Albert van Es >> Cold reading? + Behandeling mislukt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Pansy_

Albert van Es >> Cold reading? + Behandeling mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 11:55

Excuses voor het lange verhaal, ik kon het moeilijk korter houden.
De stukjes met dikgedrukte woorden zijn het belangrijkste denk ik, dus als je niet het hele verhaal wilt lezen, kun je daarmee beginnen. :+

- - - - -

Ruim een jaar geleden heb ik een paard met een trauma gekocht. Omdat het allemaal nog moeilijk gaat en ik nogal wat vragen heb, ben ik op zoek gegaan naar iemand die me meer kon vertellen. Ik hoorde veel goede verhalen over Albert van Es, ben daar dus ook over gaan lezen op bokt. Natuurlijk waren er positieve en negatieve ervaringen, logisch. Omdat ik in mijn omgeving meerdere positieve verhalen had gehoord, zijn wij met mijn paard naar Albert gegaan. Mijn hulpvraag was hoe ik met haar om moest gaan, het liefste wilde ik weten wat ze meegemaakt had. Behandelen hoefde van mij niet (ik heb een hele fijne en goede fysio/osteo), maar mocht op zich wel.
Helaas heb ik een hele slechte ervaring opgedaan.. Voor de tijd had ik met mijn moeder afgesproken om weinig informatie te geven, omdat wij echt wilden dat het uit hem kwam, dat hij ons echt kon vertellen wat hij wist, zonder gekleurd te zijn door onze verhalen. Ik beantwoorde vragen, maar reageerde dus overal weinig op, bleef heel erg neutraal. (dit doen wij eigenlijk altijd bij nieuwe hulpverleners, zo kunnen wij ook heel objectief/observerend kijken)

Albert leek helemaal niet ‘helderziend’ of iets dergelijks te zijn. Naar mijn idee was hij aan het ‘cold readen’. Omdat hij van ons weinig input kreeg, ging het verhaal van alle kanten op.

Ik wil eigenlijk niet alles op internet gooien, maar laten we het erop houden dat hij mijn paard eerst volledig afkraakte op haar bouw (terwijl ik weet dat ze voor een dressuurpaard goed gebouwd is), toen op onze klik (die zouden we nooit krijgen. toen ik zei dat we die wel hadden, en dat dat de reden van het kopen was, zei hij dat we met rijden nooit een klik zullen krijgen. Tja, ik had toen al gezegd dat het rijden moeilijk ging), en toen op haar karakter. Toen hij het zo over haar karakter had was dat ineens wel zonde, want zo’n verkeerd paard was het niet. (hij sprak zichzelf alweer tegen)

Vervolgens voorspelde hij dat ik zal verongelukken met haar, hij zei dat enorm vaak en deed zelfs voor hoe mijn moeder achter mijn doodskist aanliep (als hij zo helderziend was zou hij toch moeten weten dat ik een broer heb die overleden is en dat wij ons er echt heel erg van bewust zijn dat het elk moment afgelopen kan zijn). Er waren 2 anderen bij die heel erg zijn geschrokken en hebben bevestigd dat hij dit voorspelde.

Wij hebben hem 3 dagen later gebeld met de vraag om meer uitleg. We hebben het gesprek opgenomen, dus hebben heel objectief kunnen luisteren. Hij vertelde een heel ander verhaal aan de telefoon (naar ons idee heeft hij niet door wie wij zijn) en krabbelt direct terug als we het over de voorspelling hebben. Ineens maakt hij ervan dat het zou kunnen gebeuren. Hij heeft het tijdens het telefoongesprek over dat ik misschien van haar af val, tegen de bakrand (terwijl hij tijdens de behandeling zei dat het in de bak nog niet zo’n probleem was, maar op een open terrein) val en als ze dan per ongeluk (!!) tegen me aan knalt, kan ik wel dood gaan. Totaal ander verhaal dan tijdens de behandeling. En… het was geen toekomstvoorspelling meer, maar het zou kunnen gebeuren. (net zoals bij ieder ander paard) Zijn geloofwaardigheid is ineens verdwenen, hij gelooft zelf niet eens in zijn voorspelling.

Helaas heeft hij ons paard ook behandeld. Het leek een osteopaat-achtige behandeling (heeft hij wel diploma’s?). Het ging ongestructureerd, keek niet alles na (de halswervels heeft hij bijvoorbeeld niet bekeken). Het ging snel, lomp en op een hocus-pocus manier (hij deed alsof hij ontzettend bijzondere dingen kon). Maar goed, als de behandeling goed is, is dat prima. Helaas was dat bij ons niet het geval.

Toen ik mijn paard kocht is ze door onze dierenarts die ook osteopaat is nog extra nagekeken en hij vond geen problemen. Later ben ik nog meerdere keren met haar naar onze fysiotherapeut/osteopaat geweest, ze heeft een aantal keren behandeld, er waren kleine dingetjes toen, maar niks ergs en mijn paard knapte er duidelijk van op. Ook een andere fysio heeft haar nog eens bekeken, maar niet echt behandeld. Zelf volg ik de opleiding voor fysiotherapeut en ik wil dieren fysiotherapeut worden, hierdoor ben ik veel bezig met mijn paarden richting beweging, los in het lijf zijn, etc. Veel lichamelijke belemmeringen vallen mij snel op. Ik heb de paarden thuis staan en observeer veel.
Helaas had ik direct al mijn twijfels na de behandeling van Albert. Hij zei dat ik direct diezelfde dag weer mocht rijden, maar mij leek dat niet slim, gezien hij flink ‘gemanipuleerd’ had, en het lichaam daarna rust nodig heeft normaliter. Ook liep ze niet lekker. Ze leek pijn te hebben in de achterhand. Ook was ze ineens heel scheef.
Ik heb onze fysiotherapeut gebeld, die zei dat ik nog even af moest wachten, anders was het te kort achter elkaar. Ik baalde, was ook boos, hoe kon hij?!

Nu, ruim 2 weken later (20 maart zijn we bij Albert geweest) zijn we bij de fysio geweest. In de tussentijd heb ik niks met mijn paard gedaan, ze heeft alleen maar op de wei gestaan (overdag). De fysio (die haar al een aantal keren eerder gezien had en behandeld, dit alles met tussenpozen van een paar maanden) schrok toen ze haar zag. Wat scheef!
Bij de behandeling bleek dat mijn paard nu haar linkerzijde lager hield (wisten we al, dat kun je namelijk goed zien aan de buitenkant. Vandaar dat ik vond dat ze scheef was), maar rechts zat ze helemaal vast. Zo erg dat ze erg veel pijn heeft gehad, ook bij de behandeling van de fysio. En nu is het nog niet goed, ik moet haar eerst longeren en dan afwachten hoe het gaat. Het komt vast goed, maar het gaat wel tijd kosten.

- - - - -

Maar goed, mijn drijfveer voor dit topic is het volgende:
Toen ik informatie over Albert van Es zocht op bokt, vond ik niks over de link tussen Albert van Es en cold reading. Ook las ik nergens dat een paard slechter geworden was van de behandeling.
Als ik dat had gelezen was ik er vast nooit aan begonnen. Ik zou graag meer ervaringen willen horen met Albert van Es (de andere topics zijn al oud). Zijn er meer mensen die de link met cold reading leggen? Zijn er meer mensen waarvan het paard niet goed behandeld is?
*Verwijderd*
Zelf ben ik na de behandeling van mijn paard bij de behandeling van 4 pony’s geweest (door Albert). Bij alle 4 kreeg ik niet het idee dat hij helderziend is (maar goed, dat blijft subjectief) en hij suggereerde veel te kunnen. Zo zei hij dat een van de pony’s kissing spines had en hij dat even weggemasseerd had (dat is niet mogelijk). Een andere pony had een knie die op slot schoot, en hij zei dat hij die wel even goed zou zetten, echter, er was geen verandering, terwijl hij deed voorkomen dat hij het probleem verholpen had. (ik heb zelf een paard gehad die de knie vaak op slot had zitten, dus ik weet wel hoe dat eruit ziet)

- - - - -

Zelf ben ik meerdere keren naar andere osteopaten, fysiotherapeuten, chiropractor, acupuncturist, massageurs, etc. geweest. Ik weet dus hoe anderen te werk gaan. Verder ga ik vaak naar informatieavonden en lees veel boeken. Hoe het allemaal ‘werkt’ weet ik dus wel ongeveer. Ik observeer veel, kan veel zien van een standfoto of een paard die gewoon stilstaat (hoe ze in beweging zijn en waar de problemen zitten). Dit komt gewoon simpelweg door veel te lezen en te kijken.
Helemaal geen hocus-pocus dus.

Waarom denk ik dat Albert van Es aan cold readen doet?
Even wat achtergrond informatie over cold reading:

Vanaf 5:00 (uitgebreid) of 6:10 - 12:11 (kort)

Albert liep al een hele tijd (5 minuten?) rond in de ruimte waar wij stonden met het paard, en had ons daarvoor ook al zien lopen. Daarmee krijgt hij heel veel informatie binnen (ik leer op school dat je als fysio daaruit al heel veel informatie kunt halen). Toen hij later dus begon over mijn linkerarm (mijn mindere kant, ik ben rechts), was dat natuurlijk niet gek. Daarbij zijn de meeste mensen rechts.

Aan een stuk door ging het zo dat hij dingen algemeen noemde en mijn reacties peilde. Vervolgens ging hij erin verder of zocht hij een andere weg. Ik heb die middag alle dingen opgeschreven die ik nog wist die hij gezegd had. Het is een hele lijst en de conclusie is:

Hij heeft heel veel dingen gezegd, waarvan het grootste deel niet klopte, een klein deel zou kunnen en een ander klein deel was waar, maar op heel veel mensen toepasbaar of uit mijn antwoorden te herleiden.

Zo begon hij met de vraag wat we deden. ‘Is het een springpaard? Je springt met haar he?’ toen ik zei dat ik rondjes reed (tja, dressuur kon ik het nog niet echt noemen), ‘spring je dan ook?’. Maar nee, ik ben een dressuurruiter, mijn paard is een dressuurpaard. Hij zei dat ik met rijden direct de teugels op maat pakte en aan het werk ging (hoge hoofd-hals). Ik ontkrachte dat (ik besteed veel aandacht aan een warming-up). Toen zei hij dat ik maar gewoon aan een los teugeltje rondjes reed, niet te moeilijk, met een lach op mijn gezicht. (hij lette erg op mijn reacties en ging daarop door: cold reading?) Hij sloeg de plank wel volledig mis, ik ben namelijk heel fanatiek, maar niks ten koste van het paard en ik wil er wel plezier in houden.
Hij schatte mijn karakter verkeerd in, mijn manier van rijden schatte hij verkeerd in. Hij zei dat mijn paard helemaal niet sociaal was en altijd alleen stond in de wei, maar ze is juist heel sociaal en de andere paarden zijn heel gek met haar. Hij zei dat ik al een jaar op haar reed, en dat klopt niet.
Hij zei dat ik haar te dik had gevoerd puur omdat ik dat mooi vind, nou, haha, zo erg ben ik niet hoor. Gezondheid staat toch echt voorop. Toen hij zei dat er wel ruim 20 kilo af mocht, was mijn eerste gedachte ‘dat is niet veel op zo’n heel paard’, hij zei ‘ja, dat lijkt wel veel! En dat is ook zo’ (hij schatte mij dus niet goed in)
Hij zei dat mijn paard heel nauw (smal) is, ze liep daardoor ‘pootje over’. Ik zei dat ik het niet met hem eens was, mijn paard is echt niet nauw en loopt ook absoluut geen ‘pootje over’. Toen reageerde hij met ‘dat komt omdat ik haar net wijd gezet heb’. Tja, dat maak je mij niet wijs, ik ken dit paard al langer en weet dat dat ook niet zomaar kan.

Hij heeft geen enkel probleem dat we hebben met dit paard benoemd. Hij zei uit zichzelf niks over haar verleden en toen wij ernaar vroegen zei hij dat hij het niet nodig vond om daarmee bezig te zijn. Hij noemde wel even dat mijn paard door dat allemaal angst heeft voor kleine ruimtes, maar dat heeft ze niet (mijn andere paard wel, dus ik weet hoe het is).
Hij noemde ook dat ze nooit in open ruimtes zou kunnen, dan zou ze flippen. Toen ik vertelde dat ik haar vaak aan de hand mee nam hardlopen en zo buiten, en dat ze dan heel braaf was, zei hij dat het dan zo was onder het zadel. (waarom dan ineens?)
Ook zei hij dat we niet met andere paarden in een bak moesten rijden, want ook dan zou het helemaal mis gaan. Maar dat heb ik al eens gedaan, en toen werd ze er juist wat rustiger van (ze is ook heel sociaal). Hij zei toen dat ik maar moest afwachten, het zal nog gaan gebeuren. En zo zijn er nog veel meer dingen die hij heeft gezegd.

- - - - -

Ik ben dus 1x bij Albert van Es geweest. Voor mij was het 1x en nooit weer. Maar ik ben wel benieuwd naar andere ervaringen, ik zou zo graag willen weten waarom zoveel mensen zo positief over hem zijn. Zal hij dan een slechte dag gehad hebben bij mij? Nee, dat kan niet, dan kan hij niet zo goed geoefend zijn in de cold-reading technieken. Het houdt me in ieder geval wel bezig en ik hoop dat ik op deze manier mensen aan het denken kan zetten. Alle ervaringen zijn welkom!
Laatst bijgewerkt door Martine op 15-05-12 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zin verwijderd die niet voldoet aan de eisen van ED

Sky_As

Re: Albert van Es >> Cold reading? + Behandeling mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:18

ehm, nou ja wel een interessant verhaal om te lezen.
Maar wat had je verwacht van een reading? dit soort dingen krijg je toch altijd te horen bij een reading? Als een paard zou kunnen praten zou hij zelf wel een hoop zeggen. Als ik een paard zie lopen, kan ik ook aan zijn bouw/verbindingen zien of het een fijn paard is of niet om te rijden >> uitzonderingen daargelaten natuurlijk. De rest, dat je te horen krijgt hoe je rijdt, probeert hij ook af te leiden van hoe jij binnenkomt en in je schoenen lijkt te staan. Als iemand heel onzeker en schuchtig om zich heen staat te kijken kan ik ook zeggen dat het een onzekere ruiter is, en dat haar paard niet goed begrijpt wat ze wil.
En als er een hele zekere tante binnenkomt, zeg ik gewoon dat ze haar paard soms wat overdonderd met haar overheersende karakter en dat rijden daarom niet altijd even fijn gaat (sommige zekere tantes stralen namelijk ook al uit dat ze het geduld van een stoeptegel hebben, dus dat is ook iets waar een paard het minder fijn op doet)
je hoort het al, ik kan ook hocus pocus readingen gaan geven :D

Ik denk dat je gewoon teveel ervan verwachtte. Als je hier niet in gelooft, krijg je waarschijnlijk alleen maar onzin te horen. En mensen die er wel in geloven, die "begrijpen" hun paard zomaar ineens.....

Mijn ding is het niet, ik ga liever ergens heen waar ze me dingen aan kunnen tonen.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:19

Ik heb vorig jaar mijn veulen laten inslapen na een diagnose van hem, omdat ik alleen nog maar goede ervaringen gehoord en gelezen had. Dit is het eerste negatieve wat ik lees.
Ik heb toentertijd volledig op zijn oordeel vertrouwd.
Dus ik lees mee.
edit: voordat je oordeelt, lees aub dit topic: [IM] Dag kleine meid, ik zal je missen..

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 12:55

Bedankt voor alle reacties.

Sky_As schreef:
ehm, nou ja wel een interessant verhaal om te lezen.
Maar wat had je verwacht van een reading? dit soort dingen krijg je toch altijd te horen bij een reading? Als een paard zou kunnen praten zou hij zelf wel een hoop zeggen. Als ik een paard zie lopen, kan ik ook aan zijn bouw/verbindingen zien of het een fijn paard is of niet om te rijden >> uitzonderingen daargelaten natuurlijk. De rest, dat je te horen krijgt hoe je rijdt, probeert hij ook af te leiden van hoe jij binnenkomt en in je schoenen lijkt te staan. Als iemand heel onzeker en schuchtig om zich heen staat te kijken kan ik ook zeggen dat het een onzekere ruiter is, en dat haar paard niet goed begrijpt wat ze wil.
En als er een hele zekere tante binnenkomt, zeg ik gewoon dat ze haar paard soms wat overdonderd met haar overheersende karakter en dat rijden daarom niet altijd even fijn gaat (sommige zekere tantes stralen namelijk ook al uit dat ze het geduld van een stoeptegel hebben, dus dat is ook iets waar een paard het minder fijn op doet)
je hoort het al, ik kan ook hocus pocus readingen gaan geven :D

Ik denk dat je gewoon teveel ervan verwachtte. Als je hier niet in gelooft, krijg je waarschijnlijk alleen maar onzin te horen. En mensen die er wel in geloven, die "begrijpen" hun paard zomaar ineens.....

Mijn ding is het niet, ik ga liever ergens heen waar ze me dingen aan kunnen tonen.

Jij omschrijft wat ik bedoel. :j
Maar goed, ik had meerdere positieve verhalen gehoord, hele bijzondere dingen. Vandaar dat wij het wel wilden proberen.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 07-04-12 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 10:58

sarcastisch. Ja sorry, er zijn heus wel wat dingen die je van buitenaf kunt zien (bijv. scheefheid bij een paard, verkeerde beenstand, gezwellen of beenafwijkingen)....maar van buitenaf, kun je niet zien of bepaalde banden verrekt/beschadigd of gebroken zijn. (tenzij er een bot uitsteekt).
Ik vind het erg gevaarlijk om af te gaan op iemand die "het gevoel" heeft dat jouw paard dit of dit heeft. Terwijl er geen bewijzen zijn. Als hij mensen advies kan geven dat je paard heel ziek is, terwijl het dier nog nooit onderzocht is verder. Dan denk ik inderdaad dat deze man in het circus moet gaan werken, hij is de eerste die dwars door je paard heen kan kijken en zodoende kan zien wat hij mankeert. (dit zou betekenen dat we nooit geen dierenartsen nodig zouden hebben, we geven deze man 70 euro, scheelt ook nog eens een hoop geld, en hij kan precies zien wat je paard van binnen mankeert).

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 13:19

Moderatoropmerking:
Zojuist heb ik een aantal berichten verwijderd die niet aan de Regels en richtlijnen van ED voldeden.
Hierbij het verzoek om voordat je een bericht plaatst even deze regels even door te lezen. Bedankt alvast.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:32

ookal ken je mijn verhaal al ;)
wil toch nog ff reageren want was ook al een keer eerder met een ander paard bij hem geweest en daar was ook zn verhaal dat ik zou verongelukken met het paard.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:15

Geloof me, ik sla mezelf nu ook behoorlijk voor m'n kop.
Maar hèèl eerlijk gezegd weet ik niet hoeveel geld ik nog had kunnen uitgeven voor een veulen dat zeer waarschijnlijk toch ten dode opgeschreven was. Als je zag hoe ze liep..dan wist je gewoon dat het niet meer goed kwam. Maar ja, ik ben zeker te veel op (goede) ervaringen van andere mensen afgegaan. Op het moment dat we daar (bij van Es) aankwamen, waren er nog een stuk of 4 of 5 andere klanten. Dat gaf mij op dat moment al meer vertrouwen in hem. En op het moment dat hij met haar bezig was, kwam hij totaal niet zweverig over ofzo. Als hij met zweverig geklets aan was gekomen, had ik hem direct niet geloofwaardig meer gevonden. Op dat moment wist ik ook helemaal niet dat hij sowieso zo zwevig was! Ik dacht dat hij een fysio/osteopaat was met gewoon erg veel kennis.
+ wat er nog bij kwam: de dierenartsen bij ons in de praktijk hadden gèèn idee en zeiden allemaal wat anders.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 08-04-12 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:22

Jeetje wat een verhaal ..

Toevallig sta ik op de stal waar albert van es dan komt om mensen te helpen, maar dit heb ik werkelijk waar nog nooit gehoord ...
Ook ik laat mijn paard om het half jaar voor 'controle' heen gaan. Na de behandeling heb ik een super fijn en los paard onder mn kont ..

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:41

ik ben er ook geweest in de herfst vorig jaar, het is een aparte man.
mijn merrie liep zo nu en dan kreupel.
ze moest afvallen en is behandeld. je zag de hele rug kronkelen. hij gaf nog tips om de hoeven te behandelen met half water en half chloor want in sept had de hoefsmid al wat bloed bij het bekappen gezien en dit had ik verteld.
ze liep in elk geval een tijd niet meer kreupel tot half maart, toen stond ze plots met een dik beenen een hoefbal die op ploffen stond.
uiteindelijk was het denk ik al die tijd een rotstraal/hoefzweer aan 3 hoeven. die is een paar weken terug uitgesneden en behandeld(door een reguliere DA en hoefsmid) en nu is het klaar.
dus ja ik was zelf op het verkeerde been door niet verder te gaan met het hoefverhaal toen in sept.
Albert gaf op zich een goede tip om de hoeven schoon te houden qua bacterien.
maar of ze nu vast zat in haar lijf door haar lijf of door de hoeven??

het blijft gewoon lastig, ze maken je allemaal wat anders wijs en en zelfs klinieken en diernartsen zitten niet altijd op één lijn.

ik wilde ieg altijd nog eens naar Albert van Es en nu is dat gebeurd, maar ik hoef niet weer.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:55

Moderatoropmerking:
Berichten die niet aan de regels van ED voldoen verwijderd. Denk er om dat alleen ervaringen uit de eerste hand zijn toegestaan.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 10:37

Bedankt voor jullie reacties :)
Matine_R, het zegt natuurlijk totaal niet dat jouw paard zonder hem nu nog steeds zou hebben geleefd. Het kan net zo goed dat ze anders door de dierenarts afgekeurd zou worden. Dat weet je nooit. Het is nou eenmaal zo gelopen..
Hij kwam bij ons ook niet erg zweverig over, maar wel op een bepaalde manier, ik denk heel erg dat hij het bewust doet. Hij doet alsof het hem niks boeit hoe mensen over hem denken, maar ik merkte dat het juist wel heel erg zo is (maar goed, dat kan ook gebrek aan zelfkennis zijn, hebben meer mensen). Ook doet hij alsof geld hem niet interesseert, maar hij verdient toch best veel. Alles zonder btw dacht ik, €70,- per 20 minuten (€210,- per uur, netto). Maar, niks mis met dit alles hoor, ik vind het wel slim van hem.

_Sannee, ik weet dat hij inderdaad bij veel mensen/stallen regelmatig komt. Hij zal het ook vast wel goed doen. Ik persoonlijk ben er niet weg van, ook omdat hij ook veel dingen overslaat en ik achteraf bij (veel) paarden (nog) problemen zie. Maar dat is puur persoonlijk, ik ben dan ook verwend met een hele goede fysio/osteo, dus daarnaast vallen veel mensen in het niet denk ik. Maar Albert doet het over het algemeen vast wel goed, er zijn veel mensen blij met hem.

Amalarab, jij ook bedankt voor je ervaring :) Zoiets blijft altijd lastig om achteraf te zeggen.. Fijn dat het nu weer goed is met je paard!!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:41

hoe is het nu met je paard?

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 11:03

Lief dat je ernaar vraagt, het gaat veel beter gelukkig! :) Longeer nu alleen nog, ze is er nog niet helemaal, maar ze is duidelijk beter. En niet scheef meer! :D

tiffenyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:12

ik zal mijn verhaal ook even doen.
laats in februarie ben ik ook geweest met mijn merrie, door autopech kwam ik wat later en moest even wachten maar kon er nog wel even tussen.
toen we aan het wachten waren kwam er een friesje binnen en stond op de plaats waar hij de paarden behandeld.
hij ging meteen naar het achterbeen en stak zijn vinger in het gat waar hij zo'n last van had zonder enige tekst en uitleg van de eigenaren.
later vertelde de eigenaar pas wat haar probleem was , vond het toch wel wonderlijk.
toen was ik aan de beurt , ik heb het zelfde idee niks zeggen en zien wat hij te zeggen heeft. ze had een gedraaide rug wervel.
eerder ben ik ook met mijn verzorgpaard heen geweest en vertelde me precies hoe ik hem reed , maar als je mensen mee hebt pikt hij die dingen ook op , wat hij wel eens door elkaar haalt dat was bij mij ook het geval . en dan krijg je die foute conclusies. die mensen die hebben het ook wel eens mis en ik ben het ook wel met je eens dat hij wel eens te snel wil en dan is het ook niet goed.
soms is hij ook heel erg confronterend mensen willen dat niet horen maar hij heeft het vaak bij het rechte eind.
zoals met mijn familielid die eerder een keer mee was , die schrok daar erg van..
maar je kan natuurlijk ook al heel veel van een paard aflezen , en volgens mij heeft dat niets met coldreading te maken maar meer met gevoel van de mens zelf. overigens was ik met de laatste keer ook niet erg tevreden het heeft niet veel geholpen, het is toch een beetje aftasten hoe het paard het reageerd op de behandeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 11:06

Kan jij mij uitleggen wat een grdraaide rugwervel is? En was dat zijn diagnose? Want dat maak ik op uit jpuw verhaal....

Enne als een paard binnenkomt met een pijnlijk probleem aan zijn achterbeen, hoe zal zo een paard lopen denk je? Vind je het verwondelijk dst hij zijn vinger in dat gat steekt? En hoezo gat?? Dat vind ik nog meer verwonderlijk.
Ik denk dat Albert indd leeft van mensen zoals jij....zijn jullie beiden geholpen, hij een beterham en jij je verwondering..

tiffenyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 13:19

@ russel
een geroteerde rugwervel , en dat friesje liep niet kreupel paarden zijn soms hard voor hun zelf, ze had een ontsteking .
je kunt niet een oordeel hebben als je er niet bij bent.
en ja dat de eigenaar het niet gezien heeft vind ik ook wel appart en niet verwonderlijk .
ik ben verder persoonlijk niet geholpen. ik heb er niet veel aangehad, maar wil er geen negatieve draai aangeven wat jij wel doet!!! bij de een werkt het wel en de ander niet .

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 13:41

Ik denk dat Russel meer doelt op het feit dat dit een beetje lijkt op de man die bij de dokter komt ……
Auw dokter, overal heb ik pijn. als ik met mijn wijsvinger op mijn knie drukt, doet het zeer, druk ik met mijn wijsvinger op mijn buik doet het ook al zeer. En zelfs als ik op mijn oor druk doet het zeer.
Wel beste meneer zegt de dokter, waarschijnlijk heeft u uw wijsvinger gebroken. Ze weten op welke symptomen ze moeten letten, er zijn wat standaarden. De dingen die hier staan als voorbeeld, zou de gemiddelde paardenmens direct opvallen.

Soms is voor een buitenstaander iets heel duidelijk te zien en af te lezen aan lichaamstaal.
Als ik zie dat een paard tijdens het lopen bij iedere beweging die hij aan zijn halster voelt zijn rug weg drukt, zal hij wel last van zijn rug hebben.
Als ik af ga van de dingen die ik hier hoor, geloof ik er ook weinig van,….. En het is echt niet zo dat ik niet van dit soort dingen ben en er niet in zou geloven. Waarschijnlijk toch een beetje iets van eerst zien dan geloven…

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 13:54

Per toeval kom ik dit tegen... Ook hier slechte ervaring met Albert van Esch. Als ik op zijn oordeel af was gegaan had onze merrie al lang niet meer geleefd! Zal het verhaal even zoeken en uitleg erbij geven.

Edit: Kan het niet vinden, dus even de korte versie:

Een jaar of 6 geleden hadden wij een drachtige merrie die op dat moment zo'n 7 maanden drachtig was. Paard werd vanuit het niets a-tactisch, viel zomaar om, haalde snurkend adem, oogleden hingen etc etc. Kortom allemaal verlammingsverschijnselen. Paard is met spoed naar Utrecht gegaan, omdat onze DA niet wist wat er aan de hand was. Paard heeft een maand in Utrecht gestaan en heeft daar compleet in een harnas ed gestaan omdat ze zo omviel en wij zijn in die tijd 3x gebeld met de vraag of ze haar in mochten laten slapen omdat ze niet meer kon staan en ze haar niet in de benen kregen. Alle keren aangegeven dat ik er met spoed aan kwam en dat ik dan zou oordelen/afscheid nemen. Gelukkig is het niet zo ver gekomen want alle keren stond ze weer toen ik daar aankwam. Na een maand paard mee naar huis, omdat ze niet meer wisten hoe het verder moest. Advies was zien dat we het veulen er nog levend afkrijgen en dan in laten slapen.

Omdat wij niet wisten hoe dit verder moest ook in het alternatieve cirquit gaan kijken en zo bij Albert van Esch terecht gekomen. Inderdaad ook alleen maar positieve verhalen tot dan toe gehoord en gelezen dus baad het niet dan schaadt het niet. Merrie was niet te vervoeren dus met een foto daar heen (ja is zweverig). Hij 'voelde' de foto en kon mij direct vertellen dat we een merrie-veulen van haar kregen en dat ze direct na de bevalling zou overlijden door verzwakking etc. etc. Veulen zou goed orde zijn, maar we konden wel vast op zoek naar een pleegmoeder aldus hem. Merrie had de neurotransmitters stuk, niets meer aan te doen.

De beste merrie is 2 maanden later bevallen van een tweeling, hengst en merrie, dus ja een van de twee was merrie ;) en de merrie knapte zienderogen op. De tweeling was uiteraard dood, maar de merrie was weer springlevend en heeft inmiddels al weer 4 veulens gebracht en is nu hoogdrachtig! Geen verlammingsverschijnselen meer of wat dan ook. Merrie zat gewoon 'te vol' door de tweeling en die beiden veroorzaakten verlammingen. Een dikke misser van Utrecht dat ze dat niet gezien hebben want het veulen werd 'dagelijks' gecontroleerd en een even dikke misser van dhr. van Esch.

Voor mij dus eveneens, eens en nooit weer!!!
Laatst bijgewerkt door Iorrr op 25-06-12 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 14:20

@ Iorr, als ik eerlijk mag zijn, vind ik dat Albert het in dit geval nog beter deed dan de dierenartsen!! want die zeiden al dat je haar in moest laten slapen...Wij hebben ook slechte ervaringen met Utrecht overigens, dus voor mij ook nooit meer daar heen.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 14:27

Nee die zeiden dat we haar na de bevalling in moesten laten slapen. Op het moment dat ze belden kon de merrie ook echt niet meer staan. Achteraf gezien is dat omdat de veulens dan tegen het ruggenmerg lagen...

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 14:42

ja, maar hebben ze haar nooit gescand? dat alleen al is een grote fout bij een drachtige merrie

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 14:49

Ze is minstens 10x gescand :+

Op 15 en 17 dagen. Daarna op 40 dagen en vervolgens in Utrecht heel erg vaak. Op 15 dagen dacht de DA een tweeling te zien, op 17 dagen zei hij van niet en verder is er nooit meer gepraat over een tweeling. Maar daar gaat het ook niet om. De desbetreffende personen zijn daar op aan gesproken en die DA komt ook niet meer bij ons op de dam.

Het gaat erom dat dhr. van Esch een compleet ander verhaal vertelde dan wat er daadwerkelijk aan de hand was met de merrie ;)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 15:34

klopt, maar goed, het zou ook wel HEEEEL knap zijn als deze beste man aan de hand van foto's wel juiste info kon vertellen, dus in dat opzicht vind ik het geen vreemd verhaal.

Als dierenartsen die IN een dier kunnen kijken al neit de juiste conclusie trekken, hoe moet iemand aan een foto dat dan wel kunnen :D ....

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 15:36

De foto was een voorstel van hem zelf ;) Ik ben helemaal niet van dit soort ongein, maar uit wanhoop probeer je alles :D De merrie is ons zeer dierbaar.