Juristen op bokt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Juristen op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 12:42

Hallo,

Ik moet even wat opzoeken in de wet, weet wel hoe het zit maar wil het stuk uit de wet dus even hebben.
Nu ben ik al even aan het zoeken geweest via internet maar zo snel kon ik het artikel dus niet vinden, dus is er een jurist hier die mij even kan helpen?

Groetjes!

xlisza

Re: Juristen op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:43

Van welke wet heb je iets nodig, ben geen jurist maar heb wel de boeken hierliggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:45

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-11 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:45

Foortje Maat, geen idee of ze ook op bokt zit. Volgens mij wel, maar weet haar bokt naam niet. :)

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:57

Het is wellicht handig als je in ieder geval aan kan geven waar het precies om gaat. Pas dan kan iemand een zinnig antwoord geven of ze weten welk artikel erbij hoort.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 13:06

Het gaat over verkopen/kopen van een paard. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:08

Oh, dan zijn er maar een stuk of duizend artikelen van toepassing :D

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 13:23

Onderzoeksplicht en mededelingsplicht.. Wat daarbij de rechten en plichten zijn.

Essie_Bokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 19:25

Ik heb onderstaande op internet gevonden, misschien heb je het al gelezen, succes.

Onderzoeksplicht

In de wet staat dat de verkoper van een paard een mededelingsplicht heeft. De koper heeft een onderzoeksplicht. De mededelingsplicht van de verkoper prevaleert boven de onderzoeksplicht van de koper. Als de verkoper de potentiële koper vertelt dat het paard kerngezond is, hoeft de koper het paard niet meer te laten onderzoeken.

Dit lijkt vrij simpel, maar in de rechtspraktijk doemen met grote regelmaat complicaties op. Bijvoorbeeld wanneer een paard niet gekeurd is en als dressuurpaard wordt verkocht. Dan moet het paard aan de overeenkomst beantwoorden, dat wil zeggen: geschikt voor de dressuur zijn. Wanneer dit paard uitvalt vanwege een verborgen gebrek (bijvoorbeeld artrose) en dit gebrek was voorafgaand aan de levering aanwezig, dan kan de koop worden teruggedraaid. Dit terwijl de verkoper helemaal niet op de hoogte hoefde te zijn geweest van het gebrek. Het is bekend dat tijdens een keuring veel facetten niet worden onderzocht, dus de verkoper heeft altijd een risico dat een paard toch behept is met een gebrek dat bij de keuring niet is ontdekt.

Rechtbanken zijn zeker niet eenduidig in de uitleg van de kwestie mededelingsplicht versus onderzoeksplicht. Zo strafte de rechtbank in Leeuwarden een koper hard af omdat zij het paard niet had laten keuren. De koper kocht het paard van een handelsstal en ging ervan uit dat het geschikt was om bereden te worden. Het paard is door de koper niet uitgeprobeerd (het ging om een jong dier) en er waren geen veterinaire gegevens voorhanden. Na levering bleek het paard zeer ernstige artrose te hebben en kon het niet worden bereden. De koper reclameerde, maar de verkoper gaf niet thuis. De rechtbank vond dat de koper het paard had moeten uitproberen en keuren. In dat geval had de koper geweten dat het paard ongeschikt was. De koper was het hier niet mee eens. Zij kocht een paard op een handelsstal en dan mag je, volgens haar, verwachten dat het paard geen artrose heeft en gewoon kan worden bereden.

In de wet staat dat de geleverde zaak aan de overeenkomst moet beantwoorden, waaronder wordt verstaan ‘normaal’ gebruik. Deze rechtbank legde de lat bij de koper erg hoog en de vordering strandde dan ook wegens het verzaken van de onderzoeksplicht. Dit wil niet zeggen dat een andere rechtbank ook tot dit oordeel was gekomen. Er valt veel te zeggen over een andere interpretatie van de term ‘normaal’ gebruik.

Ook zegt deze uitspraak niet dat een koper het paard altijd moet laten keuren en/of uitproberen. Veelal worden paarden aangeboden op internet en staat hier een omschrijving bij, waardoor in elk geval de indruk wordt gewekt dat het paard gezond en geschikt is. En zo’n advertentie is dan hetzelfde als een mededeling van de verkoper. In dat geval rust er op de koper geen onderzoeksplicht. Het blijft lastige materie.

Mijn advies aan de koper is om, bij de aankoop van een paard, het dier altijd te laten onderzoeken door een zelfgekozen veterinair. Op internet staan namen van geregistreerde en erkende paardendierenartsen. De verkoper adviseer ik om geen mededelingen in advertenties te plaatsen die discutabel kunnen zijn. De verkoper kan niet aan de binnenkant zien of het paard gebreken heeft. De mededeling ‘kerngezond’ is riskant...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 19:32

Volgens mij moet je daarvoor in BW3 zijn, het vermogensrecht.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 19:34

TAO-->EA-GZ-Diensten