Wie helpt mij van mijn paarden angst af

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lottieenzoo

Wie helpt mij van mijn paarden angst af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 21:09

Hallo lieve allemaal.

Ik zit met een vreselijk probleem, 3 en half jaar geleden heb ik 2 paarden gekregen ( veulens ) Het zijn 2 kwpn ers de een is een spring paard de ander dresuur. Ze zijn allebei prima opgevoed en hele lieve paarden daar zit het hem dus niet in. echter ben ik door een paar stomme dingen vreselijk bang van ze geworden. uit de stal halen en poetsen lukt en daar houd het dus mee op. Mijn ene paard is nu zover dat ik er op zou kunnen rijden. en ik heb er nog nooit opgezeten !! het is altijd mijn grote droom geweest eigen paarden te kunnen houden en nu laat ik me leiden door mijn angst Ik ben een grote geluks vogel we hebben eigen stallen wei en een bak ik hoef nooit iets te betalen maar ik ben echt heel erg bang! ik ben dit zo beu daarom plaats ik deze oproep. Ik zoek iemand die mij zou kunnen en willen begleiden in mijn angst zodat ik uiteindelijk op mijn paard klim.( niet iemand die zegt hup verstand op nul en erop dat kan ik dus niet) Eventueel tegen vergoeding of rijden op mijn paard... de nood is echt hoog... wie helpt mij weer op mijn paard? Mijn paarden staan in rucphen. Als je eventueel in de buurt woont en vervoer is een probleem kan ik je ook ophalen.

Groetjes Lotte

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:13

Allereerst vind ik je ontzettend vervelend schrijven voor een 18 jarige. Verder hoort dit (of toch het laatste stukje, want daar ben je opzoek naar een instructrice/teur?) op boktmarkt.

Wat je misschien eerst kan doen is grondwerk-lessen nemen bij iemand om op die manier wat meer vertrouwen te krijgen in je paarden en dan van daaruit uiteindelijk erop rijden.

Zijn ze trouwens zadelmak en ingereden? Zo niet, dan zou ik ze eerst door iemand laten zadelmak maken, inrijden en doorrijden.

edit: stukje toegevoegd
Laatst bijgewerkt door LOLLYYwood op 12-01-14 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Shet_Jack

Re: Wie helpt mij van mijn paarden angst af

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:17

Ik zou ook een goede instructeur zoeken of wegbrengen voor inrijden en dan door middel van veel lessen ...... Je angst overwinnen

lottieenzoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 21:22

mijn paarden zijn ook van mijn vader eentje is al ingereden en de andere word van het voorjaar ingereden. ze word meerdere malen per week gereden en is braaf dat is het dus niet..

Shet_Jack

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:24

Dat stond er niet bij vandaar mijn reactie

lottieenzoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 21:25

Sorry dat ik het niet juist heb geplaatst wil wel nog even zeggen. Mijn excuses voor mijn grammatica vond dit al erg moeilijk om hier hulp voor te vragen en dit toe te geven. En opmerkingen als : ik vind je erg vervelend schrijven voor een 18 jarige helpt er niet echt bij. Dus zou u deze alstublieft voor u willen houden? Niet aanvallend bedoeld maar voor een volgende die dat misschien ook kwijt wilt...

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:27

Zo onduidelijk vind ik je bericht ook niet inderdaad.

Maar zoals iemand anders opperde: misschien iemand zoeken die je eerst vanaf de grond kan helpen?

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:28

Wat een vervelend probleem TS dat je bang bent voor je eigen paarden.
Vraagje: ben je alleen bang geworden voor je eigen paarden, of voor paarden in het algemeen?

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:29

Ik zou met een goede instructeur het weer rustig oppakken, en niet sneller dan jij aan wil.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:31

Ik denk dat je het beste professionele hulp kunt zoeken bij iemand die grondwerklessen geeft en instructielessen enzo :) Een lieve bokker die je wil helpen is natuurlijk ook wel goed, maar ik denk dat je met professionele instructie beter over je angst heen kunt komen en meteen ook leert hoe je je paard kunt begrijpen :) heb je wel eerder al paardgereden? waarom ben je zo bang geworden?

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:31

Heb je zelf les? Wat is je ervaring met het rijden van paarden in het algemeen? Misschien kun je eerst wat gaan oefenen met paarden die wat meer ervaren zijn, en niet zo jong en pril. Ik heb ook een tijd gewoon bij een manege gereden voor ik op een eigen paard stapte. Je komt wat meer in het ritme zo.

Voor wat betreft het schrijven: er zijn wat algemene regels voor taal op bokt. Dit om het lezen wat makkelijker en begrijpelijker te maken voor iedereen. Is niets persoonlijk, hoor. We willen allemaal helpen, als we begrijpen wat de vraag is.

ik heb mijn eigen (was nog niet ingereden) paard naar een heel goed (professioneel) adres gebracht om te worden beleerd. Daar ben ik onder begeleiding opgestapt. Dat was gewoon het beste om te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:33

Wat een naar probleem TS! (en ik vind je niet onduidelijk schrijven hoor).

Zoals ik het lees heb je heel veel angst om te rijden, niet voor de paarden an sich omdat je ze wel kunt poetsen.

Hoe gaat het longeren, doe je dit wel eens of heb je daar ook angst mee opgebouwd?
Ik denk dat als jij op zoek gaat naar een hele lieve, rustige instructrice en hier heel veel tijd in steekt, het wel goed gaat komen hoor! Maar de kunst is wel zoeken naar een hele lieve en rustige instructie die jou begrijpt en die heel rustig aan wil doen met je.

Wellicht is het ook een idee om nu veel te poetsen en van de zomer, wanneer de paarden lekker op de wei staan, het lessen op te pakken. Nu zullen veel paarden misschien ook wat springeriger zijn, wat jouw angst natuurlijk niet ten goede komt!

Er zijn ontzettend veel lieve instructeurs/instructrices en als je er eentje kan vinden waar jij een "klik" mee hebt, dan weet ik zeker dat jij volgend jaar lachend op je mooie paarden kan zitten. Maar geef voor jezelf de grens aan, wees duidelijk naar de instructie en naar jezelf over je angst en waar deze nou precies in zit en doe alles op je eigen tempo!

En als je inderdaad echt heel bang bent met rijden, is rijden op wat brave manegepaarden nog geen heel slecht idee! Vaak kan je op maneges ook lessen aan de longe doen waardoor je je goed kunt focussen op jezelf in plaats van op het paard :)

Kedevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:38

LOLLYYwood schreef:
Allereerst vind ik je ontzettend vervelend schrijven voor een 18 jarige.

Allereerst vind ik dit een ontzettend vervelende opmerking ongeacht wat voor leeftijd.

Ts ik denk dat je het beste opzoek kunt naar een instructeur/instructrice. Desnoods win je eerst je vertrouwen terug met makke manege paardjes.

lottieenzoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 21:41

Hallo allemaal bedankt voor de reacties. Heb zelf al 8 jaar paardgereden. Ik ben geen natuurtalent maar de beginselen zitten er in. De reden waarom ik zo bang ben geworden weet ik eigenlijk niet. Ik ben altijd al wat voorzichtig geweest maar ik denk dat ik me teveel heb laten gaan daarin en nu krijg ik die angst dus niet meer weg. Longeren ging altijd goed dat zijn inderdaad de beginselen waar ik ze mee 'mak' gekregen heb als ik dat zo mag noemen. Een tijd terug ging ik mijn paard na lange tijd weer zelf longeren en toen steigerde ze erg hoog waardoor ik dat dus niet meer gedaan heb. Klinkt erg hopeloos allemaal he haha. zoek ook inderdaad iemand met ervaring die weet waar hij/zij het over heeft. Mijn topic staat waarschijnlijk verkeerd want ik ben wel degelijk opzoek naar een instructrice of instructeur die er ervaring in heeft en dan het liefst ook ervaring met angstige ruiters. Misschien weten jullie iemand in de buurt die erg goed is?

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:46

Ik denk dat je dan inderdaad beter iemand kan vinden die jou vanaf de grond weer gaat leren vertrouwen dus grondwerk. Zoek eens op freestyle en dergelijke op google of op bokt ik denk wel dat je dan aan een instructeur kan komen. Vaak komen ze van wat verder weg en betaal je reiskosten houd daar rekening mee.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:53

Vraagje aan ts: heb je het alleen met je eigen paarden? Durf je op een ander paard je vertrouwen in het zadel op te vijzelen?

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:56

Sorry, ik woon in het oosten van het land, niet echt in de buurt helaas. De meeste die ik ken zitten hier in de buurt. Mijn paard staat in pension op een goed adres. Dus er zijn altijd stalgenootjes in de buurt die me kunnen helpen als ik ergens mee zit. Les is zo ook heel makkelijk te regelen, daar hoef ik ook niet de deur voor uit. Paarden aan huis is wel fijn, maar er zitten ook nadelen aan.
Wat zou kunnen helpen is gewoon alle dingen doen die goed gaan. Poetsen of wandelen. Zoek iemand waarmee je samen kan gaan longeren, om het een en ander weer op te pakken. In het verleden is dat goed gegaan, dus zou het niet zo moeilijk moeten zijn.
Er is een topic op bokt dat gaat over angstige ruiters. Die helpen elkaar over de angst heen, door er over te schrijven. Misschien wonen er bij jou in de buurt wel bokkers die je een keer kan ontmoeten om zo verder te komen.

Het is ook zo, in jouw geval, dat het nog jonge paarden zijn, die wel eens een vreugde sprongetje kunnen maken. Daar moet je niet van schrikken, dat is normaal. Gaat vanzelf wel over als ze wat ouder worden. Van mij mogen ze ook plezier hebben. Dat ze dan wel eens wat huppelen vind ik niet erg, zolang ze bij me blijven en het niet kwaad bedoeld is. Ze moeten het tenslotte ook een keer leren allemaal.

Lot_Sem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:28

Ik zou jezelf maar eens goed afvragen of je het wel écht leuk vind en ermee verder wilt gaan want dan zou je toch niet bang hoeven zijn? Vertrouw je je paard(en) wel 100%? Want als je dat doet/hebt, kom je al een heel eind.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 11:56

Aangezien TS meer op zoek is naar begeleiding en op dit moment nog niet te paard zit is het nog geen rijtechnische vraag. Ik verplaats het naar ED.