paardenfluisteraar? omg brabant

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saul

paardenfluisteraar? omg brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 16:39

Mijn merrie is een ontzettend aparte pony.

Ze is altijd nukkig en heel moeilijk en paniekerig met o.a opstappen.
ben toch wel benieuwd wat er in haar koppie rond gaat.

wie o wie weet er een goede paardenfluisteraar omgeving bladel/eindhoven/nuenen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:42

Helaas zit ik niet in de omgeving die je zoekt...

http://www.youtube.com/watch?v=3I62CbuHsnk

:D

Maar even serieus. Dit heeft niks met paardenfluisteren te maken, je kunt hardop horen dat ze een medisch probleem heeft.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:02

Haha Joolien, ik vond 'm erg leuk! Zo gaat dat toch ook?

(Sorry dat ik offtopic ga... :o )

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 17:03

ok ....

ze is anders helemaal onderzocht, DA, fysio, niks te vinden, dus ik denk dat het meer in dr kopje zit.
En niet iedereen gelooft er in, ik nu eenmaal wel ;)

Anoniem

Re: paardenfluisteraar? omg brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:08

Wil je eens uitleggen over dat paniekerig met opstappen?

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:10

Een goede paardentrainer kan je hierbij helpen. En die kan uit verschillende disciplines komen, NH bijvoorbeeld, maar dat hoeft helemaal niet persè, bij een ervaren trainer die al veel paarden opgeleid heeft heb je een goede kans dat hij/zij je kan helpen dit aan te pakken.)
Ik zou het geen paardenfluisteraar noemen, dan trek je denk ik de verkeerde mensen aan. Wie noemt zichzelf nou een paardenfluisteraar? (behalve Joolien dan... ;) )

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 17:13

hoe moet ik het dan noemen?
Ik weet dat er eentje zit in omgeving nuenen maar kan hem niet vinden, deze man gaat heel proffesioneel te werk, en is helemaal niet zo "zweverig" als de naam doet vermoeden.

Bo raakt in paniek zodra je op wil stappen, ook de eerste passen wegstappen dan ontploft ze als een bommetje. Ben je eenmaal aan de gang rijdt een 8 jarig kindje zo met dr weg.

Ze is nagekeken, bij de fysio geweest, zadel past, heb met krukje opgestapt, zonder zadel, allemaal hetzelfde ..

edit daarnaast kijkt ze altijd chagrijnig, maar komt ze wel naar me toe gedraafd in de weide ...
hinnikt ze vaak naar me, maar ze zit gewoon duidelijk ergens mee..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:15

Dat is idd vreemd, daar kun je dan wellicht het beste iemand richting NH voor vragen. Dit gaat misschien om oud pijn, vertrouwen weg etc.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 17:19

ik denk dat laatste, bo is een echte drama queen en een enorme paniek haas.

de fysio voelde wel wat op de singelplek maar dat was minimaal en heeft ze verholpen.
NH dus? ik zal eens gaan googlen, dankje wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:25

Je moet bedenken dat een paard altijd iets doet met een reden, paarden zijn meegaande dieren van zichzelf en reageren pas als iets hun in de weg zit, pijn, angst of niet begrijpen. Wellicht heeft ze veel meegemaakt wat haar bang doet zijn en zou weg moeten gaan als je daarmee oefent. Heb je al eens geprobeerd om het met veel oefenen en rust weg te nemen?
Als het niet is verminderd zou ik toch nog eens kijken naar pijn.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 17:27

dat begrijp ik dat ze alles met een reden doen.

Ik ben nu bezig met mijn laatste red middel.
Vante voren longeren, de rust er in houden, en iemand haar vast laten houden aan de longe, waarna ik zelf voorzichtig via een krukje op stap. Zit ik en laat ze dit toe krijgt ze een koekje.
Het gaat aardig en het bokken en panieken is een stuk minder, maar ze blijft gespannen en zwiepen met dr staart.

Overigens ben ik hier geen fan van om voer te gebruiken, maar het lijkt voor nu de enige oplossing

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:30

Dat is op zich wel een goede methode maar dat neemt dus nog niet het hele probleem weg. Voer is in dit soort gevallen wel goed hoor, ik reed ook een paard die wilde steigeren met opstappen, die gaf ik een snoepje van tevoren zodat ze lekker relaxt bleef. Bij haar wist ik overigens wel de reden waarom ze dat deed.
Drukt ze ook haar staart tussen haar benen of doet ze juist extreem zwiepen?
Ik blijf er toch bij dat het iets medisch is, te horen aan je verhalen.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 17:31

ze zwiept heel extreem.

Medisch sja .. ik zou niet weten wie ik er nog meer bij moet halen, gezien ik daar alles al aan heb gedaan.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:31

Kun je ook "half" opstappen? Dus stoppen voor het moment dat ze in paniek raakt? Bijvoorbeeld voet in de beugel, niets aan de hand? Voet weer eruit en een stukje wandelen en ontspannen. Dan weer iets verder, voet in beugel en een beetje hupsen op je andere been alsof je op gaat stappen. Geen paniek? Weer even ontspannen wandelen. Wel paniek? Stapje terug, dat bevestigen en later weer iets verder gaan. Je zou ook eens van de andere kant kunnen opstappen. Zeker als het komt doordat ze zicht iets herinnert (pijn?) dan kan het helpen om de routine te doorbreken. Succes!

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 17:33

nee dat lukt niet, zodra ik richting het zadel loop is het paniek. Ik doe nu idd ook stapje voor stapje, steeds ietsje verder.

Ook moet ik de teugels los laten hangen als ik op stap. Pak ik ze vast is het echt blinde paniek.
Andere kant opstappen kan ik eens proberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:34

Ik zou echt aanraden om er nog eens een osteopaat erbij te halen en dan duidelijk het probleem bespreken en laten zien, niet iedere da/fysio ziet het meteen, wellicht dit keer wel (ik heb er ervaring mee).
Een osteopaat laat meestal nog oefeningen zien om je te helpen.

Andere kant opstappen is geen slim idee, vaak ben je zelf als ruiter niet handig genoeg en het niet gewend en het paard al helemaal niet, dat kan alleen maar uitlopen op meer vluchtgedrag.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 17:40

osteopaat ben ik dan weer niet zo kapot van, althans ik heb daar geen goede ervaring mee, met de osteopaat die bij mij geweest is... dat was verschrikkelijk.

Maargoed wellicht zijn er genoeg goede osteopaten, ik zal eens rondvragen hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:42

Tyrcanol schreef:
osteopaat ben ik dan weer niet zo kapot van, althans ik heb daar geen goede ervaring mee, met de osteopaat die bij mij geweest is... dat was verschrikkelijk.

Maargoed wellicht zijn er genoeg goede osteopaten, ik zal eens rondvragen hier.

Die zijn er zeker. :j Ik weet niks bij jou in de buurt maar anders op bokt eens vragen naar ervaringen.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 17:43

bedankt! Ga ik zeker doen!

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 13:49

Joolien schreef:
Helaas zit ik niet in de omgeving die je zoekt...

http://www.youtube.com/watch?v=3I62CbuHsnk

:D

Maar even serieus. Dit heeft niks met paardenfluisteren te maken, je kunt hardop horen dat ze een medisch probleem heeft.

Bij mijn paard werkte dit wel ;-) Gewoon lief vragen en met een koekje belonen...

Nee, het is echt een vervelend probleem ik zou zeker een osteopaat erbij halen en erachter komen wat nou precies het probleem is, het is dat je er boven hangt of wanneer je aan één beugel hangt of bijna gaat zitten. Probeer het eens met een krukje of het dan beter wordt.

Heel veel succes! En enorm belonen als het wel goed gaat natuurlijk!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 14:10

Ik denk niet aan drama queen of rugproblemen (als je dat al uitgesloten hebt) , ik denk aan singeldwang. En dat is ook door een fluisteraar niet op te lossen. Je zult voordat je opstapt uitgebreid grondwerk moeten doen om te voorkomen dat ze ontploft. En dat iedere keer weer.

Als je een osteopaat zoekt, kijk even op www.icreo.com

op de lijst met therapeuten staat er vast eentje die bij jou langs kan komen.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 14:58

Opstappen met een krukje doen we al. Singel dwang is het niet.

Ik wil gewoon graag weten wat dr in dr koppie rond gaat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 15:07

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 19:19

is ze niet gewoon bang, in de natuur is het zo gewicht op de rug dan is het of een hengst, of een panter die je wilt pakken, en opvreten, misschien iets meer terug gaan in het instinct van het paard?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 19:29

zou je met zulk soort problemen niet eens een 3 maanden kunnen ruilen met een ander paardje/pony van iemand uit de buurt? Soms is er dus echt geen klik, dat gaat samen met ingehouden emoties van beide kanten. Als zij en jij nu eens helemaal overnieuw beginnen.. op een ander plekje, zou misschien heel veel uit kunnen maken.