begeleiding angstige/ onzekere ruiters ?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Is er behoefte aan een 'mental paarden coach' bij angstige/ onzekere ruiters?

Ja, ik heb zelf ook dagelijks last van angsten/ onzekerheden in de omgang met mijn paard welke mij belemmeren in het uitoefenen van mijn hobby en sport.
19 (33%)
Ja, ik heb zelf regelmatig last van angsten/ onzekerheden in de omgang met mijn paard welke mij licht belemmeren in het uitoefenen van mijn hobby en sport.
23 (41%)
Ik twijfel, soms ervaar ik wel eens angst of onzekerheden ik zou wel eens de raad hierin van iemand anders willen horen maar dat hoeft niet zo heel nodig in de vorm van begeleiding ter plekke.
5 (8%)
Nee, ik heb wel eens last van angsten of onzekerheden maar doorgaans kan ik hier goed zelf mee omgaan.
8 (14%)
Nee, wat zijn angsten/ onzekerheden?
1 (1%)

Totaal aantal stemmen: 56

swaatje

begeleiding angstige/ onzekere ruiters ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 07:07

Hey hallo,

Ik ben beeldend therapeute van beroep wat betekend dat ik voor mijn werk mensen met o.a. gedrags of persoonlijkheids problematieken behandel. Zo heb ik de afgelopen jaren therapie gegeven aan forensische patiënten maar ook aan mensen met complexe trauma verwerking, verslaving en een depressie groep.

Helaas, door de geweldige beslissingen van ons huidige en voorgaande kabinet is de zorg flink ingekrompen en ben ik weg bezuinigd binnen de grote GGZ instelling waar ik alles bijelkaar toch wel behoorlijk wat ervaring heb opgedaan.

Nu ben ik flink aan het solliciteren maar overal wordt bezuinigd, met name op de ervaringsgerichte therapieën ( dus niet de "praat therapieën" maar de "doe therapieën"...). Ik zelf heb de ervaring dat met name door te ervaren sneller komt tot beleving en zo leer je sneller signalen op te pikken die je vervolgens in je eigen heling proces kunt toepassen.

Nu valt me op, hoeveel mensen op bokt met angstklachten ( meestal vrij mild, maar soms toch ook vrij heftige) blijven lopen... ook in het rijden en de algemene omgang met hun paard. Soms neemt het plezier af, sommige mensen stoppen met wedstrijd rijden maar ik ken ook gevallen die er zelfs hun paard door verkopen. Terwijl ik de ervaring heb dat mensen uiteindelijk heel goed met hun angsten om kunnen leren gaan. Je moet alleen de tools aangereikt krijgen om dit te leren.

Zou er vraag naar zijn, bij deze mensen, om te leren met hun angsten om te gaan tijdens de omgang met hun paard?

Ik ben geen rij instructrice, die ambitie heb ik ook niet. En het zouden ook geen rij technische interventies zijn die ik doe ( behalve dan als ik dingen zie die gewoon logischer wijs niet werken, zoals trekken in de mond van het paard e.d....)

Maar ik ben wel vaktherapeut met 25 jaar aan 'paarden ervaring'. Ik ben ervoor opgeleid om spanning bij mensen te herkennen en te behandelen op verschillende manieren. Ook herken ik signalen van paarden en ben ik bekend met hun lichaamstaal. Ik heb ook ervaring in het omgaan met 'moeilijke paarden' ( wat vaak betekend dat deze paarden 'moeilijke mensen' zijn tegengekomen... ;) ).

Mijn vraag dus...

"Stel" :)

Je zou elke keer weer opnieuw met een knoop in je maag naar je paard gaan en je weet niet goed hoe dit komt of hoe dit op te lossen...

of

"Stel"

Je hebt dermate stress tijdens het rijden van wedstrijden dat het je punten kost en je plezier in het (wedstrijd) rijden af begint te nemen...

(2 jaar terug ben ik trouwens met een onzeker vriendin mee geweest op wedstrijd om haar hier overheen te helpen, en met succes!).

Zou je dan behoefte hebben aan een soort coach die je hier in enkele sessies van af helpt?
Eerst aan de hand van een gesprek om te zien of het ook echt angst gerelateerd is, vervolgens ook in het contact met het paard of door mee te gaan op wedstrijd... Dan zou ik enkele weken iemand hiermee zelf aan de slag willen laten gaan om vervolgens na die periode een laatste check up te doen...

Ben benieuwd :)

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 09:08

Misschien nog handig om even aan te geven welke regio je zit ?

Catnip

Re: begeleiding angstige/ onzekere ruiters ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 09:16

Ik vind het een superidee :j ik denk dat er heel wat ruiters zijn die toch angstiger zijn dan ze graag (aan zichzelf) toegeven. Er zijn ook een hoop ruiters die moeite hebben met "heropstarten" na een erge valpartij. En waar zoek je dan hulp? De gemiddelde instructrice kan prima rijtechnisch begeleiden, maar weet weinig van angst als psychologisch fenomeen.

Zou het je bedoeling zijn om enkel op verplaatsing les te geven, of bied je zelf ook een 'les'paard aan?

Wil je werken met angstproblemen gerelateerd aan paarden/paardrijden, of angstproblemen in het algemeen? Paniekstoornissen, GAS, ik roep maar wat?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 09:20

Ik weet uit ervaring hoe goed creatieve therapie kan helpen. Ik vind het dus ook een erg goed idee, vooral ook omdat het vrij laagdrempelig is. Het komt natuurlijk minder imponered over dan bv gelijk op gesprek bij een psychiater. :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 09:22

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 10:00

Ik zelf zou dat zeker willen!
Hier alleen (nog) geen eigen paard.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 12:00

Wow, wat een positieve reacties meteen :)

Nou, voorlopig ben ik nog maar wat aan het braunstormen en zijn mijn ideeen nog niet heel concreet.

Ik heb zelf twee paarden. Een is echt een spiegel in grondwerk. De ander voelt heel goed de bewegingen, balans en spanningen van de ruiter aan en vergroot deze als het ware in zijn lijf.

Toch zou ik er het liefst voor kiezen om direct de combinatie waar de angst bij is ontstaan te zien.

Angst als emotie is heel breed. Het kan uit een simpele gedachte zijn ontstaan maar het kan zo buiten proporties groeien dat iemand dissocieert en helemaal niks meer meekrijgt van zijn omgeving of zichzelf. Ik denk dat ik die laatste vorm niet snel buiten een kliniek zal aantreffen. Meestal gaat er heel wat aan vooraf waardoor mensen ook op andere gebieden al ondersteuning nodig hebben.

Toch heb ik ook ervarong in het werken met mensen paniek aanvallen en ik denk dat dit ook goed op lokatie is te behandelen... je kunt het beter hebben met iemand erbij dan alleen met je paard lijkt mij... :)

Voor nu misschien eerst maar es angst gekoppeld aan rijden/ de omgang met paarden...

Mogelijk dit uitbreiden naar algemene angst...?

Goh, vanavond nog maar eens over nadenken... ;)

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 19:03

Mensen er mag nog flink gepollt worden :)

Leef je uit!!!

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 20:57

Hoe gaat het inmiddels met je brainstormen ?
Worden je ideeën al wat concreter ?
Ik vind het in ieder geval een heel leuk initiatief

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 22:53

Ja, ik zit er echt aan te denken om es een voorzichtige ad. Op marktplaats en bokt te zetten waarin ik mn diensten als therapeut kan aanbieden... ik zit nu 6 weken thuis en mis het werken met mensen zo.... :(

Eerst een kennismakingsgesprek waarin ikeen duidelijk beeld krijg van het probleem en een beetje uitleg kan geven over mezelf en hoe ik werk. Daarna beslissen of we inderdaad aan de slag gaan. Om vervolgens paard en mens samen aan het werk te zien en nieuwe tools met name voor mens aan te bieden...

Dit enkele keren herhalen of uitbreiden tot het doel behaald is. En dan na 2 maanden een check up. In de tussentijd kan iemand wel ook mailen. Lijkt me wel fijn om ook als iemand met zn huiswerk aan de slag gaat tips aan te rijken...

Je bent zelf paarden coach jetm?
Is dat hetzelfde als equitherapeut of toch net weer wat anders?

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 08:36

rhian schreef:
Je bent zelf paarden coach jetm?
Is dat hetzelfde als equitherapeut of toch net weer wat anders?

Dat is toch weer net wat anders, hele korte uitleg van hoe ik het belangrijkste verschil zie:
Bij equitherapie zit de cliënt/coachee op het paard en gaat het mede om het beleven van de heilzame beweging tijdens het paardrijden.
Bij coaching staat de coachee naast het paard en gaat het meer om de persoonlijke ontwikkeling van de mens.

Klinkt allemaal goed TS, ik ben nog steeds wel benieuwd in welke regio je wilt werken.
Misschien kunnen we wel eens samen brainstormen :)

Ik heb bijna een studie als psychosociaal counselor afgerond (alleen mijn stagejaar nog afmaken) en wil die psychologische "mensen"kennis dus ook gebruiken bij het begeleiden met angstruiters, samen met kennis van ademhaling, gedrag van het paard (opleiding) en instructeursopleiding.

We willen dus een beetje hetzelfde :)

Ik zag in jouw profiel dat je veel ervaring hebt met "gevoelige" paarden (al is ieder paard op zijn/haar eigen manier gevoelig) en dat komt heel goed van pas als je zoiets wilt gaan doen.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 09:56

Hey,

Kijk, dan kom ik vanuit de 'mensen kant' en jij vanuit de 'paarden kant' om aan hetzelfde te werken.

Ja, wat is veel ervaring... ik blijf leren hoor en ik ben iedere keer weer zo verbaasd als mn paard wat ik nu 15jaar heb weer iets duidelijk weet te maken... :)

Ik heb helaas nooit cursussen of opleidingen gevolgd. Maar ben telkens door trial and error erachter gekomen wat werkt en vooral wat niet. Ik denk dat het er met name omgaat hoezeer je je opstelt voor paarden en ook echt naar jezelf durft te kijken, vanuit helicopterview: wat doe ik, wat is reactie paard, wat kan ik anders doen, werkt dit?... :)

Ik heb ook es op jouw site gekeken (mooi!). En mij spreekt met name aan dat je een wederzijdse vertrouwensband wilt laten groeien tussen paard en mens. Ikzelf merk dat ik in mn houding met angstige paarden niet zozeer 'erboven' ga staan maar meer 'ernaast' of het samen gevoel probeer te bereiken... dat werkt super bij onze nieuwste aanwinst! :)

Ach ja... ik woon heeeelemaal in het zuiden van limburg...Valkenburg aan de geul. :)

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 10:05

Klinkt misschien gek maar, als me paard moeilijk/vervelend of hoe je het wilt noemen doet denk ik heel vaak: zit ik haar in de weg? Is robbin gewoon niet een "geschikte" rijpony?

Maaar daarvoor heb je een lieve rij-instructriese die het goed praat en het je uitlegt dat het gewoon weg aan bijde licht :D

maar vroeger had ik er wel veel last van, durfde nooit op grote paarden omdat ze "snel" gallopeerden :D met andere woorden: ik vond die grote passen eng _O- ben ik nu ook overheen. Gewoon door voordat ik op een reus stap even te longeren/grondwerk te doen

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 14:26

Nee, is niet gek... is reflecterend en bewust met de relatie tussen jou en het dier omgaan...

Deden maar meer mensen dit, dan zouden naar mijn idee ook meerdere zich terrecht 'paardenliefhebber' mogen noemen... :)

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 17:18

Een vriendin vn me noemt me een eerlijke ruiter is dat goed?? Zij heeft mij normaal leren rijden zonder te sjorren en trappen ben ik heeel blij mee. Sinds toen was ik ook meer bewust van: hé dat beestje laat my op zijn rug rijden en alles doen, moet ik niet een beetje lief zijn tegen hem?

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 21:57

Wie de bal kaatst ... dat denk ik altijd als ik een oelewapper een paard zie slaan o.i.d.

:)

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 20:40

Lieve bokkers er mag nog altijd gepollt worden!!!

Jullie helpen mij er enorm mee want ik ben serieus aan het overwegen hier mee aan de slag te gaan... mits er genoeg animo is...

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 21:23

rhian schreef:

Jullie helpen mij er enorm mee want ik ben serieus aan het overwegen hier mee aan de slag te gaan... mits er genoeg animo is...

Hoi TS

Ik heb in het Angstige ruiter #2 topic even een linkje naar jouw topic hier gezet.

Misschien dat het helpt om wat meer stemmen en/of reacties te krijgen :)

Succes

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 21:37

jetm schreef:
rhian schreef:

Hoi TS

Ik heb in het Angstige ruiter #2 topic even een linkje naar jouw topic hier gezet.

Succes

En hier kom ik vandaan :)
Denk zeker dat hier interesse voor is!
Heb zelf alleen geen eigen paard, wil hier wel naar toe, maar dan wil ik natuurlijk volledig van m'n angsten af zijn. Op het moment heb ik meer angst in de stal en naast het paard dan er op (rustig paard)..

Mrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 21:42

Ik zit dit zo eens te lezen en vroeg ik me af, in welke kant zoek je het?
Er zijn idd genoeg ruiters die bang zijn, na een val of "gewoon" bang zijn.
Maar een andere kant zijn ruiter die "bang" zijn om fouten te maken en die daardoor de druk opvoeren, waardoor bijv. de wedstrijden lastig worden door de blokkade.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 21:48

Het ligt er ook sterk aan waar de angst vandaan komt.
Ik zie ook regelmatig combinaties die ook gewoon gevaarlijk zijn (jonge ruiters met jonge paarden bijv). In zo'n geval kan een instructeur waarschijnlijk meer betekenen.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 22:03

Angst in zijn geheel... :)
Angst is natuurlijk een heel belangrijke en nuttige emotie ! Dat even voorop gesteld en nee, het is niet mijn intentie angst te bewerken bij gevallen waar het om 'gezond levensbehoud' gaat... ;)

Maar wanneer angst iemand uit het moment en uit de balans en uit het contacthaalt is het belemmerend en kan het voor een mens ongezonde vormen gaan aannemen... die angst... die heb ik behandeld en wil ik graag verder behandelen... :)

Alleen nu niet binnen een kliniek of behandeling via een instelling. Maar doelgericht vanuit de setting waar de angst zich voordoet...

En nee, ik ben geen kwakzalver die goudenbergen beloofd. :)
Maar een goed opgeleide therapeute die niet erop zit te wachten nog langer de zorg uitgekleed te zien worden door onze politiek... ;)

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 22:04

jetm schreef:
rhian schreef:

Hoi TS

Succes

Dankje!!!

Yellona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 14:26

Denk wel dat er inderdaad nood aan is

Dkschrute

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 20:52

Ik voel me ook vaak onzeker. Ik ben vaak genoeg gevallen en heb ook mijn enkel gebroken door een val. Ik zou er wel iets in zien ja.