Gezocht: paardvriendelijke manege in limburg

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

juliatepaard

Gezocht: paardvriendelijke manege in limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 14:34

hoi allemaal,

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Mijn dochtertje van 6 jaar is helemaal gek van paarden. Ze wil dan ook heel graag op paardrijden.
Ik kan me dat goed voorstellen, want ik was vroeger ook helemaal verliefd op paarden en alles wat ermee te maken had.
Echter, nu ben ik wat ouder en kan ik me beter voorstellen hoe het voor een paard/ pony moet zijn om de hele dag met allemaal verschillende mensen rond te lopen die nog moeten leren om goed te rijden en daardoor te hard met het dier omgaan.

Kort gezegd, ik ben op zoek naar een manege in zuid limburg die kinderen vanaf 6 jaar les geeft, waar de paarden grotendeels in een kudde leven, waar het paard het belangrijkste is, waar ze liefst bitloos rijden en waar de ruiter evt. centered riding kan leren.

Ik heb al de volgende gevonden (deze maneges hebben wel deze werkwijze, maar nemen geen kinderen van 6 jaar aan):
ponyclub maastricht, spirithorses in riemst.
Ook heb ik humaan met paarden in Kerkrade gevonden en zij was eigenlijk alles wat ik zoek, maar een les kost 30 euro en de reiskosten zijn voor ons nog eens 15 euro en dat wordt dus te duur voor ons.

Weet iemand misschien hoe het zit met Hagenbeck stables in Wijnandsrade? Dit is een westernstal en hier kun je wel bitloos leren rijden en centerd riding leren volgens mij, maar ik weet niet hoe de paarden worden gehouden.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Groetjes, Kim

chuzzle

Re: Gezocht: paardvriendelijke manege in limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 20:52

Ik zou je niet aan een adres kunnen helpen; maar bij Hagenbeck zou ik niet gaan met de keuze die jij wilt maken. Mijn buurmeisjes hebben er gereden, ben er ook vaker gaan kijken omdat ik zelf ook western rijd, maar ondanks dat het voor mij maar 2 km van huis is, ga ik er niet heen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 22:33

www.spirithorses.be net onder maastricht :-)

bitloos, ijzerloos, paarden in kudde én centered riding ;-)

juliatepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 23:21

Hoi arabesk,

Klopt van spirithorses, maar zij geven pas les vanaf 8 jaar. Onze dochter word net 6. Het hoeft ook niet perse les te zijn, al zou ze maar bijv. ééns in de twee weken op een paard kunnen zitten, dat vind ze al geweldig! Maar dan wel waar goed met de paarden omgegaan word natuurlijk!

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 11:15

juliatepaard schreef:
Hoi arabesk,

Klopt van spirithorses, maar zij geven pas les vanaf 8 jaar. Onze dochter word net 6. Het hoeft ook niet perse les te zijn, al zou ze maar bijv. ééns in de twee weken op een paard kunnen zitten, dat vind ze al geweldig! Maar dan wel waar goed met de paarden omgegaan word natuurlijk!

Bij Spirithorses is de minimumleeftijd 12 jaar zelfs. http://www.spirithorses.be/regelsenvoorwaarden.html Er rijden verder ook vrijwel geen kinderen (tenzij pensionners) dus dat is misschien ook niet zo leuk voor je dochter ;-).

Zelf heb ik vroeger leren rijden bij manege t 'Hwagveld in Meerssen. Daar staan de paarden wel op stal, ze worden beslagen en deels met en deels zonder bit gereden. Allemaal dingen waar ik tegenwoordig helemaal niet meer achter sta maar die je helaas bij ontzettend veel maneges toch tegen zal komen. Van de "normale/traditionele" maneges is dit wel een kindvriendelijke en kijken ze (op hun manier) absoluut naar het belang van de paarden. Zo staan er een aantal 30+ paarden van hun zelf op pensioen. Niet meer kunnen rijden in de les is voor hun niet (zoals op vele andere maneges helaas wel) einde verhaal.

Misschien kun je er iets mee! Succes!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 11:21

Ik zou de keuze niet maken om mijn kind vanaf zes te laten rijden, het is gebleken dat dit niet goed is voor heupen en dergelijke.

Lynn (sinds Mei 8) heeft netjes moeten wachten tot haar achtste voor ze op paardrijden mocht. Tot die tijd heeft ze wel haar zwemdiploma's gehaald én geturnd. Ze keek enorm uit naar haar achtste verjaardag maar no way dat ze eerder mocht paardrijden. ;) Natuurlijk zeuren en dergelijke, maar al met al heeft ze tot die tijd met haar speelgoedpaarden gespeeld, buiten paardje gespeeld, zijn we paarden gaan poetsen en eens erop zitten, ermee leren wandelen etc. Maar rijden, eh eh. Dat mocht ze niet. :n

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 11:23

KBTP schreef:
Ik zou de keuze niet maken om mijn kind vanaf zes te laten rijden, het is gebleken dat dit niet goed is voor heupen en dergelijke.

Lynn (sinds Mei 8) heeft netjes moeten wachten tot haar achtste voor ze op paardrijden mocht. Tot die tijd heeft ze wel haar zwemdiploma's gehaald én geturnd. Ze keek enorm uit naar haar achtste verjaardag maar no way dat ze eerder mocht paardrijden. ;) Natuurlijk zeuren en dergelijke, maar al met al heeft ze tot die tijd met haar speelgoedpaarden gespeeld, buiten paardje gespeeld, zijn we paarden gaan poetsen en eens erop zitten, ermee leren wandelen etc. Maar rijden, eh eh. Dat mocht ze niet. :n

Oh echt, wist ik helemaal niet. Ik ben zelf met 11 begonnen maar kan me, nu ik nog steeds veel rij, ook wel indenken dat het misschien niet goed is voor zo'n jonge kinderen. Maar zou er echt verschil zijn tussen 6 en 8? Met 8 zijn ze ook nog volop in de groei en ontwikkeling toch?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 11:26

KBTP schreef:

Hangt er natuurlijk wel vanaf wat je onder rijden verstaat hè. ;) Eens in de week een paar rondjes stappen, is natuurlijk heel wat anders dan gelijk een heel uur les hebben. ;)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 11:33

@Angela_28 het heeft iets met het heup gedeelte van het kind te maken, en de aansluiting van de ruggengraat. Hoe het precies zit durf ik niet te zeggen. :n Ik zelf ben ook pas met 8 jaar mogen beginnen, dit omdat dat de minimumleeftijd was van de manege en omdat het mijn moeder werd aangeraden op de GGD. ;)

@Sientje, kinderen hebben NOOIT een volledig uur les, maar stel ze zijn zes en krijgen per week 2x een half uurtje les is dat wél een uur, dat is dan vier uur in een maand. Of twee als ze één keer in de week les hebben. Dat is dan toch voor de botten een belasting in mijn ogen. Het kind wordt namelijk een een vrij onnatuurlijke houding gezet, kinderen moeten over het algemeen veel verder met de benen uit elkaar dan volwassenen. Het idee is een beetje te vergelijken als ik (1.58) op een Belgisch koudbloed zou gaan zitten, dan moet ik ook zo ver met mijn benen uit elkaar, dan heb ik ook de dag erna flinke spierpijn.

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 21:03

Manege Hippotel kan ik je zeker aanraden.

PaulaC98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:47

Die bij maastricht is zéker aan te raden! (:

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 16:06

KBTP schreef:
@Sientje, kinderen hebben NOOIT een volledig uur les, maar stel ze zijn zes en krijgen per week 2x een half uurtje les is dat wél een uur, dat is dan vier uur in een maand. Of twee als ze één keer in de week les hebben. Dat is dan toch voor de botten een belasting in mijn ogen. Het kind wordt namelijk een een vrij onnatuurlijke houding gezet, kinderen moeten over het algemeen veel verder met de benen uit elkaar dan volwassenen. Het idee is een beetje te vergelijken als ik (1.58) op een Belgisch koudbloed zou gaan zitten, dan moet ik ook zo ver met mijn benen uit elkaar, dan heb ik ook de dag erna flinke spierpijn.

Is dit niet een beetje overdreven? 'Jij zegt dat het wel 4 uur in de maand is, op ruim 600 uur in de maand. Daarnaast heb je kinderen wel eens in van die houdingen zien zitten (been in de nek, en dat soort?)En dan kan je ze beter ook niet laten spelen, veel rennen en springen is erg belastend voor de rug, en dan heb je ook het risico om te vallen. Kom nou, een uurtje in de week is weinig (en vooral als dat dan in tweeen is gesplitst!

Intopic, helaas woon ik in frankijk dus ken geen maneges in Limburg
Voor een paardencurses (natuural rijden), ken ik wel een adress, alleen wel best duur: http://www.terra-natura.nl/http/content ... .php?ID=36

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 15:51

Trouwens, bij de mongolen leren de kinderen al met 2 jaar rijden, en die hebben daarna echt geen rugproblemen (hoe kunnen ze anders hun zware werk blijven doen?)

juliatepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 22:02

familyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 16:17

Bij ons kan je beginnerslessen volgen voor 1,2 of 3 personen of kinderen in Landgraaf.
De lessen duren 1 uur en als je 15 minuten eerder komt kan je poetsen en opzadelen.
Ook kan je een shetlandpony huren voor een leuke bosrit wel onder begeleiding van een volwassene.
Het kost 10,-p.u
Bel voor info 0683775580 of stuur een email naar familyhorses@hotmail.com

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 16:26

Mijn dochters reden al als peuters, natuurlijk maar kort en niet dagelijks maar vanaf een jaar of vier toch steeds meer. Geen van beiden heeft daar afwijkingen aan over gehouden. Je moet ze natuurlijk geen uren per dag op een paard zetten.

GenerationR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 17:09

Pony club Maastricht is ook heel erg paardvriendelijk.
paarden staan altijd buiten op een weide in een grote kudde en er word heel paardvriendelijk gewerkt!

evelien352

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 20:42

Manege Kremer in Niewwiller of hoe je dat spelt xd

elke les duurt een half uur maar je kan ook een uur rijden
een half uur is 8 euro
en een uur is 14,50 dus 1,50 korting

ze geven super goed les de pony,s zijn allemaal super lief paarden bijten of trappen niet de mensen met pesionpaarden zijn ook gewoon aardig tegen de kinderen en het is niet zo van dat op een hoofdstel een naamkaartje hangt enzo.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 12:49

Ik verplaats je topic even naar ervaringen en diensten :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 14:06

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 14:13

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 14:35

Het is alleen wel een topic uit 2012?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 14:36

haha, lekker :+ Dat had ik ook niet door, waarschijnlijk is evelien via google of de zoekfunctie bij dit topic uit gekomen :D Hebben de mods duidelijk ook niet doorgehad :')