Persoon gezocht met verstand van paarden kopen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ghostattack

Persoon gezocht met verstand van paarden kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 17:53

Omgeving Baarle-Nassau, tussen Breda en Tilburg naar beneden richting België.

Ik wil graag voor de 2e keer bij een pony gaan kijken en wil dan eigenlijk iemand meenemen die wat meer verstand heeft van paarden kopen. Zelf heb ik niemand in mijn omgeving namelijk :P

Dus, is er toevallig iemand bereid met mij mee te gaan? Hoe en wat kunnen we dan natuurlijk bespreken. Het gaat om een pony die in de buurt van Baarle-Nassau staat.

Ik weet niet of het hier goed staat en of ik dit überhaupt mag vragen :D

Caily

Re: Persoon gezocht met verstand van paarden kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 17:56

Weet je van het bestaan van aankoopkeuringen? Kost ongeveer 100 euro maar dan weet je wel dat in de basis het dier goed is. Een dierenarts voert zo'n keuring uit, je kan een willekeurige paardenarts daar in de omgeving hiervoor benaderen. Misschien valt met de kopers te overleggen dat wanneer het dier afgekeurd wordt zij de kosten vergoeden (of deels) en bij goedkeuring de kosten voor jou zijn en je het dier koopt?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 17:58

Eh ja, paard wordt gekeurd. Maar ik wil iemand meenemen die neutraal ernaar kan kijken voor mij, voordat ik besluit om de pony te laten keuren en te kopen :)

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 18:00

DA laten keuren is altijd verstandig, maar een DA weet of een paard gezond is of niet en daar houdt het bij op. Heb je anders geen instructeur/trice die meekan? Die kan ook naar andere zaken kijken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 18:02

Hoi! Helaas woon ik te ver weg, maar zoiets zou ik gezellig vinden en ik zou gewoon gratis meegaan om mijn mening te geven. Het kopen van een paard is altijd best spannend en je kunt er van alles bij meemaken. Maar in de eerste plaats gaat het erom dat jij een paardje vindt waar jijzelf een klik mee hebt, onafhankelijk van de mening van anderen. Echter voor het medische gedeelte zul je toch een keuringsarts moeten inschakelen. *\o/* /3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 18:03

Is ver uit m'n buurt. Maar als je foto's of filmpje stuurt via PB, wil ik die best eens kritisch bekijken voor je.

Lijkt me wel heel verstandig dat je iemand meeneemt. Dat een dierenarts keurt is super. Maar het is ook altijd fijn als iemand met je mee kijkt of de pony geschikt voor jou is. Dus of hij bij je past en past bij de plannen die je ermee hebt. Twee zien meer dan één.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 18:05

Precies, iemand die even heel neutraal de situatie kan bekijken lijkt mij erg fijn.

Safina, ik heb helaas geen filmpjes van mezelf erop. Mijn vader is niet zo goed in filmen :+

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 18:06

www.evy.nl.
Ik weet niet of ze ook in jouw regio komt.. Maar.. vragen staat vrij natuurlijk

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 18:08

Heb je geen instructeur ofzo die me je mee kan?

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 18:08

Gelijk heb je hoor dat je iemand mee wilt nemen die er met een neutrale blik en beetje verstand naar kijkt!
Iemand die bijv ook vanaf de grond kan kijken hoe het rijden gaat enz.
Hopelijk vind je snel een kundige bokker die met je mee kan gaan.
Als de pony daarna nog aanstaat kan je altijd nog laten keuren door een dierenarts :)

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 18:10

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 18:27

:) /3 Wat voor pony is het, waar je nu wilt gaan kijken, en wat voor soort pony is eigenlijk je droompony? Komt deze pony daar mee overeen? Je kunt ook proberen of je hem op proef mag, dan heb je nog minder risico.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 18:37

TAO -> ED

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 18:43

Ik denk dat je als je aanbied de reiskosten (van woonplaats bokker naar jou als jullie samen reizen en naar het paard als jullie apart reizen) te vergoeden, je meer bokkers krijgt die wel mee willen. :)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 18:53

Snap heel goed dat je iemand mee wilt nemen Maar iemand die jou verder niet kent en je manier van rijden niet Kan nooit zeggen ja deze past bij jou Daar zal meer kennis voor nodig zijn dan het half uurtje uitproberen Zou het toch wat meer in de buurt proberen te zoeken

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 18:56

Sorry maar ik heb zelf ook geen verstand van een pony kopen.

Mocht je niemand kunnen vinden dan kun je ook iemand vragen die geen verstand heeft van paarden. Gewoon een goede vriendin die mee gaat. Zij kan geen advies geven over de pony. Maar wel aan jou vragen wat er zo fantastisch is aan deze pony en waarom je er zo veel voor wilt betalen.
Met een keuring koop je iig een gezonde pony. Maar of het klikt en of het Rijtechnisch matcht zul je toch een expert voor nodig hebben.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 18:57

Wil je straks ergens les gaan nemen met je pony? Dan kun je die instructeur mee vragen? Of iemand van de pony club waar je gaat rijden? Of pensionstal waar je hem stalt?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:05

Heb je geen instructeur/instructrice? Die kent jou en heeft misschien verstand van pony's?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 19:13

Probleem is dus dat ik geen instructie heb, ik heb namelijk al jaren geen les meer gehad :P Dit wordt ook mijn eerste paard en daar ga ik wel mee lessen, maar dat wordt dan een nieuwe instructie die mij niet kent. Daarnaast komt het paard bij vrienden van ons op privéstal te staan, waar dus ook geen les gegeven wordt.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:16

Los van je aankoop hoop ik dat je gaat voor een ervaren paard met ervaring. Een leermeester, ik denk dat het dan naast een gezond paard gaat om de klik en prettig rijden, belangrijkste is dat je je gelijk veilig en vertrouwd voelt en dat het rijden makkelijk gaat.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:17

Ghostattack schreef:
Probleem is dus dat ik geen instructie heb, ik heb namelijk al jaren geen les meer gehad :P Dit wordt ook mijn eerste paard en daar ga ik wel mee lessen, maar dat wordt dan een nieuwe instructie die mij niet kent. Daarnaast komt het paard bij vrienden van ons op privéstal te staan, waar dus ook geen les gegeven wordt.

Ik zou deze vrienden dan dus vragen mee te gaan

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 19:20

Staleigenaar heeft zelf niet per definitie verstand van paarden, alleen ervaring met het houden van paarden. Ik heb degene een berichtje gestuurd waar ik waarschijnlijk bij ga lessen :j

Alice13 schreef:
Los van je aankoop hoop ik dat je gaat voor een ervaren paard met ervaring. Een leermeester, ik denk dat het dan naast een gezond paard gaat om de klik en prettig rijden, belangrijkste is dat je je gelijk veilig en vertrouwd voelt en dat het rijden makkelijk gaat.

Vanwaar een ervaren paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:24

dresjoepie schreef:
Ghostattack schreef:

Ik zou deze vrienden dan dus vragen mee te gaan

Ik ken best wat mensen met paarden aan huis, maar het gros neem ik niet mee als ik er één ga kopen. Dat mensen paarden hebben wil niet altijd zeggen dat ze er verstand van hebben.

TS, nog een tip: kijk of je de fokker kunt achterhalen. Soms blijven zij hun paarden volgen en kunnen ze verrassend veel vertellen over de achtergrond.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 19:25

Fokker is bekend, de huidige eigenaresse heeft deze ook gemaild maar heeft nog geen contact gekregen. De pony komt uit Duitsland, dus de fokker is Duits. Laat mijn Duits nou toevallig heel slecht zijn :D

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:34

Ik wil best met je mee, Baarle is niet ver van mij.

Ik heb zelf 2 jaar op een handelsstal gewerkt dus ken de trucjes wel die ze uit kunnen halen. :D