Zoektocht naar stalling Roosendaal drijft tot wanhoop..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gotovic

Zoektocht naar stalling Roosendaal drijft tot wanhoop..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 11:14

Hoi allemaal!

Ik wilde dit eigenlijk liever niet via Bokt doen, maar deze zoektocht naar dé perfecte stal voor mij én mijn paard drijft ons tot wanhoop.

Ik zal beginnen met mijn paard, of eigenlijk pony. Zij is een 5-jarige Anglo Arabische merrie. Ze is heel sociaal en daarom wil ik haar graag bij anderen in de wei hebben. Daarnaast wil ik haar graag zo veel mogelijk in de wei hebben, omdat zij gewoon geen type en veel te jong is om hele dagen op stal te staan. Ze is maar 1.55m dus aan de box stel ik niet veel eisen, bij voorkeur ziet ze haar buurman of buurvrouw, maar dat is een pré. Ook het aantal voerbeurten vind ik niet heel interessant, mits ze genoeg krijgt. In de zomer wil ik haar minimaal 8 uur buiten hebben (24/7 mag ook, maar dan wel graag met schuilmogelijkheden) en in de winter het liefst zo veel mogelijk.

Belangrijk is ook dat ik zelf niks hoef te doen, ik ga studeren naast mijn baan, dus de garantie dat ik iedere dag kan komen heb ik dus niet.

Voor mij zelf ben ik op zoek naar een stal met een binnen- en buitenbak met een goede bodem in verband met de gevoelige voetjes van mijn paard. Ik ben een eventingruiter dus goede uitrijmogelijkheden voor galoptrainingen en een springpiste/bak zijn grote voordelen, maar hoef ik niet persee te hebben. Ook spiegels bij of om de rijbak zijn een groot voordeel, maar is geen punt waarop ik selecteer.

Daarnaast is het fijn als ik er mijn trailer kwijt kan.

De prijs is niet relevant, maar des te meer ik betaal, des te meer kwaliteit ik verwacht. Afstand tot maximaal 10 km vanaf Roosendaal.

Zelf heb ik al 7 stallen bekeken, maar tot nu toe had iedere stal wel een nadeel waardoor ik zou kunnen zeggen dat dat hem niet word.

Stel ik dan echt zo veel eisen? Wie helpt mij de ideale stal te vinden?

Alvast bedankt!

SuzieQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:17

Heb je de stal in Nispen al bekeken? Dit vind ik persoonlijk een zeer paardvriendelijke stal :)

Marktplaats: Hier mag jouw paard, paard zijn

Gotovic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 11:23

SuzieQ schreef:
Heb je de stal in Nispen al bekeken? Dit vind ik persoonlijk een zeer paardvriendelijke stal :)

Marktplaats: Hier mag jouw paard, paard zijn

Hoi SuzieQ, dankjewel voor je reactie! Het klopt, voor mijn paard is dit een fijne stal, en voldoet ook zeker aan een hoop eisen. Echter is deze stal heel groot, ze wisselen het af, maar er is dus een periode dat je 2 km moet lopen om je paard uit de wei te halen. Er staan 60 paarden op deze stal en de binnenbak haalt de 20x40 nog niet. Als het ooit regent (het is tenslotte Nederland) is de kans dat die bak vol is heel groot.

Maar inderdaad, deze stal staat vooralsnog in de top 3.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Zoektocht naar stalling Roosendaal drijft tot wanhoop..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:24

VSW -> ED

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:26

Heel eerlijk.... ja je stelt wel veel eisen !! :D
En uiteraard mag je dat en wil je het beste voor je paard maar het perfecte plaatje wat jij wilt is er denk ik niet, de meeste stallen hebben wel 1 of meerdere punten die niet op je lijstje staan.
Succes met zoeken in elk geval....

Gotovic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 11:31

ElCamino schreef:
Heel eerlijk.... ja je stelt wel veel eisen !! :D
En uiteraard mag je dat en wil je het beste voor je paard maar het perfecte plaatje wat jij wilt is er denk ik niet, de meeste stallen hebben wel 1 of meerdere punten die niet op je lijstje staan.
Succes met zoeken in elk geval....

Ja? Is een fatsoenlijke binnenbak, een fatsoenlijke buitenbak en genoeg weidegang voor mijn paard, in de buurt van Roosendaal, te veel gevraagd? Volpension dan uiteraard. Ik weet het niet, kom zelf niet uit deze regio.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:58

nee een binnen bak buitenbak en weidegang niet....Dat zijn uiteraard primaire zaken voor een goede pensionstal.

De rest bedoel ik meer....
maar veel weidegang in combinatiemet goede uitrijmogelijkheden... is vaak een dingetje.
Waar veel bos is is vaak niet veel weidegang, althans in mijn omgeving.
En veel buiten in de winter is vaak niet meer dan 2 uurtjes...
Veel weiland okee....maar die weilanden hebben vaak geen schuilmogeljkheden.
Een galopbaan en springpiste apart hebben er ook niet veel....
Spiegels en zo.... het is allemaal een pré voor je maar je wilt het wel graag.
Zo bedoel ik het eigenlijk.

Gotovic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 12:03

ElCamino schreef:
nee een binnen bak buitenbak en weidegang niet....Dat zijn uiteraard primaire zaken voor een goede pensionstal.

De rest bedoel ik meer....
maar veel weidegang in combinatiemet goede uitrijmogelijkheden... is vaak een dingetje.
Waar veel bos is is vaak niet veel weidegang, althans in mijn omgeving.
En veel buiten in de winter is vaak niet meer dan 2 uurtjes...
Veel weiland okee....maar die weilanden hebben vaak geen schuilmogeljkheden.
Een galopbaan en springpiste apart hebben er ook niet veel....
Spiegels en zo.... het is allemaal een pré voor je maar je wilt het wel graag.
Zo bedoel ik het eigenlijk.

Hier in Roosendaal zit je al gauw dichtbij de Rucphense Heide of Landgoed Visdonk, dus die uitrijmogelijkheden zijn er wel degelijk. Ook in combinatie met de weidegang. Weides hoeven niet groot te zijn, als ze maar in een (kleine) groep buiten kan staan. Mijn paardje is niet van suiker, maar wel breekbaar. Als het stormt en regent, wil ik haar in ieder geval binnen hebben of een schuilmogelijkheid kunnen bieden.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 12:47

nou....ik wilde ook allemaal wat jij wilt haha..ik heb een cincessie moeten doen uiteindelijk.
Ik heb binnenbaan, buitenbaan, paddocks waar ze in de winter 3uurtjes in staan en wel veel weiland, plaats voor trailer en spiegels....
maar wel een rotbodem voor mij ( ik rij western) en ik kan niet buiten rijden.
Gelukkig kan ik de trailer pakken naar het bos maar dat doe je ook niet iedere dag....
Ik heb geen onbeperkt budget dus dit was enige optie....

Gotovic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 13:01

ElCamino schreef:
nou....ik wilde ook allemaal wat jij wilt haha..ik heb een cincessie moeten doen uiteindelijk.
Ik heb binnenbaan, buitenbaan, paddocks waar ze in de winter 3uurtjes in staan en wel veel weiland, plaats voor trailer en spiegels....
maar wel een rotbodem voor mij ( ik rij western) en ik kan niet buiten rijden.
Gelukkig kan ik de trailer pakken naar het bos maar dat doe je ook niet iedere dag....
Ik heb geen onbeperkt budget dus dit was enige optie....

Ik denk dat ik me ook maar neer moet leggen bij het feit dat dat te veel gevraagd is. Maar waar kies ik dan voor? Trainingsmogelijkheden of paard? Een stal waar mijn paard genoeg buiten staat, dus ook in storm en regen, maar een nummertje is? Of een stal waar ze wel buitenkomen maar maar een paar uurtjes op de wei en de rest van de tijd in een paddock? Of een stal die aan alle eisen en prés dubbel en dwars voldoet maar waar ze maar 2 uurtjes buiten komt?

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:19

Ik zou zeker gaan voor het welzijn van het paard. Dus 2 uurtjes buiten is not done...deel vd dag op de wei en daarna op paddock is prima, lijkt mij. Een regenbui krijgen ze ook niks van, t zijn paarden zegt mijn man altijd <<) Een stal van 60 paarden met maar een kleine binnenbak zou ik ook niet voor gaan...hoewel je eigenlijk bijna altijd wel buiten kunt rijden. Wij hebben (op de veluwe weliswaar) alleen een buitenbak en missen de binnenbak niet...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:25

Als je paard een regendeken op heeft kan hij prima buiten blijven, aangezien je naast je baan gaat studeren en dat kost heel veel tijd zou ik alleen kijken waar je paard het beste af is. Neem een vouwfiets mee als je paard 2 km weg staat en hoe vaak zal dat gebeuren?? Misschien heb je de juiste stal al gevonden maar heb je dat nog niet door, succes met zoeken.

Gotovic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 13:27

Mandy73_unes schreef:
Ik zou zeker gaan voor het welzijn van het paard. Dus 2 uurtjes buiten is not done...deel vd dag op de wei en daarna op paddock is prima, lijkt mij. Een regenbui krijgen ze ook niks van, t zijn paarden zegt mijn man altijd <<) Een stal van 60 paarden met maar een kleine binnenbak zou ik ook niet voor gaan...hoewel je eigenlijk bijna altijd wel buiten kunt rijden. Wij hebben (op de veluwe weliswaar) alleen een buitenbak en missen de binnenbak niet...

In de regen rijden is nou ook zo erg weer niet, maar bij voorkeur niet. Zoals ik al zei, paardje is niet van suiker maar wel breekbaar. Ze is snel verkouden en hoest snel. Ik houd haar liever gezond. Die stal met 60 paarden had wel 2 buitenbakken en een buitenpiste met springattributen dus buiten is ruimte zat.

Het is even afwegen..

En inderdaad, een vouwfiets meenemen is een optie (ligt in de trailer ivm eventingwedstrijden). Ik denk dat ik alles maar eens goed op een rijtje moet zetten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:28

Misschien dan ook eens je paard door laten lichten, zo snel verkouden en hoesten komt niet van het buitenstaan alleen.

Gotovic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 13:40

bigone schreef:
Misschien dan ook eens je paard door laten lichten, zo snel verkouden en hoesten komt niet van het buitenstaan alleen.

Dierenarts is er altijd bij geweest, ook als het nog maar net was.. Ze is er gewoon gevoelig voor.

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:10

Ik vind helemaal niet dat je uitzonderlijke eisen hebt. Hoe zit het verder met je top 3? Daar ben ik wel benieuwd naar, aangezien ik denk dat je toch binnen die drie stallingsmogelijkheden iets zal moeten vinden. Dit tenzij er een bokker naar voren komt met een stalling waar je nog niet van hebt gehoord én die je aanstaat, maar het klinkt alsof je je al goed in de omgeving hebt verdiept.

Ik denk zelf dat het vinden van de juiste stal voor jou neerkomt op concessies aan jouw kant én het relativeren van eventuele nadelen. Het voordeel van studeren vond ik altijd dat ik behoorlijk vrij was om mijn tijd van week tot week in te delen. Wat die grote stal betreft: het stomme is dat het niet heel veel uitmaakt of er nu 10 of 100 paarden staan. Er is toch sprake van bepaalde spitsuren. Zo lang je die weet te vermijden door zelf flexibel te zijn in je planning denk ik dat je er weinig van hoeft te merken dat er 60 paarden gestald staan. Hierbij hebben we het alleen maar over die dagen waarop het uren aan een stuk blijft regenen. Als je de flexibiliteit van je agenda combineert met wat intensiever voor weervrouw gaan spelen, zal je een eventuele drukke binnenbak redelijk goed kunnen vermijden.

Ook dat de weide 2km verderop ligt, is iets wat je met planning en relativering denk ik wel kan behappen. Misschien betekent dit dat je helaas op sommige dagen gewoonweg niet naar het paard kan, omdat je niet voldoende tijd hebt om van en naar weide te gaan in combinatie met rijden en verzorging. Dat is dan een concessie waarvan alleen jij kan bepalen hoe erg het is. Wel ben ik benieuwd hoe groot dit probleem in de praktijk is. Hoe vaak staat het paard in die specifieke weide? Hebben ze ook weides dichter bij huis en zo ja, kan je misschien niet afspreken dat jouw paard daar komt te staan op dagen dat jij wat met haar wil doen? Zolang ze goed in de groep past, moet daar toch over te praten zijn bij een volpension. Als het echt niet anders is, dan is het nog de vraag hoe erg die 2km erin hakken. Je kan het ook zien als een soort verplicht momentje in de natuur en een wandelingetje met je paard. Je hebt het meteen door als hij die dag bijvoorbeeld last heeft van een van zijn benen.

Enfin, wat ik hierboven dus probeerde te doen, is te relativeren in hoeverre je echt met de nadelen te maken zal krijgen waar je tijdens je zoektocht tegenaan loopt. Vandaar ook dat ik benieuwd ben naar de andere stallen waar je wel wat in ziet.

Een andere optie is wederom het maken van een concessie, namelijk dat je je gebied uitbereid van 10km rondom Roosendaal naar bijv. 15km. Ook dit zal misschien betekenen dat je op sommige dagen niet naar het paard kan doordat het te veel tijd in beslag neemt, maar in ruil daarvoor heb je wel bepaalde faciliteiten die je binnen 10km niet kon vinden. Ook dat is een keuze die je alleen zelf kan maken. Zo blijft het dus schipperen, ook al zijn je eisen helemaal niet gek :)

(het grootste nadeel van een grote stal vind ik zelf nog altijd dat je zoveel beste stuurlui hebt :') )

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 17:51

Ruitersportcentrum breda?
Vn 8tot5 weide, stallen normaal, binnenbak, buitenbak en springpiste. Ook uitrijmogelijkheden.

Is wel in breda

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 21:56

Stal Thelmy

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 00:49

Op welke stallen ben je al geweest kunnen we die uitsluiten!

Ruitersport centrum wouwse plantage