Na eerst mijn mening te hebben om graag sober te stallen is die nu wel erg bijgetrokken en ben ik kritischer gaan kijken. Ik wil graag zelf het 'gemak' dat ik eigenlijk het hele jaar fatsoenlijk kan trainen en niet afhankelijk ben van een buitenbak en de club. Ik heb zelf net mijn B rijbewijs, dus kan ook niet zelf op pad gaan met de trailer. Eerst maar eens rij ervaring op doen voor ik voor m'n E ga.

Wel wil ik graag tegen de tijd dat mijn paardje en ik er klaar voor zijn en ik zelf vervoer heb (en dus niet afhankelijk ben van anderen) gaan starten, daarom vind ik het eigenlijk nu al zeer belangrijk dat ik gewoon het hele jaar door kan trainen. Dingen als kantine, solarium, gehele verzorging zijn zeker geen must voor mij. Wel is het prettig als er een verwarmde wasplaats is (dit ook een beetje vanwege de toekomstplannen, het is toch wel fijn wanneer je echt wedstrijden rijd je paard eigenlijk ieder moment kunt wassen). Weidegang en voldoende (kwaliteit) ruwvoer vind ik daar in tegen heel erg belangrijk! Graag zie ik hem in de zomer hele dagen op het land, en in de winter in elk geval los in een paddock o.i.d. En dan niet voor 10 minuutjes...
Ik ben tevens ook wel in voor buitenritten, al ben ik geen ruiter die iedere week het bos in gaat. Toch heb ik liever de uitrijmogelijkheden wel, mijn paardje is een koele kikker en niet snel ergens van onder de indruk denk wanneer je het een beetje slim aanpakt het geen angsthaas is op de weg met ander verkeer.
Nu heb ik hier begin dit jaar in Nijverdal bij de Derkjeshoeve gestaan, erg goedkoop, wel binnenbak, maar voor de rest is alles erg sober (en bepaalde dingen nodig aan vervanging toe). Altijd even veilig vond ik het nou ook weer niet voor de paarden, mijn paardje toen nog hengst kon alleen in de buitenbak los staan met de merries pal naast hem (contact konden ze hebben), kon hem dus nooit alleen laten. Ook is hij daar in 1 maandje tijd als 2,5 jarige gigantisch ingevallen terwijl hij toch wel 3x per dag flink wat ruwvoer kreeg, ik moest hem daarnaast echt volproppen met luzerne & brok (in het begin met maismeel erbij, toen die wat voller was het maismeel vervangen door muesli). Dit maakt voor mij ook dat ik een stuk kritischer ben geworden omtrent het voer. Het is natuurlijk niet te doen om zelf je ruwvoer in te kopen op een pensionstal (zou te zot worden als iedereen dit zou doen), dus vind ik het ruwvoer van een goede kwaliteit erg van belang. Wel hou ik graag zelf mijn brok (en evt. ander kracht voer) zelf in de hand. Dit koop ik liever zelf in, en wil het dan best iedere dag klaar zetten bij z'n stal o.i.d. dat dit mee gevoerd kan worden in de voer beurten. Het mesten vind ik eigenlijk ook wel prettig om zelf te doen, ben helemaal niet van het principe dat de gehele verzorging voor mijn paard gedaan word en ik eigenlijk alleen maar kom om hem te trainen.

Nu heb je hier nog redelijk in de buurt Stalhouderij Olthuis (http://link.marktplaats.nl/187637732) zitten, direct aan het natuurgebied waar ik zelf ook aan woon. Dichter bij huis. Je moet voor veel dingen extra betalen. Groot pluspunt vind ik wel het onbeperkt hooi (ervaringen van bokkers hier of dit ook echt zo is?), alleen ik vraag mij af in hoeverre ze hier echt hele dagen buiten komen? En hoe gaat dit in de winter? Graag dus ervaringen uit eerste hand gevraagd, heb wel 3 vriendinnen die hier 'gewerkt/geholpen' hebben en van hen wat dingen gehoord maar hoor graag meer!
Ook heb je hier in de omgeving Stal de Ruuter (http://www.stalderuuter.nl) zitten, wat verder weg van het natuurgebied. Het ligt aan een drukke weg, al ben je ook wel zo in het buitengebied weg van de drukke weg. Zit volgens mij qua prijs ongeveer het zelfde als Olthuis en vind ik het prettig dat je voor het buitenzetten niet extra hoeft te betalen, wel zou ik hier ook graag zelf mijn vlas (desnoods van hun een x aantal pakken kopen) en zelf het uitmesten doen. Dit geld ook voor het krachtvoer, dit hou ik liever zelf in de hand. Nu heb ik geen flauw benul wat voor ruwvoer hun hebben, en hoe verder het buitenlopen geregeld is. Komen ze over het algemeen in de zomer lekker hele dagen buiten? Hoe gaat dit in de winter? Voordeel van deze locatie is weer dat het een stuk dichter bij de club is en bij de gene voor wie ik rijd. Ben dus hier ook erg benieuwd naar ervaringen uit eerste hand, hoor in mijn omgeving wel dat het een fijne stalling is.
Wil sowieso bij beide even langs gaan om te kijken e.d. maar wat info van mensen die hier gestaan hebben of staan is toch ook altijd wel prettig. Vind dat je dan toch wel een beter beeld krijgt van het geen hoe het daadwerkelijk aan toe gaat, ben bij de vorige stalling best bedrogen uitgekomen. Betaal nu liever iets meer, maar wil toch wel graag vrij veel dingen 'zelf doen', maar wil toch ook wel graag dat mijn paard gewoon happy kan staan hoe is bv. bij beide stallen het samenlopen geregeld? Of lopen ze allemaal alleen in hun eigen stukje? (dan kan ik je nu al zeggen dat die van mij constant gaat uitbreken..) naast dat mijn paard happy is wil ik toch zelf ook wel wat gemak maar hoeft nou ook weer niet super de super de luxe te zijn.
Groetjes Marinke