Gediplomeerd hoefsmid plus natuurlijk bekappen omg Rotterdam

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Manon 2

Gediplomeerd hoefsmid plus natuurlijk bekappen omg Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 10:18

Ben al een tijdje aan het googlen en bokt aan het doorspitten maar kan het toch niet echt vinden. Ik overweeg om CJ, mijn nieuwe paard, natuurlijk te bekappen. Hij staat nu nog in België en komt eind december richting Rotterdam.

Omdat ik ook minder goede ervaringen hoor & lees, zou ik heel graag een gediplomeerd hoefsmid willen die natuurlijk bekappen als optie heeft. Is er iemand die ook in deze regio komt en hieraan beantwoordt?

Rianne11_42

Re: Gediplomeerd hoefsmid plus natuurlijk bekappen omg Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 13:38

'Als optie heeft'. Dat vind ik raar klinken :) Je bent toch gewoon overtuigd van een bepaalde manier van bekappen? Dat dat per paard nog een tikkie verschilt kan ik in komen, maar je kan toch niet traditioneel én natuurlijk bekappen als twee verschillende dingen aanbieden en 100% achter beide manieren staan? Ik weet wel twee NB'ers bij jou in de buurt. Jan Heslenfeld en Saskia Versluis. Wie weet spreekt één van beide je aan.

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 14:14

Rianne11_42 schreef:
'Als optie heeft'. Dat vind ik raar klinken :) Je bent toch gewoon overtuigd van een bepaalde manier van bekappen? Dat dat per paard nog een tikkie verschilt kan ik in komen, maar je kan toch niet traditioneel én natuurlijk bekappen als twee verschillende dingen aanbieden en 100% achter beide manieren staan? Ik weet wel twee NB'ers bij jou in de buurt. Jan Heslenfeld en Saskia Versluis. Wie weet spreekt één van beide je aan.

Dank je wel voor de namen. Ik snap wat je bedoelt. Zakelijk gezien kan ik me echter goed voorstellen dat je gediplomeerd hoefsmid bent, een voorkeur hebt voor natuurlijk bekappen, maar ook het 'traditionele' blijft aanbieden omdat nu eenmaal niet iedereen natuurlijk wil laten bekappen en je toch ook huis moet betalen. Voor mij als klant geeft het me een zekerder gevoel over opleidingsniveau en ervaring (misschien onterecht, maar moet ergens beginnen).

Door te zoeken op de namen die je noemde, heb ik wel iemand gevonden! Hoefsmid & natuurlijk bekappen http://hoefsmederijerdbrink.nl/natuurlijk-bekappen.html Dus dubbel dank, ik ga verder lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 14:22

Wat maakt dat je graag, natuurlijk wil bekappen. Ik denk trouwens ook dat je weinig traditionele smeden vind die ook natuurlijk bekappen. Mijn traditionele smid is er geloof ik niet kapot van. En ik denk dat dat voor de meeste smeden geld.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 14:25

Manon 2 schreef:
Dank je wel voor de namen. Ik snap wat je bedoelt. Zakelijk gezien kan ik me echter goed voorstellen dat je gediplomeerd hoefsmid bent, een voorkeur hebt voor natuurlijk bekappen, maar ook het 'traditionele' blijft aanbieden omdat nu eenmaal niet iedereen natuurlijk wil laten bekappen en je toch ook huis moet betalen. Voor mij als klant geeft het me een zekerder gevoel over opleidingsniveau en ervaring (misschien onterecht, maar moet ergens beginnen).

Door te zoeken op de namen die je noemde, heb ik wel iemand gevonden! Hoefsmid & natuurlijk bekappen http://hoefsmederijerdbrink.nl/natuurlijk-bekappen.html Dus dubbel dank, ik ga verder lezen.

Niet iedereen wil natuurlijk bekappen, maar reken maar dat ik m'n week er fulltime mee zou kunnen vullen ;) dus traditioneel blijven doen om je huis te kunnen betalen, dat hoeft echt niet.

Succes in elk geval :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 19:18

BEH >> ED

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 10:27

Ik geloof niet dat je die snel gaat vinden. Veel smeden die effectief geleerd hebben voor smid gaan niet vaak natuurlijk bekappen en de natuurlijk bekappers zijn vaak mensen die een dag op cursus geweest zijn.... :+

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 10:29

Meestal komt er wel wat meer bij kijken dan slechts één dag op cursus, voordat je het professioneel gaat aanbieden ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 10:39

eh mijn ervaring is anders helaas.... De "slechte naam" komt niet door de NH'ers die het zo verstandig aanpakken helaas voor jullie. :)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 10:46

Anoniem schreef:
Wat maakt dat je graag, natuurlijk wil bekappen. Ik denk trouwens ook dat je weinig traditionele smeden vind die ook natuurlijk bekappen. Mijn traditionele smid is er geloof ik niet kapot van. En ik denk dat dat voor de meeste smeden geld.

Daarnaast hoeft traditioneel en natuurlijk bekappen niet zoveel van elkaar te verschillen. Een goede hoefsmid zorgt ervoor dat je paard goed op zijn hoeven komt te staan zoals het hoort, daar hoef je geen natuurlijk bekapper voor te zijn.

kantana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 18:44

Simpel. Erik Erdbrink. Hij is een volledig opgeleid officieel hoefsmit maar is sinds begin dit jaar uit overtuiging alleen nog maar ah bekappen. Hij doet gewoon echt geen ijzers meer. Heeft het wel heel erg druk maar je kunt altijd contact met hem opnemen.

http://hoefsmederijerdbrink.nl/

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 17:05

kantana schreef:
Simpel. Erik Erdbrink. Hij is een volledig opgeleid officieel hoefsmit maar is sinds begin dit jaar uit overtuiging alleen nog maar ah bekappen. Hij doet gewoon echt geen ijzers meer. Heeft het wel heel erg druk maar je kunt altijd contact met hem opnemen.

http://hoefsmederijerdbrink.nl/

Die had ik idd gevonden en afspraak mee gemaakt dus heel blij!

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 17:22

Erdbrink komt hier ook voor stalgenoten en zijn werk ziet er altijd prima uit. Aardige man ook in de omgang.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 16:40

Ayasha schreef:
Ik geloof niet dat je die snel gaat vinden. Veel smeden die effectief geleerd hebben voor smid gaan niet vaak natuurlijk bekappen en de natuurlijk bekappers zijn vaak mensen die een dag op cursus geweest zijn.... :+

:D dus dit.

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 16:42

Zoals je ziet bestaan ze :)

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 17:52

Nouh ik ga niet helemaal akkoord met Ayasha :p Dat zijn ronduit beledigingen, gelukkig trek ik het mij niet echt aan :p

Ik heb de opleiding hoefsmid gedaan en ik bekap alleen maar 'natuurlijk'. Zo ken ik nog 1 belg, en misschien zijn er nog meer. Ik sta gewoon erg achter het principe. Ik probeer de mensen dan ook wel zelf op cursus te sturen om het tussendoor bij te houden of probeer ervoor te zorgen dat ik vaak genoeg kan langs komen.

Sommigen mensen bellen gewoon voor 'de hoefsmid'. En of ik dan tradi of NB zou bekappen er zijn er bij die het verschil niet eens zien :P Joh moet stuk af de pootjes. Sure thing. Maar heel het principe staat of valt natuurlijk met de FREQUENTIE. Of de hoeven moeten genoeg slijten. 2x per jaar 5 centimeter van een hoef knippen en het dan NB noemen, zo werkt dat niet. Tip: zelf wat bijleren over hoeven kan dus echt geen kwaad...

Van alle bekappers die ik ken (in BE en NL) is er geen 1 die begonnen is na één dagje raspen. Stuk voor stuk zijn ze blijven bijleren, boeken doorgeploegd, films gekeken, praktijkervaring op gedaan met anderen, meer cursussen, seminars op universitair niveau, dissecties,... Dan durven ze zich wel is aanbieden als bekapper. Dat begint als hobby, dan halftijds en soms daarna voltijds. Er zullen hier en daar wel wat verschillen zijn tussen deze bekappers, de ene is wat voorzichtiger en komt liever wat vaker dan de andere. De ene gebruikt liever producten tegen schimmel om de hoef in te weken, de andere snijdt ze uit en klaar. Of beide.

Ik heb wel al 1 keer werk gezien van een of andere vage typ. Die vroeg 50 euro, om om de 2 weken hoefbevangen shetlanders te bekappen. Per pony. Er kon nog een keer 5 centimeter teen af. Dat is heel jammer en niet de bedoeling van de cursus :P Dat is er één tot nu toe. Heb toen aangeboden om uitleg te geven van hoe en waarom maar eigenaar werd boos :P Das 200 euro per maand om 1x met de rasp over die teen te gaan ofzo. Die voeten groeiden nog steeds harder dan wat er af ging..

Ik heb eveneens van een tradi smid ook al veeeelll te lange tenen tegen gekomen bij een andere HB shettie en een pony met cushing.

Er zijn ook smeden die wel verder studeren, maar er zijn er veel die een diploma halen en dan wel vinden dat ze alles wel weten maar geen rotstraal herkennen, geen hoefkanker, kneuzingen? goh das niks joh.. Die scheur? oh das ook niet erg, groeit er wel uit. Schimmel? Neeehh zit geen schimmel in... Sommige ken ik ook persoonlijk :P Vooral de hoef recht bekappen en alle nagels op dezelfde hoogte inmeppen. Dat getuigd van een handig persoon maar niet van kennis...