Land gezocht voor nominale huur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_01

Land gezocht voor nominale huur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 08:32

(ik hoop dat dit de juiste plaats is voor deze vraag, anders mogen moderators het verplaatsen)

Ik ben eigenlijk op zoek naar een aantal hectaren (gras)land (ong 3 a 4 hectare) bij iemand die zelf ruim genoeg in het land zit.
Mijn vriend heeft een melkveebedrijf en op dit moment vanwege de regels even te weinig land om al het mest te mogen afzetten (het kan prima op het land, maar ja, regels hè).

Dus zou het mooi zijn als iemand wat land over had dat dan nominaal gehuurd kan worden.

Dat betekent dat de eigenaar gewoon het land gebruikt voor wat hij wil (begrazen, afmaaien etc) maar dat wij het dan kunnen huren om het voor de mestboekhouding mee te kunnen tellen. Dus dat is dan het enige wat de eigenaar dan tijdens de huurperiode niet zelf heeft.
Zoals gezegd, wij kunnen de mest best kwijt op eigen land, dus over de hoeveelheid mest op dat gehuurde land komen we dan wel uit, om risico's van ziektes te voorkomen.

Het zou waarschijnlijk gaan voor een periode van een jaar.

Liefst in de regio Zuid Holland

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 08:43

Advertenties horen thuis op boktmarkt.

Maar zo'n specifieke advertentie kun je beter plaatsen waar veel boeren lezen/komen.
Je kan plaatsen in de Boerderij of in het Agrarisch dagblad (heet tegenwoordig Boerderij Vandaag).
Ook kun je vragen de coöperatie waar je vriend evt bij zit of vragen bij plaatselijk loonwerkers.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 09:09

Ok, bedankt voor de tips :-)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 09:17

Brainless schreef:

Maar zo'n specifieke advertentie kun je beter plaatsen waar veel boeren lezen/komen.
Je kan plaatsen in de Boerderij of in het Agrarisch dagblad (heet tegenwoordig Boerderij Vandaag).
Ook kun je vragen de coöperatie waar je vriend evt bij zit of vragen bij plaatselijk loonwerkers.

Ik denk dat je van boeren niets kunt huren - die hebben hun land zelf hard genoeg nodig. Het is juist handig te kijken of je wat met paardenmensen kunt regelen - die hoeven geen boekhouding te voeren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 09:18

Ibbel schreef:
Brainless schreef:

Ik denk dat je van boeren niets kunt huren - die hebben hun land zelf hard genoeg nodig. Het is juist handig te kijken of je wat met paardenmensen kunt regelen - die hoeven geen boekhouding te voeren.

Mijn schoonvader (gepensioneerde "melkboer") heeft een groot gedeelte van zijn land zowel nominaal als gewoon verhuurd.
Zo zijn er meerdere boeren die hun land (op papier) verhuren.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 09:21

Mijn weide wordt ook zo gebruikt maar het is volgens mij wel nodig dat er een mestnr voor het land afgegeven is of is dat niet meer nodig? Wij krijgen hierdoor gratis bemesting dus ben er tevreden over...

GevlektBont

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 09:21

Je mag het wel bij een vriendin van mij uitspreiden als je teveel hebt! Haha

Elise_0o

Re: Land gezocht voor nominale huur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 09:33

Jammer dat je zo ver weg woont (wij wonen naast Den Bosch), want wij zoeken nog iemand die mest wil rijden.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 09:43

Allemaal bedankt voor de reacties :-)

@Ibbel: Dat is ook een optie natuurlijk, zolang het land maar officieel gehuurd kan worden (ik bedoel daarmee dat het perceel op papier als grasland erkend is, anders is de overheid niet meewerkend met de mestboekhouding)

@Brainless: Heeft je schoonvader misschien niet nog wat "papieren" land over? :-) Of weet hij misschien nog een collega (gepensioneerde) melkboer met ruimte?

@Ibonn: Mmm, dat van mestnr ben ik (nog) niet zo in thuis, maar volgens mij gaat het erom dat je land hebt of huurt of pacht waar je in theorie je mest op uit kan rijden. Ze rekenen iets van zoveel koeien = zoveel kuub mest met een x gehalte aan N en dat mag je y kuub uitrijden per z hectare land. Dus dat is het papier werk. Maar als je dan in de praktijk veel mest op een paar hectaren uitrijdt (ok, je sporen mogen ook niet breder zijn dan 5 cm en ze mogen niet overlappen etc (hoezo te veel regels ;-) ) en de rest niets geeft, dat is dan je eigen probleem. Maar je moet gewoon z hectare hebben als je een bepaald aantal koeien hebt, of anders mest afvoeren naar een akkerbouwer of andere boer (a zoveel euri per kuub uiteraard). Dus daarom ben ik op zoek naar wat extra hectaren nominale huur omdat je dan hopelijk niet hoeft af te voeren. Huren kost natuurlijk ook geld, maar omdat het nominaal is (en dus de eigenaar gewoon alles kan doen behalve meetellen in zijn eigen mestboekhouding) hoop ik dat het minder is dan afvoeren van mest en ook zouden we dan die mest zelf (goed) kunnen gebruiken :-)

@GevlektBont en Elise_0o: Op zich hebben we niet teveel mest maar volgens de overheid te weinig land om het over te verspreiden (mbt nitraat en zo zucht), maar goed, daar valt nog over te praten als er een stuk land beschikbaar is. En het is jammer dat Den Bosch wat te ver is, dan duurt een vrachtje met tractor en giertank wel errug lang vrees ik ;-)

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 09:56

Mijn man is ook boer maar er zijn wel beperkte regels met die land voor mest uit te rijden. Het land dat je pacht voor mest uit te rijden mogen niet gebruikt worden om dieren erop te laten grazen (paarden enz...). Indien er dieren grazen moet dat ook aangegeven worden bij de mestbank. Beter hooiland zoeken waar ze enkel hooien voor silo's en hooi. Dan heb je minder problemen mee.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 10:03

Maar wij huren al een aantal percelen en die worden gebruikt voor zowel mestuitrijden, als beweiden. Hoe zit dat dan? Want bij ons gaat dat dan meestal zo: Eerst bemesten in maart, dan afmaaien in april (indien mogelijk) dan de koeien erop (als het gras weer wat gegroeid is) en zo wordt het gebruik van diverse percelen gerouleerd.
Dus elk perceel wordt bij ons bemest en begraasd (uiteraard niet tegelijk ;-)).

Is dat dan voor huur land anders als er anderen dieren op grazen?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:12

Dakario schreef:
Mijn man is ook boer maar er zijn wel beperkte regels met die land voor mest uit te rijden. Het land dat je pacht voor mest uit te rijden mogen niet gebruikt worden om dieren erop te laten grazen (paarden enz...). Indien er dieren grazen moet dat ook aangegeven worden bij de mestbank. Beter hooiland zoeken waar ze enkel hooien voor silo's en hooi. Dan heb je minder problemen mee.

Dat heeft alleen te maken met de hoeveelheid mest die er door begrazing bij komt. Hier kan prima jaarlijks bemest worden en dat is in het verleden ook wel gedaan en onze eigen mest wordt afgevoerd wat ook weer scheelt. We hebben er echter voor gekozen vanwege de omheining om niet langer te bemesten (of stiekem wat kunstmest af en toe wat niet op het bedrijfsnummer aangekocht wordt). Technisch gezien kan hier dus het mestrecht verhuurd worden (2,4 ha).

Ik pb je even ts :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:27

Ik verplaats het topic naar Ervaringen en Diensten omdat er om een dienst wordt gevraagd. Wel wil ik iedereen vragen om rekening te houden met de regels die gelden op ED.