Wat is nou echt een goede stal in Groningen/Noord Drenthe

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hollyleaves

Wat is nou echt een goede stal in Groningen/Noord Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 21:14

Hoi!
Thuis hebben wij een zeer kleinschalige pensionstalling. Opzich vind ik het mijn ideale stalling. Nu kreeg ik laatst de vraag van een kennis of ik nog ruimte had. Ik zit echter vol. Ze vroeg me wat nou echt een goede plek zou zijn om haar paard neer te zetten. Ik kon zo opzich wel een aantal stallen bedenken, maar bij de ene stalling zijn ze overdag niet buiten, bij de andere heb je een mindere bak, de andere weer minder mogelijkheden voor buitenrijden. Nu vroeg ik me af wat bokt nou de ideale stalling vindt in deze regio en waarom.
Eisen van mijn kennis;

Elke dag naar buiten in de herfst/winter
Goede berijdbare bak
Leuke sfeer
Goede omgeving om buiten te rijden
Genoeg weidegang in de zomer met een goed weidebeleid
Veilige omheining
Paarden voldoende contact met soortgenoten
Keuze om hooi of kuil gevoerd te hebben
Keuze om op vlas, zaagsel of op stro te staan

Ik ben benieuwd!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Wat is nou echt een goede stal in Groningen/Noord Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 21:27

VSW -> ED

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 21:29

Ik sta zelf al jaaaren bij Stal de Wijk in Oldekerk en dat bevalt mij erg goed! Het is wel een manege, maar het is niet zo dat de kinderen bij alle paarden mogen komen en er zijn ook niet zoveel lessen omdat het kleinschaliger is.

De paarden komen zodra het mooi weer wordt overdag op het land met alle andere pensionpaarden, als het moet kunnen er meerdere groepen van worden gemaakt. Als het weer slechter wordt komen ze in een (verharde) paddock te staan. Dit in kleinere groepjes. Er is een binnen en buitenbak. De binnenbak (20x60) is erg fijn en er word een keer in de week gesproeid en gesleept. Buitenbak is al erg oud, maar is goed te rijden. Er zijn geloof ik wel plannen voor een nieuwe buitenbak. De sfeer is super leuk! Het is gewoon een kleine stal en iedereen is ook begaan met elkaar. Je komt er ook wel makkelijk tussen. Het buitenrijden kan wel, maar voor de bossen enzo moet je toch wel een stukje rijden. Maar we zitten wel mooi in een rustig dorp en we zitten midden in de landerijen dus er is altijd wel wat te zien. Ook zijn we (de pensionklanten) nooit te beroerd om mee buiten te rijden en dingen te laten zien. Omheining is gewoon schrikdraad. Qua voer en strooisel kun je goed overleggen met de staleigenaren. Zij hebben zelf absoluut het beste met de paarden voor.

Ontwormen gebeurd trouwens altijd tegelijk en inenten ook. Ik geloof ook dat inentingen en ontwormen bij de prijs inzit (Ben ik niet helemaal zeker van). Ook met bekappen zorgen we altijd dat we even een clubje bij elkaar hebben. De paardentandarts komt ook wel eens langs. Als je er een keertje niet bent of eerder weg moet en je bijvoorbeeld dekens moet verwisselen is ook niemand te beroerd om het niet te doen. En met de hoefsmid of tandarts of wat dan ook is ook niemand te beroerd om het paard vast te houden ofzo, zodat je niet speciaal daar heen hoeft te komen.

http://www.staldewijk.nl

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 23:23

Stallen met én een goede bak én voldoende weidegang én fijne uitrijmogelijkheden zijn op één hand te tellen, helaas. Als je dan ook nog een stalhouder wil die meedenkt, is het helemaal zoeken naar een naald in een hooiberg.
Niet om je kennis te ontmoedigen :+ maar wees gewoon kritisch en geloof iemand niet op zijn blauwe ogen dat ze doen wat ze beloven.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 19:21

De stalling in Oldekerk ziet er leuk uit. Paardvriendelijk ook zeg. Heb m naar dr doorgestuurd, de site maar ze vond het net iets te ver weg. Ze wil t graag kunnen fietsen en vanaf stad centrum Groningen naar mij (Peize) vindt ze al net aan ver genoeg :+

WendyBZ: Ja, zo zat ik nu dus ook. Heb vroeger op een pensionstalling gestaan waar ik maar gewoon bleef omdat het 1 minuut naast huis was. Toen mijn oude pony overleden was en we nog 1 over hadden die veel jonger was zijn we verder gaan kijken en kwam ik op een relatief perfecte stalling, wat niet heel lang duurde ivm failliesement van de staleigenaar. Enige nadeel dat ik daar kon benoemen was dat er kuil gevoerd werd en geen hooi, wat ik graag had gehad. Daarna tijdelijk op een andere stalling in NO Groningen gestaan ter overbrugging, maar ik was heel blij dat we al snel ons huidige plekje vonden :D Ik kon me niet in vinden in het beleid van een heleboel dingen, dus ik snap wat mn kennis bedoeld. Ik heb in die periode ook heel wat stallen bezocht voor ik de overbruggingsstal had gevonden, maar er waren altijd weer dingen waarvan ik dacht, mwah, dat kan wel s een probleem gaan worden. Vandaar dat ik ook echt niet weet welke ik dr moet aanraden die haar eisen enigzins goed bevat. Dan zit je misschien al vast aan particulieren die stalling aanbieden?

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 19:36

Jammer dat het wat te ver weg is voor haar. Succes met zoeken in elk geval :)

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:50

Bij ons kan vrijwel alles wat er geeist wordt.
We zitten aan de rand van het bos in Noordlaren en hebben momenteel nog 1 plekje vrij.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 00:43

Bedankt voor je reactie! Hebben jullie een site oid wat ik aan haar kan laten zien? Kan ook wel middels mijn bokt account anders. Even voor een eerste indruk aan foto's. Hoever fietsen vanaf de binnenstad van Groningen is het?

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 13:33

Geen andere aanraders? Stallen waar een wachtlijst voor is mogen ook aangeraden worden :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 13:35

Ik heb je Pb gestuurd, ik heb nog wel meer namen, maar sta niet voor niks daar waar ik sta ;)

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 13:54

Ik heb geen pb, kan dat kloppen? :)

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 12:05

Je kan Mistid op bokt eens vragen. Hun hebben ook pensionpaarden er staan. Ik heb er zelf ook gestaan toen ik nog een paard had.
Zij wonen in Bunneveen, dus naast Peize.