Ik overweeg les te nemen van iemand die de methode van Antoine de Bodt hanteerd maar ik twijfel nog. Wie heeft er goede of slechte ervaringen met deze manier van rijden??
proef les kan inderdaad nooit kwaad... heb het een keer gedaan en mijn merrie snapte er helemaal niks van dat uite zich in paniek en kon ik weer op nieuw beginnen
Absolute aanrader! Ik wil niet anders meer! Neem wel les van iemand die echt gecertificeerd is. Op de site www.paardenrecht.org kun je zien wie er evt bij jou in de buurt lesgeven. Antoine zelf geeft ook op een aantal plekken in Nederland les, als het goed is staan deze leslocaties ook op de site. Je kunt daar eens gaan kijken of vragen of je mee kunt rijden.
Ik heb er ervaring mee, en ik kan het je zeker aanraden. In het begin is het wat lastig en onwennig, maar nu (ik rij nu anderhalf jaar zo) gaat het eigenlijk al bijna automatisch en het heeft me echt geholpen, ik heb nu echt een heel ander paard. Ja, echt een aanrader
op zich is de gedachte achter de methode goed,wel moet je opletten dat ht niet te eenzijdig wordt. mijn ervaring is dat je er best stukjes uit kan halen om mee te werken maar als je alleen op deze manier rijdt het geen superlos en elastisch paard oplevert. paarden worden hoger in hoofd hals houding gereden en in veel gevallen net boven het tempo,zoek maar eens op de boktsite er zijn topics genoeg over
Ik rij nu ruim een half jaar op die manier! En ik wil ook nooit meer anders. Ik heb een angstige haflinger merrie, en na 2 a 3 keer rijden met de traditionele manier liep ze op 3 benen. Nu op de manier van adb loopt ze nooit meer kreupel! En de angst is echt onder het zadel stukke minder geworden! Ik zweer er bij...
Ik kan het je ook aanraden. Alsnje eraan begint zal je zien wat je normaal mist. Het scheve paard! Proefles is een echte aanrader!
Schangah
Geplaatst: 07-05-11 12:37
Ik vind zelf een aantal zaken in deze methode minder geschikt. Met name de slingerlijntjes vind ik te grof. Vandaar dat ik ook gestopt ben met lessen. En over zijn opmerkingen dat een wel of niet slechtpassend zadel geen invloed zal hebben zoals hij zegt tijdens clinics ben ik het ook niet eens. De andere oefeningen (o.a. contrastelling) gebruik ik nog steeds.
Billy20
Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-11 13:21
Tja, na zoveel positieve reacties kan ik niet anders dan een keer een les nemen. Bedankt voor de reacties.
joyfordogs
Geplaatst: 07-05-11 14:04
ik heb er zeer goede ervaringen mee, ik heb een paar lessen gezien van AdB, en zelf wat lessen gehad van een goede instructrice van AdB.
bij alles wat je doet, blijf zelf nadenken en zorg dat je een goede instructrice vind, er is altijd kaf onder het koren en geen enkele methode zal voor 100% bij jou en je paard passen.
Ik ben van mening dat het goed is om andere methodes te proberen, zodat je al het geleerde, in je rugzak kan stoppen en eruit kan halen wat voor jou werkt.
nu 3e adb instructrice en deze kijkt super naar elk paard apart. de vorige deed bij alle paarden zelfde oefeningen en dat is ook reden dat ik over gestapt ben.
ts mag ik vragen welke instructrice je op t oog hebt?
Ik les nu zelf al een half jaar bij een instructrice en ik ben helemaal om. Al vanaf de eerste keer en heb al vele daar gezien die dezelfde dag al zoveel verandering in hun paard meemaakte en zo blij waren dat ze op deze manier kunnen rijden. Dus ik zou zeggen, oordeel zelf en neem lekker een proeflesje. Misschien is er een instructrice in de buurt?
ik rijd ook op de adb methode, veel lessen gevolgd bij een intrutrice die op zijn manier les geeft. en toevallig stond ik 2 jaar lang op een adres waar adb zelf les gaf en heb vele mensen met verschillende paarden gezien die erg vooruit zijn gegaan ! lessen zeer aandachtig gevolgd en er veel van opgetsoken. heb nu 3 andere paarden (jonkies) getraind op deze methode en ik vind het geweldig. wil nooit meer anders !
Ik rij ook op deze manier en wil ook niet meer anders, mijn pony is ook veel rustiger in de omgang geworden!
Waves
Geplaatst: 10-05-11 20:28
Zeer tevreden over en mijn instructrice let wel degelijk op de houding van de ruiter. Zou idd raar zijn als dat niet zo was. Paard is van rennerig en sterrenkijken en uitermate nerveus naar een zeer ontspannen, nageeflijk paard gegaan. Halsstrekken = stofzuigen.
Idd. handen hoog, mn binnenhand op volte. Ik moet zeggen, geen idee waarom precies, maar ik heb ook geen idee van het waarom van moderne dressuur zoals we in de ring zien tegenwoordig.
Ik zie alleen dat het werkt.
PS. mensen met kreupele paarden of met paarden met een nek vol artrose die verwachten dat er ineens een wonder geschiedt vind ik naïef, verbaast me dan ook niet dat die soms mindere ervaringen hebben met AdB. Het blijft gewoon een rijmethode en blijf altijd zelf kritisch. Voor sommige paarden werkt het, voor anderen niet.
C_arola
Moderator Over Paarden & Markt
Geplaatst: 13-05-11 18:27
Moderatoropmerking:
Aangezien het topic verplaatst is naar EA-GZ mogen alleen eerste hand eigen ervaringen geplaatst worden, daarnaast is het niet toegestaan om tips aan anderen buiten de TS te geven, aangezien dit off-topic is of met elkaar in discussie te gaan.
Billy20
Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-11 06:40
Ik heb nu 1 les gehad en ik ben erg positief. Ik was op zoek naar ontspanning en daar werd in de les aan gewerkt en veel aandacht aan besteed. Mijn merrie wou nog wel eens onregelmatig worden als ze het lastig kreeg en dat heeft ze sinds de les nog niet weer gedaan. Ik was een beetje huiverig voor de hoge handen en het hoge tempo maar daar heeft mijn instructrice geen aandacht aan besteed (misschien komt het nog). Ik merk alleen wel dat mijn merrie soms wat onzeker is door deze andere aanpak maar dat trekt waarschijnlijk wel weer bij. Gister in galop heerlijk ontspannen voorwaarts neerwaart gereden terwijl ik haar eerder nooit ontspannen nageeflijk kreeg in de galop (ze is nog maar net onder het zadel).
Fijn te horen dat je positief bent! Hopelijk kun je je in deze manier van rijden gaan vinden!
Billy20
Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-11 08:04
Nog even een update. Ik rij nu een tijdje volgens de methode en wil toch nog een kanttekening toevoegen. Ten eerste heb ik een instructrice getroffen waarbij ik niet in het overdreven hoge tempo hoef te rijden en ook de handen hoeven niet overdreven hoog. In het begin waren de lessen gericht op ontspanning maar nu er wat meer wordt gevraagd vind ik dat ik wel erg veel met mijn handen moet rijden en dit staat mij wat tegen. Ik rij voorlopig nog even door maar ben in ieder geval iets minder enthousiast als in het begin.
Misschien goed om dit ook met je instructrice te bespreken? Het lijkt mij dat een goede instructeur hier op kan inspringen of anders kan uitleggen waarom dit wel goed is.