Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Eefke1388 schreef:ben bezig met een ondernemingsplan, daarom ook dit bericht op de forum ben aant uitzoeken wat allemaal haalbaar is.
_Esther_87_ schreef:Eefke1388 schreef:ben bezig met een ondernemingsplan, daarom ook dit bericht op de forum ben aant uitzoeken wat allemaal haalbaar is.
Dan zal ik je meteen even vertellen wat haalbaar is momenteel....Als je op dit moment een paardenbedrijf wil starten met hypotheek, zal je met 40-60 procent eigen financiering moeten komen. En ik zou dat percentage maar hoog aanhouden, want de banken zitten echt niet te wachten op dit soort plannen...Daarnaast is een manege met 200 paarden, als je het woord manege letterlijk neemt, imo in Nederland sowieso niet haalbaar. Je moet dan eenvoudigweg een zodanig groot aantal lesklanten hebben, dat ik echt niet zou kunnen verzinnen waar je die vandaan moet halen.
_Esther_87_ schreef:Tja..gewoon even een rekensommetje he, met 60 manegepaarden...Die allemaal zeg 1,5 uur per dag moeten lopen om zichzelf terug te verdienen (en dat is weinig hoor)..Dat zijn 90 uren op een dag...Neem 8 paarden in een les, of weet je wat doe er 10, dat is heel ruim genomen...Dan moet jij 9 manegelessen per dag draaien...Dan tel ik de zondag nog niet mee, dan zijn er doorgaans geen lessen...Dus 10/11 lessen per dag...Beetje veel misschien?
Ik vind het een mooi idee hoor, het is echt niet dat ik er helemaal negatief tegenover sta...alleen moet je wel reëel blijven. 200 paarden is leuk, maar met de huidige aandacht voor welzijn ed moeten die allemaal naar buiten kunnen. Ga voor de grap eens uitrekenen hoeveel hectare grond je daarvoor nodig hebt?
Of nog iets mooiers, een paard in de wei zetten duurt ongeveer 2 minuten. (halster aan, stal uit, naar de weide, poort open, paard erin, poort weer dicht, teruglopen)
Dat is 4 minuten per dag, per paard. Laten we even zeggen dat van de 200 paarden er dagelijks 150 naar buiten moeten. Dat is 150x4 = 600 minuten...Laten we zeggen dat je een deel wel per 2 naar buiten kan brengen, dan worden het 400 minuten. Dat is nog altijd ruim 6,5 uur...Ofwel je moet iemand in dienst nemen, speciaal om de paarden binnen en buiten te zetten...
Kijk, als het realiseerbaar is en je vind het leuk (persoonlijk moet ik er dus niet aan denken namelijk) dan is dit natuurlijk een prachtig plan en misschien op een bepaalde manier zelfs een levensvatbaar plan. Maar dan moet je wel overal over nagedacht hebben en vooral zien wat realistisch is en wat niet...
Er is ook een reden waarom er weinig eventing terreinen zijn in Nederland....de sport is gewoon klein. Lijkt een extra terrein met goede en diverse hindernissen mij een goed plan, zeker wel. Denk ik dat je dan ook zomaar een serie pensionklanten krijgt die eventing rijden, zeer zeker niet. Die zijn er namelijk gewoon niet...
Kijk eens naar de mogelijkheden voor het maken van units. Waarbij je je richt op de (semi)prof ipv de particulier. Zo dat iemand dus bij jou een soort eigen stal kan huren, met stallen, wasplaats, zadelplaats, kantine, eigen of gedeelde rijhal, eigen weide, eigen stapmolen...Misschien is dat een optie. Zeker als je dan zelf niet opdraait voor de personeelskosten en werkuren voor dat deel.
cissy schreef:Hoeveel rijhallen wil je realiseren? als je én lessen wilt gaan doen én veel pensionklanten wilt hebben dan zul je er toch minimaal 2 moeten hebben anders kunnen de pensionklanten alleen maar snachts rijden. Misschien zelfs wel 3 wil je in de winter kunnen springen zonder steeds hindernissen op en af te bouwen.
De nieuwe wetten gaan toch ook grotere boxen eisen dan simpel 3x3 zeker voor de grotere paarden, heb je dat ook meegenomen in je plannen?
cissy schreef:en heb je al een plek gevonden waar je een dergelijk complex van die omvang kwijt zou kunnen en waar dan ook vergunningen voor verleend gaan worden. De plannen klinken goed maar waar moet je zoiets kwijt?
Hoe groter het complex hoe meer je moet investeren en daar zijn de banken in deze crisis tijden niet happig op.
Je stalgeld zal ook niet te hoog mogen zijn anders krijg je de stallen niet vol. In de randstad is het duurder om je paard te stallen maar daar is ook nog amper plek voor zo'n groot cpmplex. Zet je het bijv in het Noorden neer dan lachen ze je uit want daar hebben ze nog wel ruimte genoeg en dus vaak paarden aan huis.