Paard bij fjordenpaarden kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

winnie70

Paard bij fjordenpaarden kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 00:10

Hoi,

Omdat ik(14) en m'n zus(15) van onze B-pony zijn afgegroeid zijn we op opzoek... Ik kwam de site van fjordenpaarden tegen, waar de paarden te koop staan. Hebben jullie misschien een paard (of ervaring) van fjordenpaarden. Opzich namelijk wel precies wat ik en m'n zus zoeken, maar we twijfelen over het stuur/verkeersmakke gedeelte. Omdat deze paarden tochten gewend zijn te maken in grote groepen, zouden ze eventueel ook alleen naar buiten kunnen?

Mvg,

Suzan

Sorry, als het hier fout staat :+

heidy_wilco

Re: Paard bij fjordenpaarden kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 00:14

Je bedoelt van het Fjordenpaard in Een?

Ik zal je eerlijk zeggen, de paarden zijn erg leuk voor een rit daar, maar persoonlijk zou ik ze zelf niet gaan kopen. Ik heb daar nu drie keer gereden, en het zijn niet altijd de makkelijksten qua sturen en voorwaarts krijgen, zelfs niet in een groep. Maar het ligt er wel aan hoe lang het paard al wordt gebruikt etc.

Maar dat is mijn persoonlijke mening, je kan altijd uitproberen.

winnie70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 00:23

Ja, die in Drenthe,

Had helemaal geen ervaring met fjordenpaarden, maar als ik t zo hoor ga ik niet mijn supermooie bomproof droompaard daar vinden -O-

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 00:28

Ze zijn heus wel braaf hoor, maar het is maar net wat je wilt. Ik zou het zelf gewoon niet doen om verschillende redenen. Je kan altijd eens vragen daar. Maar wat wil je precies doen met je paard?

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 00:31

Is toch heel anders als ze altijd in een groep lopen en vaak gereden worden, dan dat ze van iemand prive zijn geweest en veel van de wereld hebben gezien. Een paard alleen kan echt veeeeeel moeilijker zijn dan in een groep want zijn toch kudde dieren. Bovendien rijden ze daar altijd op zelfde gebied en zal ook vaak zelfde route zijn....als je het toch wilt proberen dan altijd kijken of ie op proef mag!

winnie70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 00:32

De bedoeling is veel buitenrijden, soms met een ander paard, soms alleen. Daarnaast ook nog natural horsemanship (loswerken, dubbele lange lijnen)
Zou ik dat kunnen vinden in zo'n paard?

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 00:37

Je zou gewoon kunnen bellen en een afspraak maken. Houd er gewoon wel rekening mee met hoelang het paard daar al staat en gereden wordt. Al die paarden staan altijd bij elkaar en het zijn gewoon echt kudde dieren, ik weet niet hoe ze gaan reageren alleen. En ik weet niet hoeveel werk je wilt besteden aan je paard, maar denk daar ook aan. Als je het geen probleem vind en je het ook aankan, dan heb je misschien een leuk projectje die je van alles nog kan leren.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 00:42

Ik zou het ook niet doen, ook vanwege grotere kans op lichamelijke problemen later ivm slecht passend tuig daar en ze zullen ook niet altijd correct gereden worden.. Kijk is hier op de bokt markt rond, zat mensen daar die een fijn huisje voor hun paard zoeken :)

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 00:44

x
Laatst bijgewerkt door Dropveter101 op 29-09-23 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

winnie70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 00:45

Okeej, dank voor jullie reacties, zal iig rond kijken op bokt markt ;-)

sjimmiepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 00:49

Ik ben rond mijn 14e jaar een aantal zomers op kamp geweest bij het fjordenpaard en ik heb er persoonlijk echt een super ervaring aan overgehouden, ook aan de paarden. Wel was ik toen erg jong en er zijn daar echt ontzettend veel paarden aanwezig, misschien had ik geluk met de paarden die ik daar kreeg toegewezen. Ik denk dat je je keuze of je daar een paard aan schaft, niet af moet laten hangen van meningen die op bokt gegeven worden. Langs gaan en eens kijken of er wat tussen zit kan geen kwaad, toch? (:

@Bambolina, dat van het tuig klopt, dat kan ik me ook nog wel herinneren.

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 00:56

Ik zou daar een 3 tot en met 5 jarige kopen die kun je nog zelf africhten en kun je alle kanten mee op ik ben der ook geweest en het was niet echt een paard die aan de been rijd als ik het zo goed zeg

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 01:04

Ik heb eens een aantal filmpjes gezien van hun ''inrijden'', maar dat wetende zou ik daar absoluut geen paard kopen.. gaat er nou niet bepaald leuk aan toe.
Ook zijn de paarden niet gewend om alleen op stap te gaan, wat je wel graag wil.

winnie70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 01:07

Zou je linkjes van de video's kunnen sturen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 01:21

Op www.bravepaarden.nl kun je -zoals de titel al zegt- wel wat brave beestjes kopen volgens mij. Heb er iig genoeg positiefs over gelezen en er staan af en toe best leuke paarden op :)

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 10:39

De paarden daar worden zo beleerd/gereden dat hun er wat aan hebben. Je kan er gerust wat kopen, maar koop dan een jong dier, die je naar je eigen hand kan zetten. Ze hebben er zoveel keus.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 10:45

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 10:47

Ik heb regelmatig op fjorden gereden. Ze zijn vooral koppig xD Ze zijn over het algemeen heerlijk om te rijden. Ieder paard is weer anders om te rijden ook binnen het ras zelf. Ik heb op een fjord gereden die niet vooruit te branden was en aan de teugels trok ( maar ook modder vet was omdat niemand er op wou rijden, omdat hij zogenaamd gemeen of gevaarlijk was ). Twee jaar daar voor had ik ook al op dat paard gereden en stonden de meisjes te vechten om op dat paard te kunnen omdat hij zo lief en vlot was, wat kan er in 2 jaar veel veranderen. Het hangt er natuurlijk helemaal van af wat het karakter van de fjord is en wat je er mee doet en als het paard echt dik is zal het ook slomer zijn dan dat hij op normaal gewicht is.

Je zou ook kunnen kijken naar een 'sport' ford? Meestal wat slanker gebouwd en met wat meer pit, toch super lief. Je kan ook verder kijken naar een ander leuk koudbloed ras?

tessaroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 10:50

ik heb zelf ook een fjorden paard en ik vindt haar super leuk.
ze zijn heel koel in het hoofd en kijken niet vaak van dingen op.
en kwa voorwaarts tja dat is net wat voor fjord je koopt ieder fjord is anders...
wel moest ik even wennen aan hun gangen maar je kunt heerlijk op ze door zitten!
maar ze zijn ook wel een tikkeltje eigenwijs :+
maar dat is wel prettig want zo worden ze ook niet te saai.

sjimmiepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 11:41

Het gaat hier om stal het fjordenpaard in drenthe, niet om het ras fjordenpaard, geloof ik.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 13:41

Kyno schreef:
Hier is vorige week ook al een topic over geopend?

[ED] pony kopen bij het fjordenpaard

Dat topic is inmiddels gesloten. Ik zal dit topic naar ED verplaatsen.

F-AM -> ED

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 13:48

Ik heb mijn eerste 2 paarden daar gekocht en met beiden geen probleem gehad. Zijn super fijne paarden die ook nog eens winter hard zijn. Ik zou ze gewoon eens bellen en een afspraak maken je kan daar altijd proefrijden. Ze hebben ook een verkoop site misschien kun je daar eens op kijken. Maar ze hebben veel meer te koop dan wat op die site staat.

blackbeauty5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 21:51

Ik zou het zeker aanraden, ze fokken de paarden op gezondheid en karakter. Hierdoor hebben ze een heel breed scala aan leuke, brave paarden die ontzettend sterk zijn. De meeste paarden daar kunnen ook echt wel voorop rijden, en er gaan er ook velen in kleine groepjes op buitenrit met verhuur, waarin ze ook braaf zijn.
Ik zou zeker eens bellen en uitleggen waar je naar zoekt, waarschijnlijk heb je dan nog keus uit meerdere paardjes:)
Natural horsemanship is ook zeker goed mogelijk met de paarden van daar, de eigenaresse doet het zelf ook :)

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 22:00

Het zijn brave paarden die perfect zijn voor buitenrit ze schrikken niet snel.
Somige paarden kunnen wel alleen naar buiten maar ze worden vaker per tweetal verhuurt
Het inrijden gebeurt allemaal in kudde verband.
Ze krijgen een zadel op en worden even gelongeert in de bak dan gaat er een ervaren ruiter erop en gelijk mee op buitenrit.
Zo leren de andere paarden het onbeleerde paard dat het helemaal niet eng is.
Tijdens de rit leren ze alles vanzelf de rem,stuur,gas zulke dingen.
Henk en Jose hebben hart voor hun paarden en zorgen goed voor ze.
Als je er gewoon heen belt en zegt dat je graag een paard wil kopen kan je een afspraak maken om te gaan kijken. Bind je niet vast op een speciaal paard ze hebben veel ervaring ermee en kijken wat voor paard het meest geschikt is.
Zelf kom ik er al jaren zowel op volwassene kamp als om te huren.
Nooit teleurgesteld geweest op wat voor paard ik kwam.
Ze zijn heel sterk doordat ze het hele jaar door buiten staan en in kudde verband leven.

En wat het tuig betreft ieder paard krijgt altijd een zadel wat past.
En kwa hoofdstel doen ze gewoon een bit aan het halster vast heeft hetzelfde effect als een gewoon hoofdstel en de paarden doen het er prima op.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 15:54

Ik vind de prijzen wel wat aan de hoge kant voor paarden die enkel rechtuit kunnen lopen. Maar dat kan aan mij liggen :+