Welke bodembedekking is het voordeligst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maringe

Welke bodembedekking is het voordeligst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 10:54

De titel zegt het al, welke bodembedekking voor in de stal is het voordeligste.

Ik heb nu houtsnippers, deze komen van een bedrijf die palen maken. De snippers zijn dus vers en nog vochtig, dit was altijd goedkoop en omdat hij er veel had waren ze redelijk droog.
Nu heeft hij zoveel afname (maneges hier in de buurt, biobrandstof in het buitenland) gekregen, dat de snippers dus vers zijn en nog vrij vochtig en daarbij is hij van 5 euro per kuub naar 8 euro per kuub gegaan.
Omdat ze zo vochtig zijn, zijn ze nu bevroren en nemen dus ook geen urine op, dus mijn stal is niet droog.
Nu wil ik dus overstappen op iets wat goed absorbeert/droog blijft en in verhouding het voordeligste is in prijs.

Ik heb drie pony's (grote e, shet en een 2 jarige c pony) Ze staan in de winter s'nachts op stal en van 9 - 18 buiten, in de zomer staan de stallen open en dus een inloop.

Wat gebruiken jullie en hoeveel, en wat kost het per maand. En hoe arbeids intensief is het?

madamX

Re: Welke bodembedekking is het voordeligst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 11:12

Daar zijn al enorm veel topics over....
Voor mij werken hayster houtkorrels het best, in alle opzichten.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 12:01

Ik gebruik sinds kort strokorrels. Per zak €7,35 en neemt goed vocht op, is niet stoffig en valt mooi uit elkaar. Het is dan een aangenaam zacht, verend bed. Als je begint is het even wat prijziger omdat je een zak of 4/5 in je stal gooit. Maar daarna kun je even vooruit en ik strooide na 3 weken pas een nieuwe zak bij. Nu strooi ik 1x per week een zak bij als het nodig is.
Het is per zak van 20 kg goedkoper dan zaagsel/haksel (in januari betaalde ik voor 1 pak al €10,20) en andere voordelen zijn wat mij betreft de lucht (zaagsel/haksel stinkt eerder naar ammoniak) en het lage verbruik. Verder is het makkelijk uit te mesten, je hebt weinig afvoer (zoals met stro) en het kan zo op de mesthoop bij stro zonder dat er moeilijk over wordt gedaan.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 13:03

Zaagsel is het goedkoopst, maar wordt vrij snel donker van kleur waardoor je denkt dat de stal vies is.

carrotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 13:09

aubiose is misschien niet zo goedkoop dals je snippers die je nu hebt maar in verhouding neemt het super goed vocht op en je gebruikt er veel minder van.
dus op het einde van de rit ben je goedkoper af.
Onze laatste lading kwam vanuit kortrijk richting zuid -brabant ook afval hout snippers. er si gewoon nergens meer iets te vinden.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 13:45

Ik heb gezocht op bodembedekking, maar kwam geen topic naar boven.

aubiose composteerd dat, want ik laat nu mijn mesthoop composteren en doe het dan weer terug op de weide.
Stro vind ik als nadeel dat je zo'n grote hoop krijgt.
Een pak houtkrullen is volgens mij duurder dan vlas, maar is houtkrullen dan zuiniger in gebruik dan vlas?
Mijn houtsnippers worden ook donker van kleur, maar dat vind ik niet zo erg.
Stokorrels is dus ook nog een optie, hoor hier alleen in de buurt niet zo veel over.
Matten heb ik ook aan zitten denken, maar voor mijn gevoel liggen ze dan niet zo warm, een kennis van mij had ze ook en in de zomer stonk dat erg.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 14:23

Zoals ik al zei, hayster houtkorrels werken het best:
- absorberen het meest, daardoor minder ammoniak in de lucht
- zeer zuinig in gebruik, minder afval
- makkelijk mee te werken (niet te vergelijken met bv houtmot; houtmot is bv ook 'windgevoelig')
- geen schimmelvorming
- geen stof
- composteert erg snel
- makkelijke opslag/verwerking
Bespaart mij dus op verbruik, afvoer, arbeid, gezondheid. Is NIET te vergelijken met zaagsel, houtmot, stro, vlas, aubiose; wel een klein beetje met strokorrel, maar die zijn duurder in een paar opzichten.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 14:29

ik zelf vind vlas erg fijn,

het is gemakkelijk bij te houden dus relatief weinig werk om de stallen te onderhouden
het composteerd snel, dus kleine mesthoop en veel mensen willen het graag hebben voor op de volkstuintjes
en als je redelijk groot inkoopt valt de prijs ook nog een beetje mee

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 14:57

MadamX
Houtkorrels heb ik nog nooit van gehoord, is dit ook een restproduct, zoals houtkrullen. Van wat voor soort hout is dit afkomstig en wat kost een zak en welke hoeveelheid.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:03

houtkrullen zijn geen restproduct meer, da's een productielijn op zich geworden...

hoe het voor houtkorrels zit weet ik niet, kennis van mij is er heel tevreden over maar haar paarden staan in een inloop stal en dat is niet te vergelijken die dagdelen op stal staan...
Verder is het ook erg afhankelijk van hoe je paard zich op sta gedraagt. Ik ken een paard waarbij je je arm betaald als je die op vlas of houtkrul zou zetten, gewoon omdat die steeds haar hele stal omploegd en bulten maakt. Dus na 2 dagen heb je een stinkstal die er niet meer uit ziet... Dus tja stro is voor haar het makkelijkst en goedkoopst en de afvalberg is niet eens veel groter dan bij een ander strooisel

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:36

ik ben van mening dat een stromesthoop beter en sneller composteerd dan een vlasmesthoop.
Wel moet je bij een stromesthoop tassen.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:51

TS ben je bekent met het feit dat houtbedekking (wat voor vorm dan ook) je grond erg verzuurt? Vlas en stro doen dat niet. Wat ik zelf nu doe is potten, mest alleen de drollen die ik zie vlak de box en strooi daarna bij. Dan blijft je boven laag droog en liggen ze warmer, bevroren zaagsel ontdooit dan ook.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 16:12

Ik wist niet dat het meer verzuurd als je het goed laat composteren. (laat wel regelmatig de grond testen)
De houtsnippers die ik heb zijn los, als ik dus een aanhanger ga halen (2,5 kuub) dan doe ik die verdelen in 3 stallen, dan haal ik er dagelijks de drollen uit en 1 keer per week de natte plekken, in drie weken tijd is dan mijn stal weer bijna leeg en dan haal ik weer een aanhanger, maar omdat hij zoveel afzet heeft zijn ze nu redelijk vochtig en nu met dit weer bevriezen ze dus, en hij is per 1 jan. flink gestegen met zijn prijs, dus vroeg ik me af of het nu niet voordeliger was om over te stappen op iets anders en dan heb ik droog spul.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 16:42

De houtkorrels die ik gebruik verzuren de grond niet; is getest, zijn rapporten van. Deze korrels zijn ook geen restproduct, ze worden speciaal gemaakt voor (paarden)strooisel. Zijn ontdaan van schadelijke zuren en ontstoft.
Zelfs als je houtsnippers goed laat composteren verzuurd ook dat de grond niet.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:35

VSW-->ED