Ervaringen All Weather Tuft

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fortuna22

Ervaringen All Weather Tuft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 15:16

Hallo,

Ik overweeg sterk om dit product over mijn bestaande bodem te leggen.
Ondergrond en drainage zijn volgens de leverancier in orde, dus alleen een toplaag zou voldoende moeten zijn.

Wie heeft er zo'n bodem liggen of heeft er ervaring mee? Ik hoor het graag!

Groetjes
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 21-08-15 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

Fortuna22

Re: Ervaringen All Eeather Tuft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 21:57

Niemand?

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 22:19

Op de vereniging bij ons ligt een all weather turf bodem ook op mijn vorige stal lag een dergelijke bodem. Mijn ervaring is erg goed, mooie veerkracht, neemt goed water op(dus minder kans op plassen als het heel hard doorregend en de drainage kan het niet 123 aan) en het stoft niet zo snel.

Enige nadeel is dat mest weghalen een ramp is, zou het dan ook zeker niet adviseren als bodem voor bv een paddock

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 22:23

Wij gaan er einde deze maand begin volgende maand mee beginnen. De aanvraag is goedgekeurd bij de gemeente. Willen de positie van de bak namelijk ook veranderen, maar moeten de 6 bezwaar weken afwachten.
Wij hebben nu een zandbodem en willen deze vlakken, drainage aanleggen en aanvullen met de All Weather top laag.

Het overige zand word opgehoogd voor de nieuwe paddocks. Ik ben heel erg benieuwd en heb helemaal zin aan altijd kunnen rijden, nu lagen mijn trainingen in de winter voornamelijk op zijn gat.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Ervaringen All Weather Tuft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:04

VSW --> ED

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 18:33

Bedankt voor je ervaring Dieseltje, ik hoor tot nu toe alleen maar positieve verhalen.
Ik ben benieuwd Newt, hopelijk krijg je groen licht!

Tremona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 22:20

Wij hadden dit vroeger(10 jaar geleden) in onze buitenbak, maar na twee jaar laten afvoeren en een nieuwe bak laten aanleggen het probleem vond en vind ik nog steeds dat er weinig stabiliteit in de bodem zit. Hij blijft altijd veren overdreven gezegd alsof je over een matras/ waterbed loopt, dus niet goed voor de pezen.

Ik zou zeker diverse bakken bekijken of deze dit probleem ook hebben, wij waren absoluut niet enthousiast. Dan heb ik het nog niet over mest uit de bak halen en slepen wat helemaal een drama was.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 22:24

Ik ben ook tevreden. Mijn bak was snel veelste nat. Nu Veel minder vaak en droogt snel weer.
Wel hebben wij gaas om de bak gedaan tegen de tapijtsnippers die naast de bak vlogen met rijden/los gooien.

Finn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 19:51

Ook ik vind het een goede bodem. In alle seizoenen goed te rijden (behalve als het echt een week hard gevroren heeft).
Wat al eerder genoemd is; het enige nadeel is de mest uit de bak halen, je schept zoveel snippers mee

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:51

en heb je hem al liggen???
Wij zijn ook bezig met zo'n bodem omdat we last hebben van een bodem die snel nat is en ook in de winter hem graag willen blijven gebruiken.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:56

Wij hadden er bijna eentje laten aanleggen maar uiteindelijk niet gedaan om een aantal redenen.
1. Na een paar jaar alweer bijvullen
2. Afvoeren van de bodem schijnt een ramp te zijn
3. Veel snippers mee bij mest weghalen
4. Snippers die uit de bak vliegen (hebben geen hoge rand)
(5. Milieu onvriendelijk)
(6. Bodem is zwart, hebben liever een lichte kleur)

Maar hoor er ook goede verhalen over! Ons persoonlijk leek een andere bodem een betere keuze.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 11:23

Ik heb hem nu bijna 4 weken liggen en ben er erg blij mee!
Ik moet er wel bij zeggen dat vocht bij mij niet het probleem was. Op een paar plekken na, kan mijn bak best veel water hebben.
Maar nu zelfs na de paar dagen regen, was er geen natte plek te ontdekken!
Van water word hij steeds stabieler!

De mulle plekken in mijn bak beginnen zich nu te vullen en zijn inmiddels net zo stabiel als de rest van de bak.
De paarden moesten er wel even aan wennen, maar inmiddels lopen ze er allemaal erg fijn in!

Switt, mijn persoonlijke ervaring op de door jou vermeende problemen;
1) het spul vergaat niet, bijvullen zal dan alleen nodig zijn als het in de te mulle bodem verdwijnt, het mee verdwijnt tijdens het mest opruimen of eventueel doordat het er wordt uitgelopen/uitgewaaid(?) Op de site staat aangegeven dat er na 2-4 jr zo'n 10-20% bijgevuld moet worden. Ik denk dat dit wel zal kloppen.
2)Het spul blijft intact, dus blijft waarde houden. De bodem kan afgegraven en doorverkocht worden.
3)Tja, dat ligt er aan hoe je het weg haalt ;)
4)Dat valt bij mij tenminste, erg mee! Ik heb er ook wel eens flink de wind op staan, maar nog niet zo ervaren.
5)Er zit netjes een mileuverklaring bij.
6)Leek me in het begin ook lelijk... :D nu hij eenmaal ligt vind ik het er keurig uitzien en is het veel rustiger aan m'n ogen dan een witte bodem 8-)
Laatst bijgewerkt door Fortuna22 op 19-10-15 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 11:35

Oh wat fijn! Ik ging af op ervaringen/verhalen van andere mensen, kennelijk een stuk negatiever dan die van jou. Ik blijf zwart wel echt lelijk vinden maar goed, dat is natuurlijk niet het belangrijkste.
Ik moet zeggen dat we inmiddels nog steeds geen andere bodem hebben en na jouw positieve verhaal lijkt het opeens weer een optie... Keuzes, keuzes....

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 12:15

Ik heb ook veel verhalen aangehoord. de meest voorkomende nadelen die ik hoorde waren dat je het niet kunt slepen, de mest er lastig uit te krijgen is en de 'veer' in de bodem.
Voor de rest alleen voordelen.
Slepen klopt, dat kan niet meer.De eerste weken heb ik steeds de hoefslag en de gaten dicht geharkt. Nu inmiddels een periode verder zie ik dat de bodem begint te 'zitten' en hoef ik er al zoveel minder aan te doen! Daarnaast rol ik m aan met een landrol, dat werkt top!
Mest is wel een dingetje, omdat het niet meer op de mesthoop kan, maar dat weegt echt niet op tegen alle voordelen die ik tot nu toe ondervindt.
De veer zit er wel wat in, maar ik heb geen enorm dikke laag gedaan. Ik ben bij een andere stal wezen kijken, waar ze wel een dikke laag hadden liggen, en heb zelf gekozen voor een wat dunnere laag.

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 15:58

Mooi dat het bevalt. Ik ben benieuwd hoe het bij ons gaat, nog een paar weken.....

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 17:17

Hier de bak positie al verplaatst en vandaag contact gehad over wanneer de bodem het beste te plaatsen is aangezien de ondergrond is omgewoeld.
Ik ben ook veel aan het wikken en wegen geweest en voor mij is de veer het enige nadeel.
Want de paarden komen niet los in de rijbak meer en qua mest is het dus minimaal. Als de bak eenmaal ligt hoeft er ip ook niet gesleept te worden. Rij er twee paarden in en niet een complete manege. Wij denken dat het voor ons een goede betaalbare oplossing is.
Nu bedenken wat het beste is. Of voor de winter of na de winter de bodem...

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 22:46

Ik denk eerlijk gezegd voor de winter Newt. Doordat we nu het slechte seizoen in gaan ( regen) zal de bodem veel sneller stabiliseren.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 12:22

Ik volg dit ook even... ben mij ook aan het oriënteren. Naar welke bodems kijken jullie nog meer?

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 13:37

Wij hebben gisteren besloten om of te vullen wanneer de bodem winter hard is of volgend jaar. De bodem is nu te zacht om er een vrachtauto door te laten. Hij is goed gedraineerd dus voor deze winter voorzie ik niet al te veel problemen.

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 13:58

bij ons komen de paarden wel los maar dan gaan we maar met een handschoen aan de mest te lijf:) ik kan goed sproeien en denk dus dat we de bodem wel snel stabiel kunnen krijgen.