Leren paardrijden en alle begeleiding 1 op 1

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mademo

Leren paardrijden en alle begeleiding 1 op 1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 18:21

Beste paardenliefhebbers,

Ik ben benieuwd of er interesse zou zijn in het volgende:

Veel kinderen en volwassenen willen leren paardrijden, maar zien het niet zitten om naar een manege te gaan. Meer omdat alles grootschalig is en je niet volledig persoonlijk begeleid wordt.

Nu heb ik het idee om een aantal fijne schoolpaarden en -pony's aan te schaffen (max 4) om hiermee aan de slag te gaan met het volgende:

cursus verzorging
cursus leren paardrijden aan de longeerlijn
cursus leren paardrijden ná de longeerlijn
cursus toiletteren
cursus longeren
etc etc.

Ook wil ik ruiters en amazones ZONDER paard meer de mogelijkheid geven om op een schoolpaard privelessen te kunnen volgen. Een eigen paard is een grote kostenpost, maar 1 of 2 keer paardrijden in de week is natuurlijk wel leuk en ontspanning!

Dit, en wrs nog meer ideeen, wil ik uit gaan werken in de regio West Brabant (Roosendaal en omstreken)

Graag jullie reactie

EllisL

Re: Leren paardrijden en alle begeleiding 1 op 1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 20:43

Zou ik fijn vinden, ben ervaren ruiter, maar kan omwille van rugklachten niet vaak rijden en heb het geld niet om een pony met vlakke gangen (zoals tinker) aan te schaffen

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 20:50

Wat is je achtergrond?
Ik werk als ruiter/ instructeur bij een stal die dit aanbiedt en zelfs nog cursussen als voorbereiding op een eigen paard. Dit als kleinschalige ondernemer op poten zetten is heel moeilijk of je moet in een duurdere prijsklasse werken. Bij ons is dit niet onze kerntaak maar een fijne afwisseling tussen het inrijden en opleren van jonge paarden.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 20:56

Ik rij zelf bij een instructrice thuis. Ze heeft 3 paarden staan en geeft privéles en ook wel kleine clubjes les, max 3 paarden dus. Ze heeft overigens ook de mogelijkheid om les te geven als je een eigen paard hebt.
Ik vind het zelf heel prettig. Je haalt zelf het paard uit de wei, doet de verzorging, opzadelen en daarna rijden. Leer er ontzettend veel van en vind 1 op 1 aandacht veel prettiger. Laatst kon ik een keer niet rijden omdat ik last van mijn bekken had, hebben we gelongeerd met dubbele lijnen. Wilde dat ook graag leren dus heb de les toch nuttig kunnen besteden. Er is veel bespreekbaar.
Ze hoeft er niet volledig van rond te komen trouwens, dus een vetpot is het niet.. (Ik betaal €12,50 per les van een uur)

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 23:43

Mijn ervaring is dat veel maneges ook 1 op 1 begeleiding aanbieden, natuurlijk wel tegen een hoger tarief.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 23:53

Ik denk dat er zeker intresse in is als er ook lessen zijn om om te gaan met een paard.
Grondwerklessen, schriktraining zodat men eerst leert een paard te begrijpen en dan pas longeren en rijden.

Ik vind dat er op veel maneges veel te veel de nadruk word gelegd op het rijden en op de verkeerde manier.
Aan beide teugels trekken is stoppen, sturen door middel van trekken en schoppen om harder te gaan.
Luistert een paard niet dan krijgt ie een ruk in zijn bek of een klap met de zweep.
Maar hoe wat en waarom ontbreekt. Erg jammer vind ik dat.