Mag je zomaar buitenritten begeleiden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16238
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Mag je zomaar buitenritten begeleiden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 14:15

Hoi!

Mijn paard staat echt op een prachtige plek in het bos en er zijn daar hele mooie uitrijmogelijkheden.

Nou begeleid ik wel eens ritten voor kinderen en dit vind ik superleuk om te doen.
Maar het lijkt mij leuk om bijvoorbeeld een advertentie neer te zetten dat ik buitenritten kan gaan begeleiden voor mensen die hier in de omgeving willen rijden.
Maar mag dat zomaar? Er zijn verder geen kosten aan verbonden maar ik rij eigenlijk alleen maar mee om ze de weg te laten zien.
Want dan kunnen ze trailer bij ons neerzetten en paard kan ook worden opgezadeld enzo.
Zou zoiets mogelijk zijn?

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Re: Mag je zomaar buitenritten begeleiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:54

Op zich mag het wel.
Maar bedenk dat je als er iets gebeurd aansprakelijk gesteld kan worden (ook al zet je neer op eigen risico) en dan moet je met je verzekering uitzoeken hoe dit zit.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16238
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Mag je zomaar buitenritten begeleiden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 15:39

Hoezo zou het dan mijn eigen risico zijn? Want ik start geen bedrijf op en ik vraag er geen geld voor..
Want als je samen met een vriend of vriendin rijd en er gebeurd wat, kan je dan ook aansprakelijk gesteld worden?
Alleen nieuwschierig hoor:D

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Mag je zomaar buitenritten begeleiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:42

Ja, dat mag gewoon en nee je bent niet aansprakelijk. Wel als je er geld voor vraagt, jouw paarden/pony's zijn, etc.

Anders zou je ook aansprakelijk zijn als een vriendin komt rijden of zo...

Je kan wel je ruiterbewijs halen, dan ben je verzekerd en ook voor schade. Maar dat hoeft niet per se natuurlijk.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16238
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Mag je zomaar buitenritten begeleiden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 15:43

Dankjewel! Ik wil volgend jaar ook mijn ruiterbewijs gaan halen ja.

japielover

Berichten: 3521
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Ede & Varsseveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:45

Als een ander van jou paard afvalt kunnen ze je weldegelijk aansprakelijk stellen.

Als.je het zeker weten wil.
Bel je verzekering

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:46

japielover schreef:
Als een ander van jou paard afvalt kunnen ze je weldegelijk aansprakelijk stellen.

Als.je het zeker weten wil.
Bel je verzekering


Het zijn haar paarden niet, dus nee dat kan niet. :)

Edit: komt misschien wat aanvallend over, dat bedoel ik niet zo. Haha.
Laatst bijgewerkt door Quir op 29-06-15 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16238
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Mag je zomaar buitenritten begeleiden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 15:50

ze gaan inderdaad niet op mijn paarden rijden. Ik rij op mijn paard en de mensen komen met hun eigen paard.

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:54

Maureen95 schreef:
Hoezo zou het dan mijn eigen risico zijn? Want ik start geen bedrijf op en ik vraag er geen geld voor..
Want als je samen met een vriend of vriendin rijd en er gebeurd wat, kan je dan ook aansprakelijk gesteld worden?
Alleen nieuwschierig hoor:D



Sorry...
Als je geen geld vraagt, dan is het idd geen probleem.

StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 17:35

Maureen95 schreef:
ze gaan inderdaad niet op mijn paarden rijden. Ik rij op mijn paard en de mensen komen met hun eigen paard.


Eigen paard, eigen verantwoordelijkheid. Toch? Lijkt mij..

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70551
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 17:36

ED -> TAO

ikke

Berichten: 37554
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:43

StillAngel schreef:
Maureen95 schreef:
ze gaan inderdaad niet op mijn paarden rijden. Ik rij op mijn paard en de mensen komen met hun eigen paard.


Eigen paard, eigen verantwoordelijkheid. Toch? Lijkt mij..

Ja en nee.
Op zich is er geen probleem, zolang TS geen verwijtbaar gedrag vertoont. Je mag anderen niet in gevaar brengen; dat is een elementair wetsartikel.

Zolang je dus normaal verantwoordt gedrag aan de dag legt, duidelijk maakt wat er gaat gebeuren en eventuele risico's bespreekt (verkeersmakheid, bijvoorbeeld), dan moet iemand toch wel van hele goede huize komen om daar iets van te vinden.

Voor degenen die stokken willen zoeken om honden te slaan, be my guest, maar dan zet ik een stalgenoot annex jurist in....... }:) }:) }:)

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Mag je zomaar buitenritten begeleiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 15:38

Je ruiterbewijs is een secundaire verzekering en dekt niet zomaar alles en elke schade. Ga nou niet denken dat je daarmee ingedekt bent. Lees de voorwaarden.
Ruiterbewijs is ook geen vrijbrief om ritten te gaan begeleiden. Het is slechts een proef van enige bekwaamheid (al vind ik persoonlijk het hele ruiterbewijs geen drol voorstellen)

ikke

Berichten: 37554
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 15:42

cissy schreef:
Je ruiterbewijs is een secundaire verzekering en dekt niet zomaar alles en elke schade. Ga nou niet denken dat je daarmee ingedekt bent. Lees de voorwaarden.
Ruiterbewijs is ook geen vrijbrief om ritten te gaan begeleiden. Het is slechts een proef van enige bekwaamheid (al vind ik persoonlijk het hele ruiterbewijs geen drol voorstellen)

Maar het ruiterbewijs is ook nooit bedoelt of ingesteld voor begeleiding van ritten.

Waar het broodje-aap-verhaal vandaan komt dat het ruiterbewijs daar enige extra ruimte voor zou bieden, weet ik niet maar in de voorwaarden is daar in ieder geval helemaal niets van terug te vinden.

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Mag je zomaar buitenritten begeleiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 15:46

Nee daarom....

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:15

Nee, maar je bent wel voor dingen verzekerd die de gewone verzekering niet dekt.

Dat t niets voorsteld inderdaad, op m'n 12e (jongste van Nederland toen der tijd, hahaha :') ) heb ik mijn ruiterbewijs foutloos gehaald. Nou als een 12jarige dat kan...

Edit: ik weet trouwens niet wat er allemaal veranderd is de afgelopen 14 jaar. Daarna heb ik er nooit meer naar gekeken.
Laatst bijgewerkt door Quir op 01-07-15 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:16

Misschien omdat er bij het halen van het bewijs wordt gezegd dat als je ergens rijdt waar een ruiterbewijs verplicht is, dat niet iedereen die hoeft te hebben, zolang er maar 1 iemand meegaat die wel een bewijs heeft.
Daaruit kan je dan het idee krijgen dat je daarmee ritten mag begeleiden.
Althans dat denk ik dan, dat het daaruit is voortgekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:17

ik denk dat je het dan ook zeer duidelijk in je advertentie moet schrijven dat je enkel begeleid om een mooie route te rijden en niet om beginners etc. op sleeptouw te nemen. Dat het echt enkel voor ervaren buitenrijders is met eigen paard. Dan denk ik dat er niks aan de hand is.

ikke

Berichten: 37554
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 18:32

Quir schreef:
Nee, maar je bent wel voor dingen verzekerd die de gewone verzekering niet dekt.

Doe dan eens een concreet voorbeeld?


Silly1972 schreef:
Misschien omdat er bij het halen van het bewijs wordt gezegd dat als je ergens rijdt waar een ruiterbewijs verplicht is, dat niet iedereen die hoeft te hebben, zolang er maar 1 iemand meegaat die wel een bewijs heeft.
Daaruit kan je dan het idee krijgen dat je daarmee ritten mag begeleiden.
Althans dat denk ik dan, dat het daaruit is voortgekomen.

Waar in de regels staat dat? Naar mijn beleving is dat iets wat de grondeigenaar bepaalt, niet de SRR. De meeste plekken die het ruiterbewijs verplicht stellen, hebben dat gekoppeld aan een eigen registratie, zoals bijvoorbeeld het Goois natuurreservaat waar je een ruiterbewijs moet overleggen om de benodigde penning te kunnen krijgen. Aangezien ELKE ruiter daar een penning moet hebben.......

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Mag je zomaar buitenritten begeleiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 18:46

Geen idee, je hoort mij ook niet zeggen dat dat ergens in de regels staat, ik zeg alleen dat mij dat werd verteld toen ik mijn ruiterbewijs ging halen.

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Mag je zomaar buitenritten begeleiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 18:52

Als jij gewoon je gezonde verstand gebruikt kan je nooit aangesproken worden voor de schade die een ander veroorzaakt met zijn eigen rijdier. Het wordt anders als jij zegt dat je prima over een heg kan springen en degene die je begeleid dat klakkeloos opvolgt en op de kop tussen de viooltjes van een landeigenaar belandt. Als het een minderjarige betreft zou je daar weleens deels aansprakelijk voor gesteld kunnen worden.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Mag je zomaar buitenritten begeleiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 18:58

Je kunt een buitenrit plannen. Ik zou echter niet ergens aangeven dat jij de begeleider bent of organisator.
Hou het zo vrijblijvend mogelijk (bijvoorbeeld: 'wie wil er mee op buitenrit, ik weet een leuke route') is mijn advies, dan is ieder die mee gaat zelf aansprakelijk.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 19:00

Volwassenen met hun eigen paarden, dan rijden jullie in feite gewoon samen en ken je de omgeving maar begeleid je het niet echt en is er niet zoveel aan de hand.

Kinderen begeleiden zou ik niet doen, want dieren kunnen gekke dingen doen en ze kunnen vallen, dan heb je het gedaan, want je begeleidt ze. Dus daar zou ik maar wel mee gaan uitkijken, ook al rijden ze op hun eigen pony's. Ze zijn wel door hun ouders aan jou toevertrouwd...... en dat vind ik toch anders he. Of ze moeten met hun kind mee gaan fietsen/ lopen of weet ik veel wat.

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Mag je zomaar buitenritten begeleiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 15:35

Ritten begeleiden voor volwassenen heb ik eerder wel veel gedaan, maar kinderen niet. Die verantwoordelijkheid wil ik niet dragen. Maar goed dat is heel persoonlijk natuurlijk

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16238
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Mag je zomaar buitenritten begeleiden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 15:41

Dank voor alle reacties! Als ik met mijn paard bij andere paarden rijd is ze altijd erg braaf naar de andere paarden. Het ergste wat ze ooit eens heeft gedaan is haar oren plat maar verder kunnen vreemde paarden letterlijk in haar kont rijden _O-