Gezocht: Ervaren persoon om D-pony te beleren voor koets

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Djeenie

Gezocht: Ervaren persoon om D-pony te beleren voor koets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 14:11

Beste bokkers,

Ik en mijn vriend zouden onze D-pony graag willen beleren voor de koets. Het gaat om een merrie van 17 jaar oud, ze meet 141 cm en mijn vriend heeft haar vroeger jarenlang onder het zadel gereden bij de LRV. We zijn nu allebei te groot om haar nog te kunnen rijden, waardoor ze al zo'n 6 jaar enkel als grasmaaier functioneert. We zouden graag met haar aan de slag willen, en daarom zouden we haar graag voor de koets willen beleren.
Mijn vriend heeft vroeger met zijn opa vaak gemend, met de sierkoets en een draver ervoor :) Zelf is onze menervaring toch wat meer beperkt, en we willen het risico niet nemen om de pony helemaal verkeerd op te leren. We zijn begonnen met haar te leren wennen aan het tuig en met het werken aan de lange teugel. Dit neemt ze goed op. Nu zitten we in onze examenperiode en staat het werken met de pony even op een laag pitje, maar binnen 3 weken wordt dit weer opgenomen :)

We gebruiken nu het oude tuig van de draver voor haar, maar we zouden wel een tweedehandstuig willen aanschaffen om haar eens helemaal in het tuig te kunnen spannen. De sierkoets is te groot, en een menwagentje voor de D-pony hebben we nog niet.

We zijn zelf al naar een tuigenmaker geweest die ons heeft aangeraden om de pony eerst te beleren voor de koets alvorens nieuw tuig en een marathonwagentje aan te schaffen. We hadden hier in de buurt iemand gevonden, maar bij nader inzien zouden we liever iemand anders onze pony laten opleren...

Het is een pittige dame die heel snel op haar achterbenen staat als ze het niet met je eens is. Je moet hier echter even doorkijken en rustig doorgaan met wat je aan het doen bent, dan heeft ze snel genoeg door dat haar staakgedrag niet helpt en dan is ze rustig. Dat nerveuze heeft ze ook niet elke dag, soms is ze heel lastig, en een andere keer sta je ervan verstelt hoe braaf en rustig ze is :)

De pony is al 17, maar een beetje rondsnuffelen op bokt zei me dat die leeftijd nog niet te oud is om haar op te leren :)

Vandaar onze oproep: We zijn dus op zoek naar iemand die onze pony zou kunnen inspannen voor de wagen. Het zou dus iemand moeten zijn die een eigen wagentje heeft voor een D-pony, aangezien we deze zelf nog niet hebben. Als blijkt dat de pony niet geschikt is voor de wagen, dan hebben we de hele boel niet nodeloos aangeschaft. Van zodra ze wel goed in de wagen kan, dan komt er nieuw tuig en een 2ehands wagentje. Liefst iemand met de nodige ervaring :)

De pony staat nabij Zelzate, aan de Belgisch-Nederlandse grens op 10 minuten rijden van Terneuzen. We zoeken dus iemand in de buurt waar we de pony naartoe kunnen brengen zodat ze kan opgeleerd worden. We zouden zelf graag bij het proces betrokken zijn, en zouden graag af en toe langskomen om mee het leerproces van de pony te kunnen volgen. Uiteraard willen we dan onder begeleiding ook zelf leren hoe we haar het beste rijden, zodat we niet roekeloos aan onze eerste ritten samen beginnen. We zouden haar gebruiken om recreatieve ritjes met de koets te rijden.

Uiteraard wordt dit allemaal vergoed :)

Als iemand zichzelf geroepen voelt, of je bent heel tevreden over de persoon die jouw pony heeft opgeleerd, aarzel dan niet om ons te contacteren hier in het topic of via PB! Liefst niet in het Noorden van Nederland, de afstand moet een beetje doenbaar blijven voor ons :)

Vriendelijke groeten,
Janne

PS: Modjes, mijn excuses als dit topic niet goed staat :)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Gezocht: Ervaren persoon om D-pony te beleren voor koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:16

Ik verplaats dit topic van AR naar ED.