transport jaarling van Duitsland naar Nederland

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Spekkie01

transport jaarling van Duitsland naar Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 19:24

Hallo,

Ik en een vriendin van mij zitten een beetje met een probleem. We hebben 2 paarden gekocht in Duitsland een 3 jarige en een jaarling.

De 3 jarige is ondertussen zonder probleem vervoerd naar Nederland, de jaarling zou enige weken later ( is ook later aangeschaft) en dit is uitgelopen op een klein drama. De trainer daar zou het trailerrijden oefenen, daar we haar alleen vast konden vervoeren naar Nederland. Echter is dat achteraf dus niet gedaan. Ze ging braaf de trailer op, maar na 300 meter brak de pleuris uit. De jaarling heeft de hele 2 paardstrailer verbouwd, alle stangen en schotten te barsten, heeft zich omgedraaid en uiteindelijk een winkelhaak van 20 cm in haar achterste. Ik ben dus aan de hand maar teruggelopen met de kreupele bloedende jaarling.

Uiteraard konden wij haar gezien de beschadiging aan haar en de trailer niet zo vervoeren en hebben wij haar bij de fokker moeten laten na behandeling door de dierenarts. Ondertussen is ze genezen verklaard na een aantal weken en mogen we haar ophalen. Helaas zijn we nogal getraumatiseerd door het hele verhaal en durven wij haar zelf niet meer te vervoeren, het is een rit van bijna 5 uur.

We hebben bedacht dat we haar op willen laten halen en vervoeren door een transportbedrijf, echter geen idee wie we het beste kunnen benaderen en wat de kosten daarvan zijn. Wij zouden graag jullie ervaringen willen vernemen zodat we een transporteur kunnen benaderen.

Marjo89

Re: transport jaarling van Duitsland naar Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 19:26

Potijk paarden transport ! of een paard meenemen daarheen en met 2e terug.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 19:28

Met vriendje vervoeren?
Heb mijn 3 jarige ook opgehaald met ander paard ernaast, brave ernaast geeft toch rust.
(en ik had er dominante tante naast staan die echt geen ongein pikt onderweg, want dan geeft ze je the evil eye!)
(was echter geen 5 uur, maar maar rit van 3 uur)

Ideaal is natuurlijk dat ze het gewoon oefenen, maar dan nog is met vriendje veel fijner rijden.
En vrachtwagentje allicht ook handiger.

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 19:29

we gaan een paard geen rit van 10 uur aandoen heen en terug, we hebben alleen de 3 jarige en aangezien we het zelf dus niet meer durven ( aardig trauma ) is in onze ogen alleen transport nog een optie. Onze trainer hier gaat hier met haar aan de slag voor het trailergebeuren, maar dan moet ze hier eerst nog wel even heen. Wij hebben zelf alleen de 2 paardstrailer die dus geen optie meer is, hij is net weer heel.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 19:35

Als je alleen de 3 jarige hebt is het wel lastig ja, ik had gewoon mijn 16 jarige doorgewinterde meegesleept, daar paar uur de wei in gegooid en toen terug gereden met 2 stuks.

Er is vast wel een vervoerder met stevige vrachtwagen, maar zo stressloos mogelijk zou natuurlijk het mooiste zijn, scheelt je later weer repareren aan je paard.

Die 16 jarige was ook nog eens de moeder van die kleine, dus dat gaf die kleine wel vertrouwen, die herkende moeders.
Alleen moeders haar niet, want tja.. ze ging weg als hummeltje van maand of 6 en was toen 3 jarige, dus die kreeg meteen te horen dat ze niet moest storen tijdens het gras eten. (niets romantisch aan het weerzien van moeder en dochter dus)
Maar kleine volgde moeders zonder aarzelen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 19:40

Heb je geen kennissen met een paardje wat makkelijk is?? Ik zou dat gewoon doen. ene dag heen en andere dag terug. Desnoods een tranquilizer er in om alles wat relaxter te maken.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 19:43

Zolang je zelf nog een trauma er van hebt zou ik het zeker niet alleen doen, of met een zeer ervaren paardenmens/trailermens die nergens van opkijkt, of het door een bedrijf oid laten doen.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 19:46

Lekker laten vervoeren door een prof transporteur, dat kost wel meerdere honderden euros maar is het meer dan waard.
Dan staat ze ook nog eens op een vrachtwagen en daar reizen ze imho veel fijner op dan op een trailer en ook nog eens staan ze niet alleen.
De chauffeurs zijn altijd met zn tweeen voor als er wat gebeurd en die mensen zijn ervaren.
Je krijgt een uitgerust paard thuis , ik vind het een absolute aanrader om het te laten verzorgen .
Vraag info en een een offerte op bij Potijk, of BSS http://www.paardentransporten.nl of Gelissen Paardentransport of anderen.
Laatst bijgewerkt door Hobbyhorse op 25-12-15 19:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 19:47

Kan je niet een shet van iemand lenen ? Welke regio moet de jaarling vandaan komen ?

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 19:48

Inderdaad verstandig om een professional in te schakelen!! Die hebben hier ervaring mee. Je zou bijvoorbeeld contact op kunnen nemen met BSS Paardentransporten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 19:54

Potijk paardentransport.
Hebben voor mij meerdere veulens en onervaren paarden fijn en uitgerust verplaatst. Rijden minimaal 2x per week door Duitsland..
Voor de prijs kon ik echt niet zelf rijden.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 20:13

Ik verplaats dit topic van TAO naar ED omdat TS op zoek is naar een paardgerelateerd dienst.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 20:29

Ik zou zoeen ook door een transporteur laten brengen. Dan maar een paar centen meer uitgeven. Het risico dat het weer uitflipt zou mij te groot zijn.

Goed aangeschreven in Dld is Horse trans cargo http://www.horsetrans.hu/ zijn echt hele nette transporteurs en rijden door heel europa.
Denk er wel om als met transporteur, moet het paard een gezondheidsverklaring hebben.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:04

Die Horsetrans die Rina opnoemt kan ik ook aanraden, erg goed bedrijf. Je paard reist op een hele goede vrachtwagen en komt goed verzorgt en uitgerust aan.
Dat is niet alleen voor je paard maar ook als eigenaar erg fijn, dat neemt zo'n hoop stress weg!

Je moet er voor zorgen dat de papieren voor de chauffeurs in orde zijn.
Dus dat het paspoort in orde is en aanwezig is als ie opgehaald wordt, en dat ie een chip heeft.
Ook moet je van te voren idd een Gesundheitsbescheinigung zoals dat heet aanvragen bij het veterinärambt in de streek waar je paardje staat.
Dit kan enkel dagen van te voren per mail aangevraagt worden. Het volstaat een mailje te schrijven met daarin :
-Termin, Ort und Zeit der Verladung
-Art, Zahl und Kennzeichnung (Ohrmarkennummern) der Tiere
-Amtliches Kennzeichen des Transportfahrzeuges
-Name und Anschrift des Empfängers
Deze Gesundheitsbescheinigung kost iets van 75 euro en is 10 dagen geldig.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:23

Potijk kan ik ook aanraden :j

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:33

Bss paardentransport. Hebben mijn paardje vervoerd en die van mijn zus ook helemaal groen vanuit Frankrijk. Zijn heel kundig en geduldig.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:40

Ook nog handig voor wie dit overweegt: google de namen van de paardenvervoerders die genoemd zijn in deze draad en eventueel anderen en stuur ze een mail en vraag ze allemaal wanneer ze een rit die kant uithebben en vraag ze een offerte.
Soms is het zo dat sommigen niet vaak een bepaalde route rijden (bijv meestal via noord europa en zelden een rit via zuid of omgekeerd. ) Ook hebben sommigen soms transporten met korting , bijv een transport naar Italie waar nog plek is voor 1 paard, je kan dan korting krijgen (BSS heeft soms transporten met korting bijv.)

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:46

Ik raad ook aan om Potijk te laten doen. Goede ervaring mee.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:56

Potijk inderdaad! die brengen regelmatig paarden naar Zweden voor ons en ook jonge/groene dieren. Super mensen die heel bekwaam zijn!