Stal Olthuis of Stal de Ruuter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Stal Olthuis of Stal de Ruuter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 09:52

Hoi Hoi!

Na eerst mijn mening te hebben om graag sober te stallen is die nu wel erg bijgetrokken en ben ik kritischer gaan kijken. Ik wil graag zelf het 'gemak' dat ik eigenlijk het hele jaar fatsoenlijk kan trainen en niet afhankelijk ben van een buitenbak en de club. Ik heb zelf net mijn B rijbewijs, dus kan ook niet zelf op pad gaan met de trailer. Eerst maar eens rij ervaring op doen voor ik voor m'n E ga. ;)

Wel wil ik graag tegen de tijd dat mijn paardje en ik er klaar voor zijn en ik zelf vervoer heb (en dus niet afhankelijk ben van anderen) gaan starten, daarom vind ik het eigenlijk nu al zeer belangrijk dat ik gewoon het hele jaar door kan trainen. Dingen als kantine, solarium, gehele verzorging zijn zeker geen must voor mij. Wel is het prettig als er een verwarmde wasplaats is (dit ook een beetje vanwege de toekomstplannen, het is toch wel fijn wanneer je echt wedstrijden rijd je paard eigenlijk ieder moment kunt wassen). Weidegang en voldoende (kwaliteit) ruwvoer vind ik daar in tegen heel erg belangrijk! Graag zie ik hem in de zomer hele dagen op het land, en in de winter in elk geval los in een paddock o.i.d. En dan niet voor 10 minuutjes...

Ik ben tevens ook wel in voor buitenritten, al ben ik geen ruiter die iedere week het bos in gaat. Toch heb ik liever de uitrijmogelijkheden wel, mijn paardje is een koele kikker en niet snel ergens van onder de indruk denk wanneer je het een beetje slim aanpakt het geen angsthaas is op de weg met ander verkeer.

Nu heb ik hier begin dit jaar in Nijverdal bij de Derkjeshoeve gestaan, erg goedkoop, wel binnenbak, maar voor de rest is alles erg sober (en bepaalde dingen nodig aan vervanging toe). Altijd even veilig vond ik het nou ook weer niet voor de paarden, mijn paardje toen nog hengst kon alleen in de buitenbak los staan met de merries pal naast hem (contact konden ze hebben), kon hem dus nooit alleen laten. Ook is hij daar in 1 maandje tijd als 2,5 jarige gigantisch ingevallen terwijl hij toch wel 3x per dag flink wat ruwvoer kreeg, ik moest hem daarnaast echt volproppen met luzerne & brok (in het begin met maismeel erbij, toen die wat voller was het maismeel vervangen door muesli). Dit maakt voor mij ook dat ik een stuk kritischer ben geworden omtrent het voer. Het is natuurlijk niet te doen om zelf je ruwvoer in te kopen op een pensionstal (zou te zot worden als iedereen dit zou doen), dus vind ik het ruwvoer van een goede kwaliteit erg van belang. Wel hou ik graag zelf mijn brok (en evt. ander kracht voer) zelf in de hand. Dit koop ik liever zelf in, en wil het dan best iedere dag klaar zetten bij z'n stal o.i.d. dat dit mee gevoerd kan worden in de voer beurten. Het mesten vind ik eigenlijk ook wel prettig om zelf te doen, ben helemaal niet van het principe dat de gehele verzorging voor mijn paard gedaan word en ik eigenlijk alleen maar kom om hem te trainen. :n

Nu heb je hier nog redelijk in de buurt Stalhouderij Olthuis (http://link.marktplaats.nl/187637732) zitten, direct aan het natuurgebied waar ik zelf ook aan woon. Dichter bij huis. Je moet voor veel dingen extra betalen. Groot pluspunt vind ik wel het onbeperkt hooi (ervaringen van bokkers hier of dit ook echt zo is?), alleen ik vraag mij af in hoeverre ze hier echt hele dagen buiten komen? En hoe gaat dit in de winter? Graag dus ervaringen uit eerste hand gevraagd, heb wel 3 vriendinnen die hier 'gewerkt/geholpen' hebben en van hen wat dingen gehoord maar hoor graag meer!

Ook heb je hier in de omgeving Stal de Ruuter (http://www.stalderuuter.nl) zitten, wat verder weg van het natuurgebied. Het ligt aan een drukke weg, al ben je ook wel zo in het buitengebied weg van de drukke weg. Zit volgens mij qua prijs ongeveer het zelfde als Olthuis en vind ik het prettig dat je voor het buitenzetten niet extra hoeft te betalen, wel zou ik hier ook graag zelf mijn vlas (desnoods van hun een x aantal pakken kopen) en zelf het uitmesten doen. Dit geld ook voor het krachtvoer, dit hou ik liever zelf in de hand. Nu heb ik geen flauw benul wat voor ruwvoer hun hebben, en hoe verder het buitenlopen geregeld is. Komen ze over het algemeen in de zomer lekker hele dagen buiten? Hoe gaat dit in de winter? Voordeel van deze locatie is weer dat het een stuk dichter bij de club is en bij de gene voor wie ik rijd. Ben dus hier ook erg benieuwd naar ervaringen uit eerste hand, hoor in mijn omgeving wel dat het een fijne stalling is.

Wil sowieso bij beide even langs gaan om te kijken e.d. maar wat info van mensen die hier gestaan hebben of staan is toch ook altijd wel prettig. Vind dat je dan toch wel een beter beeld krijgt van het geen hoe het daadwerkelijk aan toe gaat, ben bij de vorige stalling best bedrogen uitgekomen. Betaal nu liever iets meer, maar wil toch wel graag vrij veel dingen 'zelf doen', maar wil toch ook wel graag dat mijn paard gewoon happy kan staan hoe is bv. bij beide stallen het samenlopen geregeld? Of lopen ze allemaal alleen in hun eigen stukje? (dan kan ik je nu al zeggen dat die van mij constant gaat uitbreken..) naast dat mijn paard happy is wil ik toch zelf ook wel wat gemak maar hoeft nou ook weer niet super de super de luxe te zijn.

Groetjes Marinke

Revanches

Re: Stal Olthuis of Stal de Ruuter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 20:25

VSW--EA-GZ-Diensten

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:20

Ik zou ze gewoon even bellen, denk dat dat het makkelijkste is.
Misschien kun je deze dingen het beste van de stal eigenaren zelf overleggen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 12:08

Daarnaast ben ik gewoon benieuwd naar eigen ervaringen van mensen die erop stal staan of hebben gestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 10:30

Ik heb bij beide stallen NIET gestaan, maar ben er wel voor stalling wezen kijken, dus ik kan wel de door mij toen opgestelde voor- en nadelen vertellen.

De Ruuter:
Prachtige accommodatie en heel rustig omdat er weinig klanten zijn. Petra en Nico (eigenaren) komen erg gemotiveerd over en nemen alle tijd voor je. Nadeel is echter de ligging, het is echt een flink eind voor je bij het bos bent en dan ben je aardig beperkt in je rondje rijden. En die rotweg he die je over moet steken.
Verder maak ik een voorzichtige kanttekening bij 'hele dag buiten' want ik ben er van de winter een paar keer geweest en ik vind van 10 tot 15 (want dan werden ze al weer binnen gehaald) geen hele dag maar een dagdeel. Ik denk echter gezien de welwillendheid van de eigenaren dat dat wel langer zal kunnen, in overleg.
Je hoefsmid staat daar trouwens op stal he, en die is héél positief.

olthuis:
Is wat langer geleden dat ik daar geweest ben, maar was daar erg van gecharmeerd. Paarden stonden er altijd echt super bij als ik kwam. Qua buitenzetten weet ik het niet.
Reden dat ik er niet heengegaan ben zat 'm maar in 1 ding: de stallen gingen 's nachts OP SLOT. Als daar ooit brand uitbreekt, zijn alle paarden gewoon kansloos. Zij vinden van niet want de eigenaar woont er naast en is snel ter plaatse als hij wat hoort. Nou geloof me, bij brand is het spul verstikt voor hij de sleutel in het slot heeft, in de paniek. Ik weet dat de kans klein is, maar dat risico is voor nij onaanvaardbaar.
Verder ligt het prima voor buitenrijden, kun je altijd in de bak terecht, en had ik een goed gevoel bij de sfeer op stal.

Ben benieuwd waar je uit gaat komen!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 13:01

Och staat Ellemieke daar op stal? Ideaal!!! :D
Ik ben sowieso van plan om bij beide te gaan kijken, van de Ruuter heb ik van 1 ander iemand die er ook gestaan heeft ook heel veel positiefs gehoord. Van Olthuis heb ik echter van de 3 vriendinnen die er hebben gewerkt meer negatieve dingen gehoord als positieve, daarom ben ik ook benieuwd hoe pensionklanten het zelf ervaren. Voor een pensionklant kan het juist wel een hele fijne stal en alles zijn!

Voordeel van de Ruuter is gewoon de ligging voor mij, het scheelt me veel rijstijd tussen de verschillende paarden die ik rijd en de club. Rijstijd van huis uit maakt niet veel uit dat zal elkaar niet veel doen. Het zou dan gaan om v.a. oktober zo'n beetje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 13:05

Grote vraag de ik bij de Ruuter blijf houden, is waarom het daar zo stil is.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 13:23

Dat kan hem overal in zitten, Olthuis ligt wat dat betreft ook ideaal en qua prijs en voorzieningen doet het mekaar niet veel. Het kan hem dus (naar mijn mening) zitten in de verzorging en/of de ligging. Heb ook nog ergens anders gestaan waar ik best wel voor mijn gevoel bedrogen uit ben gekomen. Als ik hier rond kijk en bij iemand particulier ga staan dan komen de paarden 's winters haast niet buiten, hooguit een uurtje per dag. Komt gewoon omdat ze daar niet de mogelijkheid voor hebben met vaak maar 1 bak. Moet zeggen dat ik verder van de Ruuter ook weinig mensen hoor die er ervaring mee hebben, hier in Nijverdal vinden ze het allemaal eigenlijk net te ver. Haarle hebben er heel veel de mogelijkheid om de paarden aan huis te hebben o.i.d. Maar juist doordat er zo weinig staan / hebben gestaan vraag ik het mij ook wel af, hoe kan dat?

A.s. week maar is bij beide gaan kijken, lijstje maken met alle vragen en dan weer de voors en tegens tegen elkaar opzetten. Vriend of een goede vriendin van mij mee, extra stel oren (ik vergeet vaak de helft weer dan ben ik thuis en is het van oh hoe zit dit nou ook alweer precies?), plus vriendin zit ook in de paarden en zal vast ook wel vragen naar boven krijgen die ik vergeten ben te stellen. :+

Maar ik vraag me af is het geen probleem als je vaker komt? En moet dit altijd op afspraak? Ik zou denken na 1 keer kijken moet je het toch wel gezien hebben? Terwijl ik het zelf ook wel fijner vind om gewoon wat vaker te komen, verschillende dagen en tijdstippen en ook eens met andere pensionklanten kan praten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 07:44

Heel simpel, als een pensionhouder er moeite mee heeft dat ik een paar keer kom kijken, waarvan minimaal een keer onaangekondigd én op een 'ongunstig'* tijdstip, dan wil ik er al helemaal niet staan. De rondleiding hoef ik alleen de eerse keer, de volgende keer loop ik zelf wel een rondje.

* als ik bv hoor dat er op maandag, woensdag en vrijdag 's morgens uitgemest wordt, en de paarden dagelijks van bv 9 tot 5 buiten lopen, dan zal ik zeker ook een keer op donderdag rond een uur of vier binnenlopen. Dan zie ik de stallen op een 'ongunstig' moment (wil ik mijn paard daar nog een avond en nacht in hebben voor er weer gemest wordt?), ik zie of ze inderdaad nog buiten staan, en voor ik weer eens een rondje gelopen heb en wat klanten heb gesproken, gaan de paarden naar binnen en ook daaraan zie je veel. Het horsemanship van de stalhouder, worden ze gelopen aan een touwtje of gaan de hekken open, is het een hoop drukte, of gaat het rustig, etc etc.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:58

Had ook al via pb gezegd, maar bij Olthuis komen de paarden, naar mijn mening, echt te weinig buiten! In de wintermaanden geen weidegang, alleen kleine paddocks 2 uur per dag. In de zomermaanden (april - sept / okt) mogen ze op de wei, moet langzaam opgebouwd worden naar max. 4 uur per dag weidegang. Verder mogen ze in de zomer wel in de paddocks enzo. Mijn pony was toen nog niet van mij dus ik had toen geen keus, maar zelf zou ik er noooit gaan staan!! Verder daan echt een superleuke tijd gehad, de eigenaren zijn superaardig, de andere pensionklanten ook, leuke kantine, altijd gezellig en de paarden worden echt heel erg goed verzorgd!! Veel hooi, lekkere laag stro in de stal, ruime boxen. Mooie binnen- en buitenbak, en prachtige uitrijmogelijkheden.