen en de ander zoals ik vind het geweldig.
Henk en José hebben een goed hart voor hun paarden en kennen ze stuk bij stuk bij hun karakter.
Gewoon bij het reserveren aangeven wat je wilt kwa karakter en dan hebben hun een.super paard voor je.

Ze worden gehouden in kuddes dus staan 24/7 365 dagen per jaar buiten.
Dus ze hebben altijd een lekkere berenvacht en zijn niet altijd even schoon.
Het bit wordt aan het halster bevestigt en het grootste gedeelte hebben ze hier geen last van. Mocht je zien dat ze er wel last van hebben geef het gewoon aan. Henk bijt niet (zo hard XD)

Ik zou zeggen gaan het is er geweldig om te rijden

LotteKlaver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 23:33

Galathil schreef:
Dat heb ik niet gezegd, dat was de quote van zoolganster . ;)
Ik doelde meer op dat op de meeste maneges de paarden de hele dag op stal staan, behalve als ze moeten werken. Dat vind ik ook zeker niet diervriendelijk...

Sorry! Ik ben hier niet zo handig in... Je hebt trouwens helemaal gelijk! :)
Ik kan mijn reactie trouwens niet wijzigen, hoe zit dat?