Starten met rijden en maneges gezocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Druif_01

Starten met rijden en maneges gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 13:52

Ik heb geen idee waar ik dit moet plaatsen, maar ik dacht dat het hier misschien wel zou passen.
Misschien dat ik dan toch maar eens wil gaan starten met paardrijden. Ben een beetje aan het rondkijken op internet naar maneges, maar heb het idee dat ik óf de helft mis óf dat er gewoon weinig in de buurt hier is.
Wie o wie heeft tips m.b.t. maneges in de buurt van Venray. Ik heb een auto, dus iets verder weg kan ook nog wel (max. een half uur rijden)
En gebeurt het vaak dat volwassenen starten met paardrijden? Niet dat ik dadelijk tussen allemaal penny's ;) beland.

Wennii

Re: Starten met rijden en maneges gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:56

Je zou het op manege de stap in de mortel kunnen proberen (dat is volgens mij een klein half uurtje vanaf venray). Daar geven ze iedereen die begint met rijden eerst een tijdje priveles tot je genoeg vertrouwen hebt om in de les mee te kunnen.
Toen ik daar nog stond waren er maandelijks wel weer een aantal volwassenen die gingen beginnen hoor, dus je bent geen uitzondering :D

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 17:18

De Stap had ik inderdaad ook al gevonden. Is dat een prettige manege?

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 07:22

Ik vind van wel, heb er 5 jaar in pension gestaan en ook een tijdje wat privelessen gegeven voor echte beginnelingen, ik vond dat altijd heel erg leuk om te doen.
Je krijgt als klant als dat nodig is hulp bij het opzadelen en afzadelen, zodat je precies goed weet hoe dat allemaal in zijn werk gaat.
Er is, zeker door de privelessen die je in het begin krijgt, veel persoonlijke aandacht en met een beetje geluk kun je lessen op tijden dat er zowat niemand in de bak is.
Regelmatig zijn er wedstrijdjes en andere dingen die worden georganiseerd, dus altijd ook leuk om er dan heen te gaan, ook al doe je zelf niet mee.

De paarden zien er eigenlijk allemaal goed uit, op een enkeling na die er nog niet zo lang is en bv nog uit zijn haar moet komen of nog wat schraal is. Van iedereen wordt ook verwacht dat die er op tijd is zodat die zijn paard nog kan poetsen en in de winter draag je ook zelf zorg ervoor dat de deken weer opgaat. De meeste paarden lopen ook maar 1 uur achter elkaar, sommige paarden max 2. Ze lopen allemaal max 2 uur op een dag, alleen bij hoge uitzondering wordt daar eens vanaf geweken! Dat vind ik erg goed. Daarnaast gaan alle paarden dagelijks op de wei, ook daar wordt alleen bij hoge uitzondering vanaf geweken.

Het is wel redelijk groot, veel paarden (maar dat moet ook omdat alle paarden maar 2 uur lopen), maar ik vind de sfeer wel heel gemoedelijk. Je moet wel op je spullen letten, want er lopen veel kinderen rond die er gewoon niet bij nadenken dat niet alles wat er ligt van de manege is, dat is dan wel een minpuntje.

Je kunt natuurlijk altijd zelf even een kijkje nemen, jij moet het ook zelf wat vinden!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:23

auk schreef:

Ik ken deze manege niet persoonlijk (heb er lang geleden ooit wedstrijd gehad maar ben er verder nooit geweest)
Wel heb ik ervaring met ruiters van deze manege (ook dit is inmiddels zeker 6 jaar geleden dus ik weer niet hoe het er nu aan toe gaat). Zij reden uiterst beroerd en ook de omgang en verzorging was één groot drama. En dit waren de gevorderden...

Overige maneges in deze omgeving:
Kerkers in Maashees (hele leuke mensen, nette paarden, lessen zelf kan ik niets over zeggen)
Zwart water in de Mortel (lijkt meer gericht te zijn op jeugd en met name op springers, maar ook deze manege ken ik alleen van het wedstrijdrijden. Heb ooit een stuk van de beginnersles gezien, kinderen, en die zaten er wel heel netjes op!)
Vlakwater in Venray (ken ik verder niet)
Hermkushof in Merselo (ken ik alleen van locatie)

Keuze genoeg in ieder geval.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:24

Ik heb zelf bij manege klaphekken op pension gestaan, stage gelopen en mee gereden in de lessen.
Niet een hele luxe manege, maar wel 1 waar de lessen van kwaliteit zijn. En ook fijne/goede paarden veel ook op nivo gelopen.

Ik reed daar zelf 2 keer in de week, er rijden vooral volwassen mensen, weinig kinderen.
Beginners rijden daar trouwens gewoon tussen de gevorderden wat ik zelf (Als gevorderden) een leuke combinatie vind!

Oja: Manege klaphekken is in Vierlingsbeek.

Joan73

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:29

En anders kun je ook nog naar Manege Beekshof in de Boekend (bij Venlo) of naar Seurenheide in Well!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:16

Aangezien je hier een dienst (manege) zoekt:
RT-P -> EA-GZ-diensten

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:42

_Esther_87_ schreef:
auk schreef:

Ik ken deze manege niet persoonlijk (heb er lang geleden ooit wedstrijd gehad maar ben er verder nooit geweest)
Wel heb ik ervaring met ruiters van deze manege (ook dit is inmiddels zeker 6 jaar geleden dus ik weer niet hoe het er nu aan toe gaat). Zij reden uiterst beroerd en ook de omgang en verzorging was één groot drama. En dit waren de gevorderden...

Overige maneges in deze omgeving:
Kerkers in Maashees (hele leuke mensen, nette paarden, lessen zelf kan ik niets over zeggen)
Zwart water in de Mortel (lijkt meer gericht te zijn op jeugd en met name op springers, maar ook deze manege ken ik alleen van het wedstrijdrijden. Heb ooit een stuk van de beginnersles gezien, kinderen, en die zaten er wel heel netjes op!)
Vlakwater in Venray (ken ik verder niet)
Hermkushof in Merselo (ken ik alleen van locatie)

Keuze genoeg in ieder geval.

Ik weet eigenlijk het meest van de privelessen en de sfeer. Groepslessen lette ik nooit zo heel erg op verder omdat ik meestal met mijn eigen paard bezig was als het er niet zo druk was. Weet wel dat er toch wel een aantal gevorderde ruiters gewoon met de pensionklanten mee de wedstrijdjes rijden (en dat soms nog beter doen ook haha). Er zijn natuurlijk ook mensen die niet willen leren rijden en gaan voor hun wekelijkse uurtje ontstpanning, die rijden over 10 jaar nog beroerd...
Kerkers heb ik ook weleens goede verhalen over gehoord, maar ken ik niet.
Zwarte water vond ik vreselijk qua sfeer toen ik er was, maar is lang geleden. Toen was het zo van daarginds staan ergens de paarden, daar staan de spullen, succes...
Ik zit nu ook te denken aan heijligers in asten, daar heb ik gereden toen ik echt nog klein was, toen was het vrij spring-gericht, maar hoe het er nu is heb ik echt geen idee van en ik weet niet of dat qua afstand te doen is... Misschien binnendoor.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:37

Heijligers is ver, en nog steeds springgericht. Ik ging daar vroeger met de pony's altijd oefenspringen, was vet :D

Waren trouwens kinderen die van de stap kwamen hoor, maar dat waren (wel hun eigen woorden) echt de meest gevorderden, pff krijg er nu nog jeuk van. Grof, niet normaal.

Zwarte water is wel toffe accomodatie, maar ik krijg er altijd een beetje een popie-jopie meisjes gevoel bij. Kan het niet goed omschrijven en het is ook niet per definitie negatief bedoeld, maar ik twijfel erg of je daar als volwassene lekker rijd.

Maarre ts, kan je niet gewoon eens ergens een proefles nemen? Sfeer is toch iets heel persoonlijks, net als een klik hebben met je instructeur. Ik zou gewoon wat mogelijkheden zoeken en uitproberen...

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:46

_Esther_87_ schreef:
Heijligers is ver, en nog steeds springgericht. Ik ging daar vroeger met de pony's altijd oefenspringen, was vet :D

Waren trouwens kinderen die van de stap kwamen hoor, maar dat waren (wel hun eigen woorden) echt de meest gevorderden, pff krijg er nu nog jeuk van. Grof, niet normaal.

Zwarte water is wel toffe accomodatie, maar ik krijg er altijd een beetje een popie-jopie meisjes gevoel bij. Kan het niet goed omschrijven en het is ook niet per definitie negatief bedoeld, maar ik twijfel erg of je daar als volwassene lekker rijd.

Maarre ts, kan je niet gewoon eens ergens een proefles nemen? Sfeer is toch iets heel persoonlijks, net als een klik hebben met je instructeur. Ik zou gewoon wat mogelijkheden zoeken en uitproberen...

Ik denk dat proeflessen wel slim is inderdaad!

Overigens, erg offtopic: er komt ook een meisje, toevallig rijdt zij ook op De Stap, bij mij op stal weleens een pony 'verzorgen'. Die heb ik er laatst ook op aangesproken dat het wel een DIER is wat ze in haar handen heeft en erger nog: op zit. En die is ook vergevorderd vind ze zelf. Maar goed, wat zij buiten de stap doet, kan de manege zelf niks aan doen...

Zie je toch nog vaak met meisjes die op een manege rijden, die gaan dan wel eens ff laten zien wat ze kunnen op een ander. En dan wordt er getrokken, geslagen, getrapt en dat raakt me dan echt diep! Ik moet er ook altijd wat van zeggen :') kan er dan niet omheen. Uiteraard doen niet alle meiden dit zo, maar ik heb het inmiddels iets te vaak gezien... Heel jammer vind ik dat.

tcboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:18

Ik ben sinds 1 maand ook weer aan het rijden (na 30 jaar!!). Ben bij manege meulendijks (Geldrop/Heeze) terecht gekomen na bij diverse andere maneges te hebben gekeken. Ik vond hier de sfeer het best aanvoelen. Zag er ook allemaal prima uit. Rij nu in een beginnersklas (alleen stap en draf) met allemaal volwassenen. Na de eerste keer zo'n spierpijn gehad, wist niet eens dat ik op die plaatsen spieren had ;) !!!! Maar nu gaat het al veel beter. Echt leuk om weer te beginnen na zo'n lange tijd.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:37

Ohja! meulendijks, die is er natuurlijk ook nog. Dat is ook een dijk van een accomodatie geworden volgens mij. Daar heb ik mijn 10 allereerste lesjes gehad toen ik 7 was :')
Maar dat is misschien wel erg uit de richting voor ts...

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 19:26

Ik heb inmiddels een mailtje gestuurd naar Kerkers in Maashees, die ziet er prettig en kleinschalig uit.
Bedankt in ieder geval alvast voor alle tips! Hartstikke fijn!

blondedesi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:42

Ik zou je aanraden om privestallen te zoeken, hier vind je over het algemeen als het een goede privestal is betere les. Ga je eens rondsnuffelen en neem eens proeflessen op manege en privestal en kijk wat jou aanspreekt.

veel succes

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 07:00

Mooi dilemma... :? Als ik er eindelijk tijd voor kan vrij maken moet ik het ook maar eens gaan uitzoeken... O:)

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 20:25

Ik heb mail terug gehad van Kerkers :) ik ga volgende week een keertjes langs om te kijken. Heb er nu al heel veel zin in!